Voeding voor mijn visbestand.


M

MyAqua

Guest
Hey even een vraagje over de voeding die ik mijn visbestand wil geven:

Ik zit te denken aan deze voeding:
Hoofdvoer: Spirulina vlokken
Om bij het hoofdvoer te geven:
Tropische droogvoer vlokken en droogvoer granulaat. (gemengt)
Voor de algeneters die tabletjes (wss spirulina tabletten)
en 1x per week watervlooien

Dit zijn de vissen die in mijn bestand komen:
8-10 Corydoras
2 kleine en 1 middelgrote Algeneters
20 kardinaaltetra's
10 Rode minors (kan later nog uitgebreid worden naar 15.
1 koppeltje Colisa Chuna's


Is dit een goed idee of moet ik nog iets speciaals kopen voor de corydorassen?
Of zou ik ander voer gaan geven?

en hoe vaak zou ik ongeveer moeten voeren?
wil ook af en toe ze alleen vlokken geven en alleen granulaat.
zo is er toch een beetje afwisseling met wat ze krijgen.
Vind het zelf wel een redelijk goede voeding of kan ik dit verbeteren?

Groetjess
 
Denk eens over twee dingen na:
- diepvriesvoer (artemia, witte mug, zwarte mug, daphnia, cyclops)
- tabletjes met vleesbestanddelen voor de Corydoras.
- een plakje komkommer (ook andere groenten kunnen) voor de 'algeneters'

Je hoeft echt niet dagelijks te voeren. Ik ken mensen die een keer of 3/4 per week voeren en die hebben perfect gezonde vissen.
Beter wat hoogwaardiger voer en dan een keertje minder, dan dagelijks tweederangs rommel.

~ Ivo
 
Okee,
De komkommer word geregeld :) kan ik afwisselen met courgette toch?
Je bedoeld zon diepvriesvoerpakketje met iets van 16 verschillende bakjes ofzo? ofja 4-4-4-4 (ik ken ze wel, vandaag nog zien liggen.)
Zal eens zoeken naar die tabletjes, heb je er misschien een naam van?
en zal ik spirulina vlokkenvoer nog erbij doen als extra voer? (een beetje mengen door het diepvriesvoer?)
Had gehoord dat spirulina de kleuren van de vissen erg ten goede doen.

En het diepvriesvoer moet dit eerst ontdooit worden? (deed ik eerst ook, rode muggenlaven) maar ben dit vergeten.
 
Sera vipachips | JBL novotab
Zijn vast meer opties. Het gaat erom dat er dierlijk materiaal/dierlijke eiwitten in zitten. Je zou de eerste niet zijn met vermagerde Cory's omdat ze alleen algentabletten (spirulina) krijgen.

Spirulina is een bijzonder goedje. Ik heb er wel vertrouwen in, maar als ik het goed zie is (bijna) je gehele bestand voornamelijk dierlijk materiaal eter, dus als hoofdvoer zou ik het niet aanbevelen. Kleuren versterken? Geen idee.

Diepvriesvoer ontdooi je in een glaasje met wat water, of in een zeefje onder de kraan. Sommigen zijn bang voor teveel fosfaat in het dooiwater, maar die mythe is om zeep geholpen door Jurgen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1282815
 
Oow dit had ik gelezen ja.

Super bedankt ivo, ik ga het dan niet als hoofd voer gebruiken, ik ga het wel gebruiken om dan een paar vlokken te verkruimelen in het bakje met diepvriesvoer, zodat ze het beiden binnenkrijgen.
Ik ga dan een zo een bakje halen met 4-5 verschillende soorten diepvries voer in 1 zo een groot pakketje met allemaal kleine bakjes, kan ik bijna een maand mee doen.
ga de eerst maand goed kijken hoeveel ze eten en of dat ik meer/minder moet voeren.
vooral ga ik opletten hoeveel er achter blijft.
ik ga eerst beginnen met 1 keer per dag, blijkt het dat er de 3e dag veel achterblijft dan geef ik ze dan alleen een klein beetje vlokvoer.
ook een goed idee om af en toe watervlooien te voeren? gewoon zo een zakje. (en andere levende dingen die in zo een zakje zitten. ga ik het mooi afwisselen allemaal :)
Ga al je tips zeker gebruiken! super bedankt :) ben er erg blij mee want nu ik er ook over nadenk ziet dit er beter uit als een maaltijd i.p.v. een cracker zegmaar haha.

