Vraag voor bezitters van Juwel-bakken


S

Sleis

Guest
Dag allemaal,

Ik heb inmiddels al zo'n driekwartjaar een Juwel Lido 120 staan. Vandaag met verversen viel me echter ineens iets mogelijk verontrustends op, dus gezien mijn camera het niet doet, ga ik proberen het zo uit te leggen... Zoals jullie misschien weten, bestaat de Lido 120 uit vier ruiten, waarbij de zijruiten als het waren 'tegen' de voorruit zijn vastgekit. _| als op het dingetje hiernaast het liggende streepje de vooruit is, staat de rechter streep (de zijruit) er als het ware 'bovenop' tegenaan, van bovenaf gezien.

Nu zag ik vandaag echter dat het lijkt of mijn rechterzijruit aan de bovenkant een beetje wijkt, naar buiten toe zeg maar. Het is niet veel , een millimeter denk ik, maar als je goed kijkt/voelt, kun je als het ware de rand van de zijruit wat uit voelen steken naar buiten toe, waar hij tegen de voorruit aangeplakt zou zitten. Twee van de andere hoeken zijn echt een hele 'afgeronde' hoek als het ware, maar bij deze voel/zie je echt de rand van de zijruit uitsteken voorbij de voorruit als je van voren kijkt.
Ik heb even oude foto's zitten zoeken omdat het me eigenlijk voor het eerst opviel, en ik vond deze oude foto van de opstart waar je het ook al op lijkt te zien

DSC04811_zps3f9294ed.jpg


Je ziet rechts van de kitnaad rechtsvoor een blauwige streep lopen, dit is het snijvlak van de ruit dat uitsteekt.

Op deze recentere foto kun je het ook wel zien:

kitjuwel_zps7df9a1e1.png


Ik vroeg me af of er meer mensen op dit forum zijn die het 'probleem' hebben dat de ruit niet precies op elkaar aansluit, en of dit sowieso een probleem is? Ik ben een beetje paranoia omdat ik niet graag op een ochtend beneden kom en al mijn vissen naast een geklapt aquarium met een begeven kitnaad oid op de grond wil zien liggen, maar misschien is dit bij meer mensen en is het van geen gevaar.

Hoor het graag van jullie!

Groetjes,

Sleis
 
ik heb dit ook een beetje bij mijn rio 240.
ik denk dat het licht aan de rand die er onderzit.
mischien is die niet helmaal recht?

het zal me ook niks verbazen als het wel de ruit is.

als ik lans de kitlijn voel dat voel ik ook dat hij een inieminie stukje naar buiten steekt.

ik heb wel het idee dat de bak stevig in elkaar zit, best raar :S
 
Dat zou ook kunnen ja, mijn vader denkt dat de ruit er scheef in gelijmd is, dus dat de ruit naar boventoe wat schuiner naar buiten staat dan onderop. Ik hoop dat dat het is, dat niet de kit het aan het begeven is of zo, maar als jouw rio het ook heeft en die houdt het met twee keer zoveel liter hoop ik dat de mijne het ook gewoon houdt...
 
hahahaha,
ik hoop ook dat die het houd :p
dan heb ik het grootste probleem, want hij staat op mijn slaap kamer ;)
 
Hij staat toch ook in een kunststof rand?
Daar blijft hij ook wel op hangen,hoor.
Anders was hij allang gegaan.
 
Ik heb hetzelfde en mijn bak is vorige week nieuw aangeschaft. Zal wel aan de manier van bouwen liggen, dat daar en zekere tolerantie in zit.
 
komt door de elasticiteit van de kit. De ruit word er vlak tegenaan gekit en door de waterdruk komt die en beetje naar buiten. Ik heb hier een aquarium staan waar de ruit (bewust?) een beetje naar binnen is gelijmd zodat hij na vullen gelijk komt.
 
Bij mijn Juwel is dat ook zo.
Dat viel mij ook op toen ik de bak pas had, maar dat komt meer voor bij Juwel bakjes.

