Vraag over PH met osmose water


Stabiel houden is ook een kwestie van Ph meten, marco ga je daar in mee, tijdens een waterverversing hou je de Ph in de gaten en kun je die zelf vooraf beinvloeden.
Water verversen, om daar nog wat dieper in te gaan is ook beter in een opvangbak met de zelfde zuurgraad, maar wat wil je bereiken.

Geef daar eens een antwoord op ,wat je voor ogen hebt.Wat wil je precies met die waterwaarde's.
Heb je een plantenbak,of wat dan ook, wees daar eens duidelijk over, in combinatie met de Ph waarde's.

begrijp nog helemaal niks van jou doel,,.

Kan jou wel via Pb een webadres geven voor een Ph meter met voeler, digitaal 70 euro, lijkt mij wel dat je die kan gebruiken door al de vragen over Ph.
Continu meten betekend dat het dus niet stabiel is. Steeds schiet die dus weer omhoog waardoor je weer moet bij voegen. Je voegt pas bij wanneer die omhoog schiet. Dus krijg je schommelingen. En dat is heel slecht voor de vissen. Als ik het heb over stabiel dan heb ik het over vaste waardes die ook vast blijven. Dat is wat voor mij stabiel betekend.
Bijvoorbeeld : ik doe elke zondag 1x per week een waterwissel van 50%. Dan is het de bedoeling dat ik tot aan de volgende zondag de waterwaarde ( PH ) vast hou. En de waterwissel voor die tijd klaar maken zodat je niet een keiharde klap omhoog krijgt die later weer naar beneden moet.
Het continu moeten meten en moeten toevoegen geeft schommelingen maar is ook gevaarlijk. Stel ik ga een weekend weg naar bijvoorbeeld Frankrijk. Dan voeg ik wat toe op vrijdag. Maar als zaterdag of zondag het weer omhoog schiet dan ben ik niet thuis. Dit kan een nare afloop hebben. Zoals Biljoenblik hierboven ook al aangaf. Vind dit ook gewoon te gevaarlijk.Dit is dus niet waar ik naar opzoek ben. Hetzelfde geld voor filteren over turf en dat soort middeltjes. Dan blijf je eindeloos knoeien. Steeds loopt PH weer op en moet je het vervangen ( schommeling ). En als je het vervangt kan je er alsnog ook weer naast zitten. Pappen en nat houden dus. Ik zoek dus naar een watervaste methode die ik kan gebruiken om het gewoon goed en stabiel te kunnen houden. Ik wil beginnen met een plantenbakje low tech. Je weet wel laag behoefende Co2 planten en planten waarbij je tabletjes in de grond kan steken. En klein beetje mestvoeding. Beginners bakje. Later ooit met meer ervaring misschien eens een plantenbak met veel verlichting en co2 setje. Maar dat is voor later.
Wat ik met mijn waterwaardes wil is heel simpel. Dat ik de juiste waterwaardes heb die bij de vissen passen ( kardinaal tetra's, Roodkopzalmpjes + bijbehorende plantjes voor die waardes. )
Maar hoe krijg je die waardes zonder dat het onstabiel is en steeds heen en weer schiet. Hoe creeer je een systeem waarbij je het vast houd. Wat ik bedoel is dus gewoon heel simpel te begrijpen.
 
De pH in het aquarium wordt voor het grootste deel bepaald door de hoeveelheid co2 die in het water aanwezig is.
Omdat je overdag je lampen aan zet, zullen je planten die co2 gaan verbruiken. En dan stijgt de pH dus.
Dit gebeurd altijd. Tenzij je dit tegenwerkt door co2 toe te voegen.

De hoeveelheid co2 icm de KH waarde van het water bepaald uiteindelijk welke pH je water gaat hebben.

