Voedsel uit de tuin


F

felux_arnhem

Guest
Hallo,

Ik vroeg mij af of mijn kleine tropische vissen ook insecten of wormen uit de tuin eten zoals mieren, pissebedden en regenwormen. En of dit verstandig is.

met vriendelijke groet,

Felix
 
Ligt er natuurlijk aan welke vissen je hebt. Wormen lijken me veelal te groot voor vissen en pissebeddem zijn behoorlijk hard. Die zou ik dus niet voeren. Mieren kan wel, mits ze niet in de buurt van gif zijn geweest natuurlijk. Dat geldt overigens voor alle insecten die je wil voeren.
 
Het kan natuurlijk altijd, levend voer.

Maar let dan ook wel op de goede tips van Noa, zie de post hierboven.

Maar je moet dan ook wel opletten met bepaalde ziektes die de diertjes kunnen binnenbrengen in je bak.
 
Wat voor vissen heb je? Indien je regenwormen gaat voeren moet je ze eerst een tijdje in een bakje met water zetten zodat ze de darmen legen.
 
denk dat het verstandiger is om diepvriesvoer te geven :D

ikzelf zou het niet niet aandurven
 
dwerg goerami
3 plaatjes
2 zwarte fantoom zalmen
6 khuli's
6 amano garnalen
10 anetome helena.

Ik heb gister 2 wormen in gegooid. De vissen namen gelijk een hap maar de aormen zonken snel tien verdronken ze en ik heb er verder niks meer van gezien.
 
dwerg gourami 1x
plaatje 3 x
zwarte fantoom zalm 2x
amano garnaal 6x
 
Dat kost me een gods vermogen en ik heb niet zoveel geld.
 
Google eens op "weideplankton" Makkelijk en goedkoop ;)

Zelf watervlooien scheppen, of een emmer met water achterin de tuin en dan heb je binnen de kortste keren je eigen muggenlarven fabriekje
 
Zo duur is het niet hoor. Ik doe met zo'n blister van 100 gram zeker een half jaar ;) Je hebt net als mij geen groot visbestand en dan hoef je ook echt geen blokje per keer te voeren.
 
Regenwormen die onder een steen of in het gras zitten kan je zo geven, grote wormen wel in stukjes snijden.
Regenwormen die uit een mestbak komen zou ik niet geven, zij hebben een slechte geur en ingewanden.
Pissebetten en naaktslakken moesten ze hier niet hebben, mieren en hun eieren waren ze zot van, en zeker de vliegende mieren(spijtig dat dit maar een kleine periode per jaar is)

Voor de rest, spinnetjes, muggen, vliegen, ze zijn zowat op alles verzot.
 
Elke bonenplant krijgt bonenluis... Zelf levend voer fokken si een leuke bonyus bezigheid bij de hobby er kan veel het si niet erg moeilijk.
 
Bij mijn aquarium winkel kost een zakje muggenlarven best wel wat geld.
 
Kan je nagaan nog goedkoper :thumbs:
 
bij mijn lfs zijn ze weer wat duurder. heb 5 verschillende soorten liggen, maar doe daar echt zeker wel meer dan een half jaar mee. koste bij elkaar iets van 15-20 euro geloof ik.

nu kan ik niet in je portemonnee kijken maar dat valt opzicht dus nog wel mee.
tis ook een hobby hea (bij de meeste) dus dat kost altijd wel wat geld

ohja en het is natuurlijk makkelijker dan zelf gaan zoeken in de tuin :D
 
TonHageraats zei:
Vriesvoer kost niet zo veel hoor zeker niet afgewisseld met droogvoer, kijk eens naar onderstaande link, de prijzen bij je eigen LFS zullen hier niet veel vanaf wijken.
https://www.onlinedierenspeciaalzaak.co ... vriesvoer/
Dure link. Waar ik het haal kost het �1,65 per blister. En dat is niet bij Ivan.
 
Eigenlijk weet ik helemaal niet wat ik betaal voor de blisters, meestal koop ik het samen met levendvoer en vaak nog met iets erbij.
Maar de bedragen die ik hier hoor hoeft volgens mij niemand wakker van te liggen, maar ieder heeft zijn eigen situatie natuurlijk.
 
