Vocht bij verlichting, hoe oplossen...?


A

Aquagirl01

Guest
Hallo allemaal,

Sindskort ben ik in het bezit van een Ferplast Dubai 80, verkregen via Marktplaats. Hier zit 2x T5 24 watt in. De verlichting deed het prima totdat deze ineens 2 seconden aanging en vervolgens helemaal niet meer. Vanalles geprobeerd buizen opnieuw erin gedraaid maar niks.

Toen ik in de dierenwinkel op zoek was naar T5 raadde de man van de winkel mij LED verlichting aan. Uiteindelijk heb ik via internet Superfish LED verlichting besteld. Eerst de 60 cm buis tot dat deze er na een aantal uren mee ophield en daarna met de 55 cm buis hetzelfde verhaal. Dit kan dus niks met de armatuur van de TL verlichting te maken hebben want deze LED buizen werken met een eigen stekker.

Wat mij opvalt is dat de onderkant van de kap en de verlichting zelf erg nat is. Ik heb het water op minimum niveau (aangegeven op binnenfilter en aquarium) en dit is hoe de verlichting van de Dubai is gemaakt, platte kap ten opzichte van andere aquaria.

Ik wil nu 2 goedkope T5 buizen halen en geen LED meer want de Superfish gaf heel zwak licht af op het sterkste afgesteld. Maar nou is mijn vraag hoe kan ik voorkomen dat de nieuwe buizen er ook weer meteen mee ophouden oftewel te nat worden (wat ik denk dat het probleem is, iets anders kan ik niet bedenken)?
 
De uiteinden worden toch met die witte draaidoppen afgesloten?
Dan kan de rubbers hard zijn geworden dat erin zit soms met een beetje vaseline op te lossen.
Of anders vernieuwen.
 
Klopt er zitten beschermdoppen op maar heb niet het idee dat dat het is. Want bij die LED buizen was dat niet van toepassing en die gingen ook stuk. Alsof de buizen zelf dus teveel water op zich krijgen. Kan dit?
 
Helaas zijn de producten van Superfish niet alleen goedkoop maar soms ook van bedenkelijke kwaliteit. Je kan best leds gebruiken maar kies dan voor minimaal IP 68.
 
Ik heb dezelfde bak en ik heb geen condens aan de binnenkant. Heb je de schuiven in de kap wel open staan?
 
De 2 voederklepjes bedoel je? Nee die heb ik niet standaard open staan maar daar zitten roostertjes in dus ik dacht dat dat voldoende zou zijn. Ik heb er trouwens T8 verlichting in gemaakt en nu gaat het gelukkig goed.
 
Hallo allemaal,

Sindskort ben ik in het bezit van een Ferplast Dubai 80, verkregen via Marktplaats. Hier zit 2x T5 24 watt in. De verlichting deed het prima totdat deze ineens 2 seconden aanging en vervolgens helemaal niet meer. Vanalles geprobeerd buizen opnieuw erin gedraaid maar niks.

Toen ik in de dierenwinkel op zoek was naar T5 raadde de man van de winkel mij LED verlichting aan. Uiteindelijk heb ik via internet Superfish LED verlichting besteld. Eerst de 60 cm buis tot dat deze er na een aantal uren mee ophield en daarna met de 55 cm buis hetzelfde verhaal. Dit kan dus niks met de armatuur van de TL verlichting te maken hebben want deze LED buizen werken met een eigen stekker.

Wat mij opvalt is dat de onderkant van de kap en de verlichting zelf erg nat is. Ik heb het water op minimum niveau (aangegeven op binnenfilter en aquarium) en dit is hoe de verlichting van de Dubai is gemaakt, platte kap ten opzichte van andere aquaria.

Ik wil nu 2 goedkope T5 buizen halen en geen LED meer want de Superfish gaf heel zwak licht af op het sterkste afgesteld. Maar nou is mijn vraag hoe kan ik voorkomen dat de nieuwe buizen er ook weer meteen mee ophouden oftewel te nat worden (wat ik denk dat het probleem is, iets anders kan ik niet bedenken)?
Ook hier lees ik het weer, mensen worden altijd weer verrast met ledbalken/buizen van een bedenkelijke kwaliteit. Men staart zich blind op de prijs maar betaald door herhaalde aankopen toch weer de hoofdprijs. Er zijn uitstekende led alternatieven mogelijk die wél gevraagde lichtsterktes bieden! Dit merk heeft ze helaas niet...
 

Terug
Bovenaan