voer mengsel


D

dschaap

Guest
Hallo allemaal,

Graag wil ik zelf voer gaan maken, maar het is voor guppen, muskus schildpadden en Synodontis multipunctatis burundi.
Vooral vind ik de laatste belangrijk. Bij artikelen staat hoe je zelf vuur kan maken, wil dat gaan doen, maar ook vlees erdoor heen doen, kan dat?? Kan je dan gewoon gehakt nemen? En voor de gezondheid van vissen, kan je vitaminen er doorheen doen of iets anders nodig, mede belangrijk tegen ziekten. Graag wil ik dit weten ...
Sorry voor de vele vragen.

Bedankt,
Groet, Daniel
 
Vlees (runderhart, gehakt, ed) is meestal slecht voor vissen, niet doen dus. Vis kan wel, let er dan wel op welke soorten - sommige soorten zijn min of meer 'giftig' zeker als ze bevroren zijn geweest dus als je het niet zeker weet dan afwisselen.

Guppen moeten voornamelijk groenvoer.

De syno's voornamelijk vis/garnalen/insecten/schelpdieren etc met een beetje groenvoer (spirulina) erbij, dat is ook geschikt voor voor je muskussen.
 
Hoezo is dit vlees slecht? Ook als je het kookt?
En een vriend heeft axolotls, die geeft hij af en toe regenwormen, kan dat in het mengsel?
 
Een kempvis? Wat mag hij?
 
Ik loop tegen een tweede probleem aan, in het visvoer maken artikel staat dat je grind moet toevoegen, maar dit wil ik erg graag voorkomen, hoe kan ik zinkend visvoer maken zonder ongezonde/niet eetbare bestanddelen toe te voegen?
 
Je kan het hele boeltje aanmaken met gelatine, plakken van maken, laten opstijven en in de vriezer doen.
 
Voe bedoel je dat??
Onder artikelen zit een artikel over voerblokjes maken, ipv grind, gewoon doorgaan en ipv die blokjes persen gelatine toevoegen?? Is dit het maken waard ten opzichte van kopen? Evt wat verkopen aan vrienden?
 
Zelf googlen kun je toch ook wel..?

maar goed:

Geheel anders en zelfs gevaarlijk is echter het vet in zoogdierweefsels, zo ook in runderhart. Runderhart vet is bij omgevingstemperatuur en zelfs bij 32 �C nog niet eens halfvast, laat staan vloeibaar, wat voor een goede verteerbaarheid beslist noodzakelijk is. De tabel toont, dat zelfs goed ontvet runderhart nog rijkelijk veel 'inwendig' verstopt vet bevat.

Maar de meeste warmbloedige vetten zijn voor koudbloedigen compleet onverteerbaar! Daardoor wordt de noodzakelijke voederenergie bijna geheel uit de prote�ne gewonnen, tenminste als men runderhart als toevoeging van een voedingsmiddel gebruikt, dat voor een deel verteerbare koolhydraten als energiebron heeft. Precies zoals bij collageen wordt ook onverteerd vet aan de darmwand gekleefd, zodat de belangrijke doorloop gestoord wordt. Kort gezegd kan men stellen dat 'warmbloedige' vetten en 'warmbloedige' prote�nen eigenlijk niets in vissen te zoeken hebben, want zij maken de vissen ziek! Ook als deze bij vissen een kortstondige gewichtstoeneming bewerkstelligen. Onderzoeken hebben uitgewezen, dat bijvoorbeeld discusvissen die 'gemest' zijn met voedingsmiddelen die runderhart bevatten, hier op latere leeftijd de nadelige gevolgen van ondervinden en daardoor ook korter leven. Ook als deze voedingsmiddelen zijn verrijkt met mineralen en vitaminepreparaten zijn zij uitermate ongeschikt.

Veel beter is het echter om gebruik te maken van visfilet. In feite zou men naar de natuur moeten kijken, daar waar vissen zich in 99,9% van de gevallen voeden met insecten en vissen.
 

Terug
Bovenaan