Voer regime onder de loep.


RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
Nu bak een tijdje draait en het bestand compleet is loop ik nog steeds tegen het voer beleid aan.

Of het ligt aan mij of ik heb gevoelsmatig lastige eters.
Het bestand bestaat uit:
1betta
2 apistogramma agassizi
Ongeveer 20 galaxys
6 cory pandas.
8 otos

Het grote probleem zit hem bij de apistos otos en galaxys.
De betta en corys eten goed

Momenteel voer ik veel diepvries en levend, dit vind ik prima en zal ik blijven geven. Het probleem zit hem in de hoeveelheid, en hoeveelheid die niet gegeten word.

Om uit te vissen hoe ik nu het beste kan voeren en iedereen zijn portie krijgt zonder te veel te laten rotten ben ik het geheel eens onder de loep aan het nemen.

Ik ga even hardop denken en afstrepen.

Betta: is een luie hond, eet vrijwel niets levends of diepvries, lijkt me te lui om moeite te doen.
Hij krijgt daarom dus 2x per dag 5/8 drijvende pallets. Eet tot hij vol zit waarna ik de overige paar weghaalt met de hand.
20220830_085312.jpg


Corys: eten alles wat er op de bodem komt, voorheen voorde ik ze niet specifiek en mochten ze gewoon opruimen.
Ze aten toen een mix van levend(artemia, witte/rode muggenlarven en watervlooien)
Diepvries(zwarte muggenlarven, daphnia en cyclops)
En droogvoer mix van onderstaande.
20220830_085307.jpg
20220830_085303.jpg

Het was maar net wat ik op die dag voerde.
Momenteel voer ik ze met een doseer spuit gericht op de bodem (zodat ik minder vervuiling heb en kan checken hoeveel iedereen nodig heeft)

De otos poetsen de bak en eten met de corys mee met name van het droogvoer. Daarbij krijgen ze sinds kort een stuk courgette.
Daarbij rijst gelijk vraag 1: met welke groente kan ik nog variëren puur gericht op de otos!??
Ze zien er allemaal goed uit, hebben een klein buikje dus ik denk zelf dat ze niks tekort komen.

Nu komt probleem 1 namelijk de galaxys. Het zijn zo'n gemakkelijke maar ook rare eters. Ze blijven puur in de middenlaag, komen met eten niet in de buurt van het oppervlakte of de bodem. Pikken ook vrijwel geen voer wat stil ligt en dus alleen wat zweeft in de middelste waterlaag. Kortom er gaat redelijk wat voer "verloren" voordat ze naar mijn mening genoeg hebben. Ik vekruimel momenteel beide droogvoeren tot het bijna stof is zodat het zo lang mogelijk zwevend in de kolom blijft. En eten ze mee van de kleine stukjes levend en diepvries, daarnaast krijgen ze nog zelf uit gehatchte artemia. Als iemand hier de gouden tip voor heeft hou ik me aanbevolen :x

Dan komt probleem 2 dat zijn de agassizis.
Die eten heel rustig en met name levend voer, diepvries pakken ze ook wel maar veel minder goed. Het droogvoer pakken ze echt maar minimaal.
Is dit voor iemand herkenbaar en normaal gedrag of doe ik daarin iets verkeerd?
Ik voer daarom dus 2 tot 3x per dag kleine hoeveelheden levend of diepvries zodra zij ergens in beeld zijn en eten dan goed maar doordat ze rustig eten gaat er nog steeds een groot deel verloren naar mijn mening.

Ben ik de hele shit aan het overthinken? Het liefst wil ik gewoon naar 1 keer voeren.
En zo min mogelijk verloren voer hebben om de rotzooi tot het minimale te kunnen beperken.
 
Als de vissen niet op het voer afkomen hebben ze geen honger en voer je teveel.
Qua groenvoer voor otto's kun je denken aan gekookte spruitjes, gekookte bloemkool, geblancheerde spinazie gekookte zoete aardappel.

Vooral kleine visjes eten zeer weinig, toen ik hier de stelling nog had staan met de kweekgroepen van de L-nummers voerde ik enkel de L-nummers en de dwergcorydoras pygmaeus nooit en die kweekten als een malle en ook alle jonkies overleefden gewoon, in sommige bakken (had ze in alle 6 de bakken zwemmen) zwommen er wel meer dan 300
 
Met 5 (erg verschillende) vissoorten in 1 bak is het altijd een uitdaging om ze allemaal (een gezonde hoeveelheid) te laten eten. Je ontkomt dan niet aan verschillende voersoorten en vrij veel tegelijk zodat iedere vis een kans heeft. Bij kleine porties vreten vaak de snelste en meest assertieve soorten alles op.

Afwisselend voeren is imo de enige oplossing. geleivoer( rapashy of zelfgemaakt bijv) is een goede manier om wat extra groenvoer te geven. beter te doseren en bevat veel meer voedingstoffen tenopzichte van een los stuk groente. Echte carnivoren uitgezonderd eten de meeste vissen ook graag spirulina of chlorella. (dat kun je ook in het gelei voer stoppen, maar ook direct voeren of in tabletjes/granulaat vorm)

witte muggenlarven kun je weken lang in een fles water in de koelkast bewaren, en veel baarsachtigen zijn er gek op. misschien dat je de cichlides daar wat actiever mee krijgt.

als je echt minder werk van het voeren wilt hebben zou je naar je visbestand moeten kijken. Hoe minder verschillender soorten in een bak (of hoe sterker ze kwa eetgewoontes op elkaar lijken) hoe gemakkelijker het is ze te voeren.
 
Met 5 (erg verschillende) vissoorten in 1 bak is het altijd een uitdaging om ze allemaal (een gezonde hoeveelheid) te laten eten. Je ontkomt dan niet aan verschillende voersoorten en vrij veel tegelijk zodat iedere vis een kans heeft. Bij kleine porties vreten vaak de snelste en meest assertieve soorten alles op.

Afwisselend voeren is imo de enige oplossing. geleivoer( rapashy of zelfgemaakt bijv) is een goede manier om wat extra groenvoer te geven. beter te doseren en bevat veel meer voedingstoffen tenopzichte van een los stuk groente. Echte carnivoren uitgezonderd eten de meeste vissen ook graag spirulina of chlorella. (dat kun je ook in het gelei voer stoppen, maar ook direct voeren of in tabletjes/granulaat vorm)

witte muggenlarven kun je weken lang in een fles water in de koelkast bewaren, en veel baarsachtigen zijn er gek op. misschien dat je de cichlides daar wat actiever mee krijgt.

als je echt minder werk van het voeren wilt hebben zou je naar je visbestand moeten kijken. Hoe minder verschillender soorten in een bak (of hoe sterker ze kwa eetgewoontes op elkaar lijken) hoe gemakkelijker het is ze te voeren.
Ja witte mug heb ik momenteel weer in bestelling staan, viel me idd op dat deze heel lang goed blijven in de ijskast.
 
Als de vissen niet op het voer afkomen hebben ze geen honger en voer je teveel.
Qua groenvoer voor otto's kun je denken aan gekookte spruitjes, gekookte bloemkool, geblancheerde spinazie gekookte zoete aardappel.
Ik voer vandaag eens een dag niet, kijken of ze morgen wat gretige zijn, dan zie ik snel genoeg of ik te veel voer dagelijks.

Verder ben ik met verse groenten altijd bang dat ik meer vervuil dan goed doe. De aardappel lijkt me wel wat dat word niet zo heel snel week. Thanks :)
 

Terug
Bovenaan