Voeding toevoegen met een aquasoil


S

Syl1990

Guest
Even een vraagje
Ik gebruik een aquasoil en ben daar echt heel tevreden over
Maar dan nu het volgende ik heb ook een x aantal planten staat die voeding opnemen alleen uit het water dus ben ik ook externe voeding aan het toevoegen van
Waterplantengroei.nl
Micro macro mix
Maar ik heb vegeteren dat de normale hoeveelheden die je toevoegt 10 ml op 400 liter water te veel zouden zijn met een aquasoil

dus hoeveel moet ik dan wel toevoegen

even voor de extra info
Het gaat om een bak van 400 liter
En voeg co2 toe
 
zit blijkbaar voeding in er staat alleen niet wat ^^. Verder inlezen in ei methode, teveel is water verversen naar mijn idee maar ben nog niet op dat punt dus nog niks uitgerekend.
 
Ik zat zelf te denken om alle voeding toe te voegen met de waterwissel
Dus 40 ml micro en 5 uur later 40 ml macro
En kijken wat de dag erna me waardes zijn
 
Ben geen expert op dit gebied, maar ik start(te) mijn aquarium als volgt op:

Dubbele dosering van EI in het begin met voldoende CO2.
Het idee achter EI is dat je geen voedsel tekort heb bij je planten dus doseer je meer dan de aanbevolen hoeveelheid (of het dubbele)
Je doseert voedingsstoffen, dus je planten hebbben er geen last van. Voedsel in overvloed.
Na een week of 2 3 begin je de CO2 omlaag te schroeven, zodat je vissen kunnen overleven.
De meststoffen kan je op een hoge dosering laten > zijn namelijk niet schadelijk.
Na iedere week kan je je meststoffen verlagen totdat je op de standaard dosering zit ;)
Zolang je wekelijks 50% waterwissel doet heb je geen probleem.

Daarnaast nemen de meeste planten hun voeding op via de bladeren en gebruiken ze de wortels om stevig te staan ;)
 
Me co2 gaat binnenkort sws omlaag omdat ik een ph controller besteld heb
Er komen vissen in die houden van een constante lage ph
Maar kwa voeding kan ik dus zo veel toevoegen als ik wil zolang ik maar elke week een wissel doe van 50 %
( deed ik sws al )
Alleen nu nog om de drie dagen vanwege de soil
 
Me co2 gaat binnenkort sws omlaag omdat ik een ph controller besteld heb
Er komen vissen in die houden van een constante lage ph
Maar kwa voeding kan ik dus zo veel toevoegen als ik wil zolang ik maar elke week een wissel doe van 50 %
( deed ik sws al )
Alleen nu nog om de drie dagen vanwege de soil
Zoveel toevoegen als je wil; in principe wel.
Als je echt enorm veel gaat toevoegen niet. Twee keer de standaard (EI) hoeveelheid is geen enkel probleem

De reden dat je met (bepaalde) soorten soil in het begin meerdere keren per week je water moet verversen komt door de ammonium dat de soil lekt. Ammonium wordt niet rechtstreeks gebruikt als voeding (dit moet eerst worden omgezet naar nitriet en nitraat voordat het opgenomen). Daarnaast zijn algen gek op ammonium en zul je veel algen krijgen ;)

maar nogmaals; ben geen expert op dit gebied, nog vrij nieuw. Dus durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat alles klopt wat ik typ;)
 
Zoveel toevoegen als je wil; in principe wel.
Als je echt enorm veel gaat toevoegen niet. Twee keer de standaard (EI) hoeveelheid is geen enkel probleem

De reden dat je met (bepaalde) soorten soil in het begin meerdere keren per week je water moet verversen komt door de ammonium dat de soil lekt. Ammonium wordt niet rechtstreeks gebruikt als voeding (dit moet eerst worden omgezet naar nitriet en nitraat voordat het opgenomen). Daarnaast zijn algen gek op ammonium en zul je veel algen krijgen ;)

maar nogmaals; ben geen expert op dit gebied, nog vrij nieuw. Dus durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat alles klopt wat ik typ;)
Ik draai nu 2 weken en heb alleen heel licht wat last van bruin alg en had een klein beetje last van baardalg maar dat is inmiddels helemaal weg
Dus dat gaat wel lekker
Volgende week om de 4 dagen wisselen en daarna om de 7 dagen

ik ga de voeding wel wat omhoog gooien
Want al groeit Bijna alles goed er zijn een paar uitzonderingen
 

Bijlagen

  • 4267B2E8-E9FC-46BB-83F1-099AD7BADE5F.jpeg
    4267B2E8-E9FC-46BB-83F1-099AD7BADE5F.jpeg
    85 KB · Weergaven: 196
Goedenavond kan je de masterline1en2 gebruiken met aquasoil metpowersand bak draaid nu 2maanden . gebruik co2 .gebruik de Ammazoniaver2.
Hoi Rob.
masterline1 en 2 zijn prima te gebruiken met een aquasoil.
Zou er wel de MasterLine Carbo erbij gebruiken en vergeet niet de wekelijkse waterwissels van minimaal 30%
 
had eerst de all of one maar po4 was bijna o zodoende dacht ik van de Masterline 1 en 2 apart doen kijken of de waardes omhoog gaan van no3 was 10 po4 0.25 De soil zal miss de P04 ook nog wel naar beneden trekken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan