Voeding voor TC420


Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
983
Leeftijd
59
Locatie
X-Land
Even een vraag voor de electriciens onder ons.
Als ik een TC420 aan wil gaan sluiten (en aanpassen) voor gebruik met de JMB LED balken die ik al heb, 1x 90cm 27 watt, en 2x 60cm 18 watt, heb ik dan genoeg aan deze voeding.
HTB18LQYdMoQMeJjy0Foq6AShVXaq.jpg


En stel dat er nog een 90cm 27watt bijkomt in de toekomst, is de voeding dan nog steeds voldoende?
Alvast bedankt voor de reacties.
 
hm, zie dat er 2 uitgaande kabels aanzitten, geen idee waarom dat is?
 
Dat is genoeg. De formule luidt: P=U x I oftewel Vermogen (Watt) = Spanning (Volt) x Stroomsterkte (I) Kan je hetzelf uitrekenen. Je 90 cm. JMB Balk als voorbeeld. 27=12 x I dan = I dus 2,25 Ampere. De balkjes van 18 watt hebben een stroomsterkte van 1,5 Ampere elk. Je hebt dus nu 5,25 Ampere nodig en bovendien genoeg voor een extra 90 cm. balk. De twee uitgangen verschillen door een negatieve en positieve Voltage. Dat kom je bijvoorbeeld in Computervoedingen ook wel tegen. Die kennen +12 Volt spanning maar ook een -12 Volt spanning.
 
Wellicht nog even ten overvloede. Jij hebt dit al, ook wanneer je nog een extra balk neemt, maar het is goed om Ampères over te hebben. Een precieze of te lage stroomsterkte waarde geeft warmte ontwikkeling en dus problemen.
 
Je hebt ruimte genoeg op die voeding ;)
Voeding levert Max 150W en jij verbruikt nu niet eens 64w
Met nog 1x 27W erbij kom je op 91W
Dan zit je nog ver onder de 80% maximale advies belasting.

Waarom er 2 kabels aan zitten geen idee, maar je hebt grote kans dat beide kabels op dezelfde contacten zitten aangesloten
 
Je hebt ruimte genoeg op die voeding ;)
Voeding levert Max 150W en jij verbruikt nu niet eens 64w
Met nog 1x 27W erbij kom je op 91W
Dan zit je nog ver onder de 80% maximale advies belasting.

Waarom er 2 kabels aan zitten geen idee, maar je hebt grote kans dat beide kabels op dezelfde contacten zitten aangesloten

Nee, kijk maar eens op een computervoeding. Dit is gewoon een positieve voltage en een negatieve voltage aansluiting. Als hierboven gezegd; bij computers kennen we dat ook +12 volt en - 12 volt aansluitingen. Feitelijk zit er een potentiaalverschil tussen. Die negatieve voltages zie ook wel vaak bij audiogebruik.
 
Laatst bewerkt:
Nee, kijk maar eens op een computervoeding. Dit is gewoon een positieve voltage en een negatieve voltage aansluiting. Als hierboven gezegd; bij computers kennen we dat ook +12 volt en - 12 volt aansluitingen.
Klopt maar hier komen 2 aderparen uit.
2x + en 2x-
 
Klopt maar hier komen 2 aderparen uit.
2x + en 2x-
Ja, dat klopt ook! -12Volt is een negatieve spanning t.o.v. de nul. +12 volt is een positieve spanning t.o.v. de nul. Daartussen zit een verschil van 24 volt. Spanning is eigenlijk een potentiaalverschil. +12 Volt betekend eigenlijk 12 Volt verschil t.o.v. de nul! Zou je nu de min niet op nul maar op, ik roep maar wat, -5 Volt zetten dat is het verschil 17 volt. Dit is dus totaal iets anders dan wanneer je op je multimeter de meetdraden omdraait en dan een -voltage ziet staan!
 
OK, bedankt voor de reacties. Maakt het dan nog uit of ik de tc420 aansluit op de -12volt, of de +12volt?
Ging er mij alleen om of dit een geschikte voeding is, en of ik er genoeg aan heb. Maar dat is nu duidelijk.
Of de kwaliteit van de voeding tov. bv. de Meanwell voedingen gelijk is zal ik maar geen vragen stellen. :)
 
OK, bedankt voor de reacties. Maakt het dan nog uit of ik de tc420 aansluit op de -12volt, of de +12volt?
Ging er mij alleen om of dit een geschikte voeding is, en of ik er genoeg aan heb. Maar dat is nu duidelijk.
Of de kwaliteit van de voeding tov. bv. de Meanwell voedingen gelijk is zal ik maar geen vragen stellen. :)
Gebruik de plus, dus positieve, 12 Volt aansluiting. Deze voeding is doordat er ook een negatieve 12 volt aansluiting is toegevoegd ook te gebruiken bij 24 volts leds. (Zie mijn vorige bericht)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan