Voorstellen en vraag


Miekes

Member
Lid geworden
5 augustus 2018
Berichten
14
Leeftijd
41
Hoi allen,

Mijn naam is Annemieke en ik ben net overstag gegaan en heb een klein aquarium aangeschaft, de Juwel primo 60x30x44. Ik was vroeger zeer fanatiek in de weer met mooie plantenbakken. Helaas heb ik 10 jaar geleden door omstandigheden moeten stoppen. En het gemis nam alleen maar toe.


De afgelopen jaren heb ik me in kunnen houden, want aan een bak beginnen was niet verstandig. Mijn 'probleem' is dat ik het meeste plezier haal uit een mooie grote plantenbak. Dat betekende altijd extra verlichting, C02 toevoegen etc. Er zat veel tijd en geld in.

Maar ik volg voorlopig nog een voltijd studie naast mijn voltijd baan. Fanatiek in de weer met deze hobby kan dus niet. Ik moet het eenvoudig houden.

Het bakje staat nu te draaien met makkelijke groene beplanting. Maar ik erger me nu al aan die ene led lamp en het interne filter.

Ik denk alweer aan een externe filter en een lamp bijplaatsen, wat eigenlijk niet de bedoeling was. Maar ik wil wel wat rode planten kunnen houden. De visbezetting wordt laag (een schooltje kleine rasbora, garnaaltjes en misschien cory's).

Nu mijn vraag: is de interne filter van juwel afdoende of gaat die problemen geven? Er kan alleen spons in. Zou een tweede led lamp genoeg licht bieden voor een plantenbak met bijvoorbeeld een rode Lotus? Zonder gelijk met CO2 aan de slag te moeten? Ik heb nul ervaring met led verlichting.

Groetjes Annemieke
 
Welkom Annemieke. Hier draaien enkele 60cm bakje op een Aquaflow 100 binnenfilter dus dat is bij een normale bezetting goed te doen. Als je meer licht gaat aanbrengen dan zal de vraag nar alle voeding stijgen dus ook nar nitraat en fosfaat en dat is wel iets om rekening mee te houden.
 
Hoi allen,

Mijn naam is Annemieke en ik ben net overstag gegaan en heb een klein aquarium aangeschaft, de Juwel primo 60x30x44. Ik was vroeger zeer fanatiek in de weer met mooie plantenbakken. Helaas heb ik 10 jaar geleden door omstandigheden moeten stoppen. En het gemis nam alleen maar toe.


De afgelopen jaren heb ik me in kunnen houden, want aan een bak beginnen was niet verstandig. Mijn 'probleem' is dat ik het meeste plezier haal uit een mooie grote plantenbak. Dat betekende altijd extra verlichting, C02 toevoegen etc. Er zat veel tijd en geld in.

Maar ik volg voorlopig nog een voltijd studie naast mijn voltijd baan. Fanatiek in de weer met deze hobby kan dus niet. Ik moet het eenvoudig houden.

Het bakje staat nu te draaien met makkelijke groene beplanting. Maar ik erger me nu al aan die ene led lamp en het interne filter.

Ik denk alweer aan een externe filter en een lamp bijplaatsen, wat eigenlijk niet de bedoeling was. Maar ik wil wel wat rode planten kunnen houden. De visbezetting wordt laag (een schooltje kleine rasbora, garnaaltjes en misschien cory's).

Nu mijn vraag: is de interne filter van juwel afdoende of gaat die problemen geven? Er kan alleen spons in. Zou een tweede led lamp genoeg licht bieden voor een plantenbak met bijvoorbeeld een rode Lotus? Zonder gelijk met CO2 aan de slag te moeten? Ik heb nul ervaring met led verlichting.

Groetjes Annemieke
Hoi Annemieke.
Ben ik geen volleerde aquariaan maar misschien is elke ervaring een extra info.
Heb zelf een 80 cm bak met een klein vissenbestand.
Het standaard binnenvilter bevat bij mij ook denker watten en spons een. Dit voldoet bij mij prima. Geen co2 toevoeging.

Heb enige tijd geleden de TL buizen vervangen door led. Dit gaf een hogere lichtopbrengst bleek.
Ben ongeveer een jaar bezig geweest om de bak weer in evenwicht te krijgen met nieuwe beplanting, voedingstoffen en lichtduur.
Gelukkig ben ik nu weer op orde met meer beplanting dan voorheen.
Gelukkig ben ik k nooit helemaal klaar, maar nu is het wel weer leuk.

Succes met je bak, leuk dat je toch weer begonnen bent
 
Welkom op Aquaforum Annemieke en blij dat je de mooie hobby terug opgepikt hebt.
 
Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik weet dat weer beginnen niet echt snugger is aangezien ik er waarschijnlijk veel teveel mee bezig ga zijn. Maar wat ben ik weer blij.
Het is zo'n heerlijke hobby.

Ik denk dat ik de interne filter en verlichting maar even zo houd. Misschien redden rode crypto's zich er wel mee. En met mos kun je ook veel moois maken. Ik wil het qua bemesten proberen te houden met complete mest. Zelf meten en samenstellen gaat alweer te ingewikkeld worden nu.

Er komt een groot stuk kienhout in wat ik aan het inwateren ben. Qua vissen houd ik het rustig. Ik geniet eigenlijk het meest van het ontwerpen, planten en snoeien.

Ik ben benieuwd!
 
Planten en snoeien je hebt duidelijk groene vingers.;)
 
Dank jullie wel! Maar eens goed rondneuzen op dit forum. Heerlijk alles wat weer terugkomt!
 

Terug
Bovenaan