Vraagje over Hydra


M

MarlonnekeW

Guest
Een paar dagen geleden heb ik Hydra in mijn bak ontdekt. Ze zijn wit en niet groter dan een paar millimeter/halve centimeter.

Omdat ik gelezen heb dat ze alleen een gevaar vormen voor baby garnalen en er geen garnalen in het aquarium zitten, heb ik de conclusie getrokken dat ik hier niets aan hoefde te doen.

In het aquarium zitten Corydoras pygmaeus die regelmatig eitjes afzetten. Aangezien de eitjes na een paar dagen weer weg waren, ben ik ervan uitgegaan dat deze worden opgegeten, maar vandaag heb ik een baby visje ontdekt. Deze is echt super klein, dus begin ik me toch een beetje zorgen te maken over de Hydra.

Kunnen de Hydra een gevaar vormen voor de baby cory's en moet ik ze bestrijden of doen ze baby visjes geen kwaad?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Ze vermeerderen zich snel door zichzelf te delen. Met hun vangarmpjes pakken ze jonge visjes. Bij gebrek aan voedsel zullen ze snel afsterven echter bij voldoende voedselaanbod zit je aquarium er in een mum van tijd onder .
Ik heb ze in meerdere aquaria succesvol bestreden met Alparex.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Als je ze zou willen bestrijden is Flubenol erg goed en een halve dosering is dan voldoende.
Binnen 24 tot 36 uur zie je dat ze wegtrekken/doodgaan.
 
Bedankt!
Dan ga ik er z.s.m. wat aan doen, want het lijkt me niet prettig om als baby visje door een hydra opgegeten te worden.

Edit: nog even een aanvullende vraag. Ik heb gelezen dat Flubenol dodelijk is voor slakken. Er zitten een paar Helena's in het aquarium, waarvan ik inmiddels al de helft heb kunnen uitvangen. Ik hoop dat ik de rest er ook uit kan halen, voordat ik met de behandeling begin. Nu heb ik gelezen dat je na de behandeling over kool moet filteren om de Flubenol er weer uit te halen. Nu heb ik in dit aquarium liever geen slakken. Is het eventueel ook mogelijk om geen kool te gebruiken, zodat de Flubenol langer aanwezig blijft en er geen nieuwe slakken komen of is dit niet goed voor de vissen, die erin zitten?
 
Zelf ververste ik na de kuur veelal de helft. filteren over kool deed ik dus niet. Je hoeft al maar een halve dosering te geven dus dan blijft er weinig achter.
Slim om eerst geen slakken meer toe te voegen want een deel zal ook in je bodem gaan zitten.
Dus aan een halve dosering heb je voldoende Marlonneke.
 
Wat je kunt proberen, is met een 9 volt batterij, en 2 blanke draden, in de bak hangen.



Pjotrrr (forum.dwerggarnalen.nl) schreef:
Ik heb een paar maanden terug 9 Volt op een 26 literbakje met 30 citroengarnalen gezet.
Na een klein half uur zag je de laatste hydra dood van het glas vallen, de citroentjes en kleine nakweekjes hadden nergens last van, die groep is inmiddels gegroeid naar een kleine 60 stuks...

Neem bijvoorbeeld een stuk 220V tweelingsnoer, trek aan een kant de draden uit elkaar, van ieder 10cm isolatie wegstrippen en de koperdraadjes twisten.
Andere kant beide draden met de + en - polen van de 9V batterij verbinden.

De uiteinden met 10 cm bloot koper in de verste hoeken van de bak laten zakken, zodat er zoveel mogelijk van het water tussen zit en lekker een half uurtje laten borrelen...
Tot nu toe hebben alle andere dieren (garnalen, kreeften, slakken) die erbij zaten het overleefd, bij alle mensen die het hebben toegepast. Dus lijkt me verder veilig ;) schijnt wel belangrijk te zijn dat je koper gebruikt.
 
Of met injectiespuit, een druppel azijn opspuiten, houden ze ok niet van.
 
ik heb ook wel reacties gelezen dit nooit te doen.
ik zou het ook niet doen hoor.
 
Vissen moeten tegen de stroom kunnen zegt men maar bij garnalen ligt dat anders. ik kan me voorstellen dat vissen toch last of schade ondervinden zonder dat wij dit zien.
En zo n kuur is verder niet schadelijk en toch doeltreffend.
 
Ik heb ergens gelezen dat CO2 ze ook kan doden (b.v. easy carbo met een spuitje op de juiste plaats in de bak doen), maar dan is het maar de vraag of dat ook voor de eitjes werkt. Ik zou het morgen eens kunnen proberen als tussenoplossing totdat ik de Flubenol heb, aangezien ik toch easy-carbo erin moet doen.

In het aquarium zitten flink wat poelslakken, die ik er liever niet in heb zitten (zeker niet met baby visjes, want met stofvoer enz. krijg je heel gemakkelijk een slakkenexplosie), dus als de Flubenol als 'bijwerking' heeft dat het slakken dood, dan ben ik daar eigenlijk alleen maar blij mee ;)
 
Carbo weet ik niet hoor.
Als je toch van de slakken af wil zou ik het gewoon gebruiken en dan de normale dosis.
Wel ivm rotten van de slakjes de waarden even in de gaten houden als je heel veel lijkjes hebt straks.
 
