Vraag starten aquarium


T

Tom9494

Guest
Hallo, ik overweeg het starten van een aquarium met dwerg kreeftjes. Echter zal ik als het is letterlijk op 0 beginnen. Geen enkele ervaring met aquaria of aquarium dieren. Ik wil graag een wat groter aquarium zodat de diertjes voldoende bewegingsvrijheid hebben, dit gun ik ze.
De volgende misschien wel stomme vraagen;
-ik las over het indraaien van het aquarium ik kan mij hier geen beeld bij schetsen. Zijn hier filmpjes van?
-hoe gaat het verversen van het water in zijn werk. Hoe weet ik hoeveel en wanneer ik dit moet doen? Verder, hoe gaat dit letterlijkmpractisch in zijn werk? Kan hier geen filmpjes van terugvinden. Schep je dan met een kom water uit het aquarium? Zijn er filmpjes van het verschonen.
- hoe meet ik de hardheid en ph van het water?
Alvast bedankt. Tom
 
Hai Tom. Wat leuk. Ik ben ook net een aquarium gestart wat bedoeld is voor dwergkreeftjes. Weet je al welke soort dwergkreeft je wil nemen?

Mijn aquarium staat nu in te draaien.

Het indraaien van een aquarium doe je om het klaar te maken voor de toekomstige bewoners. Die bewoners gaan afval produceren, en dat afval kan heel snel gevaarlijk worden voor de bewoners.
Bacteriën kunnen dat afval omzetten naar minder schadelijke stoffen en zelfs stoffen die nuttig zijn voor de planten in je aquarium. Maar die bacteriën hebben tijd nodig om te groeien en te ontwikkelen.

Dat is wat men noemt indraaien. Het kan op verschillende manieren, maar het makkelijkst is meestal om de planten er vast in te zetten, die geven vooral in het begin ook wat afval, en om dagelijks wat verkruimeld voer in je aquarium te gooien, een heel klein beetje maar. Zo groeien langzaam aan de bacteriën die dat afval in verschillende fasen kunnen omzetten naar minder schadelijke of zelfs nuttige stoffen.

Liefst neem je daar ruim de tijd voor, een week of 6. Maar korter komt ook voor.
 
Voor het meten van de ph kun je druppeltesten kopen. Meestal ververst men wekelijks zo n 10% en dan zuigt men vaak af met een stuk aquariumslang of tuinslag.
 
Oke dankjewel. En zijn er bepaalde ondergronden die niet vervangen hoeven te worden. Dan bedoel ik bepaalde zand of grindsoorten. Of moet dit altijd? Dan denk ik aan een aquarium voor dwergkreeftjes of vuurgarnalen.
 
Een ondergrond hoeft niet vervangen te worden, je zal alleen het afval zo nu en dan van de bodem moeten zuigen met een stuk slang. De truuk is dan ook weer om de bodem niet teveel te verstoren alleen het losse vuil op te zuigen.
Vaak doet men dat tegelijk met een waterwissel (wekelijks is een goed begin).

Ik heb geen filmpje maar het is erg eenvoudig. Je hebt nodig een emmer en een stuk slang. Zorg dat de emmer lager staat dan je aquarium en hang de slang in het aquarium en in de emmer. Zuig nu aan de slang tot het water gaat lopen (maar niet in je mond komt) en als je het goed doet heb je een hevel-werking en loopt het water vanzelf je emmer in. Met het stuk slang in je aquarium kun je nu voorzichtig stukjes vuil mee opzuigen. Pas wel op voor de garnaaltjes het is een precisiewerkje!

Daarna met een gieter (dat is het makkelijkst) nieuw water in je aquarium doen. Bij kleine hoeveelheden kun je koud water gebruiken maar doe je meer dan 20% in een keer zou ik er voor zorgen dat je water op de juiste temperatuur is.
Verder kun je bij dit wekelijkse onderhoud je ramen schoon maken met een sponsje, wat plantjes snoeien en controleren of je filter nog genoeg doorstroming heeft. Filter hoeft niet elke week (liever zo weinig mogelijk) schoongemaakt te worden, alleen als je merkt dat de doorstroming flink naar beneden is gegaan.
 
Voor aquaria kan je vaak goed filterzand gebruiken. Dat is zand met een afgeronde korrel, met een korrelgrootte van 0,4-0,8mm of 0,7-1,2mm. Wij hebben zelf voorkeur voof 0,7-1,2mm omdat we het makkelijker vinden met planten en onderhoud, maar veel mensen gebruiken ook de fijnere korrel met plezier.
Hier zie je een voorbeeld:

https://www.wildkamp.nl/product/filterzand-0-40-0-80-mm-zak-a-25-kg/M745090ilterzand is normaal gesproken vrij licht van kleur.

Eenzelfde optie is er ook in zwart. Dat kan iets lastiger zijn om uit te zoeken. Er is goedkoop zwart zand met heel scherpe korrels. Dat is vaak minder prettig voor bodembewoners. Zolang op de verpakking of in de omschrijving staat afgeronde korrel is het goed.

Vooral Hornbach maar ook andere zaken verkopen verschillende korrelgroottes in de kleur zwart. De prijzen per kg kunnen nogal uiteen lopen.
Dit is een mogelijkheid.

Wij gaan zelf cpo's kopen voor in ons aquarium.

Deze komt mooi uit tegen zwart. Verder gebruiken wij meestal de lichte kleur filterzand die Wildkamp ook verkoopt.

Verder combineren we de 2 cpo's met wat Japonica-garnalen, een stuk of 10.

Deze variant kweekt niet in zoetwater en wordt wat groter dan de mini-variant die ook verkocht wordt en die wel kweekt in zoet water.
Wij gaan onze kreeftjes en garnalen houden in een bakje van 60x40cm.

Heb je al een idee hoe groot je je aquarium wil hebben en of je kreeftjes wil, garnalen of beide?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een ondergrond hoeft niet vervangen te worden, je zal alleen het afval zo nu en dan van de bodem moeten zuigen met een stuk slang. De truuk is dan ook weer om de bodem niet teveel te verstoren alleen het losse vuil op te zuigen.
Vaak doet men dat tegelijk met een waterwissel (wekelijks is een goed begin).

Ik heb geen filmpje maar het is erg eenvoudig. Je hebt nodig een emmer en een stuk slang. Zorg dat de emmer lager staat dan je aquarium en hang de slang in het aquarium en in de emmer. Zuig nu aan de slang tot het water gaat lopen (maar niet in je mond komt) en als je het goed doet heb je een hevel-werking en loopt het water vanzelf je emmer in. Met het stuk slang in je aquarium kun je nu voorzichtig stukjes vuil mee opzuigen. Pas wel op voor de garnaaltjes het is een precisiewerkje!

Daarna met een gieter (dat is het makkelijkst) nieuw water in je aquarium doen. Bij kleine hoeveelheden kun je koud water gebruiken maar doe je meer dan 20% in een keer zou ik er voor zorgen dat je water op de juiste temperatuur is.
Verder kun je bij dit wekelijkse onderhoud je ramen schoon maken met een sponsje, wat plantjes snoeien en controleren of je filter nog genoeg doorstroming heeft. Filter hoeft niet elke week (liever zo weinig mogelijk) schoongemaakt te worden, alleen als je merkt dat de doorstroming flink naar beneden is gegaan.

De gieter die je noemt voor het bijvullen van het water, heb ik nooit gebruikt. Ik heb het wel vaker genoemd zien worden.

Bedoel je een gieter met zo'n sproeituit er op zodat de waterstraal niet al je zand op laat vliegen wanneer je bijvult? Dat klinkt wel handiger dan een bordje op de bodem inderdaad.

En trouwens de link die ik gaf voor filterzand werkte niet. Deze werkt wel (hier kan je een keuze maken voor 3 korrelgroottes).

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Garnalen zijn erg goede opruimers dus eigenlijk zal er weinig tot niks op de bodem blijven liggen en heeft de bodem zo goed als geen onderhoud nodig.
 
Bedankt voor alle reacties
 
Bedoel je een gieter met zo'n sproeituit er op zodat de waterstraal niet al je zand op laat vliegen wanneer je bijvult? Dat klinkt wel handiger dan een bordje op de bodem inderdaad.
Het gaat mij niet direct om de spoeituit, al kan die ook helpen natuurlijk. Een gieter is gemaakt om water te gieten (duh!) dus de vorm ed. zijn handiger voor het kantelen en met beleid water in je bak te laten lopen. Een emmer vind ik zelf altijd lastig, tenzij je het met een pompje terug laat lopen.
 
Het gaat mij niet direct om de spoeituit, al kan die ook helpen natuurlijk. Een gieter is gemaakt om water te gieten (duh!) dus de vorm ed. zijn handiger voor het kantelen en met beleid water in je bak te laten lopen. Een emmer vind ik zelf altijd lastig, tenzij je het met een pompje terug laat lopen.

Dank je :)
 
Ik doe mijn stukje tuinslang onder de kraan, laat het vollopen, duimen erop en loop naar het aquarium.
Makkelijkste is een witte emmer, kun je altijd makkelijk zien of er toch niet per ongeluk een garnaaltje mee is gekomen.
Belangrijk dat je de emmer en spullen voor het aquarium alleen hier voor gebruikt! Mocht je huisgenoten hebben laat dit ze dan ook weten.
Ik vul mijn kleine aquarium door het water vanuit de emmer over m'n hand te laten lopen, hierdoor breekt het genoeg.
 
Ik doe mijn stukje tuinslang onder de kraan, laat het vollopen, duimen erop en loop naar het aquarium.
Makkelijkste is een witte emmer, kun je altijd makkelijk zien of er toch niet per ongeluk een garnaaltje mee is gekomen.
Belangrijk dat je de emmer en spullen voor het aquarium alleen hier voor gebruikt! Mocht je huisgenoten hebben laat dit ze dan ook weten.
Ik vul mijn kleine aquarium door het water vanuit de emmer over m'n hand te laten lopen, hierdoor breekt het genoeg.

Wit vinden wij hier ook ideaal. Wij gebruiken voor de meeste dingen hier een combinatie van een witte emmer en een witte stuc kuip van iets van 65 ltr ofzo van de gamma. Waren nog geen tientje samen geloof ik.
Ideaal voor van alles en zelfs al gebruikt als tijdelijk aquarium tijdens herinrichten van het aquarium :)

Mijn man en onze hond zitten soms wel een uur samen garnalen te zoeken na het schoonmaken van het filter of na het snoeien van planten. Volgens mij vinden ze het gewoon gezellig :)
 
Filter hoeft niet elke week (liever zo weinig mogelijk) schoongemaakt te worden, alleen als je merkt dat de doorstroming flink naar beneden is gegaan.
In aanvulling hierop (en op alle andere info hierboven) is het misschien nog goed om te vermelden dat de filterschoonmaak niet gebeurt met zeep of andere chemicaliën, of met heet water. Er zijn helaas al ontelbare vissen gestorven door beginnende aquarianen die --goedbedoelend-- wat al te fanatiek hun filter en/of aquarium schoonmaakten. En dat leidt er vaak weer toe dat men vroegtijdig met de hobby stopt. :) Want teleurstelling na teleurstelling.

Weet je al wat voor type filter je gaat gebruiken?
 
Het gaat mij niet direct om de spoeituit, al kan die ook helpen natuurlijk. Een gieter is gemaakt om water te gieten (duh!) dus de vorm ed. zijn handiger voor het kantelen en met beleid water in je bak te laten lopen. Een emmer vind ik zelf altijd lastig, tenzij je het met een pompje terug laat lopen.

Ik hou onder de straal uit de emmer een klein ijsbakje wat dan weer de straal breekt of anders even mn hand eronder.
 
Ik hou onder de straal uit de emmer een klein ijsbakje wat dan weer de straal breekt of anders even mn hand eronder.
Ben wel benieuwd hoe mensen dat doen, ben ik de enige met maar 2 handen? Een emmer vasthouden en kiepen met 1 hand gaat toch niet? Hoe hou je dan ook nog je bakje vast?

Ik doe het overigens hetzelfde, met een klein bakje om de straal te breken. Die houd ik met links vast en de gieter met mijn rechter hand.
 
Nee. Wat is aan te raden als filter?
 
Ik doe dat zo bij de garnalen met 3 liter en bij de 60cm met 9-10 liter en dat gaat net. Rechts de emmer en de linkerhand onder de straal. En ik ben echt geen Hulk hoor :D
 
Nee. Wat is aan te raden als filter?
Eerst maar eens op een rij zetten welk aquarium (formaat) je wil gaan nemen en het totale vis plus plantenbestand. Dan kunnen we daar vast een geschikt filter bij zoeken!
 
Ben wel benieuwd hoe mensen dat doen, ben ik de enige met maar 2 handen? Een emmer vasthouden en kiepen met 1 hand gaat toch niet? Hoe hou je dan ook nog je bakje vast?

Ik doe het ook zo bij de garnalen gewoon met een volle 10-literemmer, en nee ik ben ook geen Hulk maar wel tweehandig wat schrijven betreft dus misschien daardoor wat handiger ermee
 

Terug
Bovenaan