Volg A dream ( kerstin/ed62)


Ed62

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2022
Berichten
114
Leeftijd
75
Na een aantal maanden zonder aquarium in huis wordt de droom nu werkelijkheid.
De zeebak is de deur uit en de nieuwe Aqualantis ”volg A” 180 is binnen.
We gaan niet het binnenfilter gebruiken.

De wens is om een mooie Hollandse plantenbak te realiseren met scholen visjes, bodem bewoners e.d.

De benodigde voorbereidingen zijn ondertussen gedaan
Denk aan voedingsbodem, grind, eheim filter prof +4 co2 fles, diffuser, verwarming
De Dennerle evolution de luxe staat in bestelling.

Het licht moet nog wel ingesteld gaan worden met de aqualantis luminus easy led.

De volgende stap is de aankoop van planten. (Als het lukt deze week)
0E556F18-7B2F-49A6-A860-F6F4FF880876.jpeg
7FA3B3FD-3957-4A2E-BBB8-B35E061AD04C.jpeg
 
Even inkopen wezen doen vandaag.
de planten even nog in de potjes laten zitten. In de loop van het weekend krijgen ze hun definitieve plekje.

de co2 fles aangesloten.
we gaan net zoals bij de zeebak het licht langzaam opbouwen qua tijdsduur en % .

algen zullen ons zeker gaan bezoeken maar hoop dat tot minimum te kunnen beperken.
 

Bijlagen

  • 0BA41F2F-C5AC-4B0B-B977-41E0A1E3239E.jpeg
    0BA41F2F-C5AC-4B0B-B977-41E0A1E3239E.jpeg
    482.5 KB · Weergaven: 69
Hey Ed,

welke planten zijn het precies allemaal geworden?

Succes met het inrichten :)
 
Was het goed gegaan met het installeren van de filter?
Of extra installatie setjes nodig gehad?
 
Omdat de planten bij de kweker en bij de lfs ook al volledig licht krijgen qua uren zou ik gewoon beginnen met 8-9 uur licht. Als je tzt een nieuwe plant kooptr dan heeft die ook gelijk de verlichtingsduur van de bak. Wel is het soms raadzaam om het licht niet te fel te zetten omdat bij een nh3/4 piek icm veel licht de nh3/4 een boost kan zijn voor algen.
 
Hey Ed,

welke planten zijn het precies allemaal geworden?

Succes met het inrichten :)
Heteranthera zosterifolia,
rode totaal,
echinodorus bleheri,
alternanthers reineckil,
rotale,
tijgerlotus,
stourogyne reopens,
cryptocoryne wendtill Brown,
lobelia Cardinalis dwarf
hygrophyla polysperma (Belgen)


Was het goed gegaan met het installeren van de filter?
Of extra installatie setjes nodig gehad?
ja, we hebben gebruik gemaakt van de extra setjes. ( hadden deze vanaf begin ook al besteld) wij kijken nog van de zijkant in de bak dus kan hij dichter tegen de muur.
Omdat de planten bij de kweker en bij de lfs ook al volledig licht krijgen qua uren zou ik gewoon beginnen met 8-9 uur licht. Als je tzt een nieuwe plant kooptr dan heeft die ook gelijk de verlichtingsduur van de bak. Wel is het soms raadzaam om het licht niet te fel te zetten omdat bij een nh3/4 piek icm veel licht de nh3/4 een boost kan zijn voor algen.
we beginnen inderdaad met 8 uur licht en bouwen dit per week op. Ook de % bouwen we daarna op.

het Instellen van de luminus geeft wel verrassingen voor mij. Was de hvp gewend.
zag gisteren dat de zonopkomst/zonsondergang mee gaat in de ingestelde tijdsduur.
ook weet ik nog niet of ik uiteindelijk de cannal 2 in de avond op een hoger percentage ga zetten dan cannal 1.

gewoon uitproberen denk ik.
gr
kerstin
 
Laatst bewerkt:
Mooie plantjes wat je hebt gekocht (y)
Ik was wat beperkt in mijn keuze qua planten,
omdat ik geen co2 installatie heb,:(
Heb je de spraybar gebruikt?
 
