Voer voor Sluierstaarten, Goudvissen en andere Karperachtigen: tips & tricks


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Ze eten veel, en ze eten (bijna) alles, onze Sluiers, Goudvissen en Karperachtigen. Of ze nu in een aquarium wonen of in een vijver. En iedereen heeft zijn/haar eigen ervaringen er mee. De een heeft Oranda's, die een mooie wen moeten krijgen, een ander heeft Ryukins, waarbij de ontwikkeling van de " hump" centraal staat. Een volgende heeft een vijver met gemengd vissenvolk, waarin gewone Goudvissen, Komeetstaarten, Oranda's, Koikarpers en Windes vrolijk door elkaar zwemmen.

De kennis die we hebben over onze vinnige vriendjes is de laatste tijd enorm toegenomen. We kijken nu nauwkeuriger naar ingredienten dan we vroeger deden. Ik zelf bijvoorbeeld gaf mijn oudste Goudvis Giebeltje, naar voorbeeld van mijn vader, regelmatig een vette regenworm uit de tuin. Inmiddels heb ik 3 Sluierstaarten ( Fantail, Ryukin-hybride en Redcap Oranda) en een Ancistrus rondzwemmen die iedere morgen een andere soort zinkende pellet krijgen ( Hikari Balance, Hikari Color Enhancing en Hikari Goldfish Excel) en 's avonds Sluierstaart/Goudviskorrels van Voer-Voor-Vis, sinds enkele dagen aangevuld met een blokje gedroogde Tubifex om ze te leren uit mijn hand te eten. Mijn Ancistrus krijgt na de waterwissel een plakje courgette, maar de Sluiers eten daar ook van. En af en toe geef ik Repashy. Op zondag geef ik normaal gesproken levende Artemia, en 's zomers staan er regelmatig watervlooien op het menu. Soms, als ik gestoomde broccoli maak, krijgen de sluiers een broccoliroosje. Heel af en toe doperwten, en 1 keer in de maand krijgen ze een 5-daagse kuur van in Kingyo Vitaminespray gedrenkte pellets, bestoven met pure cacao. Ik heb ook nog gedroogde zijderupsen in huis, maar tot nu toe hebben ze die nog niet gegeten.

Tot nu toe bevalt dit voer goed, maar als de zakjes leeg zijn, wat zal ik dan aanschaffen? Ik ben zelf altijd iemand van de biologische aanpak, maar las op de Hikari-verpakking dat de gebruikte soja genetisch gemanipuleerd is. Daarom werd ik door de kreet " Biofood" van Dr. Bassleer aangetrokken. ik las echter dat dat voer voor een groot deel bestaat uit wildvang witvis uit Skandinavie en zeer eiwitrijk is. Bovendien weet ik uit een docu over zalm ( Keuringsdienst van Waarde) dat de vis uit de Oostzee niet geschikt is voor menselijke consumptie, want teveel vervuild door de houtindustrie. Heeft dit consequenties voor het voer van Bassleer? Er wordt gezegd dat dit schadelijk is voor de lever.

Wikken en wegen, vergelijken... wie wil hier zijn licht eens over laten schijnen?
 
Inmiddels heb ik gewikt en gewogen, en wat uitgeprobeerd: een nieuwe voorraad pellets ligt klaar, geen witvis uit de Oostzee, geen GMO soja, maar 4 verschillende soorten Kingyo pellets, waar ik ook al vitaminedruppels van had. Er is een drijvende pellet bij, de Hi grow, maar ik moet die met mate voeren want de Oranda krijgt gauw te veel lucht binnen. De rest is in ieder geval voor allemaal prima bevonden, en ik kan weer vooruit.
 
Het is een al wat oudere topic, maar even een vraagje..

Dit voer van Kingyo zit [ volgens mij ] zo te zien in zakken.

Hoe bewaar je dat als dat eenmaal open is....doe je het dan over in potten?

En hoelang is het ongeveer houdbaar ?

