Vraag over een algeneter


M

Marcel1980

Guest
Hallo ik zal me eerst ff voorstellen ik ben Marcel en woon in haarlem.

Ik heb een paar kleine vraagjes
Naar jaren geen bak te hebben gehad ben ik pas weer begonne met een bak maten zijn 100x50x50 met 3 sluiers er in nu is mijn vraag of er ook een algeneter is die bij de sluiers kan ik hoor verschillende verhalen ook vandaag nog bij 2 winkels de ene zeg van wel de andere niet maar ontken ook weer niet dat het wel kan maar dus echte concreet in hun antwoord zijn ze niet.Als dit mogelijk is zoja welke soort is dan het beste.
En de andere vraag is welk voer is voor de sluiers het beste ik heb nu Hikari Goldfish gold maar nu zeiden ze in de winkel dat niet niet het goede is dus welke raden jullie aan

Vriendelijke Groet Marcel
 
Het beste is om sluiers alleen met sluiers te houden.
sowieso vervuilen algeneters ook weer.
meeste adviseren om dit niet te doen.
velen hebben wel appelslakjes, die eten ook het alg op.. maar alles wat je toevoegt vervuild zelf ook natuurlijk :p

Hikari is een van het beste voer om te geven volgens de meeste.
Ik zelf geef ook 2 hikari soorten.
Ook geef ik ze Repashy gelfood, dat is vooral in de US voorgeschreven als het beste voer voor goudvissen.
verder is variatie belangrijk.

Tetra voer wordt vaak afgeraden.
 
Oke bedankt voor je info ze wilde mij inderdaad tetra aansmeren maar heb toch maar weer een zak hikari mee genomen
Voor appelslakjes zal ik is gaan kijken

En nog een klein vraagje 50% water verversen per week is dat te veel of mag er wat langere tijd tussen zitten
 
je moet Minimaal 50% per week verversen.. maar meer is ook goed :D
Ik doe iets van 60% of 65% per week.. sommige doen 2x per week 50%
Sluiers vervuilen heel erg, daarom is vers water belangrijk..
let wel op dat de temp van het water gelijk is aan dat van het aquarium!

In mijn album kan je wat foto's vinden van slakjes!
 
Hoor ook dat ancistrus kan had na gevraagd buiten het forum en zou kunnen
 
Meeste algeters moeten op warmere temperaturen gehouden worden dan de sluiers.
en wordt sterk afgeraden om ze erbij te zetten.
 
Nogmaals bedankt voor de info voorlopig hou ik me aan de 50% water verversen en bart bedankt voor je info maar ik ga toch voor wat slakjes
 
Ik weet niet waar je woont, maar Patries hier op het forum had volgens mij nog een nestj!
je zou haar een PM kunnen sturen om info op te vragen over de slakjes!
 
Klopt maar de appelslakjes zijn nu nog heel erg klein. Als ze wat gegroeid zijn heb ik er dus weer in de kleur parelwit en paars/rose voor de liefhebber.
 
Oh patries ik zoek ze ook nog :)
 
Misuzu zei:
Meeste algeters moeten op warmere temperaturen gehouden worden dan de sluiers.
en wordt sterk afgeraden om ze erbij te zetten.
meestal gaat het met ancistrus of pleco wel goed , zolang ze maar niet dominant worden en agressief bij tropisch kunne ze bij discus bijv.
Ik ga mischien ook een ancistrus aanschaffen.
 
Algen bij de oorzaak aanpakken ipv er een vis in te stoppen onder slechte omstandigheden is geen optie?
 
Alg is niet iets slechts, het betekend juist dat je filter goed werkt.
Maar die vis vervuild zelf ook kei veel en kan beter niet met.sluier worden gehouden,
Ik wilde dat ook eerst, maar iedereen raadde het af, en slakkies doen hetzelfde werk en.zijn veel leuker.
 
Ik zou ook zeer zeker geen algeneter bij sluierstaarten houden, heb hier slechte ervaringen mee.
In een uitzondering zal het goed gaan maar begin er liever niet aan.
 
bart_ramakers12 zei:
Oh patries ik zoek ze ook nog :)

Sorry lees je berichtje nu pas maar als de slakjes wat groter zijn mag je er gerust een aantal op komen halen hoor.
Het zijn nu nog speldenkopjes en veel te kwetsbaar maar ze groeien als kool :p
 
Ik zou daar geen algeneter (Pleco?) in doen.
Een vriendin van mij had (!) een 60 liter bak met 2 goudvissen. Houd je vast: ��n fantail (denk ik) en ��n komeetstaart van meer dan 20 cm + die algeneeter! Zot vond ik het en had er echt meedeleven mee.
Ik heb dat ergens gelezen: Algeneters zijn 's avonds vooral actief op zoek naar eten. En soms gaan ze zich tegen dingen plakken waar dat niet hoort. En bij die grote komeetstaart was dat tegen zijn kieuwdeksel. Hij had er dus geen meer langs ��n kant. Dit komt dooradt dat goudvissen dicht bij de grond 'slapen' voor sommigen en op die manier aangevallen worden door algeneters.
Kan dit? Dacht van wel. Een beetj raar uitgelegd, maar kom.
 
Dat is inderdaad een bekend fenomeen Praline, maar niet alle soorten 'algeneters' doen dit. De zogenaamde borstelneus (Ancistrus cf. cirrhosus) is veilig voor bij sluiers, maar dan blijft het probleem over dat deze toch graag een paar graadjes warmer zit.
 
Dank je Jones voor de bevestiging :)
 

Terug
Bovenaan