Volga 350 van Daacuso


En dragon stones zijn niet inert, geen drama maar wel in de gaten houden. Het is en blijft geweldig materiaal voor een mooie scape.(y)
Ze zijn toch inert? Maw, beïnvloeden niet de hardheid ed.
 
Ik heb nooit gemerkt dat het de waterwaarden heeft beïnvloed.
 
Ik heb nooit gemerkt dat het de waterwaarden heeft beïnvloed.
Ben ook benieuwd hoeveel verschil het gaat uitmaken met mijn ph. Had trouwens ook niet gedacht dat een paar stenen zo’n verschil konden maken, maar uiteindelijk was mijn KH wel stukje hoger dan hier uit de kraan komt.
 
Erg blij met de nieuwe stenen. Morgen nieuwe bemestingsrecept uitrekenen, op advies van Cornelis.
 

Bijlagen

  • 20230531_223404.jpg
    20230531_223404.jpg
    57.4 KB · Weergaven: 80
  • 20230531_223356.jpg
    20230531_223356.jpg
    62.2 KB · Weergaven: 83
Het ligt er denk ik ook aan hoeveel stenen je gebruikt en ik had er echt niet veel dus.
 
Even een korte update 😇 Met de nieuwe stenen lijkt de PH net even wat stabieler te blijven. Dus dat gaat de goede kant op. Ook planten lijken wat vitaler te worden. Desondanks blijft de draadalg terugkomen, alhoewel het wel iets minder lijkt te worden. Wat ik wel heb gelezen is dat je het elke dag moet weghalen, dus dat doe ik dan ook. Verder is belangrijk om je onderhoud goed te blijven doen. Dus wekelijks verversen, eventuele troep weghalen en oud blad snoeien. Wordt vervolgd.
 
Die draadalg is denk ik toch een co2 dingetje.
 
Ik acht het niet waarschijnlijk dat je in 4 dagen al kunt zien dat je planten al vitaler zijn. :unsure:
Veel en goed onderhoud, de alg zoveel mogelijk weg blijven halen, verlichting ietsjes dimmen en een lange adem. Dan komt het meestal wel goed.

en toch even een disclaimer, omdat een advies per definitie niet altijd de juiste oplossing is :thumbs:
 
Ik acht het niet waarschijnlijk dat je in 4 dagen al kunt zien dat je planten al vitaler zijn. :unsure:
Veel en goed onderhoud, de alg zoveel mogelijk weg blijven halen, verlichting ietsjes dimmen en een lange adem. Dan komt het meestal wel goed.

en toch even een disclaimer, omdat een advies per definitie niet altijd de juiste oplossing is :thumbs:
Nou ja, ze lijken vitaler 😏 Maar we gaan het zien. En uiteraard is advies wellicht niet de oplossing, maar iedere suggestie en advies is meer dan welkom.
 
Die draadalg is denk ik toch een co2 dingetje.
CO2 is mijn inziens nu op orde. Dropchecker kleurt mooi lichtgroen en planten parelen lekker. PH zakt ook steeds iets meer, maar het lijkt er bijna op of de soil wellicht ook nog iets van Calcium vrijgeeft wat in eerder stadium is gebufferd. Van de week met een KH test even kijken of er nog verschil zit tussen kraanwater en aquariumwater.

Overigens denk ik wel dat het probleem inderdaad is onstaan door te lage CO2 waardes icm een onjuist voedingsschema.
 
En dragon stones zijn niet inert, geen drama maar wel in de gaten houden. Het is en blijft geweldig materiaal voor een mooie scape.(y)

Wat bedoel je met niet inert? Dat ze reageren in het aquarium?
 
Begin nu toch echt effect van de nieuwe stenen te merken. PH liep vannacht ineens niet meer zo erg op, en zit nu inmiddels op een PH van 6,9.
 
Heb je nog veel vuil van de stenen opgemerkt?
 