---
 
Van het Kingyo voer had ik van iemand wat gekregen om uit te proberen, mijn nieuwe zakken heb ik nog niet aangebroken. Ik neem aan dat die, net als de andere merken, zo'n sluitstripje hebben. Tot nu toe gebruikte ik Hikari en Voervoorvis, en die hebben dat wel. Wat ik met producten voor menselijke consumptie doe ( meel, pasta, bonen en dergelijke) is: de aangebroken zakken in een plastic zak met sluitclipje, wasknijper etc. of voorraadbus zetten. Dat kan natuurlijk ook met vissenvoer. Misschien dat anderen nog tips hebben...
 
En wat voor een houdbaarheid staat er op jouw zakken?

Kan ik daar gewoon een paar van in voorraad nemen?

---
 
Persoonlijk doe ik (ongeacht het merk) opengemaakt droogvoer dat niet binnen een paar weken gebruikt wordt, altijd afgesloten in de vriezer. Anders lijkt me dat het in kwaliteit achteruit gaat. Net als een zak chips of chocola waar je af en toe wat uithaalt. Komt telkens vocht en zuurstof bij...
 
Persoonlijk doe ik (ongeacht het merk) opengemaakt droogvoer dat niet binnen een paar weken gebruikt wordt, altijd afgesloten in de vriezer. Anders lijkt me dat het in kwaliteit achteruit gaat. Net als een zak chips of chocola waar je af en toe wat uithaalt. Komt telkens vocht en zuurstof bij...

Maar normaal gesproken is het voer, na opening , wel enkele weken goed?

Ik zal het na opening zeker wel in goed afsluitbare potten doen.

---
 
Ik koop altijd DE KLEINSTE gesealde donkere potjes visvoer voor mijn aquarium. Snappen ze in de winkel niks van als je er dan 5 van meeneemt 😊
"Meneer , we hebben ook grotere potjes , dat is flink goedkoper hoor "😂
Meestal is zo een potje op een week of 2-3 altijd wel leeg .

Voor de vijver koop ik per 7 of 10 kg , gaat emmer in , en voor dagelijks gebruik in een klein tonnetje van 3 liter met schroefdeksel .
Dus grote emmer gaat slechts 3 tot 5 keer open .
Ook die 10 kg moet snel genoeg erdoor gejaagd worden (1 tot 2 maand voor mijn vijver) , oud voer gooi ik weg op de composthoop .
 
Maar normaal gesproken is het voer, na opening , wel enkele weken goed?

Ik zal het na opening zeker wel in goed afsluitbare potten doen.
Ja klopt hoor! Je kunt wat je op korte termijn (uiterlijk een maand, zoiets) gebruikt in het potje houden. :) Gooi je de rest afgesloten in de toendra van je vriezer. Zoals @erwin2 het doet klinkt het ook goed. Wat duurder soms, inderdaad, maar wel vers. (y)

Kijk, het hóéft niet.... je vissen gaan echt niet dood van wat ouder voer. Maar alle beetjes voor hun gezondheid helpen.
 
Ik blijf het alleen een beetje "raar" vinden van Kingyo dat ze het in zakken

en niet in potten [tjes] verkopen :rolleyes:

---
 
Alleen Dr. Bassleer wordt verkocht in potten, dacht ik, maar met dat voer hebben veel Sluierhouders minder goede ervaringen heb ik begrepen.

De meeste andere pellets zitten in zakken, en ik vermoed dat dat komt omdat het gemakkelijker te vervoeren is. Maar zoals eerder opgemerkt: je kunt een gedeelte in een handig potje doen en de rest van het aangebroken pak invriezen.
 
Ik kwam nog een paar soorten goudvisvoer tegen van TETRA wat

ook in kleine potjes te koop is.

---
 
Ja, die zijn er natuurlijk ook wel, maar dat zijn in ieder geval niet de soorten die ik voer. Ten eerste geef ik geen vlokken maar pellets. Ten tweede: Ik kijk altijd naar wat er in zit, en ik ben steeds meer naar zo hoogwaardig mogelijk voer gegaan. Geen kunstmatige kleurstoffen, geen tarwe, geen GMO soja.
 
