Vocht in de lichtkap. Wat doe ik eraan?


ELPeter

Active member
Lid geworden
25 december 2018
Berichten
34
Leeftijd
57
Locatie
Parkstad Limburg
Zoals in veel aquaria gebruik ook ik afdekruiten.
Deze krijg je natuurlijk nooit 'waterdicht'.

Dat snap ik.

Bakinfo: 150x50x50, veel planten, minder vissen, temp,26, 2x 1400 L/u pompen.

In de hoekjes heb je altijd "gaatjes" vanwege de slangen en kabeltjes.

Wat ik mij nu echter afvraag is het volgende;

In 1 hoekje (links achter) is de lichtkap steeds vochtig. 's Morgens alleen.
Ja logisch, temperatuurverschillen doet dat. Dat heet condenseren.

Wat ik dus minder logisch vind is dat dit gebeurt in een hoekje waar de opening het kleinst is.
In de tegenover gelegen hoek (rechts voor) is het gat groter en ook de doorgang door de lichtkap (rechts achter) heen is groter omdat hier de dikkere slangen doorheen gaan.

Rechtsonder (achter) in de hoek heb ik een verwarming liggen van 300W
Links aan de achterwand een verwarming van 150W rechtop staan. (waar ook het vocht is)

Hoe kan dat?

Om maar mijn eigen ideeën meteen neer te 'pennen';

- Het kan zijn dat de warmte van het water door de rechtopstaande verwarming aan het oppervlakte warmer is dan in alle andere hoeken?
(terwijl in deze hoek (li-a) de aanzuig van het filter onderin is en water hiervandaan gezogen wordt.)

- Links achter is naar mijn idee de stroming aan het oppervlakte het minst waardoor stilstaand water makkelijker condenseert omdat bewegend water een hogere coherentie kent? (klopt dit)

Wie heeft een idee of zelfs het antwoord?

Groetjes,
Peter
 
Wellicht minder ventilatie nabij de muur? Achter jouw aquarium. Vooraan heb je in de ruimte waar het staat meer ventilatie?? Het blijft gissen..lol.
Of is het een buitenmuur, nabij de muur is het vaak koeler dan in de ruimte, enkele cm’s kan al een verschil uitmaken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frederik,

Hij staat tegen een tussenmuur en ongeveer 5-8 cm ervan af.
 

Terug
Bovenaan