voorstellen aqua 40

  • Onderwerp starter shrimpie013
  • Startdatum

S

shrimpie013

Guest
hoi,

sinds deze week hebben we een aqua 40 met daar in 12 Neocaridina Davidi Yellow Fire - Citroen Garnalen.

ook zit er in een stuk kienhout en de volgende planten:

-levermos

-javaanse varen

-afrikaanse varen

-watrevorkje

-vallisnera spirales

-roodworteldrijvertjes

-1 gedroogd catappa blad

hoop hier op het forum veel te leren en leuke verhalen te lezen en zullen onze ondervindingen hier op het forum delen.

staan altijd open voor nieuwe ideeen, advies en opbouwende kritiek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het forum.
 
welkom.

is het aquarium verder wel ingedraaid?
 
dankje,

ik heb water mee gekregen uit het aquarium van de de man waar ik mijn garnalen gekocht heb.
 
en als bodem 4 kilo dennerle nano garnalengrind sulawesi zwart 0,7-1,2 mm
 
In het water zullen weinig goede bacterien zitten en dat zal weinig zoden aan de dijk zetten dus. Ik zou vanaf week 2 de waarden goed in de gaten houden en zuinig voeren in dit geval. Normaliter moet een bak zeker 4 weken indraaien.
 
waterbahandelingsmiddel van dennerle dan nuttig?
 
Welkom!:zwaai:
 
Oja en nog vergeten er bij te zetten dat we uit Tilburg komen(misschien dat het al duidelijk was aan mijn naam),zijn er nog meer hier op het forum die uit Tilburg of omgeving komen?

Zal straks ook nog even een foto plaatsen van ons aquarium
 
waterbahandelingsmiddel van dennerle dan nuttig?

Nee, als je met middeltjes wat eraan wilt doen kun je beter bacteriestarter kopen, zoals JBl Denitrol.

Mss kun je even de site van je waterbedrijf checken, wat daar de waterwaarden zijn (als je dan met kraanwater ververst) In bijna heel Nederland hoef je geen waterbereider toe te voegen hoor.
 
Djw voor de tip Daan,dan ga ik de waterbehandelingsmiddel terug brengen en kijken of ze JBL Denitrol hebben
 
Foto van het aquarium
aquariun.JPG
 
Ziet er mooi uit je bak!
 
In het volgende stuk (wat ik hieronder zal plaatsen)wat ik gelezen heb op internet zeggenze dat indraaien niet nodig is.Hoe denken jullie daar over?

Velen spreken over 3 weken indraaien en bij garnalen zelfs 6 weken.
Persoonlijk vind ik dit zinloos.
Velen denken hiermee een nitrietpiek te vermijden.
Echter, dat zal niet lukken hiermee.

Het is belangrijk water te hebben die in balans is.
Dus dat er een evenwicht is tussen de vervuiling en de bacteriële werking.
De bacterie populatie zal altijd een grootte aannemen in verhouding met de vervuiling.
Dus geen vervuiling = weinig tot geen bacteriën.
Ik ga er van uit dat men proper drinkbaar water gebruikt om zijn bak op te starten. Dus dat men start met een schone lei.
Als men dat laat indraaien zal er maar weinig bacterie in dat water/filter komen zolang er geen vervuiling komt.

Plaatst men na 6 weken garnalen krijg je op dat moment vervuiling en zal je alsnog een nitrietpiek krijgen.
Dus heb je de piek enkel maar uitgesteld.

Ikzelf ben voorstander om de rustig aan methode te gebruiken.
Door vanaf het begin een kleine populatie bij te houden kan er al bacterie aangroeien. Dit gaat heel snel.
Meestal verdubbeld het aantal nitrobacter bacteriën ongeveer elke 20 uur.
Dit tot er een evenwicht is tussen vervuiling en het aantal bacteriën.
En dat zijn nog de traagste :)

Daarom is het raadzaam om meteen te beginnen met dieren en wekelijks de populatie op te bouwen.
Dan heb je nooit problemen.

Als je de bak indraait met een geënte filter is dat ook zinloos.
De filter zit bomvol bacteriën. Maar als je niet meteen dieren bij zet zullen die bacteriën snel afsterven.
Een nitrobacter leeft maar zo'n 3 dagen. Dus ben je terug bij af.
Als je er wel direct dieren bij zet heeft dit wel nut. Dan neem je zowaar een vliegende start. :)

Ikzelf heb nog NOOIT een bak laten indraaien.
Altijd vanaf dag 2-3 vis er in gezet.
Nooit geen sterfte gekend. Ook geen merkbare nitrietpiek.
Heb er nu toch al enkele achter de kiezen.
1x vijver 4000 liter
1x aquarium 60 liter
2x aquarium 330 liter
1x aquarium 520 liter
2x nano 10 liter
 
In het volgende stuk (wat ik hieronder zal plaatsen)wat ik gelezen heb op internet zeggenze dat indraaien niet nodig is.Hoe denken jullie daar over?

