vraagje bio co2


Ik gebruik de test set van Colombo had eerst heet water er in gedaan toen suiker toen zeker 30a60 sec goed geschud en toen gist er in.en foto's staan boven in op pagina 2 en de slang zit in het mensel of moet het er boven.
 
Moet ik een nieuw mensel maken?
 
Zou het wel doen

in de fles, slang zo ver in de dop duwen dat ie er stevig ( klein gaatje in dop ) in zit. 3-5 cm is meer dan genoeg.
Hij moet niet in t mengsel zitten, dan heeft het geen nut.

In het bakje zorgen dat de slang onder het water opp komt, zo kan je de bellen zien. Ze gaan toch naar boven en blijven dan
onder het bakje hangen.

Zou een nieuw mengsel maken, en probeer dan deze volgorde eens.

Voeg je hoeveelheid koud water toe
dan je hoeveelheid gist en goed schudden
voeg dan je suiker rustig toe en niet meer schudden
dop erop en aan de bak hangen. Kan zijn dat in het begin wat water in de fles loopt, zeker als de slang in het bakje iets dieper hangt of als je per ongeluk in de fles knijpt. Zorg dan dat de slang die naar de bak loopt iets hoger is op een punt dan de bak, of zet de fles zo lang op de bak tot er druk is opgebouwd, dan kan het water niet meer terug. Of, natuurlijk, zet er een terugslagventiel tussen.

na 3-5 uur zal ie lopen.

Snap de volgorde niet echt bij schudden als er suiker inzit. Het hele idee is toch dat de suiker rustig word geconsumeerd door de gistbaccies? Als je de helft oplost door schudden gaat dat toch veel sneller? Plus als ik schud loopt de fles over, net als met een mentos in de cola, nou... bijna dan :p

Ook moet je water op kamer temp zijn, heet hoeft niet. Sommige mensen stoppen er een thermostaat rond, dat lijkt me overdreven.
paar uur in de kamer en hij is ook goed en loopt.

Als je het nu niet snapt, dan zou ik toch nog eens de link goed doorlezen, want van maken tot mengsel tot vragen, alles staat er 3 x in :)
 
Snap de volgorde niet echt bij schudden als er suiker inzit. Het hele idee is toch dat de suiker rustig word geconsumeerd door de gistbaccies? Als je de helft oplost door schudden gaat dat toch veel sneller? Plus als ik schud loopt de fles over, net als met een mentos in de cola, nou... bijna dan tongue

Bij mij liep de fles zo n 6 dagen dus. Of het sneller gaat als de suiker is opgelost heb ik nooit geprobeerd.
Ik heb wel gelezen dat met dat het turbomengsel je wel de suiker onaangeroerd moet laten op de bodem.
Maar ik schudde alles altijd door elkaar dus.
 
morgen ga ik even een nieuw mengsel maken en dan hoop ik dat het goed gaat :)
 
Succes en ik hoop dat het nu beter gaat.
 
Mensel is gisteren rond 3 uur gemaakt maar werkt nog niet. er zit nu wel een laag schuim van 2a3 cm in.
 
Dan denk ik toch dat je iets verkeerd doet. Of je ergens een lek hebt.

Sluit je dop goed aan op de fles. Zit het slangetje er KLEM in. dus niet los?

is er een opening bij de slang waar ie t bakje ingaat? Alles moet vast zitten.
 
nieuwe dop erop gedaan gat 1 mm kleiner en ik zag dat het suiker nog niet op was gelost. dus heb heel even geschud.
 
Suiker is hier nooit opgelost, ik voeg gist toe, schud goed. Voeg dan de suiker voorzichtig toe.
En het loopt na 4-5 uur max.

Dat er andere ervaringen zijn blijkt wel uit bovenstaande, er leiden meer wegen naar Rome.

Kan enkel praten over mijn ervaring. Wel is het zo, dat als na 6-8 uur niks doet, er ergens
iets fout is. 1 een lek of 2 een verkeerd mengsel en 3. ? geen idee.

Hoop dat het nu wel werkt. Want het is toch echt heel simpel :) Heb zelfs mijn 10 -jarige
een mengsel laten maken :0
 
En hoe gaat het nu :)
 
DePlantenMan zei:
Mensel is gisteren rond 3 uur gemaakt maar werkt nog niet. er zit nu wel een laag schuim van 2a3 cm in.

