Voldoet er een killi aan deze voorwaarden?


A

Alexej

Guest
Gisteren killi's gezien bij de aquahortus. Verdorie, ik ben helemaal fan. Heb er slecht van geslapen :)
Ik betwijfel ik of het wel verstandig is in mijn bak, maar wie weet. Ik leg het maar gewoon aan de kenners voor. De beestjes zouden aan de volgende zaken moeten voldoen:

Koppel (geen ruimte voor een groep, het is de laatste toeveoging)
Middenlaag (eventueel iets lager, maar daarboven zitten de gourami)
24 C
pH 7.0-.2
Niet agressief
Beschaafd ook t.o. de kleinste visjes (ik heb o.a. rasbora brigittae)
Geen seizoensvis (persoonlijke voorkeur)
Beetje een beginners-killi
Kleur maakt niet uit (misschien wel liever niet zo veel kleur)

Ik weet dat er een hoop online is te vinden. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vooral hoe ze omgaan met nano-visjes, dat vind ik moeilijk terug. En over de meeste soorten lees ik tegenstrijdige berichten. Australe meest voor de hand liggend?
Ik heb een bak met rustige vissen overigens, zie soorten in mijn handtekening.
 
John, je bent mijn persoonlijke raadsman aan het worden zo :) (waarvoor dank dus)

De Dageti vind ik ook nog eens prachtig. maar wat lees ik op aquavisie?
Jonge dieren van deze soort zijn levendige, verdraagzame vissen, maar naarmate ze ouder worden worden ze onverdraagzamer en vallen ze iedere vis in de buurt aan en worden roofzuchtig.
En daarom is het zo lastig. Er zijn zo veel soorten, maar ook zoveel verschillende berichten.
 
Dat onverdraagzame is m.i. een gevolg van verkeerd houden en wel te warm.
Onze exemplaren zijn nimmer agressief of ruufzuchtig geweest in hun onverwarmd bak.
Ben wel benieuwd waar je de dagetis had gezien bij de Hortus.
 
Alexej zei:
John, je bent mijn persoonlijke raadsman aan het worden zo :) (waarvoor dank dus)

De Dageti vind ik ook nog eens prachtig. maar wat lees ik op aquavisie?
Jonge dieren van deze soort zijn levendige, verdraagzame vissen, maar naarmate ze ouder worden worden ze onverdraagzamer en vallen ze iedere vis in de buurt aan en worden roofzuchtig.
En daarom is het zo lastig. Er zijn zo veel soorten, maar ook zoveel verschillende berichten.

Aquavisie zit er wel vaker gigantisch naast. De Epiplatys dageti is een prima vis voor de gezelschapsbak met lagere temperaturen. Een temperatuur van 24 graden is aan de (te) hoge kant.
 
Nou, ik heb ze hier ook al wat jaartjes zwemmen en vind dat onverdraagzame roofzuchtige gedrag sterk overdreven. Ok�, de mannetjes willen wel eens pronken en ruzi�n, en bij minimaal 3 mannen is dat gedrag te verwaarlozen. Zwemmen wel het liefst aan de oppervlakte.
Aphyosemion (australe) soorten komen zo'n beetje door heel de bak, ook rustige vissen en het beste is om ze iets koeler te houden, zoals de meeste andere soorten killi's. Kamertemperatuur, 18 tot 22 graden is genoeg en volgens mij kunnen je huidige vissen ook op die temperatuur.
Alleen is die Pleco meestal niet zo geschikt als medebewoner bij Killi's, omdat ze het water enorm kunnen vervuilen.
Of bijv Jordanella floridae zijn leuke, rustige en hele makkelijke killi's.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat onverdraagzame is m.i. een gevolg van verkeerd houden en wel te warm.
Onze exemplaren zijn nimmer agressief of ruufzuchtig geweest in hun onverwarmd bak.
Ben wel benieuwd waar je de dagetis had gezien bij de Hortus.

Ik weet niet zeker of het Dageti waren. Er was zo'n rij nano-bakjes. Garnalen (o.a. stand van Chris' Garnalenshop), en veel levendbarenden. Daartussen stond een bak met daarop een sticker 'killi'. Op basis van foto's leken ze op Dageti, maar ben geen kenner natuurlijk.
Maar als ze bovenin zitten lijkt me dat geen optie met de gourami.

De temperatuur in mijn bak is van zichzelf tegen de 24 graden, namelijk de huiskamer temperatuur plus een graad of 2. (ja, ik heb het ook liever iets koeler in huis, maar ik zal jullie niet vermoeien met de warmteregeling in ons complex). Koelt snachts ook amper af in huis, daarom blijft de temp van mijn bak zo boven de kamertemp.
Ik heb enkel een ondergrens van 21/22 in de winter, maar zelfs dat slaat zelden aan. Dus de temperatuur ligt vast.
 
Ik heb een koppeltje Australes en die zijn beschaafd gekleurd. Bij mij was temperatuur heel kritiek. In de zomer liep de temperatuur op tot 27 graden en het mannetje was niet te houden zo aggressief. Nu staat de bak koeler (~21-22 graden), is meneer rustig en lijkt mevrouw af en toe om aandacht te moeten vragen en dan zwemmen ze gezellig een stukje op, of gaan samen op stenen riggels in de achterwand liggen.

Ik heb er op dit moment 4 annulatussen bij en daar reageren de australes totaal niet op.
 
Gisteren nog even over gehad met een kenner van Killi. Waarschijnlijk niet verstandig om killis toe te voegen. jammer maar helaas. Vooral de laatste toevoeging aan een bestand moet perfect kloppen, anders niet.
Ik kom er maar niet uit. Ik zou graag nog 1 koppeltje toevoegen aan laag/mid. Maar voor alles is wel een argument tegen m.b.t. de medebewoners.

Killi - als besproken
dario dario - moeilijk te voeren, heb al andere laag-water-eters, en mijn kuhlis willen wel eens druk zijn.
pauwooggrondel - zou ik het liefste toevoegen, maar ik twijfel over hun (territoriale) gedrag.
Rhinogobius - niet genoeg stroming, niet echt geslaagd met kuhli
dwergcichlide - vele argumenten tegen :)

Dus. Misschien maar opgeven en tevreden zijn. Ik sluit de killi kwestie bij dezen maar af met de opmerking dat er altijd suggesties gedaan mogen worden. En wellicht open ik nog eens een topic met deze kwestie.


Dank allemaal.
 

Terug
Bovenaan