Aan het einde van de nacht zal het co2 gehalte in een aquarium ongeveer 10 mg/l bedragen.
Als je geen co2 toevoegt zal je met kraanwater in de ochtend op een pH van ongeveer 7,4 uit gaan komen.
Ga je dit water vervangen door 50% osmose dan zou je zomaar in de ochtend op een pH van 7,1 uit kunnen komen.
Ga je naar 80% osmose water, dan wordt het wat tricky. Dan kan je pH zomaar richting de 6,5 of lager uitkomen.

Dus door met osmose water te werken, zal de pH hoe dan ook altijd lager zijn dan met puur kraanwater.
Maar het zal geen vaste waarde worden. Omdat het co2 gehalte geen vaste waarde zal zijn, met de verlichting en planten.

Door met zuren te werken (eikenextract, humus, ph bodem, ph minus) ga je de KH van het water afbreken.
En omzetten in een kortstondige co2 verhoging. Hierdoor zal je ongeveer hetzelfde effect krijgen als met osmose.
Maar je moet heel goed weten wat je doet. Klein foutje heeft zeer vervelende gevolgen. Als je met sterke zuren werkt. Zoals eikenextract en pH minus.

Ik zou zeggen lees onderstaand artikel eens door. Dat geeft je misschien wat inzichten.

Bedankt voor je heldere uitleg.
Maar dan de vraag hoe je waterwaardes vasthoud op de goede manier?
Voor zover ik weet is co2 bedoeld voor planten en niet om de PH en waterwaardes vast te houden. Als ik continu op 6.7 wil blijven zitten wat kan ik dan het beste doen?
 
De pH in het aquarium wordt voor het grootste deel bepaald door de hoeveelheid co2 die in het water aanwezig is.
Omdat je overdag je lampen aan zet, zullen je planten die co2 gaan verbruiken. En dan stijgt de pH dus.
Dit gebeurd altijd. Tenzij je dit tegenwerkt door co2 toe te voegen.

De hoeveelheid co2 icm de KH waarde van het water bepaald uiteindelijk welke pH je water gaat hebben.

Aan het einde van de nacht zal het co2 gehalte in een aquarium ongeveer 10 mg/l bedragen.
Als je geen co2 toevoegt zal je met kraanwater in de ochtend op een pH van ongeveer 7,4 uit gaan komen.
Ga je dit water vervangen door 50% osmose dan zou je zomaar in de ochtend op een pH van 7,1 uit kunnen komen.
Ga je naar 80% osmose water, dan wordt het wat tricky. Dan kan je pH zomaar richting de 6,5 of lager uitkomen.

Dus door met osmose water te werken, zal de pH hoe dan ook altijd lager zijn dan met puur kraanwater.
Maar het zal geen vaste waarde worden. Omdat het co2 gehalte geen vaste waarde zal zijn, met de verlichting en planten.

Door met zuren te werken (eikenextract, humus, ph bodem, ph minus) ga je de KH van het water afbreken.
En omzetten in een kortstondige co2 verhoging. Hierdoor zal je ongeveer hetzelfde effect krijgen als met osmose.
Maar je moet heel goed weten wat je doet. Klein foutje heeft zeer vervelende gevolgen. Als je met sterke zuren werkt. Zoals eikenextract en pH minus.

Ik zou zeggen lees onderstaand artikel eens door. Dat geeft je misschien wat inzichten.

Of kan je het gewoon doen met de juiste osmose en kraanwater mengeling? En dat die schommeling niet zoveel uitmaakt tussen dag en nacht?
 
Of kan je het gewoon doen met de juiste osmose en kraanwater mengeling? En dat die schommeling niet zoveel uitmaakt tussen dag en nacht?
Met welk doel wil je de pH op een vaste waarde houden?

Voor de vissen is meer de hardheid van het water belangrijk. En niet zozeer de pH.

Het pH verloop gaat heel geleidelijk dus dat heeft geen invloed op de vissen.

Echter ga je ineens aanzuren, dus snelle verandering van de pH. Dan vinden vissen dat niet fijn.
 
