Vraag : Meest gewaardeerde plantenvoedingen in Nederland?


B

BigBoyMitch

Guest
Gegroet mede hobbyisten

In Amerika hoor ik heel veel goeds over Seachem Flourish, helaas is dit niet zo in Nederland verkrijgbaar? (behalve op ebay.nl) Wat zijn in Nederland de opties. Wat wordt hier in Nederland veel gebruikt? Als je iets koopt wil je natuurlijk bewust zijn van de kwaliteit en ook zekerheid dat het veilig is voor je aquarium bewoners.

Graag advies over welke plantenvoeding verstandig is om aan te schaffen.
Het gaat zich om een dun bevolkt 46 liter aquarium met veel beplanting.

Wijziging / Extra informatie*
Het Aquarium is een Fluval Edge 2 2.0, 46 liter kit dimensies LxBxH = 43 x 26 x 59,4 cm
Beplanting in het aquarium zijn alles keer 1 Anubias nana, Microsorium Pteropus en Vesicularia op ingewaterd kienhout. Echinodorus Amazonicus en Cryptocoryne Nevelli.
Bodem bevat alleen grind. Geen gebruik van Co2
Foto :
TN5RjNV
TN5RjNV


Mijn excuses als dit al eens eerder gevraagd is geworden op dit Forum.
Bij voorbaat dank,

Mitch
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om te beginnen zou ik bij de moeraslanten een voedingsbol of capsule doen want dat waarderen ze wel. Of er echt slechte plantenvoeding op de markt is hier weer ik niet en zal ook afhangen van welke planten iemand heeft en wat de behoefte is. In de een zit bijvoorbeeld meer ijzer dan in de ander. Maar voor de gemiddelde bak zal de verkochte plantenvoeding al snel voldoende zijn. Als je goedkoop voeding wil geven kun je de poeders kopen op aquariumbemesting.nl.
 
Wij hebben geregeld bij deze zaak besteld, sterker nog, we hebben vanochtend nog een pakketje van ze ontvangen.

Onze ervaring met deze zaak is nooit anders dan perfect geweest.
 
APO is goed aangeschreven en ik heb er ook al regelmatig besteld en de service is prima hoor.
 
Wij hebben geregeld bij deze zaak besteld, sterker nog, we hebben vanochtend nog een pakketje van ze ontvangen.

Onze ervaring met deze zaak is nooit anders dan perfect geweest.
APO is goed aangeschreven en ik heb er ook al regelmatig besteld en de service is prima hoor.

Super om te horen, mijn keuze is gemaakt en ik zal Seachem Flourish proberen naar aanleiding van de aanbeveling om te bestellen bij aquaplantsonline.nl
Verdere suggesties zijn welkom en vast niet alleen door mij gewaardeerd maar die keuze is aan jullie!

Super bedankt
 
Ik heb zelf weinig specifieke kennis van voeding voor planten, en ik beperk mij momenteel tot een combinatie van korrels bij de wortels van planten die dat nodig hebben, in bakken die schraal op de nitraat zitten All in one van Planted-Box en voor de bakken die wat rianter in het nitraat zitten Profito van EasyLife.
 
Dat is inderdaad het correcte product, kunt u met zekerheid zeggen dat deze website betrouwbaar is? Heeft u er bijvoorbeeld al eens eerder een bestelling gedaan?
Goed gevonden hoor!

Ik heb al talloze keren hier besteld. Ook ooit met een defect dat retour moest te maken gehad. Allemaal perfect afgehandeld.
Je kunt er met een gerust hart bestellen.
 
Helemaal waar, ik heb ook goede ervaringen met Aquaplants
Ook een keer een slecht werkende verwarming ontvangen, ze stuurde zelfs eerst de nieuwe op alvorens ik de oude terug hoefde te sturen.
 
De meest gebruikte plantenvoedingen hier in NL zijn van Easy-Life, de poeders van Aquariumbemesting en de AIO versies. En welke het meest gewaardeerd zijn; dat is mij niet bekend.
Wat ik wel weet is dat welke het 'meeste gewaardeerd' veelal bepaald wordt aan het gebrek aan kennis omtrent alternatieven door de gebruiker.

Seachem is erg populair in Amerika omdat het ook een Amerikaans product is. ( Madison,Wisconsin). Zo is Aqua Rebell weer erg poplair in Duitsland.
Onder scapers zijn de merken Tropica, ADA en Vimi populair. Maar deze merken verkopen allemaal 'duur water', om eens een one-liner te gebruiken.

