voet kapot


lavenderlily

Member
Lid geworden
26 oktober 2021
Berichten
6
Leeftijd
58
Ik zag zojuist dat de afsluitklep van mijn appelslak kapot is. Hij is dun en in het midden zelfs helemaal weg.
Hij gaat nog gewoon zijn gangetje in de bak maar wordt wel lastig gevallen door de kleine slakjes.
Hij is denk ik een jaar en 3 of 4 maanden oud.
Temperatuur van het water is 25 graden.
Ik voer kalk en proteïne bij, maar waarschijnlijk dan te weinig...
Is dit nog te herstellen voor hem of is hij ten dode opgeschreven?
 
Laatst bewerkt:
Ik zag zojuist dat de afsluitklep van mijn appelslak kapot is. Hij is dun en in het midden zelfs helemaal weg.
Hij gaat nog gewoon zijn gangetje in de bak maar wordt wel lastig gevallen door de kleine slakjes.
Hij is denk ik een jaar en 3 of 4 maanden oud.
Temperatuur van het water is 25 graden.
Ik voer kalk en proteïne bij, maar waarschijnlijk dan te weinig...
Is dit nog te herstellen voor hem of is hij ten dode opgeschreven?
Zekerweten doen we nooit maar ik geloof zelf dat slakken best goed er tegen kunnen en zichzelf snel kunnen genezen. Die schelp is bedoeld als afweer meganisme. Zolang de slak verder geen roofdieren kent in de bak is de kans groot dat hij er niet van wakker ligt.dan zouden infecties de grootste zorg zijn. Na mijn weten zullen de kleine slakken hem alleen schoonhouden niet opeten... Maar nx is zeker 😀
 
die zal zichzelf niet meer genezen en het hoekje omgaan (bij 25 graden zullen ze ook niet veel ouder dan 2 worden). De kleine slakjes (poel,blaashoorn of posthoorn) zullen hem wel gaan opeten, die merken wel dat het bijna gebeurt is.
 
Ik heb weleens een afsluitklep gevonden vroeger en toch heeft zo n slak niet snel het loodje gelegd zover ik mij herinner.
 
Het operculum is niet vereist voor de slak.
Het heeft slechts 2 functies:
1) De slak beschermen tegen predatie. Dit zal in een aquarium niet zo'n vaart lopen.
2) Bij droogte zo lang mogelijk water vasthouden. Ook niet zo boeiend in een aquarium.

Echter zal een slak zijn operculum enkel verliezen wanneer het water te zuur is, en dit is niet goed voor de overlevingskansen van het beestje. Wat is de pH van je water?
 
Waarom verliezen ze die dan in zuurder water Stefan?
 
Het operculum is niet vereist voor de slak.
Het heeft slechts 2 functies:
1) De slak beschermen tegen predatie. Dit zal in een aquarium niet zo'n vaart lopen.
2) Bij droogte zo lang mogelijk water vasthouden. Ook niet zo boeiend in een aquarium.

Echter zal een slak zijn operculum enkel verliezen wanneer het water te zuur is, en dit is niet goed voor de overlevingskansen van het beestje. Wat is de pH van je water?
Punt 1 heb ik mijn twijfels over. Als er een appelslak bij mij dood is (of het ervoor al gebeurt is twijfelachtig) en hij is op welke manier dan ook toegankelijk voor andere slak soorten dan zijn deze er behoorlijk rap bij. Het zijn dan voornamelijk de posthoornslakken hier die een feestmaal zien.
Heb trouwens nog nooit gezien dat appelslakken hun soortgenoten opeten levend of dood (Spixii met hun jongen uitgezonderd).
 
Punt 1 heb ik mijn twijfels over. Als er een appelslak bij mij dood is (of het ervoor al gebeurt is twijfelachtig) en hij is op welke manier dan ook toegankelijk voor andere slak soorten dan zijn deze er behoorlijk rap bij. Het zijn dan voornamelijk de posthoornslakken hier die een feestmaal zien.
Heb trouwens nog nooit gezien dat appelslakken hun soortgenoten opeten levend of dood (Spixii met hun jongen uitgezonderd).

Een dode slak wordt snel opgegeten, maar een levende slak kan zijn operculum verliezen zonder te sterven. Slakken eten elkaar pas wanneer ze dood zijn. Ik heb een volwassen appel die zonder voet al sinds half september rustig doorgaat.
 
Waarom verliezen ze die dan in zuurder water Stefan?
Het operculum is gemaakt van keratine. Keratine lost op in zuur en groeit te langzaam om het oplossen bij te benen. Het slakkenhuis lost ook op in zuur. Zuur is no Bueno voor appels in het algemeen.
 
Aha, ik wist niet waar de afsluitklep van was gemaakt maar ja dat verklaart dan een boel.
 
Sorry dat het zolang duurde voordat ik reageer.
Ondertussel blijft hij dus lol hebben met abseilen.
Het water in mijn omgeving is erg zacht en ik heb geprobeerd om hem bij te voeden met slakkenvoer, zowel proteine als calcium.
IMG_20221108_185722.jpg
Hier is de foto.
 

Terug
Bovenaan