Nou volgens mij moet er dan ook co2 richting het bakje gaan hoor. Tenminste zover ik mij herinner. Is het gaatje van de dop niet te ruim??
Dat slangetje moet er echt heel moeilijk doorgaan hoor.
Anders de hele handel in een grote emmer vol water zetten en lucht door het slangetje richting de fles blazen zodat je kan zien of er onder water ergens lucht te zien is.
Dus blazen op het einde wat in je bakje uitkomt.
 
heb er nu een nieuwe dop er op gedaan gat 1 mm kleiner gemaakt maar gebeurt nog niks. ga straks een nieuwe slang,fles,en mengsel maken kijken of het dan wel lukt als het dan nog niet werkt koop ik een co2 apperaat.
 
is weer niet gelukt wil nu de JBL ProFlora u201 kopen of zijn er beteren of goedkoperen???
 
Ik snap echt niet hoe dit niet kan lukken, maar goed. Zal aan mij liggen.

Over de JBL weet ik niks, daar kan vast iemand anders je mee helpen.

Succes ermee.
 
Sorry* perongeluk verkeerde topic, maar kan dit bericht niet meer verwijderen... :stom:

Ik snap trouwens ook niet waarom het niet lukt bij jou...

Heb gisteren zelf een setje gebouwd met 2 flessen, wasfles, terugslagventiel en omgekeerd bakje en loopt als een trein. (dropchecker aangeschaft en die blijft mooi groen)

Maar igg veel succes met het vinden van een systeem dat wel goed werkt!
 
DePlantenMan zei:
heb er nu een nieuwe dop er op gedaan gat 1 mm kleiner gemaakt maar gebeurt nog niks. ga straks een nieuwe slang,fles,en mengsel maken kijken of het dan wel lukt als het dan nog niet werkt koop ik een co2 apperaat.

Hij kan op de dop nog lucht lekken .

Ik spuit siliconen in de dop ,,Neem een kleine petfles,doe daar vaseline aan,en draai daar de dop Rustig op.
Laat het uitharden,en test deze door 1 slangetje dicht,en op de andere te blazen.

Hou de dop in een glas of wat met water. of hij bellen blaast.
 
Heb het weer geprobeerd en het is denk gelukt maar klopt het dat je alleen kleine bellen in de fles ziet en niet ik de slang en onder het bakje?
 
En in de slang zie je niks nee en uit de slang zie je dan een bel komen die dus omhoog het omgekeerde bakje ingaat zeg maar.
Je moet dus uit het slangetje wel de bellen zien komen hoor.
Anders vult het bakje ook niet.
 
Je ziet geen bellen uit de slang komen ze maar.
 
Maar als ik het slangetje onder water houd komen er wel bellen uit dus moet ik de slang onder water houden?
 
Als ik het bakje er in hag dan gaat die na een paar minuten scheef zitten dus wie heb er een tip om hem recht te houden?
 
dat het bakje iets scheef ie dat is niet erg. Doe het bakje anders eens 1 cm onder het oppervlak en neem dan een foto om te posten hier. het zou dan echt moeten werken hoor.
Zo niet dan zien we mss waardoor dat komt.

Natuurlijk moet het slangetje met co2 ook onder water, maar dat gaat toch automatisch als die via de bovenkant van het omgekeerde bakje erin gaat??
Als het bakje onderwater zit dan is het uiteinde van de slang ook onderwater zou ik denken.
Post anders eens een foto ervan als je wilt.
 
DePlantenMan zei:
nieuwe dop erop gedaan gat 1 mm kleiner en ik zag dat het suiker nog niet op was gelost. dus heb heel even geschud.

Doe is een beetje zeepsop op de dop, denk dat hij lekt.

Zo ja, wat siliconen in de dop doen.
En op een ander flesje draaien,en hard laten worden.
 
de fotos van de bakjes



473942deplantenman_0_82_co2_001.jpg

517562deplantenman_0_82_co2_002.jpg

449789deplantenman_0_82_co2_006.jpg
 
Hopen dat het nu wel goed werkt dus.
Op zich kan het prima met een dop zie ik dus. Ik ben niet zo wiskundig maar volgens mij wordt het oppervlak wel kleiner naarmate hij erg schuin hangt toch??
Een klein beetje zal dan niet zo veel invloed hebben maar de eerst hangt nogal scheef lijkt me.
Ik deed er dan een ty rap om met zo n zuignapje met ring waar je de ty rap door kan halen en dan kun je hem ook aan het raam plakken.
Misschien lukt het ook wel op een andere manier hem iets rechter te krijgen.Een beetje schuin had ik de bakjes ook wel hoor.
 

Terug
Bovenaan