Vraagje over gevolgen weekje geen licht


WhiteWall

Member
Lid geworden
4 december 2022
Berichten
8
Leeftijd
39
Goedemorgen allen,

Sinds begin deze week zag ik af en toe een flits in mijn bak. Hierop besloot ik de eac controller te resetten. Sindsdien krijg ik er moeilijk weer verbinding mee. Als gevolg hiervan ben ik contact gaan leggen met de webshop en heb dit probleem voorgelegd. Graag willen zij nu dat ik de controller opstuur. Want woensdag komt er iemand van Oase en die kan er dan naar kijken.

Alleen nu vraag ik mij het volgende af. Die eac controller stuurt twee led lampen aan. Ook van Oase. Volgens mij is er geen andere manier om die lampen aan te sturen. Dit zou betekenen dat ik een week lang geen verlichting boven mijn bak heb hangen. Wat zijn de gevolgen hiervan en wat kan ik eraan doen om dit te beperken. Is het bijvoorbeeld handig om de co2 ook uit te zetten.

Hopelijk is het zo duidelijk en als ik meer informatie moet geven hoor ik het ook graag.

Bedankt alvast.

Groet,
WhiteWall
 
Co2 uit is sowieso slim als je lampen uit zijn. Je vissen overleven het wel. Je planten kan ik niet goed inschatten, maar ze zullen er niet beter van worden. Hangt ook van het soort plant af..

Ook plantenvoeding zou ik niet/veel minder gebruiken.
 
Dat zal denk ik per plant verschillen en wellicht kun je er een ledlamp of iets dergelijks boven plaatsen of op laten schijnen zodat er toch wat licht is.
Als je co2 hebt hoeft dat niet uit als je een controller gebruikt maar veel nut heeft het ook niet zonder licht.
 
Co2 uit is sowieso slim als je lampen uit zijn. Je vissen overleven het wel. Je planten kan ik niet goed inschatten, maar ze zullen er niet beter van worden. Hangt ook van het soort plant af..

Ook plantenvoeding zou ik niet/veel minder gebruiken.
Natuurlijk heb ik gisteren onderhoud gepleegd en de plantenvoeding toegediend. Zouden er algen kunnen ontstaan?
Dat zal denk ik per plant verschillen en wellicht kun je er een ledlamp of iets dergelijks boven plaatsen of op laten schijnen zodat er toch wat licht is.
Als je co2 hebt hoeft dat niet uit als je een controller gebruikt maar veel nut heeft het ook niet zonder licht.
Ik gebruik geen ph controller, maar heb alleen een eac aquarium controller voor de dagschema voor de verlichting. Ik zat al te denken om de kap open te laten om daar ook wat licht door naar binnen te laten vallen.
 
Me vallesneria zag er na 1-2 maanden! in een emmer water in de schaduw zonder zon of kunstmatige licht er mooier uit toen ik ze er uit haalde dan voor ik ze er in deed die plant heeft niet veel nodig.
Mn waterpest was na een maand verslijmd
 

Bijlagen

  • IMG_20230511_201129.jpg
    IMG_20230511_201129.jpg
    53 KB · Weergaven: 42
Je kan je lamp rechtstreeks aansluiten op je transformer (ik neem aan dat je deze aan je eac hebt zitten). Met een schakelklok er tussen heb je er geen omkijken meer naar ;)

Kan het niet zijn dat het flitsen aan je lamp zelf ligt? Heb namelijk ook problemen gehad met flitsen aan mijn lamp. Schijnt meer voor te komen met Oase lampen. Ik zou dit even testen zonder je eac ertussen.
 
Je kan je lamp rechtstreeks aansluiten op je transformer (ik neem aan dat je deze aan je eac hebt zitten). Met een schakelklok er tussen heb je er geen omkijken meer naar ;)

Kan het niet zijn dat het flitsen aan je lamp zelf ligt? Heb namelijk ook problemen gehad met flitsen aan mijn lamp. Schijnt meer voor te komen met Oase lampen. Ik zou dit even testen zonder je eac ertussen.
Ik zal eens kijken of ik ze direct op de transformator kan aansluiten.

Ah dat wist ik niet. Ik dacht je moet toch ergens beginnen met uitsluiten en ben begonnen met de eac resetten waarna er verbindingsproblemen ontstonden. Na vele pogingen had ik weer een directe verbinding met de eac en sindsdien geen flits gezien. Dat zegt natuurlijk ook niet zoveel als ik dit lees. Maar we zullen het zien.
 
Dit kan eigenlijk geen kwaad, zolang er nog beweging filtratie is. Niet alle planten gaan het appreciëren, maar na een week zullen ze zeker niet afsterven. Er valt ook indirect ook nog altijd licht in de bak.

Sommigen zullen zelfs iets meer hun best doen te groeien richting het weinige licht dat er is.
 

Terug
Bovenaan