Zelf heb ik de aquatlantis easyled 2 controller,
die is 1 rang lager dan de luminus wat jij hebt.
Die rekent de dimtijden buiten de ingestelde tijd.
Ik heb 12u30 ingesteld en de lamp gaat om 11u45 aan,gedimd wel te verstaan,
en om 12u30 is hij dan op volle lichtsterkte.
Bij lamp uit hetzelfde,telt hij 45min bij.
 
Mooie plantjes wat je hebt gekocht (y)
Ik was wat beperkt in mijn keuze qua planten,
omdat ik geen co2 installatie heb,:(
Heb je de spraybar gebruikt?
Ja die heb ik er ook in. Ik wil er nog 2 stukken bij kopen. hij Is te kort voor de gehele achterkant.
ik ga die bij de prof. Zit niet gebruiken daar het een verschillende maat is.
zelf maken doe ik ook niet. Wil gewoon dat alles hetzelfde is. (Het oog wil ook wat)
 
de advies aantal Druppels (20) van Dennerle voor de dropchecker is niet toereikend.
sinds zaterdag in de bak maar nog lekker blauw.
ophogen is dus noodzaak:)

🧩🧩 puzzelen, nadenken, wat we gaan doen met de ruimte aan de voorkant.
wat we wel weten is dat we geen zogenaamd grasveld, kroos of iets dergelijks willen wat de gehele bodem bedekt.
Het zal dus wel iets moeten zijn wat laag blijft . Wat betreft de kleurstelling, bladvorm e.d. Niet te veel onderhoud. Hier moeten we nog een ei overleggen.
Wat willen we als bodem bewoners? Alles is nog open. Dat speelt zeker mee met de uiteindelijke keuze.
 
De planten staan er een week in.
ik bespeur nog geen algen.

Worstel nog wel steeds met de dc DC Deze wil nog niet verkleuren. Vandaag maar weer iets hoger gaan zetten. De bellen zijn inmiddels niet meer te tellen.
Gisteren vernomen van Dennerle vanuit Duitsland dat ik nog even geduld moet hebben met de evolution. Er missen nog onderdelen om deze in elkaar zetten. Ze geven nu aan waarschijnlijk/hopen in februari.

Ook het instellen van de Luminus gaat nog niet lekker vlot. Snap de werking van het systeem niet. Moet ik nu wel de V aanklikken in het vakje voordat ik ze naar de comp stuur of niet:) Waarom Verschuift het balkje bij on/off:help: gisteren er 1 uur bij gedaan. Staat nu op 9 uur.

236730DE-2E6D-47D1-92F0-38172E2A0310.jpeg
 
Hey Ed,

je hebt je bak mooi ingericht (y)
Over je co2 kan ik niets zeggen want daar heb ik geen verstand van,
en de controller ook niet echt,want ik heb de easyled 2 en niet de luminus.
Kun je op internet niet wat uitleg vinden of aan je lfs vragen hoe het precies werkt?

Succes verder en geniet van je bak he
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62




Ik google even en vind meteen een heleboel topics over die controller,
er zullen er waarschijnlijk nog meer zijn,
ik heb het niet gelezen,mss vind je hier een antwoord op je vraag.
 




Ik google even en vind meteen een heleboel topics over die controller,
er zullen er waarschijnlijk nog meer zijn,
ik heb het niet gelezen,mss vind je hier een antwoord op je vraag.
Bedankt Marc.

ga het in het weekend even bekijken.
wat mijn probleem is, is dat ik nog teveel richting mijn oude hvp systeem denk.
daar had ik een heleboel mogelijkheden nl.
m.n de zonsopgang en zonsondergang.

maar het komt zeker in orde hoor
 
Hey Ed,

je hebt je bak mooi ingericht (y)
Over je co2 kan ik niets zeggen want daar heb ik geen verstand van,
en de controller ook niet echt,want ik heb de easyled 2 en niet de luminus.
Kun je op internet niet wat uitleg vinden of aan je lfs vragen hoe het precies werkt?

