vraagje over start planten drystart en fissidens mos


sterremos

Well-known member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
85
Leeftijd
64
Nano bakje (Dennerle nano tank 35 liter) is onderweg en ben nu bezig met de voorbereiding van de volgende actie.
de inrichting met dirtwoood en planten, ik wil een beginnen met een drystart.
Het voorbeeld van Cornelius met fissident mossen en de yoghurt methode trekt mij aan.

Kan deze methode gelijk uitgevoerd worden met de andere planten die in het bakje komen, die ook een drystart krijgen, bv de monte carlo?
We hebben geen LFS in de buurt, dus moet ik alles bestellen, als ik een potje fissidens bestel, kan deze dan ook gebruiken voor de Yoghurt methode, of liever niet?

Grt

Ron
 
Kun je in het begin met wat plastic bakken het verschil tussen de planten uit de bestelling qua behoeftes mee ondervangen. En erna weer samenvoegen omdat het later allemaal onderwater gaat.
 
Kan deze methode gelijk uitgevoerd worden met de andere planten die in het bakje komen, die ook een drystart krijgen, bv de monte carlo?
Jazeker is dat goed mogelijk.

Let wel dat de MC meer licht nodig heeft dan de fissident mosjes en dan is de kans relatief groot dat je algen zult gaan krijgen in het mos.
Maar dat zou je kunnen compenseren door CO2 te gaan gebruiken, want dan heb je minder licht nodig (...)
Maar langzame groeiers (in hun bovenwatervorm) kan je er prima bijzetten, beetje afhankelijk van de groeisnelheid van de plant.
als ik een potje fissidens bestel, kan deze dan ook gebruiken voor de Yoghurt methode, of liever niet?
Kleinbladerige en tere mosjes zoals fissidens zijn bij uitstek perfect voor een drystart/ yoghurt methode.
Grote en groffe soorten, zoals Vesicularia of Taxiphyllum kun net zo goed opbinden.
 

Terug
Bovenaan