En nu we het toch over hebben;
tegenwoordig wordt ik niet goed van alle 'planten-wondergroeimiddeltjes' die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten. Gouden bergen worden er beloofd. Zo las ik laats weer een promotie waar het betreffende product de hemel werd ingeprezen.
Je betaald alleen wel 25 euro voor een liter…
Maar ja, de gemiddelde consument heeft niet de benodigde kennis, is goedgelovig en daardoor makkelijk te manipuleren. En daar speelt de ondernemer slim op in.

Voor een liter standaard EI versie (NO3=22ppm / K=22ppm / PO4= 2ppm) betaal je omgerekend 0,32 cent als je een beetje slim je poeders inkoopt.
Hetzelfde geld voor de micro's, die nog goedkoper zijn. En daar behaal je net zo goede, en op ten duur misschien nog wel betere resultaten mee.

Slechte plantenvoeding bestaat er niet. Het is de onderlinge verhoudingen van voedingsstoffen die bepalend zijn of je een mooie bak krijgt of niet.
Een standaard bemesting is in de regel goed voor een standaard bak. Wil je iets speciaals dan zal je specialere voeding moeten toevoegen naar de behoefte en eisen van je plantenbestand.

Dus de meest gewaardeerde plantenvoeding word veelal gewaardeerd (of niet) door de mensen die er goede resultaten mee behalen (of niet)

Super om te horen, mijn keuze is gemaakt en ik zal Seachem Flourish proberen naar aanleiding van de aanbeveling om te bestellen bij aquaplantsonline.nl
Verdere suggesties zijn welkom en vast niet alleen door mij gewaardeerd maar die keuze is aan jullie!
Als je alleen Seachem Flourish gaat doseren ga je nog bedrogen uitkomen. Want deze voeding is niet compleet en bestaat hoofdzakelijk uit micro's.
Dus een beetje research mbt aanvulling van macro's is wel aan te bevelen.
 
Als ik de TS was zou ik gewoon lekker goedkoop de poeders bestellen bij aquariumbmesting.nl.
Waarom zou je de grote fabrikanten spekken als het ook veel goedkoper kan en de post van Cornelius zegt denk ik genoeg.
 
Ik voeg wekelijks All In One van Plantedbox toe aan mijn aquarium. De waterplanten groeien hierdoor als kool!
Voor de waterplanten die vooral voeding uit de bodem halen, gebruik ik kleibollen van JBL.
 
De AIO is ook prima maar heeft als nadeel dat je als dat zou moeten niet de nitraat en fosfaat kan bijsturen. Als je met losse poeders werkt kun je dat wel en zoals ik al aangaf zijn de losse poeders goedkoper in gebruik.
 
Je hebt ook flourisch excel..
Zijn micro elementen met carbo erbij als ik me niet vergis.

Maar wat een hoop mensen zullen beamen is dat zelf poeders mengen een stuk goedkoper is dan die dure flesjes water
 
De lijn van seachem is erg uitgebreid. Van chloorverwijderaars tot voedingshoudende bodem, van lijm tot diffusers
Onderstaande lijst voedingsstoffen worden het meest gebruikt:

Flourish (basic) de basis micro's - 15 verschillende
Flourish Trace = micro - weinig gebruikte micro's
Flourish Iron = IJzer(II)
Flourish Advance = hormoonpreparaat
Flourish Excel = organische koolstof (carbo)
Flourish Nitrogen
Flourish Potassium
Flourish Phosphorus
 
Toevallig belde mn vader of ik weer nitraat en fosfaat kan bestellen want ja hij kan niet internetbankieren. Ik kijk bij APO maar ik kan wel de kaliumfosfaat vinden maar de nitraat niet.
Ik weet niet of dat ik eroverheen kijk of dat het uit het assortiment is maar het is wel jammer als dat dar niet te krijgen meer zou zijn. Qua voeding (sporen) hebben ze als poeder enkel Plantenpracht voor 8 euro.
 
Ja klopt Erwin daar kan ik het ook bestellen of bij de planted box maar het viel me gewoon op dat APO het nu niet op de nieuwe site heeft staan en het voorheen wel verkocht. Het is geen kwestie van dat ik het nergens kan vinden verder hoor:)
 

Terug
Bovenaan