En is het een goed idee om courgette en komkommers dus af te wisselen? ene keer stukje komkommer andere keer stukje courgette.

en hoelang zou ik een stukje erin kunnen laten liggen? 1-2 dagen?

groetjess
 
Je kan ook andere groente geven, bijvoorbeeld spruiten,sperziebonen. Je hebt inderdaad diepvriesvoer waar bijna alles in zit, wel goed laten ontdooien en voor de zekerheid even omspoelen met water. En het is zeker goed om ook levend voer te geven. Zou je ook zelf kunnen kweken. Wissel zelf ook af met tabletten en ander droogvoer. Voor zowel de corydorassen en algeneters zou ik speciaal voer kopen.
Spirulina heb ik standaard en geef ik ze ook regelmatig.
 
Let wel dat veel "algeneters" totaal geen algen eten dus verdiep je eerst in welke algeneters je precies heb.
 
Ik heb nog geen algeneters, mijn bak is nog in opstartfase.
Maar dit worden ze.

Ik was eigenlijk van plan om vrijwel geen droogvoer verder te geven.
Alleen spirulina vlokken als een snel tussedoortje misschien.
voor de rest wou ik ze alleen driepvriesvoer afwisselend met levend voer geven.
Bij het diepvriesvoer een paar spirulina vlokken erdoor mengen (beetje kruimelen.)

Voor de cory's dan de tabletten die ivo aangaf en ik denk dat de algeneters deze ook wel lusten :)

maar de algeneters krijgen van mij dan gewoon een stukje komkommer/courgette.

een beter oplossing denk ik?

ivo heeft alles ook al uitgelegd.
 
Weet ik eerlijk gezegt nog niet.
Wss word het wel een Lnummer van rond de 15 cm en de andere 2 wat kleiner ofzo.
of 1 Lnummer en 2 ancistrussen. is even kijken.
 
Ja, ivo had 2 verschillende soorten tabletten met vleesbestandsdelen erin ofzo (weet niet precies hoe ik dit zeg.) dus dan geef ik die de corydoras en mijn oude ervaring is dat de algeneters deze ook eten.
 
MyAqua zei:
Ja, ivo had 2 verschillende soorten tabletten met vleesbestandsdelen erin ofzo (weet niet precies hoe ik dit zeg.) dus dan geef ik die de corydoras en mijn oude ervaring is dat de algeneters deze ook eten.

Dat ze het eten hoeft niet te betekenen dat het goed voor ze is h�. Af en toe is niet erg, maar een vis die plantaardig voedsel nodig heeft moet je niet enkel dierlijk voedsel geven.
 
Wat raad jij dan aan voor corydorassen?
Ze eten ook van de komkommer/courgette
 
Ludger zal doelen op de 'algeneters'. Van Corydoras weet hij vast en zeker dat deze voornamelijk carnivoren zijn ;)

~ Ivo
 
oow :D ja daarvoor heb ik dus de komkommer en courgette, ze eten ook alg dus ik denk niet dat ik bovenop de komkommer en courgette er nog iets bij moet voeren?
 
MyAqua zei:
oow :D ja daarvoor heb ik dus de komkommer en courgette, ze eten ook alg dus ik denk niet dat ik bovenop de komkommer en courgette er nog iets bij moet voeren?

Je moet niets. Je hebt keuzes. Komkommer is feitelijk een zomergroente. In de winter groeien die niet (ook al zijn ze te koop). Dan zou je op zoek kunnen naar een alternatief. Bijvoorbeeld het spruitje.

Bedenk wel dat je een spruitje minder lang laat liggen in je bak. Maar dat merk je vanzelf. Dat is nl. niet voor de vissen...
 
Hmm okee :D er zullen hierover nog wel meer vragen van mij komen.
 
Corydorasjes eten dus geen algen, die eten voornamelijk dierlijk voedsel (muggenlarven bijvoorbeeld)
 
Jaja, we hadden het dus over de algeneters haha ;p

Word gezorgt yvonne, komen van die tabletten die ivo had aanbevolen met dierlijke bestandsdelen ofzo erin.

muggenlarven en watervlooien en alles word ook afwisselend gevoerd :) in combinatie met spirulina vlokken.
 
Zoals al eerder aangegeven, de 'algeneters' heoven niet pers� algen te eten..Daarom is het belangrijk om te weten welke je wilt, zodat je ook de voeding er op kan aanpassen.
 
Okee visstick maar ze eten toch ook gewoon komkommer enzo? wou dit als standaart voer dus gaan gebruiken en andere groenes.

Ik ga vd week wel eens kijken wat voor ik wil :)
 
Oow okee ;p welke algeneters eten wel alg? want daar wil ik er dan 2 van in sowieso.
 

Terug
Bovenaan