Ja dat was mijn ervaring destijds ook en ik had ze wat minder goed schoongespoeld.
 
Kleine update; draadalg is nog niet weg. Maar het lijkt wel minder te worden. PH is ook nog verder gezakt, zit nu op 6,81.
 
En wederom kleine update; draadalg is helaas nog steeds niet weg. Maar planten groeien zeker beter! Organische belasting is ook vaak een oorzaak, dus heb gisteren de voorste helft van de soil schoongemaakt door vuil er tussen vandaan te zuigen. Helferi blijkt de laatste weken ook erg goed te zijn gegroeid. Dus heb weer een mooi groen tapijt. Verder voedingskegels er in gestopt en besloten om toch nog iets verder omlaag te gaan met nitraat. Ons kraanwater bevat namelijk ook 3,5 ppm.

Bijgevoegd wat foto's van afgelopen tijd. Foto's van hoe het nu is volgen later.
 
Staat er erg mooi bij.
Ja, gaat zeker de goede kant op! Trouwens nu ook stroming aangepast. De uitloop links achterin omhoog geplaatst. Dus die zorgt nu voor oppervlakte beweging. Spraybar staat nu meer naar beneden. En dat is ook waar de co2 uitkomt. Dus ik hoop op nog betere co2 verdeling. Overigens gelijk al bijna geen zweefvuil meer, wat ik voorheen nog klein beetje had.
 
Mooi gedaan zeg. Succes verder.
 
Erg gaaf met dat overhangende hout!
 
Korte update: helaas nog steeds last van draadalg, alhoewel het beheersbaar blijft. Sinds een week helpen overigens ook een 8 tal Crossocheilus mee met het opruimen.

Een paar weken geleden even een tijdje zonder co2 en carbo gezeten, en dan zie je de draadalg gelijk explosief toenemen. Dat is inmiddels weer op orde, maar het probleem blijft.

Plan voor de komende tijd is de lichtsterkte verder reduceren. En wellicht is het ook handig om eens wat vissen weg te doen. Met name het aantal guppen is behoorlijk toegenomen. En op deze manier hoop ik de organische belasting ook te verlagen.
 
Is de co2 genoeg? Welke kleur heeft de dropchecker?
 
Dropchecker lichtgroen en PH zit rond de 6,8. CO2 is mijn inziens het probleem niet, planten groeien ook verder prima.Alleen zo jammer van die draadalg…..
 
Eindelijk weer eens een update. Allereerst de draadalg, deze is gelukkig bijna weg. Het vermoeden is toch wel geweest de intensieve bemesting icm de soil. Afgelopen maanden dus met een lage lichtintensiviteit gedraaid, en bemesting uiteindelijk beperkt tot enkel wat sporen. Daarnaast ook wat SAE’s ingezet, welke volgens mij ook goed hun best hebben gedaan. Helaas is wel het complete bestand aan Helferi weggesmolten. Opvallend is wel dat dit ook bij mijn buurman is gebeurd in dezelfde periode. De rode Lotus daarentegen is behoorlijk groot geworden.

Afgelopen weekend bij bezoek aan de Vivarium weer wat bodembedekkers gekocht. Gekozen voor Hydrocotyle Tripartia, Sagittaria Subulata en een voor mij onbekend plantje (rechterkant). Inmiddels ook weer langzaamaan begonnen met het opvoeren van licht en bemesting en kijken hoe het gaat.
 
Staat er zeker weer mooi bij. Dat de helferi is weggesmolten kan misschien aan de warmte hebben gelegen, maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn geweest. Schitterende bak verder 👍.
 
Eindelijk weer eens een update; bak groeit voortreffelijk. De draadalg is geheel weg, waarschijnlijk was dit toch te wijten aan te veel voeding icm een rijke aquasoil. Inmiddels geef ik een verlaagde dosering aio aangevuld met tenso sporen. Verlichting staat ook weer volle bak aan.
 

Terug
Bovenaan