Vraag over voorgenomen visbestand


Nielshofman

New member
Lid geworden
27 augustus 2023
Berichten
2
Leeftijd
38
Hallo allemaal,

Ik heb na jaren van afwezigheid de oude hobby weer opgepakt maar ik ben nog wel een beginner, vandaar ook deze vraag.

Ik heb een Juwel Vision 260 en deze heb ik nu net vandaag ingericht met planten, ik zal een foto bijplaatsen.
Ik laat de planten eerst lekker wortelen en laat het water rustig geschikt worden voor mijn toekomstige onderwatervriendjes.

Nu heb ik het volgende bestand op het oog maar ik wil jullie expertise graag even vragen of dit a) niet te veel is en b) of deze goed samen kunnen:

Trichopodus leerii – Diamant GoeramiBoven1 man 3 vrouw
Neontetra 2-4cmMidden35
L144 ANCISTRUS TEMMINCKIOnder1
Trichopodus trichopterus – Blauwe SpatMidden/Boven1 man 3 vrouw
Microgeophagus ramirezi Electric BlueMidden Onder1 man 2 vrouw
Mikrogeophagus ramirezi SluierstaartMidden Onder1 man 2 vrouw
Mikrogeophagus ramirezi goudMidden Onder1 man 2 vrouw

Daarbij wil ik de volgende waterwaardes:
PH: 6
Temperatuur: 25 graden
GH: 6-7,5

Ik hoor graag jullie adviezen.

Groeten,
Niels
P9161082.JPG
 
Ik vind dat wel veel (min of meer) op elkaar lijkende antennebaarsjes., ik vrees dat die elkaar serieus in de weg gaan zitten. Ik ben bang dat je je tot één soort daarvan zult moeten beperken (Iemand anders die denkt dat dat wél kan?).
Verder zijn neon tetra's af en toe behept met neonziekte, kardinaaltetra lijkt er erg veel op en die zijn sterker wat dat betreft.
Verder denk ik dat voor de goerami's hetzelfde geldt als voor de ramirezi's: beperk je tot één soort.

Nog een paar praktische vragen: je zegt dat je beginner bent. Wat is de pH en de gH van het water zoals dat bij jou uit de kraan komt?
Het is wel mogelijk om water naar je wensen aan te passen, maar je makt het jezelf een stuk makkelijker door met kraanwater te werken en daar je bestand op af te stemmen.

Is de verlichting de standaardJuwel verlichting?
Zoja, dan hoop ik dat je rode planten het gaan doen. Bij mij redden ze het niet met de standaard Juwel lichtbalk.
Je hebt een luchtpompje, wat is je reden daarvoor? Als je het mooi vindt: zo houden, maar voor je planten jaagt het CO2 uit je water en voor je vissen is het niet nodig.

Dat klinkt misschien als een hoop kritiek, maar bedenk maar dat we allemaal ooit beginners geweest zijn....
 
Ik vind dat wel veel (min of meer) op elkaar lijkende antennebaarsjes., ik vrees dat die elkaar serieus in de weg gaan zitten. Ik ben bang dat je je tot één soort daarvan zult moeten beperken (Iemand anders die denkt dat dat wél kan?).
Verder zijn neon tetra's af en toe behept met neonziekte, kardinaaltetra lijkt er erg veel op en die zijn sterker wat dat betreft.
Verder denk ik dat voor de goerami's hetzelfde geldt als voor de ramirezi's: beperk je tot één soort.

Nog een paar praktische vragen: je zegt dat je beginner bent. Wat is de pH en de gH van het water zoals dat bij jou uit de kraan komt?
Het is wel mogelijk om water naar je wensen aan te passen, maar je makt het jezelf een stuk makkelijker door met kraanwater te werken en daar je bestand op af te stemmen.

Is de verlichting de standaardJuwel verlichting?
Zoja, dan hoop ik dat je rode planten het gaan doen. Bij mij redden ze het niet met de standaard Juwel lichtbalk.
Je hebt een luchtpompje, wat is je reden daarvoor? Als je het mooi vindt: zo houden, maar voor je planten jaagt het CO2 uit je water en voor je vissen is het niet nodig.

Dat klinkt misschien als een hoop kritiek, maar bedenk maar dat we allemaal ooit beginners geweest zijn....
Dank voor je reactie Lysia en dat beschouw ik zeker niet als kritiek, ik ben hier om te leren!

Goed punt van de antennebaarsjes en Goerami's. Dan ga ik beter maar voor 1 soort van elk. Het werd ook wel wat een mengelmoesje. En ook een top tip van de tetra's, heb dit gelijk aangepast.
De verlichting is een helialux van 54W, dat zou toch goed moeten komen? Ik voeg ook CO2 toe voor de planten. En daarover gesproken m.b.t. het luchtpompje, daar heb ik nooit bij stilgestaan. Ik heb dit puur omdat ik het mooi vind maar dan kan deze beter uit of iig niet altijd aan.

Mijn kraanwater heeft een Ph van 7,5 en Gh van 8. Dus daar moet ik wel wat mee maar dat is niet erg.

Bedankt voor je reactie! Kan ik verder mee!

Groeten,
Niels
 
Van de neon soorten denk ik dat de simulans de sterkste is. Kardinaaltetra's zijn (tegenwoordig) ook zeer gevoelig. In mijn periode dat ik stage deed hadden we altijd meer problemen met de kardinaaltetra's dan met de neon. Ook zijn mijn ouders zot van de kardinaaltetra's, maar ze hebben er al verschillende keren (dit jaar) nieuwe van moeten kopen. Ze hebben al tweemaal gehad dat ze er 10 kochten en dat er na 1 of 2 dagen nog maar 1 leefde.
 
Welke pH heb je bij die simulans? Ik lees dat ze ook graag een wat lagere pH hebben. Is dat in de praktijk ook zo, of is de nakweek al aan hogere waarden gewend?
 
Welke pH heb je bij die simulans? Ik lees dat ze ook graag een wat lagere pH hebben. Is dat in de praktijk ook zo, of is de nakweek al aan hogere waarden gewend?
Alle soorten komen uit zwart water, ook de kardinaaltetra's en neontetra's. Dus ze hebben allemaal liefst een iets lagere pH. Een pH van rond de 7 zou wel het maximum moeten zijn denk ik. Maar ik denk dus wel dat ze ook in neutraal water zouden moeten kunnen leven.
 

Terug
Bovenaan