Mijn huis staat ook op Zeeuwse kleigrond en als er een vrachtwagen of bus door de straat rijdt, trilt het soms in huis en dus ook het aquarium.
Deze bak is ongeveer 10 jaar oud en staat zo'n 8 jaar bij mij. De kit ziet er nog perfect uit, alleen de stabilisatie-strip is zwak en is al vervangen.
Buiten dat Lijkt het me dan wel een degelijke bak.. :)
 
In vergelijking met aquariums van een ander merk maakt Juwel geen kwaliteitsbakken. Dat kan ook niet voor die (lage) prijs.
Wat mij op het forum vaak opvalt is dat alles low budget moet. En daarvoor verwacht met dan ook nog Eheim kwaliteit.

Juwel is het gewoon net niet.
- mindere afwerking van kit en glasranden;
- slechte lichtbakken, na verloop van tijd zit er water in;
- waardeloze binnenfilters;
- stabilisatiestrip die breekt;
- bij grote bakken, 300 en 400 liter, bol staande voorruit.
 
Ik heb zelf een Rio 125, en daar heb ik er geen last van.
Nu zag ik bij de Dubai 80 de kitranden aan de buitenkant uit steken en ik dacht: is nie zo netjes.
Maar Juwel heeft bij de Rio en Lido een onderrand en een bovenrand.
alle 2 goed gekit en netjes afgewerkt.

Tja Juwel blijft wel goedkoop. Maar hoeft geen duurkoop te zijn.
 
nou nou wat een gekat op juwel en zo goedkoop zijn ze ook weer niet
wat het filter betreft tja je houd er van of het zijn ondingen
en laten we eerlijk wezen het is niet meer als een glasbak met een kunstof/plastic rand
en glas blijft een behoorlijk duur product
wat der afwerking van de kit randen betreft die zit aan de binnenkant dus wat zie er nu van dacht ik zo als het maar degelijk in elkaar steekt en boven al niet lekt
wat andere merken betreft ook dit blijven gewoon glasbakken met een afwerkingsrand misschien wat ander martiaal en glas dikte maar zie prijzen voorbij komen waarvan je als je de materialen kosten berekend er niet om liegen soms zelfs bij het belachelijke af
dus kom op zeg


jaap
 
Om even een prijsvergelijk te geven (bij dezelfde leverancier).
- Juwel Rio 240 (afm. 121x41x55) is � 295,-
- Eheim Vivaline 240 (afm. 120x40x50) is � 519,-

Dat is een prijsverschil van � 224,- Dan mag je toch wel concluderen dat Juwel goedkoop is.
 
Harold zei:
Om even een prijsvergelijk te geven (bij dezelfde leverancier).
- Juwel Rio 240 (afm. 121x41x55) is � 295,-
- Eheim Vivaline 240 (afm. 120x40x50) is � 519,-

Dat is een prijsverschil van � 224,- Dan mag je toch wel concluderen dat Juwel goedkoop is.
hmm maar is de bak van 519 euro zijn geld ook waard of behoorlijk overdreven geprijsd
qua opbouw blijft het de zelfde constructie zoals eerder opgemerkt


jaap
 
Dat iemand het waard zal vinden om meer voor een Juwel dan voor een Eheim bak te betalen is persoonlijk natuurlijk en er zit ook nog verschil in de daadwerkelijke kostprijs of verkoopprijs maar wat betreft kwaliteit van de producten zit er zeker verschil in.
Kijk bv maar naar een meubel van Juwel of Ferplast,nou is Ferplast ook geen super merk maar ze zijn duurzamer dan de meubels van Juwel.
Zit bij de duurdere merken een stukje bedrijfsnaam in de prijs maar zeker ook betere afgewerkte producten van duurzamer materiaal en over het algemeen ook betere garantie voorwaarden.
 