Ja, die zijn er natuurlijk ook wel, maar dat zijn in ieder geval niet de soorten die ik voer. Ten eerste geef ik geen vlokken maar pellets. Ten tweede: Ik kijk altijd naar wat er in zit, en ik ben steeds meer naar zo hoogwaardig mogelijk voer gegaan. Geen kunstmatige kleurstoffen, geen tarwe, geen GMO soja.

De samenstellingen heb ik echt geen " verstand " van, maar ze hebben dat voer

ook in pellets bij hun hoor !

---
 
Beetje geneuzel zak of pot wat maakt het nu uit. Bij action ofzo potten genoeg. Maar hier nog een pot voor de potten liefhebber. Grote/kleine potten, pellets, vlokken al wat je wil. ;)

 
Beetje geneuzel zak of pot wat maakt het nu uit. Bij action ofzo potten genoeg. Maar hier nog een pot voor de potten liefhebber. Grote/kleine potten, pellets, vlokken al wat je wil. ;)


Bedankt voor de link !!

---
 
@Giebeltje heb je voor de afwisseling al eens garnalen geprobeerd te voeren aan je goudvissen? Ik las van iemand anders op dit forum (ik denk @michelle1) dat de sluiers van diegene er niet zo kapot van zijn, maar mijn goudjes zijn er dol op! Net als de rest van de vissen. Gewoon een bakje garnalen uit de super. Even wat uitspoelen i.v.m. het zout en dan kun je het in stukjes in de bak gooien. Ik bewaar het in de vriezer en wissel er af en toe het hoofdvoer mee af.

Ik voer voornamelijk Sera Immunpro, daarnaast een of andere random goudvissenkorrel en net als jij Repashy (de insectenversie dan, Grub pie). En af en toe courgette. Gister probeerde ik voor het eerst bruine bonen.... :DD Ook dat lusten ze blijkbaar.

Ik heb ook nog gedroogde zijderupsen in huis, maar tot nu toe hebben ze die nog niet gegeten.
Die heb ik toevallig ook gehaald deze week. Heb het pak nog dicht zitten. Zou dit in stukjes misschien wel gegeten worden? En kun je die beestjes zinkend maken door ze een tijd in water te houden? Geen idee....
 
Ik las dat je die een poosje kunt weken waardoor ze zinken. Ik heb dat ooit geprobeerd, maar de vissen die ik toen had zitten keken er niet naar om. Ik zal het nog eens proberen, en anders ga ik die rupsen wel doneren aan de karpers hier in de buurt. Momenteel ben ik mijn voorraad diepvriesvoer aan het opmaken, daar had ik nog enorm veel van liggen. Afgelopen zondag kregen ze mosselvlees, en dat ging er goed in. Morgen wordt het rode muggenlarven en Repashy, en door de week diverse pellets.
 
Bruine bonen :eek: Werkt wellicht nog beter dan de doperwten maar gezien mijn kap wellicht een slecht idee dan blazen ze zich eruit.:oo
 
Ik zie het helemaal voor me:DD
 
Morgen wordt het rode muggenlarven en Repashy, en door de week diverse pellets.

Dat Repashy heb ik eens opgezocht en ik kwam in een winkel deze tegen...

"Repashy Superfoods voor reptielen" veel van fruit gemaakt.

Bedoel je die en welk soort dan, want er zijn er wel 20 verschillende van :rolleyes:

En ik heb ergens wel eens iets gelezen over druiven geven, pel je die dan eerst of niet ??

----
 
Ik heb ondertussen reeds besteld...

Repashy Super Gold , dus speciale gel voor goudvissen.

Daarbij hadden ze nog veel meer daar dus gelijk ook nog meer besteld ;)

Diepvries Artemia en watervlooien en rode muggenlarven.

De vissen krijgen hier op deze manier meer en beter en meer verschillende variaties

aan eten dan de baas zelf :rolleyes: :DD

---
 

Terug
Bovenaan