Voedingsbodem of soil vervangen


Blackwaterfish

Well-known member
Lid geworden
27 november 2023
Berichten
59
Leeftijd
18
Ik ben aan het twijfelen of dat de effecten van mijn voedingsboden of soil nog niet uitgewerkt zijn. Ik denk dat het de soil van Dennerle was. De bodem ligt er nu ongeveer 3 jaar in neem ik aan. Ik begin meer last te krijgen van algen en ik heb het gevoel dat de planten minder snel groeien.

Wordt het tijd om een nieuwe soil te kopen?
 
Of eventuele tekorten aan te vullen met vloeibare en bodemvoeding....
 
Zouden de capsules van 2hr aquarist dan goed zijn? Vloeibare voeding geef ik wel, ik zou echter graag over gaan stappen op de lean dosing. Ik heb namelijk de phyllanthus fluitans en daarvoor zou ik namelijk meer nitraten in de bodem willen maar minder in het open water.
 
Zouden de capsules van 2hr aquarist dan goed zijn? Vloeibare voeding geef ik wel, ik zou echter graag over gaan stappen op de lean dosing. Ik heb namelijk de phyllanthus fluitans en daarvoor zou ik namelijk meer nitraten in de bodem willen maar minder in het open water.
Hierbij heb ik het dan over de apt jazz van 2hr aquarist. Ik zou dit dan willen combineren met de apt one als vloeibare voeding.
 
Hoeveel capsules zou ik dan nodig hebben en na hoeveel tijd zijn deze uitgewerkt?
Het aquarium is 46.5 cm (lengte) op 25 cm (breedte).
 
Ik zou de soil gaan heractiveren;
uit de bak halen, wortels eruit halen (met bv een vork) daarna laten drogen of direct weer gebruiken.
Je kan op de kale bodem eerst opengebroken nutriënt capsules plaatsen of de bodem simpelweg te lichtelijk te besproeien met Bright Nitrogen van ADA. Daarna de schoongemaakte soil erop en je kan er weer een tijdje tegen.

Alleen zal de soil geen pH verlagende eigenschappen meer hebben en de pH/KH waarden blijven dezelfde als op het tijdsstip toen je bak werd leeghaalt.
De CEC eigenschappen blijven wel bewaart

Zou de APT1 alleen gebruiken als je veel vissen in je bak hebt. Wellicht is ATP 3 een betere keuze.
En hoeveel tabs je nodig hebt zal wel op de verpakking staan denk ik
 

Terug
Bovenaan