Vivaline 240 van It's Good to Be Bad


I

It's Good To Be Bad

Guest
Mijn aquarium draait nu bijna 2 maanden en had eigenlijk vanaf week 1 al een foto album bij willen houden. Ik ben dit eigenlijk min of meer vergeten maar heb gelukkig wel een aantal foto's gemaakt. Ik heb nu besloten toch een foto album te maken om de veranderingen in de loop der tijd vast te kunnen leggen. Het leek me leuk om deze veranderen ook met anderen te kunnen delen om ervoor te zorgen we elkaar misschien wat kunnen leren wat betreft keuzes van planten, visbestand etc.

Op onderstaande foto is de plaats van de bak te zien. De bak dient als een soort roomdivider tussen mijn tv kijk hoekje en de rest van mijn slaapkamer.

b74b0ade-ca47-4e06-8e85-355de3628b0f.jpg

Ik had als idee om er een doorkijkbak van te maken met als eyecatcher een aantal maanvissen. Ik ben gaan spelen met de hoogte van de bodem door links en in het midden van de bak het zand wat hoger te maken dan de rest van de bak. Hieronder de foto van het zwarte zand van de hornbach wat ik net schoon had gemaakt. Best een apart gezicht die zwarte modder

1334cb71-e324-4daa-86fa-8db03133726e.jpg



Om de bacteriecultuur op gang te helpen heb ik van een bekende een 6-tal appelslakken gekregen. Dit waren dus de eerste bewoners. De appelslakken hebben zeer veel nut gehad omdat ze geholpen hebben met het verminderen van de aanwezige luchtbellen op & in de bodem.



6fb572b1-c325-40f9-bbc4-abedfcb1bdff.jpg


Na lang zoeken naar een paar mooie stukken hout heb ik bij Utaka in Amersfoort 2 mooie stukken Corbo hout gevonden. Niet goedkoop maar ik was er erg content mee en ben ook goed geholpen met het uitzoeken van de stukken. Éen nadeel, die lompe stukken hout blijven natuurlijk drijven. Op advies van @Dirk Bazuin heb ik 2 pantysokjes gevuld met zand en deze op het hout gelegd zodat de stukken in ieder geval op de bodem bleven staan en ook volledig onder water stonden. Het water heeft trouwens een wat blauwige kleur omdat ik bij het aquarium gratis een flesje met "waterverbeteraar" zat. Ik was van mening dat het water er vast niet minder van werd dus had besloten om er een half flesje van te gebruiken. Het water heeft ongeveer een week deze blauwe kleur gehad en verdween langzaam maar zeker.

2f590a86-ff8e-40c6-a4b1-a0c45589ffb0.jpg


Tijdelijk even een luchtpompje aangesloten omdat er nog veel zand op de oppervlakte bleef drijven. Door de extra oppervlakte beweging was het zand wat bleef drijven binnen een paar uur bijna verdwenen. Ik heb het pompje nog een paar dagen laten draaien om er zeker van te zijn dat al het zand wat bleef drijven was verdwenen

05541bcf-a8e7-4c95-b7aa-8f0bdd3513ae.jpg


Als stenen heb ik gekozen voor maaskeien. Ik vond deze stenen het beste passen bij de inrichting die ik in gedachten had. Ik heb een boodschappenkrat vol maaskeien bij de Intratuin gekocht voor nog geen 10 euro.

5883d95d-9532-4498-96c0-b3793468c2b6.jpg


Ik wou graag wat meer natuurlijke decoratie toevoegen en kwam online een aantal soorten zaden en zaaddragers tegen. Ik vond dit een erg mooie manier om het aquarium een wat natuurlijkere uitstraling te geven.
Het is goed te zien dat door het hout en de andere natuurlijke materialen het water behoorlijk bruin begint te kleuren.

d43488aa-80dc-4e5c-8532-ebc6bf9abe08.jpg


Na een aantal weken kijken, denken en inlezen over planten heb ik eindelijk wat planten aangeschaft. Het zijn voornamelijk Echinodorus soorten geworden omdat ik niet van plan was om met allerlei soorten plantenvoeding aan de gang te gaan. Het voordeel van de Echinodorus soorten is dat ze de voeding voornamelijk uit de wortels halen. Ik heb de capsules van @tuinkabouter gebruikt om de planten te voorzien van de benodigde voeding.
De stukken hout blijven na 4 weken in het water te hebben gelegen nog steeds drijven. Ik ben nu al behoorlijk gewend aan de panty's en zie ze eigenlijk al niet eens meer.

ed0e1f4f-8f2c-40aa-98cb-e01764f8841f.jpg


Na het water 4 weken getest te hebben besloten om de eerste vissen aan te schaffen. De keuze is gevallen op 12 fantoomzalmen (Hyphessobrycon megalopterus). Ze waren wel erg lastig om op de foto te krijgen omdat ze nogal schuw waren in het begin.