Ik las in een topic hier dat na toevoegen van bv eikenextract de ph na een dag weer is opgelopen maar klopt dat wel en moet je dan dagelijks bijsturen? Zover ik weet blijft bij het gebruik van dit middel de ph en kh "stabiel" en hoef je niet dagelijks bij te doseren om de waarden stabiel te houden.
Als je water aanzuurt waar een KH in zit, dan zal er co2 gevormd worden.
Als die co2 niet weg gaat. Dan blijft de pH stabiel.
Dat het na een dag weer oploopt, komt omdat de co2 eruit is.
Echter zal de pH niet zover stijgen, als zonder zuur toevoegen. Dus de pH zal altijd lager zijn.
 
Bedankt voor je heldere uitleg.
Maar dan de vraag hoe je waterwaardes vasthoud op de goede manier?
Voor zover ik weet is co2 bedoeld voor planten en niet om de PH en waterwaardes vast te houden. Als ik continu op 6.7 wil blijven zitten wat kan ik dan het beste doen?
De makkelijkste en betrouwbaarste manier om een stabiele PH te houden is naar mijn idee CO2 toevoegen met behulp van een PH controller.
Misschien is dit niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar dit werkt eenvoudig.
 
pH verlagen door middel van Co2 vind ik gevaarlijk advies. De kans dat de concentratie co2 in het water te hoog wordt voor de juiste pH is bereikt is vrij groot. Een pH controller gaat daar nooit rekening mee houden en dan kun je op een dag wakker worden met heel veel drijvende vissen, dat verhaal komt veel te vaak voor. Een pH controller is om de Co2 concentratie aan te passen door middel van pH, niet andersom! Daarbij is het gewoon bijzonder duur voor pure pH controle.

Voor pH 6.7 kan je 50% osmose gebruiken, zo verlaag je de KH. De natuurlijke zuren die worden aangemaakt door verschillende biologische processen doen de rest wel. Hout helpt daar bv. ook bij.

Je kan ook gewoon turf gebruiken. Eventueel met een deel osmosewater om de KH te verlagen als je KH te hoog is voor de gewenste pH.

Gebruik NOOIT pure zuren (pH min, eikenextract, of nog dommere opties zoals azijn en citroen) direct in de bak. Binnen 24 uur is de pH hersteld en zo zorg je voor onbalans. pH min en eikenextract zijn prima om je ververswater op de juiste waardes te krijgen.
 
Binnen 24 uur is de pH hersteld
Hoe kan dat dan want als eikenextract de kh flink verlaagd dan zul je met een natuurlijke hoeveelheid co2 nooit op dezelfde hoge ph weer uitkomen toch?

Echter zal de pH niet zover stijgen, als zonder zuur toevoegen. Dus de pH zal altijd lager zijn.
Dat geeft Marcel hier ook aan als het goed is dus je verkrijgt wel een lagere ph omdat de lagere kh en de natuurlijke hoeveelheid co2 voor een lagere ph zorgen.
 
