vraag over de tc420 in combinatie met jbl solar natur


Als de prijs dan doorslaggevend is ,welke is dan de beste of aan te bevelen, dan kan ik daar over nadenken.
Dan ga ik heel flauw zijn, dat hangt ervan af wat je wenst te bereiken. Want als je kiest voor Daytime, dan heb je heel veel verschillende modules welke je kan toepassen met elk zijn eigen kleuren, spectrum, lumen en kelvin waarde.........
 
Ik persoonlijk vind trouwens een gemiddelde van ongeveer 5700k erg fraai, maar iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk. Het voordeel hiervan vind ik, dat er dan ook aardig wat rood spectrum in het licht zit, en wat minder blauw, alhoewel ook daar de meningen weer ernstig over verdeeld zijn
 
Wat ik wil is eigenlijk het best verkrijgbare,qua Led verlichting,daar zal wel een prijs aanhangen,maar dat kan ik toch overwegen,met de TC420 kan ik 5 kanalen voorzien,welke Led geeft dit weer.
 
Wat ik wil is eigenlijk het best verkrijgbare,qua Led verlichting,daar zal wel een prijs aanhangen,maar dat kan ik toch overwegen,met de TC420 kan ik 5 kanalen voorzien,welke Led geeft dit weer.

Ik persoonlijk zeg Daytime, waarbij je zelf de modules moet kiezen en waarbij je dan qua kleur 3 kanalen gaat gebruiken te weten Rood Blauw en Wit. En door dit te mengen krijg je natuurlijk weer van alles, zeker met de diverse modules

Overzicht van beschikbare
2020-09-26_23h48_30.jpg


Overzicht van uitstraling van een aantal
2020-09-26_23h48_39.jpg


Maar eerst maar eens dit eerste stuk met de TC op rolletjes brengen, daarna weer verder lol
 
Wat ik ondermeer op de verpakkings-doos lees is ,2 channels with 3 preset colours,2700K / 4000kK/6700K ,dimbaar in 8 stappen.

Deze 2 kanalen,houd dit misschien in dat ik eerder al vermeld had dat 4000K een mix is van 2700 en 4000.Heeft dit wat ik schrijf dan ook misschien iets te doen met het aansluitschema in het geheel.

Gr.bert
Dit is geen RGB maar Kelvinwaardes voor 2700K = warm white, 4000K = natural white, 6700K = cool white.
 
Vraagje,
Kleurenschema van Jan doorgekregen, en wit op 4 en geel op 5 geplaatst ,progammeren gaat goed, ook met de ingevoerde en gewenste lichtsterkte, ( up en down) maar na save en uitproberen via speed zie ik niets gebeuren, moet ik misschien een progamma downloaden (windows 10) om dit naar voren te halen.
De verlichting blijft volgens mij op 100% staan,de transformator wordt ook behoorlijk warm,dit wel vastgesteld gedurende ofwel in de middag toen de verlichting al even aan was, en ik deze rond 12.00 Uur verwijderde.

Zou nog graag willen weten waarom welke draadkleur zijn eigen positie heeft op de controller.
In het begin van de installatie wordt aanbevolen om van 5 kanalen uit te gaan en deze te selecteren,ik gebruik er maar 2,ik zet ze alle 5 aan,omdat de controller anders niet weet welke ik heb of gebruikt, maar het is dan toch onnodig om alle 5 draden op een positie te zetten.

Het installeren gaat nogmaals wel naar mijn zin,maar ik denk dat ik iets oversla om e.e.a. Compleet te maken, ik zie ook nog een pictogram met "save"is dit iets wat ik tussen door moet gebruiken,inmiddels ook al via U-Tube alles zo'n beetje gevolgd,,maar nog zonder groot succes.
 
Je moet zien dat Pled...de software alleenstaand is.
met save zet je de gemaakte software...zeg maar wat je hebt ingesteld naar de harde schijf....niet naar de controller !!!!!
Met de optie zwarte pijltje naar beneden ( naast pictogram van foppy disk) gaat de software pas naar de controller.
Ik heb die aangeduid met een lichtblauwe pijl .....
Dan pas kan je de controller met speed zien doen wat je hebt geprogrammeerd.


completed-mode_LI.jpg
 

Bijlagen

  • completed-mode.png
    completed-mode.png
    22.3 KB · Weergaven: 82
die draadkleur eigen positie is om het voor jou makkelijker te maken...dan weet je welke kleur je bent aan het programmeren.
als alles 100% output geeft heb je nog niks in de controller staan....wees voorzichtig met 100%....die duitser had geschreven dat zijn voeding daardoor was doorgebrand.....de tc 420 stuurt nl meer output naar de led......de IR was nl een soort weerstand waardoor de lampen maar op max 80% gingen tov aansturing met de tc420
 