EHEIM AQUARIUM VIVALINE 240 INCL. MEUBEL WALNOOT




Vivaline 240

alleen als set verkrijgbaar met meubel

121x41x128cm

inh.240 liter

Euro 499.00
Aquarium / meubels


EHEIM AQUARIUM VIVALINE 240 INCL. MEUBEL WALNOOT. Vivaline 240.
alleen als set verkrijgbaar met meubel. 121x41x128cm. inh.240 liter. Euro 499.00
.
webshop.bo-vis.nl/index.php?item=aquarium...action...
 
Harold zei:
In vergelijking met aquariums van een ander merk maakt Juwel geen kwaliteitsbakken. Dat kan ook niet voor die (lage) prijs.
Wat mij op het forum vaak opvalt is dat alles low budget moet. En daarvoor verwacht met dan ook nog Eheim kwaliteit.

Juwel is het gewoon net niet.
- mindere afwerking van kit en glasranden;
- slechte lichtbakken, na verloop van tijd zit er water in;
- waardeloze binnenfilters;
- stabilisatiestrip die breekt;
- bij grote bakken, 300 en 400 liter, bol staande voorruit.



Overdrijf jij niet een beetje?
Heb hier alles juwel en heb 1 x een eVsa vervangen.
Afwerking kit en gasranden?

Wie ben jij aan het promoten?
 
Bertus zei:
Wie ben jij aan het promoten?

Moet jij zeggen,als ik voor iedere keer dat jij een link van Eheim filters plaatst een euro kreeg hoefde ik nooit meer te werken! ;)
 
Harold zei:
Juwel is het gewoon net niet.
- mindere afwerking van kit en glasranden;
- slechte lichtbakken, na verloop van tijd zit er water in;
- waardeloze binnenfilters;
- stabilisatiestrip die breekt;
- bij grote bakken, 300 en 400 liter, bol staande voorruit.


Moet even lachen, meer niet. Lees dit zelf nog eens. Meer valt er niet te zeggen.

Ben meer dan tevreden met mijn Rio400 en bovenstaande is, gebaseerd op mijn ervaring, gewoon onzin. En dan heb ik er 3. 2 bij mij en 1 bij mijn vriendin.
 
Seabait zei:
Bertus zei:
Wie ben jij aan het promoten?

Moet jij zeggen,als ik voor iedere keer dat jij een link van Eheim filters plaatst een euro kreeg hoefde ik nooit meer te werken! ;)

Dat is waar. Zijn nou eenmaal goeie filters. ;)
 
Bertus zei:
Harold zei:
In vergelijking met aquariums van een ander merk maakt Juwel geen kwaliteitsbakken. Dat kan ook niet voor die (lage) prijs.
Wat mij op het forum vaak opvalt is dat alles low budget moet. En daarvoor verwacht met dan ook nog Eheim kwaliteit.

Juwel is het gewoon net niet.
- mindere afwerking van kit en glasranden;
- slechte lichtbakken, na verloop van tijd zit er water in;
- waardeloze binnenfilters;
- stabilisatiestrip die breekt;
- bij grote bakken, 300 en 400 liter, bol staande voorruit.



Overdrijf jij niet een beetje?
Heb hier alles juwel en heb 1 x een eVsa vervangen.
Afwerking kit en gasranden?

Wie ben jij aan het promoten?

Ik spreek uit ervaring. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn Juwel-tijdperk al 10 jaar achter mij ligt. En ik promoot niemand.
 
Bertus zei:
Seabait zei:
Bertus zei:
Wie ben jij aan het promoten?

Moet jij zeggen,als ik voor iedere keer dat jij een link van Eheim filters plaatst een euro kreeg hoefde ik nooit meer te werken! ;)

Dat is waar. Zijn nou eenmaal goeie filters. ;)

De filters van JBL zijn net zo goed en een stukje voordeliger.
 
Was bijzonder tevreden over mijn rio 125.
Vond het een fijne goed afgewerkte bak!
 
Ik heb net een nieuwe rio 300. Ik vind de kleppen tussen de tl balken,te dun. Was bij mijn oude rio 400 beter.
Voor de rest,prima bakken prima prijs.
 
Harold zei:
Bertus zei:
Seabait zei:
Bertus zei:
Wie ben jij aan het promoten?

Moet jij zeggen,als ik voor iedere keer dat jij een link van Eheim filters plaatst een euro kreeg hoefde ik nooit meer te werken! ;)

Dat is waar. Zijn nou eenmaal goeie filters. ;)

De filters van JBL zijn net zo goed en een stukje voordeliger.

IK heb ze allemaal van Eheim,1 verdwaalde aqua pro 3.

De duurste die ik kocht,was 28 euro ,incl verzend.
 
Nee,maar maak dat wat uit,als ze het doen?

Met Nieuw zijn er ook moeilijkheden, dus, met de eenvoud van toen,,doen ze het prima.
 
Nee,maar maak dat wat uit,als ze het doen?

Met Nieuw zijn er ook moeilijkheden, dus, met de eenvoud van toen,,doen ze het prima.

Eheim 2228 met kapotte slangpilaar.

Pak er 1 uit de voorraad ,en draaien maar.
 
Moet zeggen dat ik het kastje van mijn Lido van prima kwaliteit vind. Degelijk afgewerkt spaanplaat en goede scharnieren. Dat Eheim qua materialen op een hoger niveau ligt geloof ik direct, maar de vraag is dan altijd of je de meerprijs daarvoor wilt betalen. Mijn Juwel voldoet aan mijn eisen en ik vond hem er zeker niet minder degelijk uitzien dan Ferplast.
 
IK betaal ook niet de nieuwprijs,he.
De helft of minder.
Van de meste typen wel onderdelen.
Reparatie? heb onderdelen genoeg.
 
Wij hebben onze Juwel Rio180 nu ongeveer 3 maanden en naar mijn idee is er niets mis mee. Gewoon een net, recht toe, recht aan, aquarium. Wij hebben ook geen slechte kitnaden of bollende ruiten. Maar misschien doet dat zich meer voor bij de grotere maten.

Tijdens de aankoop stonden er aquariums van diverse merken opgesteld �n in diverse types. Ik vind dat de kwaliteit van Juwel en Ferplast gemiddeld gezien hetzelfde zijn.
Die van Eheim of Akvastabil, etc zien er wel wat beter uit maar daar hangt ook vaak een stevig prijskaartje aan van factor 2. Dat ze duurder zijn, vind ik geen probleem, maar gezien het gebodene, vind ik ze overprijst.
De Trofis bakken heb ik niet in het echt gezien. Kwaitatief schat ik ze van hetzelfde kaliber als die van Juwel en Ferplast.

Bovendien moet je het design ook mooi vinden, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk. Zelf vind ik de Eheims of Akvastabil niet zo mooi. Het uiterlijk van een aquarium moet tenslotte ook in je woonkamer passen.

Tot op heden werkt de techniek prima. Ik vind het filter ook makkelijk te onderhouden. Alleen het afregelen van de juiste temperatuur is wat lastig, omdat er geen schaalverdeling op het element staat.

Tenslotte is er met het meubel niets mis. Natuurlijk heeft het een hoog Ikea-gehalte. Maar alles past goed en het staat goed stevig zonder spelingen. Hte kan natuurlijk altijd beter.

Mijn conclusie is dat het een prima product is, met een nette prijs en goede kwaliteit.
 
Bollende ruiten.. Vandaar dat ze bij de vision een bolle ruit hebben gemaakt, dat zou toch wel gebeuren :D
 
Ik heb hier een Juwel Rekord 600 en er valt mij niets aan op, heb net nog ff gekeken....
Maar als ik de reacties zo lees, zou ik me er niet teveel zorgen om maken?
 
Vanmiddag bij de lfs nog even een Ferplast bestudeerd. Dan vind ik mijn Juwel toch echt mooier gekit...
 

Terug
Bovenaan