Voedingtips


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Als beginner, vind k het toch wel lastig om te bepalen welk voedsel we wanneer moeten geven. Ook de hoeveelheid. Maar daarvan begrijp ik dat ze bij een voederbeurt alles binnen een minuut of 5 moeten hebben verslonden.

We hebben het hoofdvoedsel van Sera. Dus Vipan in de diverse vormen. Vlokken, Granulaat en tabletjes voor de Cory's.

Daarnaast hebben we rode muggenlarven, tubiflex en krill in droge vorm.

We dachten het hoofdvoedsel dagelijks toe te dienen. Bijvoorbeeld in de morgen.

Dan de overige zaken in de vooravond als volgt:
Zondag: rode muggenlarven
Maandag: krill
Dinsdag: tubiflex
Woensdag: vastendag
Donderdag: krill
Vrijdag: rode muggenlarven
Zaterdag: tubiflex


Het bestand is nu:
8x Corydoras sterbai
4x Otocinclus affinis
15x Rasbora hengeli

In de komende tijd komt er nog een setje Colisa chuna bij.

Is dit een goede start?
 
Bij mijn weten (ik ben alles behalve een expert hierin) zij tubifex en rode muggenlarf bijden vrij vet en niet handig om vaak te voeren, maar zeker weten doe ik niet.
 
Tubifex kan je best voeren, alleen als je het te vaak voert kan het slecht zijn maar dat is met alles zo. Gewoon vari�rend voeren en dan is er niks aan te hand.

Ik denk dat je voerschema wel goed is, pas als het voer er naar ongeveer 15 minuten nog ligt voer je teveel.
 
Hoe weet je dat het gevriesdroogde tubifex is? No offense, just asking
 
Rodemuggen larven en Tubifex zijn veel minder vet dan artemia.

dschaap zei:
Hoe weet je dat het gevriesdroogde tubifex is? No offense, just asking
Staat in de eerste bericht:
Daarnaast hebben we rode muggenlarven, tubiflex en krill in droge vorm

De schema ziet er wel goed uit, voer de vissen zoveel dat ze binnen paar minuten op hebben. Want anders zijn ze niet meer zo actief, wat natuurlijk niet leuk is om te zien.
 
Inderdaad voor ik tot nu toe alleen nog droogvoer. Late wel een denken aan levend vooer op gezette tijden. Maar voorlopig laten we het dan zo.

Bedankt voor het meedenken allemaal. :petjeaf:
 
Oh, ik dacht rode muggenlarf, tubifex,
En alleen de kril droog.
 
Het schema ziet er prima uit. Maar ik zou mettertijd de droge rode muggenlarven en tubifex vervangen voor diepvriesvoer. En dan ook voor een ander soort. Het beste kan je dan kiezen voor bijvoorbeeld daphnia, artemia, mysis, witte- of zwarte muggenlarven (krill vind ik in diepvriesvorm te groot voor je hengeli's). Af en toe levend voer geven, is natuurlijk helemaal goed!

Tubifex kan je beter niet voeren in levende- en diepvriesvorm. Rode muggenlarven mogen af en toe. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit zit met je huidige de gevriesdroogde vorm. Maar beter kan je voor andere voedseldiertjes kiezen. Er is keuze genoeg!
 

Terug
Bovenaan