Vraagje over sluierstaart


F

Fenvisss7

Guest
Hi mijn sluierstaarten Nemo & DP eten en poepen super groeien goed en de waterwaardes zijn stabiel. Heb in mn Juwel rio led (1 meter) een verwarmings element staan op 20 graden ook omdat er 2 appelslakjes in zitten en de tempraturen stabiel wil houden voor beide diersoorten. Hiernaast een bellenpompje dat ik snachts vooral aanzet. En een Superfish Eco flow 120 als filter en super tevreden mee :). Aangezien ze plantjes slopen/eten heb ik de plantjes opgegeven en wat rotsjes erin gedaan zodat er wel schuilmogelijkheden zijn voor beiden. Denk dat ik de bak van de sluiers wel heb omschreven. Nu de vraag heb dus een sluier die wat witte plekjes heeft. Zit te twijfelen of het witte stip is. Of doordat ze tijdens het paaren weer eens lomp waaren. Al ben ik bang voor witte stip :(.

Edit: Ik ga wel alvast beginnen met anti stip en waterwissels. De slakjes gaan even appart.
 

Bijlagen

  • 20210109_204245.jpg
    20210109_204245.jpg
    801.5 KB · Weergaven: 98
Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje een vage foto, lastig details zien. :) De iets grotere wittere plekken op het lijf zelf (ter grootte van een schub zeg maar) zullen geen witte stip zijn. Zie wel een enkele stip buiten het kieuwdeksel om, is die nieuw? Maar de kans dat dat witte stip is, als er verder niets geks gebeurd is in de bak de laatste tijd, is niet zo groot. Überhaupt begint stip meestal op de vinnen en zie je dan ook al gauw meerdere plekken, en komen er later pas grotere aantallen op het lijf.
 
Beetje een vage foto, lastig details zien. :) De iets grotere wittere plekken op het lijf zelf (ter grootte van een schub zeg maar) zullen geen witte stip zijn. Zie wel een enkele witte stip buiten het kieuwdeksel om, is die nieuw? Maar de kans dat dat witte stip is, als er verder niets geks gebeurd is in de bak de laatste tijd, is niet zo groot. Überhaupt begint stip meestal eerst op de vinnen en zie je al gauw meerdere plekken. (En dan duidelijke iedere dag meer.)
Ja sorry, moest even snel met mn mobiel maken en aangezien het niet echt een fotomodel is en lekker druk is die iets vaag :p Ja die vlekken ter grote van zijn schubben daar maak ik me meer zorgen om. Op de kieuwen hebben ze al hun hele leven. Dacht dat het ook iets was voor mannetjes? Ben in ieder geval gestart met anti stip de eerste dag dan. Hierna nog 2 dagen en 50% verversen en dan ff aankijken of het geholpen heeft. Daarna plaats ik even wat actieve kool in mn filter ivm de slakjes en het medicijn eruit te halen.
 
Drukke goudvissen zijn niet de meest fotogenieke dieren hè. :D En de punten op de schubben kieuwen zijn idd kenmerkend voor mannetjes.

Als ik je advies mag geven: ik zou (op basis van wat ik nu zie) die behandeling voor witte stip staken. Als het stip is dan wordt dat gauw genoeg duidelijk, en dan kun je altijd nog behandelen. Grotere witte vlakken horen niet bij het ziektebeeld daarvan.
 
Drukke goudvissen zijn niet de meest fotogenieke dieren hè. :D En de punten op de schubben zijn idd kenmerkend voor mannetjes.

Als ik je advies mag geven: ik zou (op basis van wat ik nu zie) die behandeling voor witte stip staken. Als het stip is dan wordt dat gauw genoeg duidelijk, en dan kun je altijd nog behandelen. Grotere witte vlakken horen niet bij het ziektebeeld daarvan.
Okay, heb alleen wel de dosis van dag 1 gegeven. Dan is mijn vraag hoe komen die grote vlekken op hun lijf :)
 
Beetje speculeren van mijn kant hoor, maar het kan zijn dat er een paar schubjes missen. Of, soms verandert de kleur lokaal van oranje naar wit. Maar je zou verwachten dat dat niet van de ene op de andere dag gebeurt. Misschien even in de gaten houden hoe het witte gebied zich ontwikkelt. :)
 
Beetje speculeren van mijn kant hoor, maar het kan zijn dat er een paar schubjes missen. Of, soms verandert de kleur lokaal van oranje naar wit. Maar je zou verwachten dat dat niet van de ene op de andere dag gebeurt. Misschien even in de gaten houden hoe het witte gebied zich ontwikkelt. :)
Ja ik vermoed doordat ze af en toe wat paar gedrag laten zien ze tegen de rotsen aan zijn geknald. Of wat jij zij kleurverandering. Ik ben pas sinds een jaartje begonnen. (Zoals het moet, zegmaar) Hiervoor had ik een 60cm bak met 4 sluiers erin en ja natuurlijk gingen ze dood :p. Dus nu met mn 1m bak hoop ik ze een beter leven te kunnen geven :)). Ik had namelijk gehoord dat ze wel naar hun bak toe zouden groeien. Nou mooi niet dus...
 