Succes verder en geniet van je bak he
Bedankt. Ben ook tevreden op dit moment.
zijn nog wel een paar opties. Maar voor nu even rust.
 
De diverse linkjes van Marc doorgenomen.
Het heeft wel een verandering gebracht van mijn gedachte over hoe en wat.
De werking van de controller is weliswaar anders dan de hvp waar ik de 4 led balken apart aan kon sturen zal ik het nu met de 2 balken moeten doen.
Een beetje spelen met de 2 x 4 insteltijden moet zeker gaan lukken naar iets wat wij mooi vinden .
Ik ga dit pas definitief instellen als ik op de 10 uur (zonder dimijd) zit.
Nog even geduld hebben😩😩.
 
Mijn DC verkleurt in mijn ogen niet echt.
De druppels zijn niet echt meer te tellen. Omdat de metingen in het begin weinig zinvol zijn had ik dat nog niet gedaan.
toch gisteren even opgezocht wat de KH in mijn regio zou moeten zijn volgens Oase. (8,1 dus gemiddeld)
Toen het water uit het aquarium gemeten. Dat kwam aardig in deze richting.

nieuwe osmose patronen aangesloten om langzaam (om de dag) te gaan wisselen om de Kh te verlagen.
 
Volgens mij heb je een meterbak en ik had hier met een kh van 9 zo n 150 bellen nodig per minuut. Het hangt ook af van welke ph je wil bereiken.
Opzich zou de dc een betrouwbare indicatie moeten zijn van de hoeveelheid co2.
 
Volgens mij heb je een meterbak en ik had hier met een kh van 9 zo n 150 bellen nodig per minuut. Het hangt ook af van welke ph je wil bereiken.
Opzich zou de dc een betrouwbare indicatie moeten zijn van de hoeveelheid co2.
hij is nog steeds heeeeeel donker.
hoe heb jij die 150 bellen geteld??
 
Zojuist de eerste knipbeurt achter de rug. Onvoorstelbaar hoe snel deze gegroeid zijn. het is zeker zijn naam als snelgroeier waardig.

nog een Alternanther reineckii mini red en een microsorum pteropus latifolia (varen) geplant.
qua planten is dit nu voldoende.

water even laten testen op nitriet en ammonia. Deze waren 0
Toch houden we de 4 weken aan voor dat de eerste bewegende bewoners in het aquarium komen.
 
Het aquarium draait nu 3 weken.
We gaan een bruine verkleuring krijgen op de bodem. Op het stuk hout komt groene alg.
(Even aankijken hoe dit zich ontwikkeld)
De DC geeft nog steeds niet de licht groene kleur .
E3B8581E-3564-48F3-A5B1-FF940666A5D5.jpeg

Het licht staat nu op 10 uur (zonder de dimtijden) ingesteld. Nu verder uitzoeken wat we voor ons het mooiste vinden.
De lichtsterkte is volgende week aan de beurt. Staat nu nog op 50%.
Ik denk (gezien berichten op het forum) ik de 70% als maximum aan ga houden.
 
Hey Ed,

hoe komt dat dat die dc nog geen licht groene kleur geeft?
Je bak staat er nu al mooi bij :)
En wat groeien jou plantjes goed (y)
Hoe lang ga je je bak indraaien?
Ook al een idee wat voor visjes erin gaan komen?

Alvast een gelukkig nieuw jaar he
 
Hoi Ed
Mooie start van je plantenbakje.
Weet je dat voor plantjes eigenlijk geen verwarming nodig hebt .
Denk dat er momenteel veel van je co2 verloren gaat als de belletjes openspatten aan het wateroppervlakte.
 