6bdeb7e7-a4b1-47cc-aa8b-5200e5844982.jpg


Na nog anderhalve week vond ik het tijd dat de fantoomzalmen wat meer medebewoners mochten krijgen dus heb ik het visbestand aangevuld met 10 Corydoras Sterbai. Wat een geweldig leuke en functionele vissen zijn dit. Ik merkte al na een dag dat de bodem een stuk schoner en luchtiger was.

ed2723c2-449c-43b1-8e7b-d1bbe5d8acd6.jpg


Vooraf had ik bedacht dat ik graag maanvissen wilde hebben. Hoe meer ik mij ging verdiepen in deze vis hoe beter het me leek om van deze keuze af te wijken. De bak is gewoon eigenlijk net iets te klein. Omdat ik wel graag een vis met wat karakter in de bak wou hebben heb ik besloten om een harem Apistogramma Cacatuoides te nemen. Het karakter van deze visjes vind ik echt geweldig en het is ook leuk om te zien hoe goed ze hun territorium bewaken als er een soortgenoot in de buurt komt.

fcbb0ca6-b8b6-4cef-8c65-b1c241e766d6.jpg


Dit is een totaaltje van hoe de bak er nu bijstaat. Ik heb vorige week nog 20 kardinaaltetra's toegevoegd omdat ik was kleur miste in de bak. Ook heeft er zich wat alg gevormd op het hout en de panty aan de linkerkant. De panty kan ik gelukkig zo uit de bak halen maar het hout is een wat ander verhaal. Ik vind de alg eigenlijk niet eens storend omdat het het hout een wat natuurlijkere uitstraling geeft. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat straks te hele bak groen is dus ik moet het wel even in de gaten blijven houden. Aan de rechterzijde achter het hout staat ook nog een Echinodorus Horizontalis maar deze is nog erg klein. Ik zit eraan te denken om tijdelijk een plant die al wat hoger is daar in de buurt te plaatsten zodat het niet zo kaal is aan de rechterzijde. Sowieso wil ik nog wat hogere planten aan de achterzijde plaatsten.

0bc42ee3-f712-487d-8a76-8fc539a6dacb.jpg


Vanaf nu af aan zal ik proberen om af toe wat foto's toe te voegen van de status van de bak en de veranderingen. Ik hoop dat ik hiermee anderen inspiratie op kan laten doen en wat ik vooral leuk zou vinden is om te horen wat jullie ervan vinden en ook graag zou ik horen waar ik eventuele veranderingen aan kan brengen om nog meer plezier uit mijn aquarium te kunnen halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuk om de ontwikkeling van de bak te zien. Vind hem erg mooi, ook het gekleurde water.
Mooie keuze van planten. En wat je zegt, ik vind wat alg op hout of stenen zelf ook mooi, oogt inderdaad net wat natuurlijker.

Een volg!
 
Top ziet er mooi uit!

Ik mis alleen een skelet. ;)
 
Ziet er al prima uit Brian.
 
Leuke bak! En niets mis met een beetje alg :)
 
Het ziet er zeer fraai uit!

Haal alleen die foei lelijke ‘frits’ thermometer uit het zicht.
 
Bedankt allen voor de positieve reacties.

Binnenkort krijgt mijn neefje een aquarium en hij heeft ook planten nodig dus dan bestel ik gelijk wat planten voor mezelf mee. Een extra Echinodorus Bleheri voor links achter en dan moet ik nog even kijken wat ik rechts neer ga zetten als tijdelijke plant totdat de Echinodorus Horizontalis groot genoeg is en waarschijnlijk ook Limnobium Laevifolium als drijfplant. Van de week ook even kijken of ik voor mezelf een spraybar in elkaar kan knutselen zodat ik de watercirculatie wat kan optimaliseren. En nog even nadenken of en hoe ik mijn visbestand nog zou kunnen verrijken. Oftewel genoeg stof tot nadenken ;)
 
Lekker bezig dus, leuk om jou en deze bak te volgen.
 
