Voeding tbv verlichting


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik maak(te) gebruik van gewone tafelvoedingen voor mijn led verlichting.

Ik heb er hier 3 van liggen, waarvan 2 stuks 12V 8A voor mijn JMB verlichting en 1 van 24V xA voor mijn EasyLED verlichting.

Nu is voor de tweede keer een tafelvoeding defect, maar deze valt ondertussen niet meer onder de garantie, dus ik krijg nu geen nieuwe meer. Daarom wil ik mij verdiepen in een alternatieve voeding en/of voedingen.

Ik zit te denken aan:

1 x Voeding 12V 150 of 200W
voor de aansturing van 4 JMB balken (4 x 30 = 120W) en 2 x TC-420

Primair zit ik te kijken naar een Mean Well voeding, maar ikzoveel types tegen, wat is nu de "beste" keuze? Ik zie zelf in deze types door de bomen het bos niet, dus vandaar dat ik deze vraag even hier neer leg.

Zonder actieve koeling
150W
200W
Met actieve koeling (FAN)
240W
320W

Eigenlijk wil ik de 230V afgescherm hebben, maar voor de koeling deze juist weer niet inbouwen......

Wie kan mij een goede tip geven voor een voeding die tegen een hoge omgevings/werk temperatuur kan en het gewoon blijft doen?

Alvast mijn dank!

Steven
 
Ik heb 2 x de 200W zonder actieve koeling van Mean Well. Ik dacht 18 euro per stuk op Ali Express. Nadeel is inderdaad dat 230V aansluiting behoorlijk 'open' is. Misschien zelf zorgen voor enige afscherming?[/COLOR]
 
Ik ben na wat uitzoekwerk en het vergeljiken van diverse aspecten van de voedingen uiteindelijk wel voor Mean Well gegaan, maar niet de veel toegepaste standaard versie.

Het is geworden

Mean Well Geschakelde voeding 12V 350W voor LED - UHP-350-12
Mean Well Geschakelde voeding24V 350W voor LED - UHP-350-24

Ik heb heel bewust voor een fors groter vermogen gekozen, zodat de voeding minder hard hoeft te werken en er als het goed is dus ook minder warmte ontwikkeling plaats vind.
Verder hebben deze een actief filter ingebouwd, zowel voor de ingaande voeding als een hoog frequent filter voor de uitgaande kant. Hierdoor komt er niet tot nauwelijks troep wat op het net zit in de voeding en tevens vervuild deze mijn net in huis ook niet.

Dit heb ik onder andere gedaan om evt. troep van mijn omvormer van mijn zonnepanelen weg te filteren. En tevens om zo min mogelijk vervuiling op mijn net te produceren, wat mijn netwerk/audio/smart home producten zouden kunnen beïnvloeden.

Mocht na deze actie de warmte productie nog te hoog blijven, dan ga ik nog verder kijken naar wat actieve koeling/luchtcirculatie. Maar eerst eens installeren na ontvangst en kijken hoe ze het gaan doen.

Ben zelf wel heel blij met de gemaakte keuze, ook al is het zeker niet de goedkoopste
 

Terug
Bovenaan