Continu meten betekend dat het dus niet stabiel is. Steeds schiet die dus weer omhoog waardoor je weer moet bij voegen. Je voegt pas bij wanneer die omhoog schiet. Dus krijg je schommelingen. En dat is heel slecht voor de vissen. Als ik het heb over stabiel dan heb ik het over vaste waardes die ook vast blijven. Dat is wat voor mij stabiel betekend.
Bijvoorbeeld : ik doe elke zondag 1x per week een waterwissel van 50%. Dan is het de bedoeling dat ik tot aan de volgende zondag de waterwaarde ( PH ) vast hou. En de waterwissel voor die tijd klaar maken zodat je niet een keiharde klap omhoog krijgt die later weer naar beneden moet.
Het continu moeten meten en moeten toevoegen geeft schommelingen maar is ook gevaarlijk. Stel ik ga een weekend weg naar bijvoorbeeld Frankrijk. Dan voeg ik wat toe op vrijdag. Maar als zaterdag of zondag het weer omhoog schiet dan ben ik niet thuis. Dit kan een nare afloop hebben. Zoals Biljoenblik hierboven ook al aangaf. Vind dit ook gewoon te gevaarlijk.Dit is dus niet waar ik naar opzoek ben. Hetzelfde geld voor filteren over turf en dat soort middeltjes. Dan blijf je eindeloos knoeien. Steeds loopt PH weer op en moet je het vervangen ( schommeling ). En als je het vervangt kan je er alsnog ook weer naast zitten. Pappen en nat houden dus. Ik zoek dus naar een watervaste methode die ik kan gebruiken om het gewoon goed en stabiel te kunnen houden. Ik wil beginnen met een plantenbakje low tech. Je weet wel laag behoefende Co2 planten en planten waarbij je tabletjes in de grond kan steken. En klein beetje mestvoeding. Beginners bakje. Later ooit met meer ervaring misschien eens een plantenbak met veel verlichting en co2 setje. Maar dat is voor later.
Wat ik met mijn waterwaardes wil is heel simpel. Dat ik de juiste waterwaardes heb die bij de vissen passen ( kardinaal tetra's, Roodkopzalmpjes + bijbehorende plantjes voor die waardes. )
Maar hoe krijg je die waardes zonder dat het onstabiel is en steeds heen en weer schiet. Hoe creeer je een systeem waarbij je het vast houd. Wat ik bedoel is dus gewoon heel simpel te begrijpen.
Waterwaarden die een stabiel niveau hebben in een onnatuurlijke situatie zonder of nauwelijks dat je daar iets aan hoeft te doen, daar kan je lang naar zoeken. Het (onder-)houden van een aquarium vergt werk. Een low-tech bak onderhouden lijkt ook een optie maar vraagt ook een nauwkeurige werkwijze en voordurend bezien wat er gaande is in je bak. Wat jij wilt is niet simpel,je moet dus blijvend aan het werk!!
 
Hoe kan dat dan want als eikenextract de kh flink verlaagd dan zul je met een natuurlijke hoeveelheid co2 nooit op dezelfde hoge ph weer uitkomen toch?


Dat geeft Marcel hier ook aan als het goed is dus je verkrijgt wel een lagere ph omdat de lagere kh en de natuurlijke hoeveelheid co2 voor een lagere ph zorgen.
Het hele punt van KH als een buffer is dat het zorgt dat de pH stabiel blijft. Daarbij wordt de buffer zelf inderdaad op gemaakt.
Dus de KH zal de pH omhoog trekken en daarbij deels op raken. De co2 concentratie blijft hetzelfde maar met minder buffer dus de pH zal inderdaad net iets lager zijn. Maar goed, dan ga je nog van pH 7.5 naar 6.5 en dan terug naar 7.3 in 24 uur, en dat dan elke dag. Heel gezond is het niet.
En als je kraanwater een hogere pH heeft of als je een lagere pH wil is het al helemaal niet te doen.
 
Wat zou er gebeuren met de PH als je bijvoorbeeld wekelijks 50% water ververst met een combinatie van leidingwater en regenwater?
Als ik me niet vergis heeft regenwater ongeveer een PH van 5. Om alle schadelijke stoffen eruit te halen filter je dit water eerst met actieve kool.
Wanneer je dit schone regenwater vermengd met leidingwater totdat je op de gewenste Ph zit; blijft deze waarde dan wel stabiel?
 
Als je osmosewater en leidingwater mengt zal de PH gelijk blijven aan die van het leidingwater.
Waarom: dat heeft te maken met de KH (carbonaathardheid) van het water.
Dit is eigenlijk een buffer die de PH stabiel kan houden.
Als de KH 0 is kan je met een druppel zuur in een grote bak water de PH enorm omlaag brengen.
Is de KH bijvoorbeeld 8, dan zal je die druppel in de PH waarschijnlijk niet eens waarnemen.
Omdat de KH van osmosewater 0 is zal de PH gelijk worden aan die van het leidingwater, omdat daar wel een buffer in zit.
Door leidingwater water te mengen met osmosewater zal de KH wel zakken.
 
Gebeurt dit ook als je regenwater met leidingwater mengt?
 
Als je osmosewater en leidingwater mengt zal de PH gelijk blijven aan die van het leidingwater.
Waarom: dat heeft te maken met de KH (carbonaathardheid) van het water.
Dit is eigenlijk een buffer die de PH stabiel kan houden.
Als de KH 0 is kan je met een druppel zuur in een grote bak water de PH enorm omlaag brengen.
Is de KH bijvoorbeeld 8, dan zal je die druppel in de PH waarschijnlijk niet eens waarnemen.
Omdat de KH van osmosewater 0 is zal de PH gelijk worden aan die van het leidingwater, omdat daar wel een buffer in zit.
Door leidingwater water te mengen met osmosewater zal de KH wel zakken.
En omdat er in het water ook co2 gaat zitten. In evenwicht met de lucht.
Zal een lagere KH zorgen voor een lagere pH.
 
Gebeurt dit ook als je regenwater met leidingwater mengt?
Van regenwater is de KH ook praktisch 0, dus het zelfde effect.

En omdat er in het water ook co2 gaat zitten. In evenwicht met de lucht.
Zal een lagere KH zorgen voor een lagere pH.
Co2 verlaagd de PH, dit gaat in water met een lage KH dus veel sneller als in water met een hoge KH.
 
Andere vraag is welke pH echt nodig is voor de genoemde vissen. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze kardinalen hadden bij pH kraanwater (7.5-8.5) en dat de daarbij ook vrolijk 5 jaar oud worden. Als een hoge pH echt zo slecht voor ze zou zijn dan zou je dat toch ergens aan moeten merken?
Als je wilt kweken is het natuurlijk een ander verhaal.
Het komt mij persoonlijk vreemd voor om allerlei onnatuurlijke te gaan doen om een dier een zo natuurlijk mogelijke omgeving te bieden. Als je echt die kant op wilt dan zou je moeten kijken hoe het eruit ziet in de natuurlijke omgeving van de betreffende vissen en dan dat reproduceren. Maar dat lijkt me ook een heel gedoe met zo'n tropische bosbodem erin.
 
Co2 verlaagd de PH, dit gaat in water met een lage KH dus veel sneller als in water met een hoge KH.
Met een hoge kh is meer co2 nodig inderdaad om eenzelfde effect te krijgen dan met een lage kh.
 
Oke ik zie het al. Een gezelschapsaquarium houden met de juiste waarden als 6.7 op een normale manier gaat het dus niet worden.

Ik kan dus of :



A : Vissen gaan houden onder te hoge waarden. Waardoor ze niet mooi op kleur zijn, en zich niet goed voelen. Met als resultaat dat ze minder oud worden en meer gevoelig zijn voor ziektes.

Dat ga ik niet doen.


B : Vissen houden die ik totaal niet boeiend vind die horen bij mijn kraanwater zoals guppy's enz.


Ga ik ook niet doen. Wil deze hobby hebben wel hebben zoals ik het graag wil.


C : Veel geld uitgeven aan Co2 gedoe en knoeien met PH controllers en lekker gevaarlijk bezig zijn. Zie ook niet in hoe ik dan ooit nog mooi planten kan gaan houden. Als ik mijn Co2 moet gaan gebruiken voor de PH dan kan ik met de planten nooit meer een kant op. Zit ik weer vast aan die vervelende rot PH gedoe !

D : Doen wat Pets Place tegen mij zei. In een Juwel 260 die ik later wil hebben, 400 euro of meer aan peperdure PH verlagende bodem in gaan knikkeren die ik na een paar maand weer moet vervangen en er weer honderden euro's in mag gaan gooien. En zo jaar in jaar uit door blijven gaan. Plus al die ellende aan werk die je er steeds mee hebt door de hele bak leeg te moeten halen, en al dat gestress onder de vissen van al het uitvangen elke keer. Heeft meer nadelen dan voordelen.


Iedereen kan wel nagaan dat ik daar al helemaal niet aan begin.

Denk dat ik deze hobby maar voorbij laat gaan. Als het al zo begint, en alles onmogelijk gemaakt word zie ik er vanaf.


Wil bij deze toch iedereen bedanken voor de moeite !
 
Ik denk dat je gelijk hebt. Een aquarium is niks voor jou. Als voor jou de enige optie is; om twee soorten water te mixen om vissen te houden, dan houd het wel op.
Iedereen denkt hier toch aardig met je mee, maar het zijn waarschijnlijk niet de antwoorden die je wilt horen.
Een aquarium houden (kan) nu eenmaal een dure hobby zijn en soms ben je meer een chemicus dan een dieren verzorger. Dat komt allemaal omdat we een klein stukje complexe natuur in de woonkamer willen.
Misschien is een aquarium met hamsters er in nog een optie?
 
Ja jammer dat het niks voor jou is want het hoeft niet echt moeilijk te zijn hoor.
 
Ik denk dat je gelijk hebt. Een aquarium is niks voor jou. Als voor jou de enige optie is; om twee soorten water te mixen om vissen te houden, dan houd het wel op.
Iedereen denkt hier toch aardig met je mee, maar het zijn waarschijnlijk niet de antwoorden die je wilt horen.
Een aquarium houden (kan) nu eenmaal een dure hobby zijn en soms ben je meer een chemicus dan een dieren verzorger. Dat komt allemaal omdat we een klein stukje complexe natuur in de woonkamer willen.
Misschien is een aquarium met hamsters er in nog een optie?



Hobby is voor mij een hobby. En niet meteen al moeten beginnen met alles wat je eigenlijk niet wil. Zoals vieze bruin gele water met turf of 1000 euro per 2 jaar kwijt zijn aan PH bodem.
Natrappen heeft geen zin kerel. Ik heb mij er al bij neer gelegd. Wat je nu doet is compleet zinloos. Ik zei al dat ik er klaar mee was.
 
Laatst bewerkt:
Ja jammer dat het niks voor jou is want het hoeft niet echt moeilijk te zijn hoor.


De een zegt dit en de andere zegt weer heel wat anders. Ik kan daar niks mee.
Als ik op een simpele manier gewoon op de aangeraden manier leuk een aquarium kan houden rond de aanbovel PH waarde wil ik er graag aan beginnen. Maar zie de bomen door het bos op deze manier niet meer.

Dan word het voor mij onhoudbaar.
 
Ja jammer dat het niks voor jou is want het hoeft niet echt moeilijk te zijn hoor.

De een zegt dat als je Osmose water mengt met kraanwater dat je PH omlaag gaat.
De ander zegt nee de neutrale waarde is 7 en blijft 7.
Weer de ander zegt dat de PH dan zal zijn op de waarde van je kraanwater en dus 7.5 blijven.


En zo gaat dat met de andere opties ook

Snap je wat ik bedoel? Kan hier niks mee.
Als ik nu een PH meter had en een osmose apparaat, had ik alles zelf kunnen proberen. Maar dat spul heb ik dus nog niet dus ben op het internet aangewezen. Ik wil ook weer geen dingen voor niks aankopen waar ik misschien later niks aan heb. Maar als iedereen wat anders zegt kan ik nergens een conclusie meer uit trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat wat meerdere behulpzame forumleden hebben aangegeven niet helemaal is aangekomen.
Osmosewater doet niet de pH niet dalen, wel de hardheid. Bij lagere hardheid wordt het makkelijker om het water zuurder te krijgen, maar daarvoor moet je dus nog altijd iets toevoegen dat daarvoor zorgt.

Als je echt het natuurlijke habitat van een soort wilt benaderen dan is pH maar een van een lange lijst variabelen die relevant zijn. Het zal ook gaan om de hoeveelheden van een veelvoud aan andere stoffen in het water.
 
Osmosewater doet niet de pH niet dalen, wel de hardheid.
Als je geen co2 toevoegt dan zal met osmose de kh inderdaad lager zijn en bij het in evenwicht komen zal de ph zakken want met een lage kh bij een gelijke hoeveelheid co2 is de ph dacht ik lager.
En omdat er in het water ook co2 gaat zitten. In evenwicht met de lucht.
Zal een lagere KH zorgen voor een lagere pH.
Dat schrijft marcel hier eerder ook al.
 
