Vraagje over platy


K

kpaulu

Guest
Ik heb een aantal platys in mijn bak zwemmen een aantal vrouwtjes en een mannetje.
Nu is de laatste anderhalve week een vrouwtje uitzonderlijk dik en krijgt een donkere vlek achterop haar lijf. Wat is dit?
Haar gedrag veranderd ook ze is wat schuwer en zwemt niet zo op de voorgrond (duikt veel weg)

BVD
 
Geheid een zwangere! Vrouwtjes dragen 4-5 weken, en zijn levendbarend. De volwassen platys zullen met open bek erachter zwemmen en vreten alles op wat ze aan jongen geeft. Beetje triest maar waar. Als je heel veel planten en schuilmogelijkheden hebt willen er nog wel eens 2-3 ontsnappen aan dit barbaarse gedoe. Of je moet alles willen bewaren dan moeten ze apart.... Maar platys fokken als konijnen!
 
Ok ik had zoiets al gelezen maar wist het niet zeker. ik heb genoeg planten etc om in te schuilen maar misschien dat ik wel een kweekbakje in hang.

Bedankt voor de informatie iig
 
Kweekbakje zorgt wel voor veel stress he, en platy's fokken meestal als konijnen dus zo erg is het niet dat je niet alles houdt nu.
 
je kan als je ziet dat ze echt op het einde is inderdaad wel in een kweekbakje doen, maar wat al gezegt word het geeft wel stress,
ik zou gewoon veel planten in je bak zetten.
 
Gewoon veel plantjes en je houd er gemakkelijk 30 over per maand.

Geen kweekbakje, laat de natuur haar gang gaan :)
 
Eens met Praline. En dat zijn er vaak al te veel.
 
Ik ben het eens met Praline maar als je ze echt bijna allemaal over wilt houden kun je ze in een kweekbakje stoppen.
 
Nooit vissen in zo'n martelwerktuig zetten. Doe haar anders gewoon in een klein bakje met wat plantjes bv een aqua40.
 
Nou na een aantal keren het vrouwtje dik te hebben gezien, van de week 2 kleine platy's uit mijn bak gehaald en in een andere bak gezet ze hadden zich goed schuil gehouden tussen de planten. ik hoop dat ze het uithouden. Weten jullie ongeveeer vanaf hoe groot deze terug in de bak kunnen.
 
Bij de eerste worp van mijn platy heb ik haar in een kweekbakje gezet. Een stuk of 20 jongen had ik. Moeder platy meteen weer vrij gelaten en de jongen laten opgroeien tot ze niet meer opgegeten werden. Er zijn er ongeveer 12 overgebleven. Nu laat ik de moeder altijd gewoon rondzwemmen want anders komt mijn bak veel te vol. Ze heeft inmiddels 4 keer geworpen in vrijheid en daar zijn nu 2 jongen van over.
 
Bij mij zwemmen ze ook vrij rond de moeders. het is de eerste keer dat ik nu 2 kleine zag zwemmen.
ze zijn nu zo'n 0,5cm gok ik.
 
Gebruik maar niet zo'n kweekbakje. Dat geeft veel te veel stress. Inderdaad hou je genoeg jongen over. In de natuur geldt de wet van de sterkste en in het aquarium gaat dat net zo.
De sterken, snelle, en de slimmen overleven wel. De rest is voer.

Een platy en ook andere vissen en dwergklauwkikkers eten alles wat in hun bek past.
Dus als de jongen groter zijn dan dat, dan is er geen gevaar meer voor ze.

Maar zorg dat je geen spijt krijgt van platy's in leven houden, want voor je het weet ziet je bak zwart van de platy's en raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.

Ik heb ooit bij toeval uit een koppel platy's 4 vrouwelijke platy's overgehouden.
Koppel heb ik weggegeven aan mijn oude basisschool. De 4 vrouwelijke platy's hebben een lang relaxed en gelukkig kinderloos leven gehad. Ze worden zo'n 4 tot 5 jaar. De laatste die ik over heb is nu bijna 5, lekker dik en 5 cm groot en heeft bij wijze van een rollator nodig maar ze doet het nog wel. Als er eten is dan zwemt ze. Voor de rest niet meer :)
 
De platy's zitten er nu in vanaf juni dit jaar en dit zijn de 1e jongen die ook overleven.
ze zitten nu in een extra bakje en als ze groot genoeg zijn ga ik ze weer terug plaatsen, en ik ken nog een aantal mensen met een bak dus dat zal wel goed komen mochten er meer uitkomen.

thnx voor de info
 
Heb ondertussen 14 kleine waarvan 2 terug in de bak zwemmen tussen de "grote" platy's. en 12 in een andere bak. waarvan ze eigenlijk allemaal weg gaan als ze wat groter zijn.
 

Terug
Bovenaan