Zit wel wat in, maar vaak doen we ook indraaien zodat de plantjes kunnen wennen alvorens er vissen er bij te doen.
 
Welkom op het forum.
 
toch maar een 2de bakkie bijgekocht.een qubie 40 led (iemand ervaring met deze bakkies?). deze ga ik toch maar is wel indraaien.
 
heb jij misschienervaring met easy life profito en east-carbo?
 
In het volgende stuk (wat ik hieronder zal plaatsen)wat ik gelezen heb op internet zeggenze dat indraaien niet nodig is.Hoe denken jullie daar over?

Velen spreken over 3 weken indraaien en bij garnalen zelfs 6 weken.
Persoonlijk vind ik dit zinloos.
Velen denken hiermee een nitrietpiek te vermijden.
Echter, dat zal niet lukken hiermee.

Het is belangrijk water te hebben die in balans is.
Dus dat er een evenwicht is tussen de vervuiling en de bacteriële werking.
De bacterie populatie zal altijd een grootte aannemen in verhouding met de vervuiling.
Dus geen vervuiling = weinig tot geen bacteriën.
Ik ga er van uit dat men proper drinkbaar water gebruikt om zijn bak op te starten. Dus dat men start met een schone lei.
Als men dat laat indraaien zal er maar weinig bacterie in dat water/filter komen zolang er geen vervuiling komt.

Plaatst men na 6 weken garnalen krijg je op dat moment vervuiling en zal je alsnog een nitrietpiek krijgen.
Dus heb je de piek enkel maar uitgesteld.

Ikzelf ben voorstander om de rustig aan methode te gebruiken.
Door vanaf het begin een kleine populatie bij te houden kan er al bacterie aangroeien. Dit gaat heel snel.
Meestal verdubbeld het aantal nitrobacter bacteriën ongeveer elke 20 uur.
Dit tot er een evenwicht is tussen vervuiling en het aantal bacteriën.
En dat zijn nog de traagste :)

Daarom is het raadzaam om meteen te beginnen met dieren en wekelijks de populatie op te bouwen.
Dan heb je nooit problemen.

Als je de bak indraait met een geënte filter is dat ook zinloos.
De filter zit bomvol bacteriën. Maar als je niet meteen dieren bij zet zullen die bacteriën snel afsterven.
Een nitrobacter leeft maar zo'n 3 dagen. Dus ben je terug bij af.
Als je er wel direct dieren bij zet heeft dit wel nut. Dan neem je zowaar een vliegende start. :)

Ikzelf heb nog NOOIT een bak laten indraaien.
Altijd vanaf dag 2-3 vis er in gezet.
Nooit geen sterfte gekend. Ook geen merkbare nitrietpiek.
Heb er nu toch al enkele achter de kiezen.
1x vijver 4000 liter
1x aquarium 60 liter
2x aquarium 330 liter
1x aquarium 520 liter
2x nano 10 liter

Door in te draaien voorkom je de no2 piek ook niet maar je voorkomt dat de bewoners eraan worden blootgesteld. Als je begint met het toevoegen van de bewoners dan kun je dat het beste niet in 1x doen want zo krijg je inderdaad soms nog wat no2. Dus het liefst bewoners geleidelijk toevoegen al zal dat met garnalen vaak lastig zijn. Aan de andere kant denk ik dat garnalen heel weinig vervuilen en dat je weinig last zult krijgen van een no2 piek na die 4 weken.
wel zou ik weinig voeren in het begin en dan kan de bacteriecultuur zich aanpassen.
Je leest vaak verschillende meningen en werkwijzen en er zijn dan ook meer wegen die naar Rome leiden;).
 
garnalen geefik elke dag 3/4 bolletjes van dennerle custa gran garnalen voer is dat te veel of te weinig?
 
Ja of dat teveel is dat is lastig te zeggen want dat hangt af van de grote van het voer en het aantal garnalen. Volgens mij is Crusta gran niet echt groot en dan zou dat niet veel zijn.

Zelf heb ik vooral mosjes in de bak en gebruik dan verder geen voeding of carbo maar er zijn genoeg leden die dat wel doen en met de makkelijke garnalen is dat in de regel ook een probleem. Met carbo zou ik wel even oppassen en er is volgens mij een merk die garnalenproof carbo verkopen. Je kunt anders ok ervoor kiezen om makkelijke planten/mosjes te nemen en dan is voeding eigenlijk haast niet nodig. Ook hierover lopen de meningen vaak weer uiteen. Veel planten in de nano s vind ik jammer want dan zie je de garnalen weer minder goed.

Deze is er ook te koop:
https://www.aquariumwarenhuis.nl/product/hs-aqua-shrimp-flora-carbo-150-ml/
 
nog eventjes en dan is het beschuit met muisjes trakteren.zie dat mijn eerste citroen garnaaltje eitjes heeft.zo eerst is een aquael filter bestellen:c
 

Terug
Bovenaan