Je moet het levend voer uit de tuin ook niet bekijken als diepvriesvoer, natuurlijk is diepvriesvoer uiteindelijk goedkoper.

ik vind dat je levend voer geven moet bekijken als dat je vissen kunnen zien jagen om deze te eten, je ziet als het ware hun "jachtinstincten" ;)
 
TonHageraats zei:
Eigenlijk weet ik helemaal niet wat ik betaal voor de blisters, meestal koop ik het samen met levendvoer en vaak nog met iets erbij.
Maar de bedragen die ik hier hoor hoeft volgens mij niemand wakker van te liggen, maar ieder heeft zijn eigen situatie natuurlijk.
Bij Ivan is het 2 euro. Maar als je er 10 of 20 koopt dan maakt die 35 cent verschil wel uit.
 
Ik ben ook niet zo fan van diepvries voer. Ik doe wel levende muggenlarven.
 
Waarom ben je er geen fan van?

Als je in de zomer een bak water buiten zet zitten er na enkele weken heel veel zwarte Muggenlarven in. Iets wat je vissen heerlijk vinden.
 
luc zei:
Je moet het levend voer uit de tuin ook niet bekijken als diepvriesvoer, natuurlijk is diepvriesvoer uiteindelijk goedkoper.

ik vind dat je levend voer geven moet bekijken als dat je vissen kunnen zien jagen om deze te eten, je ziet als het ware hun "jachtinstincten" ;)

Dan zijn er ook nog visjes die alleen bewegend , dus levend, voer accepteren.
 
MauriceM zei:
luc zei:
Je moet het levend voer uit de tuin ook niet bekijken als diepvriesvoer, natuurlijk is diepvriesvoer uiteindelijk goedkoper.

ik vind dat je levend voer geven moet bekijken als dat je vissen kunnen zien jagen om deze te eten, je ziet als het ware hun "jachtinstincten" ;)

Dan zijn er ook nog visjes die alleen bewegend , dus levend, voer accepteren.

Je voer aan een touwtje hangen, dan beweegt het ook :d
 
hahahah zo werkt het dan toch weer vaak niet.
 
Niet ? Vondt het wel een leuk tussendooropdrachtje voor als je weer eens niets te doen hebt op school.

Een dooie microworm aan een draadje knopen moet geen probleem zijn toch ?
 
Oh dat wist ik niet eens. Waar komen rode muggen larven van daan dan?

En leggen de muggen alleen larven in stilstaand water? Mojng goudvissen/windes en mijn zilverwindes houden ook graag van miggen larven denk ik?
 
felux_arnhem zei:
Oh dat wist ik niet eens. Waar komen rode muggen larven van daan dan?

En leggen de muggen alleen larven in stilstaand water? Mojng goudvissen/windes en mijn zilverwindes houden ook graag van miggen larven denk ik?

Rode muggenlarven komen van de dansmug. Komt overigens ook in Nederland voor meen ik
 
Biologist zei:
felux_arnhem zei:
Oh dat wist ik niet eens. Waar komen rode muggen larven van daan dan?

En leggen de muggen alleen larven in stilstaand water? Mojng goudvissen/windes en mijn zilverwindes houden ook graag van miggen larven denk ik?

Rode muggenlarven komen van de dansmug. Komt overigens ook in Nederland voor meen ik

In heel de wereld komen deze voor, ik ging als 5 jarige al met mijn grootvader mee om Vers de vase te gaan scheppen in grachten. ;)

https://www.google.be/search?q=vers+de+ ... CvAQsAQIIQ
 
De rode muggenlarf leeft in bodemslip. In de meeste ondiepe sloten komen ze voor.
 
Zoveels te smeriger het slib is zoveels te liever hebben ze het blijkbaar.
ik weet nog dat wij in de grachten(ik weet niet hoe ze dit in Nederland noemen, maar het zijn een soort van open riolen)de sleuven naast de baan waar men vroeger het afvalwater van het thuis uit lieten in lopen de meeste muggelarven konden scheppen, in proper en helder water was dit veel minder.
 

Terug
Bovenaan