Hey Ed,

hoe komt dat dat die dc nog geen licht groene kleur geeft?
Je bak staat er nu al mooi bij :)
En wat groeien jou plantjes goed (y)
Hoe lang ga je je bak indraaien?
Ook al een idee wat voor visjes erin gaan komen?

Alvast een gelukkig nieuw jaar he
thx. Ik ben ook zeer tevreden.
We hebben nog een kh van 7
om die te laten zakken wisselen we met osmose water. Die apparatuur hebben we toch in huis.
ivm de kh zouden we nog meer co2 moeten gaan toevoegen om de ph te laten dalen.
maar voor als nog is dat volgens mijn LF’s niet nodig.

de nitraat en de fosfaat zijn oké.
maar we houden gewoon de 4 weken indraaien vast.
Dus nog ruim een week van de plantjes genieten en knippen. Ze groeien zo ontzettend hard dat wij er verbaasd over zijn.

Midden laag :Vissen worden neontetra’s, kegelvlekbardelen, roodkopzalmen en een cherry/tomaat soort denk ik.
voor de bovenlaag waarschijnlijk 2 dwerg gourami
onderlaag is nog een discussie punt. Kerstin wil graag garnalen maar daar kunnen dan geen pand@‘s bij. (Risico is dan te groot dat ze opgegeten worden. Wij willen dit beslist niet. Het alternatief zijn meegevallen.

jullie ook een goed 2023
 
Hoi Ed
Mooie start van je plantenbakje.
Weet je dat voor plantjes eigenlijk geen verwarming nodig hebt .
Denk dat er momenteel veel van je co2 verloren gaat als de belletjes openspatten aan het wateroppervlakte.
Thx

de verwarming hangt er alvast in😂
We worstelen inderdaad nog met de Co 2.
hoe voorkom ik dan dat deze uit elkaar spatten.
hebben de diffusere al lager in de bak gezet (bijna op de bodem) en van de zijkant naar de achterkant.

zouden we deze dan lager moeten zetten? kunnen de bellen niet tellen.
 
gaat
Thx
We worstelen inderdaad nog met de Co 2.
hoe voorkom ik dan dat deze uit elkaar spatten.
hebben de diffusere al lager in de bak gezet (bijna op de bodem) en van de zijkant naar de achterkant.

zouden we deze dan lager moeten zetten? kunnen de bellen niet tellen.
Andere/betere manier je co2 oplossen of de co2 belletjes vangen in een omgekeerd bakje of tussen de planten
 
de nitraat en de fosfaat zijn oké.
maar we houden gewoon de 4 weken indraaien vast.
Dus nog ruim een week van de plantjes genieten en knippen. Ze groeien zo ontzettend hard dat wij er verbaasd over zijn.

Midden laag :Vissen worden neontetra’s, kegelvlekbardelen, roodkopzalmen en een cherry/tomaat soort denk ik.
voor de bovenlaag waarschijnlijk 2 dwerg gourami
onderlaag is nog een discussie punt. Kerstin wil graag garnalen maar daar kunnen dan geen pand@‘s bij. (Risico is dan te groot dat ze opgegeten worden. Wij willen dit beslist niet. Het alternatief zijn meegevallen.

jullie ook een goed 2023
perfecte periode om vertrouwd te raken met co2 en plantenvoeding af te stellen , snoei ervaring en plantenmassa aan te laten groeien.
2 grote groepen in de middenlaag lijken me rustiger.
Alle soorten vissen lusten wel een garnaaltje maar als neocaridina garnalen eens starten met voorplanten ...
 
gaat

Andere/betere manier je co2 oplossen of de co2 belletjes vangen in een omgekeerd bakje of tussen de planten
bedankt.

we hebben hem op dit moment iets lager gezet.
werkt dit niet dan gaan we een bakje proberen en/of tussen de planten.
 

Terug
Bovenaan