Bedankt Jan, ik had ook al in de gaten dat 100% iets te veel was, en mijn trafo werd ook erg warm. Vandaag maar weer eens op mijn gemak verder.
Maar wat ik ondermeer bedoelde met de draadkleur en de positie, waarom bijvoorbeeld de witte en de rode op Ch4 en Ch5 dit zou ook op b.v.Ch1 enCh2 kunnen zijn, maar het zal wel een bedoeling hebben waardoor deze op Ch4 en Ch5 zitten, misschien een fabriek's instelling.?
gr.bert
 
Maar wat ik ondermeer bedoelde met de draadkleur en de positie, waarom bijvoorbeeld de witte en de rode op Ch4 en Ch5 dit zou ook op b.v.Ch1 enCh2 kunnen zijn, maar het zal wel een bedoeling hebben waardoor deze op Ch4 en Ch5 zitten, misschien een fabriek's instelling.?

Ha Bert,

Je kan de aders van jouw lamp prima op CH1 en CH2 van de TC420 aansluiten. Echter om het duidelijk uit te leggen en geen verwarring te veroorzaken is het algemeen en breed uitgelegd, ook omdat je praktisch meerdere aders hebt (al is het onbenut) en niet alleen de 2 van de warm en cool witte lampen.

Maar ik zou in jouw geval ook CH1 en CH2 gebruiken en programmeren, dan werkt naar mijn idee pratktischer en lekkerder, ook met programmaren.
 
Steven

Het heeft mij enkele Dagen beziggehouden, maar het werkt, ook de versnelde weergave is in sneltempo mooi te zien in op en afbouw, maar wat een werk zonder een klein beetje kennis van zoiets te progammeren.

Sinds 30 minuten geleden hangt de led weer boven de bak ,nu even bijhouden of de afbouw in licht vanmiddag ook in gang wordt gezet, en alles naar behoren werkt.
Ik heb net als Jan al aangaf de lichtsterkte niet boven de 80% ingevoerd, waarschijnlijk dat de trafo nu ook niet meer zo warm wordt.

Heb met mijn mobile maar een foto gemaakt van mijn laptop scherm met daar de tijd's en verlichtingsinstellingen, dat is maar goed ook want ik vind nu nergens dit progamma weer terug, zal best ergens staan,maar goed, ik zie het licht weer ;)

Een ieder bedankt voor de raadgevingen.
 
Hallo @janjdk en @Steven,

Even voor wie dit leest, de voeding van mijn JBL wordt behoorlijk warm, momenteel draaid deze van 15. uur - 18.00 uur op 80%. En daarna weer afzwakkend.
De voeding wordt niet dermate warm dat ik deze niet meer in mijn hand kan vasthouden, maar dit benauwd mij een beetje. Natuurlijk wordt elke voeding wel warm, maar wanneer is het verontrustend, vooral ook omdat de voeding geheel ingepakt is. Merk wel dat de voelbare warmte van de trafo mijn eigen lichaamstemperatuur behoorlijk overstijgd.

Maar wie weet is het wel gewoon normaal dat deze nu de huidige warmte uitstraald omdat de tc420 meer "wattage" doorstuurd, zeg ik dit goed.
Er staat op de voeding de volgende tekst die daar misschien iets mee te maken heeft.

Selv TA = 40 C
Ip20 TC = 85C

Als ik een andere voeding zou kopen tot welke waarde zou ik dan aan de meest veilige kant zitten,, of overdrijf ik, kan ook hoor.
 
Ha Bert,

Ik heb ook problemen met trafo's gehad en smeltend materiaal wat hierop lag. Kan je een foto sturen van de JBL trafo?

Overstappen op een goede Meanwell voeding is zeker geen slechte keuze, wat mij betreft. Ik heb zelf een wat duurdere als de standaard genomen ivm de voordelen die ik daaraan verbonden zie. Verder heb ik hier een PC ventilator laag toerig op liggen, je hoort het niet en nu wordt het niet warmer als 35 graden ongeveer. Zie mijn foto topic voor wat info en plaatjes hiervan.

Dus ik kan mij voorstellen dat je hem warm vind worden. Het moet kunnen, maar alles boven de 60 graden in een aquarium kast vind ik niet. Als je iets koopt, zou ik lekker oversizen, dan kan je altijd nog utibreiden, iets anders erbij hangen enzo
 
Heeft wel even geduurd.
 

Bijlagen

  • IMG_0378.JPG
    IMG_0378.JPG
    131.7 KB · Weergaven: 69
Steven, als ik voor safe ga, welk wattage zou je dan aanbevelen en waar de Meanwell dan kopen,, weet niet of dit als niet gewenste reclame wordt gezien door de forumleiding/moderator, misschien via Pb. Mag een transformator, indien jij dit weet van een veel hoger ( misschien overdreven) wattage zijn.
Bedankt voor de support,...vissen houden is een, maar de rest,, techniek ben er niet mee opgegroeid, maar wordt wel steeds wijzer.
 
Ook vandaag nog even op de site van mijn vaste aquarium spullen leverancier gekeken naar Daytime verlichting ,in een vorig bericht vroeg ik jou wat zoiets kost, en jij en ik meen Rjoemman ook reageerde in de zin van "het is maar wat je er van verlangt", ja nu begrijp ik dat inmiddels, alleen al het feit dat er extra led's bijgekocht kunnen worden qua uitvoering en de keus uit meerdere kleuren spectrum's. Voorlopig even laten zakken, zelf een led samenstellen met opties, is niet eenvoudig, en zeker niet mijn specialiteit, we wachten nog even af.

Positief is dat de TC420 werkt naar behoren, zie het licht afnemen in geprogammeerde instelling, weer iets gewonnen.
Gr.bert
 
ls ik voor safe ga, welk wattage zou je dan aanbevelen

Als ik kijk naar wat jij op 24V hebt, dan is dat JBL + Aquatlantis, totaal 121W. Ik zou dan kiezen voor een voeding van 200W minimaal, of een 350W uitvoering, beetje afhankelijk welke leuk geprijst te vinden is.

Je zou voor een standaard LRS kunnen gaan, of de UHP variant, deze is duurder, maar deze filtert in en utigaande storingen van de voeding. Voor mij persoonlijk is dat icm zonnepanelen en als audiofiel een belangrijk plus punt, maar dat is uiteraard persoonlijk.

waar de Meanwell dan kopen

Bij iedere gerenomeerde webshop, of Ali, maar vooral daar waar hij het goedkoopste is.

Mag een transformator, indien jij dit weet van een veel hoger ( misschien overdreven) wattage zijn.

Jazeker, des te minder harder hoeft de trafo te werken en des te minder warm deze wordt en des te langer deze mee gaat, dus ik kies zelf altijd graag een grote overcapaciteit.

techniek ben er niet mee opgegroeid, maar wordt wel steeds wijzer.

Mooi, en vooral leuk!
 
Hou rekening ermee dat je nu veeeeeel meer licht op je planten afvuurt, het kan dadelijk dus fout gaan.
Al eerder gezegd, de IR was een bottle neck...die kneep de boel. de TC 420 doet dat niet. Als voorheen je trafo niet zo warm werd dan hield dit IR wellicht nog veel meer tegen.

Inmiddels draai ik nog maar op 16 lumen per liter, en dat is meer dan genoeg.
 
@ Steven heb enkel de JBL led in de TC 420 staan, de Easy-led draaid op zijn eigen trafo en met 2 aansturingen voor lichtsterkte en uren insteling. Ik denk dat de verwarring ontstaan is door mijn vermelding dat de Easy led bestaat uit 2 afzonderlijk instelbare led's.

@ Ancistruz bedankt voor de geplaatste foto, die kon het wel eens worden, mooi om te zien dat deze trafo zijn warmte kwijt kan.

@ Jan ik heb de lichtsterke in de TC oplopend staan van 20 naar 80% en deze brand dan van 12.00 uur - 15.00 uur. Vanaf 15.00 uur gaat deze lichtsterkte weer langzaam terug naar 20%,maar dan zitten we weer in de avond.
Ik ben vooraf al gewaarschuwd voor het feit dat de TC op 100% veel te veel doorgeefd, vandaar dat 80% de hoogste waarde is die ik gebruik, en ook nog maar voor een korte periode.
De Easy-led Solar draaid ook maar op 90%.
 
@ Steven heb enkel de JBL led in de TC 420 staan, de Easy-led draaid op zijn eigen trafo en met 2 aansturingen voor lichtsterkte en uren insteling. Ik denk dat de verwarring ontstaan is door mijn vermelding dat de Easy led bestaat uit 2 afzonderlijk instelbare led's.

Dan zou ik voor 150W gaan als je denkt dat het toch niet veranderd en voor 350W als je denkt dat er ooit nog mogelijk een Daytime komt....... of evt. een tweede JBL
 

Terug
Bovenaan