Vlotter


Stijn2107

Member
Lid geworden
30 augustus 2019
Berichten
10
Leeftijd
42
na 4jaar visloos is er weer een nieuwe bak in bestellin de juwel Rio 450. In het verleden had ik een groot aquarium met bioloog en nu ga ik werken met 2 grote pot filters. Bij mijn vorige aquarium hoorde ik bij een waterverversing het water in de bio lopen en dan wist ik dat ik de kraan uit moest zetten. Met de potfilters loopt het water op de vloer als ik even niet oplet?. Kan er iemand een goede vlotter aanbevelen die automatisch de kraan uitschakeld bij voldoende waterniveau?
 
Zelf ook wel eens over nagedacht om een overvul beveiliging te maken maar nooit van gekomen. Met een reden overigens. Ik heb een spraybar die nogal wat geluid maakt (pompen blijven aan bij water verversen) zodra die boven water komt. Zodra het gekletter van geluid dus stopt en de spraybar weer onderwater komt weet ik dat de bak bijna vol is. Wellicht een alternatief?
 
Volgens mij kan je dat prima zelf maken met een float switch en een magneet ventiel. Ik heb zoiets op mijn osmose apparaat zitten die het water afsluit en boosterpomp uitschakeld.
 
Je kan ze inderdaad zelf maken. Een plastic plaatje met metaal stripjes erop die contact maken door het water. Met een aangesloten Arduino bijvoorbeeld. Maar de vraag is of je die moeite wilt doen voor dit soort prijzen.
 
Wat een optie zou kunnen zijn is een overvulbeveiliging maken deze aansluiten op je afvoer en met een gewone drijfvlotter bovenop de inlaat van deze pijp. Hier zou een klein stukje filtermat op kunnen maken al ben je van plan kleiner type vissen te gaan houden of mogelijk garnalen. Maar in een Rio 450 acht ik dat klein ?.

Ik weet niet of bovengenoemde optie kan voor jou, maar dit kan vrij goedkoop zijn en voorkomt een waterval in je woonkamer als je even niet oplet. De kraan zal echter wel blijven lopen dan.

Misschien heb je er wat aan,

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan