vraag overtoevoegen co2 computer gestuurd


flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,851
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
Ben benieuwd hoe jullie de co2 afgifte regelen als je een pH controller gebruikt.
bv zo min mogelijk schommelingen of zo instellen dat de co2 voor langere tijd wordt toegevoegd.
En wat is volgens jullie de beste manier.
Ben benieuwd.
 
Ben benieuwd hoe jullie de co2 afgifte regelen als je een pH controller gebruikt.
bv zo min mogelijk schommelingen of zo instellen dat de co2 voor langere tijd wordt toegevoegd.
En wat is volgens jullie de beste manier.
Ben benieuwd.
Een controller moet eerst ingesteld worden, na een tweepunts ijking van de sensor. Dit doe je daar een bovengrens pH waarde en een ondergrens pH waarde in te stellen. Zodra nu de pH waarde in je bak hoger wordt dan de bovengrens waarde wordt het magneetventiel geopend en stroomt er CO2 in je bak. Het magneet ventiel blijft geopend totdat de waarde de ingestelde ondergrens bereikt, het magneetventiel sluit zich dan. Het werkt dus heel eenvoudig. Wel hebben de verschillende controllers zo hun eigen instellingsmogelijkheden. Zelf heb ik een eigenbouw controller die ingesteld is op een bovenwaarde van pH 6.85 en een onderwaarde van pH 6.80. Mijn pH level zit dus altijd op een gemiddelde van pH 6.83.
 
Ik heb hem zo ingesteld dat de controller bij 0,05 boven de ingestelde ph aanslaat. Dan heb je dacht ik een maximale schommeling van 0,1.
 
Ik heb mijn naaldventiel zo afgesteld dat ik een forse afgifte hebt van het aantal bellen. Primaire reden hiervoor is om na een waterwissel "zo snel mogelijk" weer op mijn ingestelde waarde te komen.

De hysterese heb ik op de controller ingesteld op 0,01.

Mijn ingestelde waarde is 6,3
De controller schakelt uit bij 6,29 en schakelt in bij 6,31.
De hoeveelheid CO2 die in/door de reactor gaat, is te klein om door te schieten bij de ondergrens.

Op deze manier is de CO2 stabiel, met uitzondering van de verversdag en de dag erna........
 
Ik heb hem zo ingesteld dat de controller bij 0,05 boven de ingestelde ph aanslaat. Dan heb je dacht ik een maximale schommeling van 0,1.

Jij hebt dus kennelijk een andere manier van instellen. Je stelt je pH waarde in en hij opent je magneet ventiel wanneer hij 0.05 boven die waarde zit en hij sluit de zaak wanneer hij 0,05 onder die waarde zit.
Ik heb daarentegen mijn apparaat zo gebouwd dat ik een onder en bovengrens instel waar de pH dus schommelt, in mijn geval dus 0,05 pH breedte.
 
Ik heb mijn naaldventiel zo afgesteld dat ik een forse afgifte hebt van het aantal bellen. Primaire reden hiervoor is om na een waterwissel "zo snel mogelijk" weer op mijn ingestelde waarde te komen.

De hysterese heb ik op de controller ingesteld op 0,01.

Mijn ingestelde waarde is 6,3
De controller schakelt uit bij 6,29 en schakelt in bij 6,31.
De hoeveelheid CO2 die in/door de reactor gaat, is te klein om door te schieten bij de ondergrens.

Op deze manier is de CO2 stabiel, met uitzondering van de verversdag en de dag erna........
Bij mij, in elk geval, klopt die laatste zin niet. Al redelijk snel zit e.e.a. weer op mijn gekozen waarde, een gemiddelde van pH 6,83. Daarbij moet dan ook gezegd worden dat ons pH level, zo uit de kraan, ongeveer pH 7,50 bedraagt.
 
Voor mij was dat een van de redenen om naar automatisch verversen te gaan

Een tijdelijk hogere ph en dus lagere co2 is niet zo n probleem want iedereen die de EI volgt heeft bij een verversing met de helft hiermee te maken en dat heeft weinig invloed. Normaliter is de ph weer in enkele uren op het normale nivo en zal dat voor de planten en algen geen gevolgen hebben.
 
Een tijdelijk hogere ph en dus lagere co2 is niet zo n probleem want iedereen die de EI volgt heeft bij een verversing met de helft hiermee te maken en dat heeft weinig invloed. Normaliter is de ph weer in enkele uren op het normale nivo en zal dat voor de planten en algen geen gevolgen hebben.
Bij Steven duurt het blijkbaar 1.5 dag voor het weer op level is.
Voor 1400 liter water bij mij duurt het ook wel even voordat de pH weer goed is.
Voor de vissen is het best een klap hoor.
 
Bij Steven duurt het blijkbaar 1.5 dag voor het weer op level is.
Voor 1400 liter water bij mij duurt het ook wel even voordat de pH weer goed is.
Voor de vissen is het best een klap hoor.

In mijn bakje van (netto) zo ongeveer 150 liter is dat in een paar uurtjes gepiept.
 
Een tijdelijk hogere ph en dus lagere co2 is niet zo n probleem want iedereen die de EI volgt heeft bij een verversing met de helft hiermee te maken en dat heeft weinig invloed. Normaliter is de ph weer in enkele uren op het normale nivo en zal dat voor de planten en algen geen gevolgen hebben.
Misschien snap ik je zin niet goed maar dit heeft toch niet met EI te maken? Je CO2 waarde veranderd na de verversing of je nu EI gebruikt of niet. (Ik gebruik geen EI.) En is, afhankelijk natuurlijk van de grootte van je bak, na verloop van tijd weer op peil.
 
Misschien snap ik je zin niet goed maar dit heeft toch niet met EI te maken? Je CO2 waarde veranderd na de verversing of je nu EI gebruikt of niet. (Ik gebruik geen EI.) En is, afhankelijk natuurlijk van de grootte van je bak, na verloop van tijd weer op peil.

Raoul gaf aan dat met continu waterverversen dat de klap dan niet zo groot is als dat je gewoon ververst. Ik bedoelde als reactie dus dat zo n klap wel wat meevalt in de regel want de EI gebruikers verversen allemaal de helft wekelijks waarbij de ph ook behoorlijk stijgt en dat dit weinig kwaad kan. Op zich heeft het niet echt met de EI te maken maar EI gebruikers hebben na het verversen ook een hogere ph zonder merkbare problemen. Natuurlijk stijgt de ph ook wel als je geen EI volgt maar dan ververs je in de regel minder en zal de ph minder stijgen.
 
Bij Steven duurt het blijkbaar 1.5 dag voor het weer op level is.
Voor 1400 liter water bij mij duurt het ook wel even voordat de pH weer goed is.
Voor de vissen is het best een klap hoor.

Ok, ik heb met zulke grote hoeveelheden geen ervaring maar in mn eigen 330 liter is dat ook in 3 uurtjes weer op peil. Als het met 1400 liter echt zoveel langer duurt dan is continu verversen wel een pre. Maar voor de meeste gemiddelde bakken zal de helft verversen niet zo n grote invloed hebben.
 
Raoul gaf aan dat met continu waterverversen dat de klap dan niet zo groot is als dat je gewoon ververst. Ik bedoelde als reactie dus dat zo n klap wel wat meevalt in de regel want de EI gebruikers verversen allemaal de helft wekelijks waarbij de ph ook behoorlijk stijgt en dat dit weinig kwaad kan. Op zich heeft het niet echt met de EI te maken maar EI gebruikers hebben na het verversen ook een hogere ph zonder merkbare problemen. Natuurlijk stijgt de ph ook wel als je geen EI volgt maar dan ververs je in de regel minder en zal de ph minder stijgen.

Hoe vaak ververs jij dan eigenlijk als EI adept? Zelf ververs ik eens per week. Op mijn netto 150 liter bak ververs ik dan zo'n 40 liter.
 
Ik ververs nu bij de manen nog 1x per week de helft en daarvoor 2x omdat ze nog erg jong waren. Zoals je wel weet heb ik al jaren de EI een warm hart toegedragen en ververste altijd zoals wordt aanbevolen wekelijks 50%.
Jij ververst iets minder zie ik, rond de 25%, en ja dan is de stijging van de ph ook weer minder dan dat je de helft ververst.
 
Kijk komen leuke reacties los
Even over dat eiken van de probe jbl en dennerle eiken eerst ph 7 en dan de ph 4
Is het een probleem als dat anders om gebeurt eerst dus 4 en dan 7 dat gebeurt namelijk bij mijn ph controller (ghl mini)
 
Bij Steven duurt het blijkbaar 1.5 dag voor het weer op level is.
Voor 1400 liter water bij mij duurt het ook wel even voordat de pH weer goed is.
Voor de vissen is het best een klap hoor.

Mijn aquarium staat dus ingesteld op PH 6,3. Water uit de kraan heeft een PH van 7,8.
Bij een waterwissel vervang ik ongeveer 70% water. Direct na de wissel zit de PH rond de 7,3.

Mijn waterwissel is even grof gezegd, rond 15:00 uur afgerond
In de avond zit de PH meestal al op 6,7 a 6,6.
Tegen middernacht gaat deze al richting de 6,5
De volgende ochtend zit deze dan rond de 6,4
Het laatste stukje naar 6,3 duurt dan nog ongeveer tot half/einde middag

Dus een totaal tijdsbestek van 24 uur ongeveer, na de waterwissel voordat de PH weer "stabiel" is.

Als ik nog meer bubbels ga geven, dan ga ik CO2 ophoping in de reactor krijgen, of de waarde dan nog sneller zakt/bereikt wordt, dat heb ik nog niet getest
 
Ik heb gisteren eens bewust gekeken

Tijdens onderhoud -> water uit de bak dus veel oppervlakte beweging

IMG_20200611_131349.jpg

PH loopt op van 6,3 naar richting de 7

IMG_20200611_131405.jpg

Tijdens vullen stijgt deze verder

IMG_20200611_133753.jpg IMG_20200611_140006.jpg IMG_20200611_141149.jpg

En inderdaad, komt zo uit rond de 7,3

Nadat de bak gevuld is zie je deze waarde ook weer hard zakken

IMG_20200611_145832.jpgIMG_20200611_145844.jpg

Ik was rond 1400 klaar. Om 1500 was de PH al terug naar 7,0
1600 6,87
1900 6,64
2330 6,48

volgende dag
1100 6,35

Wat ik dus duidelijk zie, is dat het gevolg van het toedienen van de CO2 afneemt. Bljikbaar is het bij een bepaalde mate van CO2, behoorlijk lastiger om er nog meer in te krijgen en gaat het effect op de PH daarna dus een stuk langzamer als in het begin
 

Bijlagen

  • IMG_20200611_140013.jpg
    IMG_20200611_140013.jpg
    86.9 KB · Weergaven: 72
  • IMG_20200611_141155.jpg
    IMG_20200611_141155.jpg
    83.5 KB · Weergaven: 79
Is Opzich ook wel logisch dat het langzamer gaat.
Dat heb je met iedere oplossing, hoe dichter je bij verzadiging komt hoe langzamer het gaat
 

Terug
Bovenaan