Het schijnt dat ze hormonen uitscheiden die regulerend op de groei werken. In water dat qua volume beperkt is en/of niet veel wordt ververst, komt hun lichaam telkens dat uitgescheiden anti-groeihormoon tegen en dat beperkt hun groei inderdaad.

Er schijnt wel eens een experiment te zijn gedaan met goudvissen die in een klein bakje zaten. 30 cm of zo. Daarvan werd het water continu doorgespoeld. Dus weinig ruimte maar wél fris water, arm aan die hormonen. Die vissen groeiden alsof ze alle ruimte van de wereld hadden. Zou je echter zo'n bakje hebben en weinig verversen, dan kunnen ze wel 2 of 3 keer kleiner blijven...
 
Laatst bewerkt:
Die witte plekken lijken me verdwenen schubben, daar kunnen die stenen wel voor iets tussen zitten.
Het is trouwens geen goed idee om stenen op de bodembedekking te zetten, er onder gaat er dan bodemrot ontstaan.

ps, zelfs je meterbakje is qua inhoud nog de helft te klein (zelfs voor "maar" 2 sluiers)
 
Thanks hoop dat ze dit topic meeleest :) anders zal ik der een PB sturen :)
Ik heb niets nuttigs meer toe te voegen. Zoals Gino88 al aangeeft de stippen op de kieuwen zijn paai pukkels en de rest beschadigingen. Zoals vis&versa al aangeeft zijn die stenen geen goed idee.

Het filter lijkt me ook minimaal dus vaak en grote delen verversen. Beter 90% in 1 keer dan 2 keer 50 %.

Dus medicatie er uit halen als je dit nog niet had gedaan.

succes met je leuke sluiers
 
Ik heb niets nuttigs meer toe te voegen. Zoals Gino88 al aangeeft de stippen op de kieuwen zijn paai pukkels en de rest beschadigingen. Zoals vis&versa al aangeeft zijn die stenen geen goed idee.

Het filter lijkt me ook minimaal dus vaak en grote delen verversen. Beter 90% in 1 keer dan 2 keer 50 %.

Dus medicatie er uit halen als je dit nog niet had gedaan.

succes met je leuke sluiers
Thanks, Ik ga vandaag ff alles eruit halen en idd wat 'Veiligere' dingetjes erin zetten. Volgens mij heb ik nog wel wat liggen :). Ik houd jullie op de hoogte <3
 
Ik herken dat wel, die witte plekken. Tijdens het spelen vliegen er wel eens schubjes af. Ik heb in mijn bak vorig jaar alle hoekige stenen vervangen door maaskeien. Daarvoor heb ik eerst de bodem vrijgemaakt (ik heb filterzand, dus dat was gemakkelijk) en de keien direct op de bodem gelegd. Daarna het zand weer rond de stenen gelegd. Op die manier krijg je geen bodemrot of stenen die met een kant op de bodem drukken als er een vis (ik heb, naast Sluierstaarten, ook een Ancistrus) in het zand zit te woelen.

Planten, die heb ik wel: Javavaren wordt niet gegeten, kun je op stenen of hout vastzetten. Ik heb ook een bosje waterpest in de bak gedaan, zonder loodje, want het drijft graag los. De vissen vinden het fijn, eten er soms van, maar het groeit erg snel dus het is nu een hele grote drijvende bos, waar ze graag in/onder zitten. Afgelopen jaar had ik ook veel Limnobium en Salvinia natans. De laatste is een eenjarige plant, dus die moet weer uitgroeien. Vooral de Waterpest neemt veel nitraat op en geeft zuurstof af. Andere leden hebben Valisneria, waar de vissen ook van af blijven.
 
Ik herken dat wel, die witte plekken. Tijdens het spelen vliegen er wel eens schubjes af. Ik heb in mijn bak vorig jaar alle hoekige stenen vervangen door maaskeien. Daarvoor heb ik eerst de bodem vrijgemaakt (ik heb filterzand, dus dat was gemakkelijk) en de keien direct op de bodem gelegd. Daarna het zand weer rond de stenen gelegd. Op die manier krijg je geen bodemrot of stenen die met een kant op de bodem drukken als er een vis (ik heb, naast Sluierstaarten, ook een Ancistrus) in het zand zit te woelen.

Planten, die heb ik wel: Javavaren wordt niet gegeten, kun je op stenen of hout vastzetten. Ik heb ook een bosje waterpest in de bak gedaan, zonder loodje, want het drijft graag los. De vissen vinden het fijn, eten er soms van, maar het groeit erg snel dus het is nu een hele grote drijvende bos, waar ze graag in/onder zitten. Afgelopen jaar had ik ook veel Limnobium en Salvinia natans. De laatste is een eenjarige plant, dus die moet weer uitgroeien. Vooral de Waterpest neemt veel nitraat op en geeft zuurstof af. Andere leden hebben Valisneria, waar de vissen ook van af blijven.
Ja, ik heb veel verschillende plantjes geprobeert.... Alles gaat hier kapot. Maar de tip met de drijvende waterpest klinkt goed :)
 
Hierzo mijn lege bak :D. De sluiers zwemmen heerlijk rond. Lekker onderzoekend naar wat allemaal kan en weg is. Gelijk veel meer ruimte :)
 

Bijlagen

  • 20210115_092242.jpg
    20210115_092242.jpg
    131.2 KB · Weergaven: 98

Terug
Bovenaan