Vraag betreffende opstarten van een bak


Lid geworden
8 april 2021
Berichten
13
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment een 120L bak aan het opstarten (hij draait nu ongeveer 2 weken met alleen planten erin, zie foto's).

Ik ben regelmatig de waterwaardes aan het meten met een druppeltest, en dit zijn de laatste nitriet / nitraat metingen:

nitriet: 0,4mg
nitraat 15mg

Nu heb ik begrepen dat een bak minimaal 2 weken moet indraaien voordat je er vissen in kan doen.
Ik heb nu echter wel een beetje twijfels over mijn planten die in de bak staan. Ik vind ze er niet jofel uitzien.
Ik heb verder nog helemaal niks aan het aquarium toegevoegd, bij een te hoge nitriet waarde heb ik al 2 keer 50% van het water ververst.
Doe ik iets fout?

IMG_20210408_204119.jpg
IMG_20210408_204129.jpg


Alvast bedankt voor de hulp, en als ik deze vraag in het verkeerde forum heb geplaatst, mijn excuses!

Vriendelijke groet,

Rolf
 
Grootste fout: het verversen, in d eopstart is het een kwestie van 4 weken op je handen zitten en je aquarium en filter het werk laten doen om in balans te komen.

Dat je planten er niet jofel uitzien is logisch, ze hebben geen voeding (normaliter zorgen de vissen voor een natuurlijke bemesting maar dat kan nog niet in de opstartfase)
 
(Hier een antwoord van iemand die ook net heeft ingedraaid:)
Sommige planten moeten van hun emerse naar submerse vorm overgaan zodra ze in de bak worden geplaatst. Als het goed is komen er vanzelf nieuwe blaadjes die het wel goed doen.

Nitriet in een opstartbak is normaal. Het aquarium moet de tijd krijgen om dit met bacteriën om te zetten in het onschadelijke nitraat. Niet verversen dus.
 

Om te weten of je bak in de goede richting aan het gaan is zou je de nitraat waarde van je leidingwater (of hetgeen waarmee je ververst) moeten weten.
Als deze stijgt is je bak in de goede richting aan het gaan. Eens je nitriet dan niet meer meetbaar is, is je bak klaar voor de eerste bewoners.
 
Dankjewel allemaal!
Nu gewoon op mijn handen zitten. Nog een tip hoesnel ik moet gaan meten?
 
Je kan na 3 wk meten om te kijken of de bacterien hun werk goed doen maar niet verversen tijdens de opstart. Wel zorgen voor voldoende voeding voor de planten want anders hebben deze niks te eten. Je kan elke week een heel klein beetje voer verkruimelen om de opstart een handje te helpen.
 

Allereerst een welkom in de AF hobby @dutchnether1976 en veel plezier met je aquarium gewenst.

Bij je planten zie ik meen ik een Althernanthera soort staan, die behoort tot de groep veeleisend. Om je een handige site te geven om op internet wat meer voorbeelden van planten te kunnen bekijken en vergelijken geef ik je graag de site van tropica.com/plants (menu). Planten zijn er in de categorieën : easy, medium en difficult.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb een fles easylife carbo staan, kan ik daarvan gewoon een x-aantal milliliter toevoegen, of adviseren jullie een andere plantenvoeding?
 
Easy carbo is geen plantenvoeding.....

Op aquariumbemesting.nl, tropica.com en planted-box.com vindt je all-in-one plantenvoeding, Profito is plantenvoeding van easy life zonder fosfaat en nitraat. Een plant zoals vallisneria kan minder goed tegen easy carbo.
 
Dankje @Nicolientje-W. Intussen een flinke fles Profito gekocht.
Daarnaast, na wat onderzoek een Eheim plugin 200 gekocht, aangezien ik daar het filter kan schoonmaken en daarna het filtermateriaal schoongemaakt en al terug kan stoppen.
Dat kon ik bij de superfish helaas niet.
 
Dankje @Nicolientje-W. Intussen een flinke fles Profito gekocht.
Daarnaast, na wat onderzoek een Eheim plugin 200 gekocht, aangezien ik daar het filter kan schoonmaken en daarna het filtermateriaal schoongemaakt en al terug kan stoppen.
Dat kon ik bij de superfish helaas niet.
Dat filtermateriaal kun je beter zo min mogelijk schoonmaken want daarmee gooi je miljarden goede bacteriën weg die juist zorgen voor je balans
 
@Nicolientje-W, alleen het grove vuil uitspoelen in aquariumwater in een emmer toch?
 
Dankje @Nicolientje-W. Intussen een flinke fles Profito gekocht.
Daarnaast, na wat onderzoek een Eheim plugin 200 gekocht, aangezien ik daar het filter kan schoonmaken en daarna het filtermateriaal schoongemaakt en al terug kan stoppen.
Dat kon ik bij de superfish helaas niet.
Vergeet niet om telkens even de fles profito te schudden voor gebruik. Zo komen alle belangrijke stoffen goed in de oplossing tot hun recht.
 

Terug
Bovenaan