Ah, dan zit ik ernaast. Ik dacht dat dat effect verwaarloosbaar zou zijn bij natuurlijke hoeveelheden CO2 in het water.

Maar om naar die pH 6.5 te komen, dat red je toch nooit met osmose alleen?
 
Oke ik zie het al. Een gezelschapsaquarium houden met de juiste waarden als 6.7 op een normale manier gaat het dus niet worden.

Ik kan dus of :



A : Vissen gaan houden onder te hoge waarden. Waardoor ze niet mooi op kleur zijn, en zich niet goed voelen. Met als resultaat dat ze minder oud worden en meer gevoelig zijn voor ziektes.

Dat ga ik niet doen.


B : Vissen houden die ik totaal niet boeiend vind die horen bij mijn kraanwater zoals guppy's enz.


Ga ik ook niet doen. Wil deze hobby hebben wel hebben zoals ik het graag wil.


C : Veel geld uitgeven aan Co2 gedoe en knoeien met PH controllers en lekker gevaarlijk bezig zijn. Zie ook niet in hoe ik dan ooit nog mooi planten kan gaan houden. Als ik mijn Co2 moet gaan gebruiken voor de PH dan kan ik met de planten nooit meer een kant op. Zit ik weer vast aan die vervelende rot PH gedoe !

D : Doen wat Pets Place tegen mij zei. In een Juwel 260 die ik later wil hebben, 400 euro of meer aan peperdure PH verlagende bodem in gaan knikkeren die ik na een paar maand weer moet vervangen en er weer honderden euro's in mag gaan gooien. En zo jaar in jaar uit door blijven gaan. Plus al die ellende aan werk die je er steeds mee hebt door de hele bak leeg te moeten halen, en al dat gestress onder de vissen van al het uitvangen elke keer. Heeft meer nadelen dan voordelen.


Iedereen kan wel nagaan dat ik daar al helemaal niet aan begin.

Denk dat ik deze hobby maar voorbij laat gaan. Als het al zo begint, en alles onmogelijk gemaakt word zie ik er vanaf.


Wil bij deze toch iedereen bedanken voor de moeite !
Jij moet even je literatuur boeken in de kast zetten.

Want het is zeker waar dat een heleboel vissen van nature op een lagere pH leven.

Maar het grootste deel hier is allemaal nakweek. En dat gaat prima op regulier leidingwater.
Dus daar hoef je geen zorgen om te maken.

Alleen als je echt zeer speciale soorten wilt gaan houden, dan zul je met biotopen moeten gaan werken.

Maar als je dat al wilt gaan doen, dan is co2 en turf en osmose al helemaal geen issue meer. Want dan zit je al zo diep in de hobby.

Maar gewoon een leuke gezelschap bak, daar heb je niks bijzonders voor nodig.
 
Dus als ik kraanwater van 7.8 KH en 7.5 PH meng met osmose water 50 om 50 ( KH omlaag brengen ). En wat planten + vissen erin met doe. En Easy Carbo zou gebruiken en dit alles om voor de wat benodigde Co2 te krijgen, dan zou ik al aardig ongeveer richting de 6.7 of 6.8 gaan?
 
Laatst bewerkt:
Carbo is geen co2 maar meer een middel om algen te doden en alleen nuttig in low tech bakken omdat het wel een koolstofbron is.
Als jij half/half mengt in een emmer en dat laat staan dan kun je daarna meten wat dan de ph is.
 
Snap ik. Maar om het ergens rond de 6.7 of 6.8 te krijgen moet je het toch aanzuren?
Vissen geven Co2 af en planten ook. En heb mij laten vertellen dat Easy Carbo een alternatieve koolstofbron is. En dus de vraag naar Co2 vermindert bij planten. Waardoor je Co2 dus iets wat stijgt. Maar goed dat hebben ze mij vertelt. Ik moet dus maar aannemen dat het dan ook zo is.