Vandaag de bouwmarkten afgegaan voor materiaal om mijn spray bar te kunnen maken. Uiteindelijk kwam ik bij de Wildkamp uit en was nog geen €5,- aan materiaal kwijt. De zuignappen om de pvc buis mee te bevestigen kosten ook iets van €5,- (Horbach) dus voor een tientje een mooie spray bar in elkaar kunnen knutselen.
5caa617d-d61e-4ee4-a94d-240e5312b975.jpg
 
Mooi gemaakt zo.
 
Heerlijk, zo'n lekker grote bak met van alles. Het lijkt een beetje of de stenen vooraan in 'een rechte lijn' liggen. Beetje schuiven? Half op elkaar? Groepje?
 
Ziet er netjes uit die spraybar... Beloning naar werk!
 
Heerlijk, zo'n lekker grote bak met van alles. Het lijkt een beetje of de stenen vooraan in 'een rechte lijn' liggen. Beetje schuiven? Half op elkaar? Groepje?
Ben het inderdaad wel met je eens dat de stenen aardig recht naast elkaar liggen. Het perspectief van de foto versterkt dit nog iets. Ik kan eens kijken of ik nog wat kan spelen met de stenen die ik heb liggen. Bedankt voor de tip!
 
Ziet er netjes uit die spraybar... Beloning naar werk!
Stelde uiteindelijk niet zo heel veel voor. Maar voor iemand met 2 linker handen toch leuk om zoiets simpels in elkaar te kunnen knutselen. Een nadeel van de spraybar is dat al het vuil wat eerst in een "dode zone" lag nu loskomt met als gevolg dat ik erg veel last heb van zweefvuil. Even een paar dagen afwachten of het wat minder wordt en anders moet ik even gaan bedenken hoe ik dit op kan lossen.
 
Ben het inderdaad wel met je eens dat de stenen aardig recht naast elkaar liggen. Het perspectief van de foto versterkt dit nog iets. Ik kan eens kijken of ik nog wat kan spelen met de stenen die ik heb liggen. Bedankt voor de tip!

Ik zou 1 steen verleggen.

upload_2018-10-17_21-7-15.png


upload_2018-10-17_21-7-42.png
 
Stelde uiteindelijk niet zo heel veel voor. Maar voor iemand met 2 linker handen toch leuk om zoiets simpels in elkaar te kunnen knutselen. Een nadeel van de spraybar is dat al het vuil wat eerst in een "dode zone" lag nu loskomt met als gevolg dat ik erg veel last heb van zweefvuil. Even een paar dagen afwachten of het wat minder wordt en anders moet ik even gaan bedenken hoe ik dit op kan lossen.

Dat gaat minder worden als je filter maar genoeg capaciteit heeft. Je moet dat inderdaad wel in dagen zien en niet in uren.
OF het gaat ergens anders liggen, OF er gaat nu relatief meer vuil je filter in. Beide gevallen is prima als je bak al in balans was.
 
Op advies van @World Citizen de steen iets naar links verplaatst. Ik moet zeggen dat ik dit veel beter vind staan. Ik had nog een achtergrond poster liggen en ik vind dat dit wel redelijk leuk staat. Ook heb ik eindelijk afscheid mogen nemen van de panty's gevuld met zand.


Deze week wil ik drijfplanten gaan bestellen, de Limnobium Laevigatum. Ook wil ik rechts achteraan 1 of 2 planten gaan plaatsen. Ik denk dat ik daar nog 2 Echinodorus Bleheri wil gaan plaatsen. Dit is dezelfde plant als aan de linkerzijde. Ook zou ik nog een extra Echinodorus Bleheri aan de linkerzijde kunnen plaatsen net achter het stuk hout. Wat denken jullie van deze extra planten? Hebben jullie eventueel nog andere suggesties? Ik hoor het graag ;)

a857c6cc-8fef-4d72-bd0e-ab48fb398b03.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit zo! :thumbs:
 
Ben erg benieuwd hoe je aquarium er nu uitziet! Ben wellicht zelf ook van plan om een Vivaline te halen, zie alleen niet zo snel ergens in showrooms staan.
 

Terug
Bovenaan