Ik heb even de proef op de som genomen met een heel klein beetje easy-carbo, dat ik met een kleine injectiespuit 'op' de Hydra gespoten heb. Wat er dan gebeurt, is dat ze helemaal in elkaar kruipen en ook hun tentakels intrekken. Ze vinden het dus in ieder geval niet prettig. Of ze er ook daadwerkelijk aan doodgaan weet ik niet. Tot nu toe (na ong. 15-20 min) zitten ze nog steeds in elkaar gekropen. Ik ga het morgen nog een keer proberen en ze dan goed in de gaten houden over een langere periode. Misschien dat ik dan wat meer weet.
Ik hou jullie op de hoogte.

Mochten ze er aan doodgaan, dan ga ik nog steeds met de Flubenol aan de slag, want ik kan ze waarschijnlijk niet allemaal vinden. Maar elke Hydra die in de tussentijd dood is, kan ook geen gevaar meer vormen.
 
Boven,staat google. Vul dit eens in.

hydra bestrijden. met 9 volt batterij.

Moet je zien,wat er allemaal staat.
 
Nadeel met carbo is dat je ze toch niet allemaal vind en kan behandelen en die blijven leven zorgen weer voor nakomelingen. Inspuiten werkt dan niet effectief denk ik.


@Bertus
Ja dat heb ik ook gedaan en lees best dat er gebruik van wordt gemaakt hoor ;) . Maar ondanks dat weet je nooit of de (kleinere) vissen er toch wel iets van merken. Daarom zou ik het zelf niet doen zoals ik al schreef, maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk zo wordt gedaan.
 
Tja, dan lekker door blijven spuiten ,hoor.
En overdosis Easy carbo in de bak.

Wat je niet probeert,kom je het nooit te weten.

Ik deed het zelf met azijn, in een proefbakje.

Lukte ook. water werd zuurder.
Maar kan ik hier niet vertellen,he.
O, doe ik het toch, Stom.
 
Ja wat bertus zegt is wel waar. Zo kun je een overdosis krijgen als je niet goed oplet en zoals ik al zei raak je nooit alle Hydra.
Dan zou ik voor het kuurtje gaan om eerlijk te zijn en de slakken raak je direct zo ook kwijt.
 
Ik ben zeker niet van plan om de easy-carbo te gaan overdoseren. In plaats van de normale dosis erin te druppelen, spuit ik deze nu in de buurt van de hydra, met hele kleine beetjes tegelijkertijd. Volgens mij doe ik dan helemaal niets geks en is het, buiten de manier waarop ik het in het aquarium doe, precies hetzelfde als alle andere dagen. Mocht het helpen dan is dat mooi meegenomen.

En nog even voor de zekerheid: het is niet of of. Ik heb vandaag de Flubenol besteld, maar die heb ik waarschijnlijk pas dinsdag in huis. Nu kan ik in te tussentijd niets doen of dit maar proberen.

Wat betreft de batterij; ik vind het geen prettig idee om met stroom en water te gaan rotzooien. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat het niet werkt. Ik heb meerdere keuzes en dan vind ik persoonlijk de Flubenol fijner.

Edit:
Dit is hoe ik aan het verhaal van de co2 kom:
http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewt ... 96&t=18985

Daar staan twee dingen in, die ongeveer op hetzelfde neerkomen:
- Koolzuur houdend water kan gebruikt worden om planten die met hydra besmet zijn schoon te spoelen, de hydra gaat geheid dood maar of de eitjes ook kapot gaan is niet bekend.
Zet de nieuwe planten of besmette planten in een schone vaas/emmer en giet daar koolzuur houdend water over tot de planten onder water staan.
Laat dit zeker 24 uur staan en spoel daarna goed af met schoon water.


- Wat ik net sinds 2 dagen merk is dat hydra heel slecht kan tegen directe easy carbo, nou is dit op zich niet raar natuurlijk maar wel iets wat soms handig is om te weten.
Ik heb in een van mijn bakken namelijk hydra op de ruit zitten (nog verder nergens ontdekt) en heb het nu een 2 dagen elke dag met de easy carbo puur bespoten en het is weg, wat dit met eitjes van hydra doet geen idee maar voor nu werkt dit bij mij effectief en wou het daarom even delen.
 
Nou, daar kom je wel achter, wat fijner is.

Of in 20 minuten klaar, en water verversen.
Voor koper sporen.

Of 3-4 dagen water blijven verversen.
Om de flubenol eruit te krijgen.


Zin en onzin over de Carbo Plus - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Techniek






De Carbo plus is een apparaat dat koolzuurgas (CO2) in het aquarium water brengt d.m.v. elektrolyse, populair gezegd; CO2 uit het stopcontact. .....



Dit gebeurt op de zelfde manier. ook met stroom. in het aquarium.
 
Ik heb het bij de garnalen gebruikt dikwijls en nooit meer dan de helft ververst 1x. dat zonder problemen.
dat van de co2 is nieuw voor mij maar zal vast en zeker dan kloppen. Als je de dagelijkse dosering ipv zomaar in je bak gericht op de hydra spuit dan kan er niks misgaan nee. Zo krijg je tot dinsdag vast een deel kapot.
En dan de kuur inzetten dus. Dat lijkt mij verder geen verkeerde manier van werken omdat je toch tot dinsdag moet wachten.
 
Nou, we hebben nu tips genoeg gegeven,dacht ik.
 
Ja hoor. Heel erg bedankt voor alle hulp!
 
Als je meerdere aquaria hebt en plantjes hebt uitgewisseld tussen de bakken (of b.v. dezelfde emmers bij verschonen gebruikt) heb je het daar waarschijnlijk ook in zitten.

Als ze niet aan je glas hangen zitten ze wel op je plantjes (ook onderkant blaadjes) of in je filter.

(batterij methode werkte hier trouwens redelijk goed, poelslakken nog beter.. alleen die wil je niet) Suc6!
 

Terug
Bovenaan