Maar het gaat dus om het aanzuren. Of deze combinatie dan ( ongeveer ) genoeg is in een low tech bak waar ik mee beginnen wil. Of is daar nog veel meer voor nodig?
 
Lees dit maar eens door van Cornelius:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Oke ik zie het al. Een gezelschapsaquarium houden met de juiste waarden als 6.7 op een normale manier gaat het dus niet worden.

Ik kan dus of :



A : Vissen gaan houden onder te hoge waarden. Waardoor ze niet mooi op kleur zijn, en zich niet goed voelen. Met als resultaat dat ze minder oud worden en meer gevoelig zijn voor ziektes.

Dat ga ik niet doen.


B : Vissen houden die ik totaal niet boeiend vind die horen bij mijn kraanwater zoals guppy's enz.


Ga ik ook niet doen. Wil deze hobby hebben wel hebben zoals ik het graag wil.


C : Veel geld uitgeven aan Co2 gedoe en knoeien met PH controllers en lekker gevaarlijk bezig zijn. Zie ook niet in hoe ik dan ooit nog mooi planten kan gaan houden. Als ik mijn Co2 moet gaan gebruiken voor de PH dan kan ik met de planten nooit meer een kant op. Zit ik weer vast aan die vervelende rot PH gedoe !

D : Doen wat Pets Place tegen mij zei. In een Juwel 260 die ik later wil hebben, 400 euro of meer aan peperdure PH verlagende bodem in gaan knikkeren die ik na een paar maand weer moet vervangen en er weer honderden euro's in mag gaan gooien. En zo jaar in jaar uit door blijven gaan. Plus al die ellende aan werk die je er steeds mee hebt door de hele bak leeg te moeten halen, en al dat gestress onder de vissen van al het uitvangen elke keer. Heeft meer nadelen dan voordelen.


Iedereen kan wel nagaan dat ik daar al helemaal niet aan begin.

Denk dat ik deze hobby maar voorbij laat gaan. Als het al zo begint, en alles onmogelijk gemaakt word zie ik er vanaf.


Wil bij deze toch iedereen bedanken voor de moeite !
De op een na laatste regel lijkt mij inderdaad het beste om te doen wanneer ik je beschrijvingen lees. Een aquarium is geen natuurlijke situatie en het verlangt aanpassingen om dier én plant op een goede wijze te kunnen (onder-)houden. Wil je dit niet? Zie weer mijn eerste regel.
 
Snap ik. Maar om het ergens rond de 6.7 of 6.8 te krijgen moet je het toch aanzuren?
Vissen geven Co2 af en planten ook. En heb mij laten vertellen dat Easy Carbo een alternatieve koolstofbron is. En dus de vraag naar Co2 vermindert bij planten. Waardoor je Co2 dus iets wat stijgt. Maar goed dat hebben ze mij vertelt. Ik moet dus maar aannemen dat het dan ook zo is.

Maar het gaat dus om het aanzuren. Of deze combinatie dan ( ongeveer ) genoeg is in een low tech bak waar ik mee beginnen wil. Of is daar nog veel meer voor nodig?

CO2 vaag bij planten worden bepaalt door het licht wat maakt dat een plant gaat groeien en dientengevolge op bemesting gaat vragen, waaronder ook CO2, om die groei te vervolgen en eventueel te versterken. Er bestaat dus geen product, ook Esy Life carbo niet, welke de vraag naar CO2 verminderd bij planten.
 
Maar serieus, de pH op 6.5 krijgen is echt zo moeilijk niet. Je hebt 10.000 verschillende, makkelijke en goedkope opties. Een heleboel biologische processen in een aquarium verzuren de bak vanzelf, dus je hoeft zelf alleen de moeite te doen om de KH licht te verlagen.

Als het enige nadeel van turf de kleur is kun je er een zakje purigen bij doen. 2 problemen in 1 klap opgelost.
 

Terug
Bovenaan