vorm van een aquarium.


D

DaisyK

Guest
Over het algemeen lees ik hier veel tips en adviezen over het aantal liter water in een aquarium wat moet passen bij een bepaalde bewoner....

Nu wil ik dus graag garnaaltjes en weet ik al wel dat die opzich niet heel veel water nodig hebben (ik denk een beetje aan 40/50 liter), maar nu vroeg ik mij af, maakt de vorm van een aquarium uit? Ik heb al rechthoekige, vierkante, zeshoekige, zuilen en ronde aquaria voorbij zien komen en vraag mij nu dus af is de vorm net zo belangrijk als het aantal liters? Is het voor een garnaal bv prettiger om meer ruimte in de breedte of in de hoogte te hebben of maakt dat geen verschil?

En nog een klein dingetje die daarbij hoort dan... Ik lees over garnalen die springen en dergelijke... Kunnen ze uit een aquarium zonder deksel springen (bv. Bij een nanocube?) zo ja, dan is het dus wel handig iets met een deksel te nemen...

Alvast bedankt alweer!
 
Hier zitten de vuurtjes in een Aqua40 waar misschien netto 23/24 liter over blijft. Heb in de zomer regelmatig de klep open alleen heb ze er nog nooit uit zien springen. Ze schieten wel eens door de bak of zitten in de planten tegen het oppervlakte.
 
Garnalen houden zich overal op in de bak zolang er beschutting is is mijn ervaring. Heb je een stukje hout tot aan het oppervlak of drijfplanten dan zullen ze daar zo nu en dan wel naar toe gaan dus de vorm van de bak maakt dan ook niet zo veel uit.

Garnalen kunnen uit de bak klimmen maar ze doen dat over het algemeen niet dacht ik.
 
Heb al een tijd ruim 100 garnalen in een open nana-cube , heb nog nooit 1 garnaal buiten de bak gezien of gevonden.
Het schijnt wel dat als je waterwaardes niet kloppen ze wel uit de bak kunnen komen.
 
Als ze toevallig boven zitten,en schrikken, kunnen ze wel de bak uit,hoor.
gebeurt hier wel vaak.
 
Maar hoe doen ze dat dan? Ze kunnen zich buiten het water niet voortbewegen, toch? Dus alleen springen?
Ik heb een aquarium met een glasplaat erop, met open randen van ongeveer een halve centimeter. Ik hoef toch alleen maar bang te zijn, dat ze in paniek toevallig door die open randen springen? Die overigens ook nog 3 cm boven het wateroppervlak te vinden zijn?
 
Bij mij is het watervlak op nog geen 10mm van de rand Karin ,en nog nooit eentje over de rand gegaan ,dus zal ik me in jou geval er niet te druk over maken.

Bertus, dan heb ik zekers hele rustige garnalen en jij hele schrikachtige...hehe, kan me wel voorstellen als je er ook vissen in hebt en ze worden achterna gezeten kunnen ze wel vreemde sprongen maken.
 
Mijn garnalen geven geen kik, als ik met mn handen in de bak zit gaan ze niet eens meer aan de kant... :p
Heb wel gehoord dat het KAN, maar is nog niet gebeurd bij mij dat ze springen.
 
volgens mij maakt de vorm niet veel uit, maar rond vervormd dus dat is niet vriendelijk. Ik heb een aqua30 gehad en de garnaaltjes zaten door de hele bak, hingen in de drijfplanten en zaten op de bodem.
Ik hoop volgende week ergens mijn bakje te krijgen, ben benieuwd hoe die er in het echt uitziet (6-hoekig)!
 
Bedankt allemaal! Ik hoef me over de vorm dus geen zorgen te maken :)
 
Ik heb ze in een open bak momenteel. Kijk regelmatig op de grond, naast het aquarium maar tot nu geen uitgedroogde garnaal gevonden.
 
klopt, ik heb het gehad met min snow white garnalen die springen inderdaad over naar een ander aquarium, de andere garnalen die hebben het nog niet gedaan,
ik heb ze allemaal in 60 liter zitten, hebben ze lekker de ruimte en als het hard aankweek dan is je bak ook niet in een keer zo vol
 

Terug
Bovenaan