Vissenkom van Lis


L

lis

Guest
Hoi allemaal,

Na veel nadenken en nog veel meer lezen heb ik besloten om van mijn tropische aquarium een koud water aquarium te maken, met sluiers.

Gisteren heb ik alle planten er uit gehaald en de vissen uitgevangen.
De vissen zijn opgehaald door een mede-forumlid waar ze goed terecht komen.

Tijdens het leeghalen kwam ik erachter dat de bodem rot is, aangezien deze heel apart ruikt,
vandaag maar een nieuwe zak zand gekocht en het is licht filterzand geworden.
Dinsdag en woensdag ben ik vrij dus dan gaat de bak helemaal leeg en komt er een nieuwe bodem in!

De bak is 240 liter maar de achterwand,
bodem en planten gaan nog van de liters af. Ik denk dat er 3 sluiers in komen.
Wat zijn jullie meningen daar over?

Ik vind Ryukins het mooiste, maar ik las omdat deze zo massief worden dat je er beter niet te veel kunt houden als je bak niet zo heel groot is. Zou er wel eentje in passen?
Daarnaast vind ik Demekins heel mooi, vooral als ze eerst zwart zijn en je ze dan ziet verkleuren naar oranje :smitten:
Calico's zijn trouwens ook echt leuk.
Ben benieuwd wat jullie mij aanraden!

De bak staat er nu erg treurig bij maar daar wordt vanaf dinsdag aan gewerkt. Toch maar even een fotootje zodat jullie een idee hebben van de bak..
Hier is de bak net leeg en zitten er een miljoen appelslakken in:
aqua_leeg_met_appelslakken.jpg

En hier liggen de planten er in die waarschijnlijk terug de bak in gaan als ze gesnoeid zijn. Gelukkig nu een stuk minder slakken, die hebben een nieuw huisje gekregen in de vijver van de buren :p
aqua_leeg_met_planten.jpg


Verbetering volgt! :)
Groetjes Lis
 
Ik denk dat je met 3 sluiers wel goed zit. Ryukins worden inderdaad wel forse
vissen, eentje zou denk ik wel kunnen in de bak. Ook leuk is 3 Demekins :D
 
Leuk! Ik ben benieuwd!

Misschien leuk om een longtail ryukin te nemen(bijv. rood-wit), een zwarte demekin en een calico gekleurde vis? Oranda's zijn ook leuk vind ik zelf :)

Ik zou zo weinig mogelijk filterzand gebruiken, een heel dun laagje is perfect. (makkelijk schoon te maken en wordt veel minder vies) Goede keus voor bodembedekking trouwens ;)

En misschien kan je wat anubias of javavaren op die 'zwevende terassen' binden op je achterwand? Staat denk ik wel mooi!

Succes ermee!
 
Toen ik de topictitel las, dacht ik even: oh nee, niet n�g een vissenkom!
Maar het pakte veel beter uit.

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken! :)
 
Dank jullie wel voor de leuke reacties!
De titel is een flauw grapje gelukkig, RiseOfinformation :p
Ik wil als alles goed gaat over een maand ongeveer de vissen aanschaffen. Heb alleen nog geen flauw idee welke winkel(s).. Gelukkig heb ik nog tijd genoeg om daar achter te komen en na te denken over wat voor sluiers het worden :)

Morgen komt de nieuwe bodem er in en verder wil ik van de week planten bestellen. Die anubias op de terassen vind ik een heel goed idee, dat ga ik zeker doen!
Ik zit te twijfelen of ik een soort grasmatje zal bestellen. Het ziet er heel leuk uit maar ik vraag me af of de sluiers dat kapot zullen maken?

Morgen zal ik foto's plaatsen als het allemaal gelukt is!
 
Ik ben bang dat zo'n grasmatje stukgemaakt wordt, aangezien ze grondelen. Tenzij het een nepgras-matje is natuurlijk :D

Ben erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien ;)
 
Na veel gedoe staat het aquarium op een andere, beter plek in m'n kamer en ligt er gelukkig een nieuwe bodem in! Wat een licht geeft dat ineens zeg, als je een donkere bodem met een oerwoud aan planten erop gewend bent :p
Er is veel van die oerwoud weggegooid, ik vond het niet meer mooi of niet passen bij een sluierbak.
Wat er dan nog wel in de bak staat:
2x Echinodorus argentinensis
2x Crypto's, volgens mij de moehlmannii
2x stekjes Belgisch groen
1x plantje waarvan ik de naam ben vergeten, heeft wel wat weg van hoornblad..
En natuurlijk de appels :D

Vandaag heb ik 2 Anubias nana en 2 Anubias nana yellow heart besteld voor op de terrassen.. Ben heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien!
Heb toch maar geen grasmat erbij genomen Kim, haha.

Een kleine impressie :
aquariumsluiers1.jpg

Excuses voor de zuignappen op de ruit.
Een beetje kaal, maar ik denk dat ik daar maar aan moet gaan wennen, :p

Het filter (Eheim Professional) heb ik een beetje uitgespoeld en het aquarium is gevuld met 'nieuw' water. Hoelang zal ik de indraai periode pakken? Een week of 3 denk ik..
Kan bijna niet wachten hahaha.

Tot slot, omdat er nog niet zoveel te zien is hier :p
niet echt aquarium-gerelateerd, m'n grote liefdes, haha.
hollyenbabs.jpg


Groetjes Lis
 
Ziet er lekker fris uit zo, die bak ;) mooi gedaan!

Wat een leuke konijntjes! Ben dol op konijnen :smitten:
 
Leuk hoor!
Let je er wel op dat konijnen eigenlijk geen sla en koolachtigen mogen hebben?
 
mooie bak hoor! En die konijntjes zijn een leuke afwisseling bij alle vissen op dit forum haha ;)
 
Dank jullie wel!
De konijntjes zijn inderdaad erg leuk :) Ze eten vaak andijvie, huisvoldieren, en dat is gelukkig niet slecht voor hun spijsvertering.

Van de week heb ik trouwens de Anubias nana en de yellow heart binnen gekregen en met een heel avontuur heb ik ze op de achterwand gekregen. De foto's zijn niet zo mooi, daar ben ik (nog) niet zo goed in. :p
sluierbak_met_anubiassen_nieuw.jpg

close-up
anubiassen_nieuw_1.jpg

anubiassen_nieuw_2.jpg


Ik zit er aan te denken om volgende week, als de waardes goed zijn rond te gaan kijken voor 3 mooie visjes. Heb marktplaats al meerdere malen af zitten struinen op zoek naar zielige-kom-visjes maar op de een of andere manier zijn die alleen 100 km of verder van huis te vinden...

Ik woon vlakbij Dordrecht dus als iemand nog een zielig visje in de buurt weet, ik bied me aan.

Eigenlijk weet ik ook niet zo goed welke LFS ik het beste kan bezoeken voor sluiers, het is een beetje tegen mn principe in om sluiers te kopen bij een zaak die ze adviseert voor in een viskom of ze zelf op een foute manier als display houden..
Ben benieuwd naar jullie mening daar over :)

Groetjes Lis
 
Ziet er goed uit!

Ik woon vlak in de buurt. Ik heb 12 kleine baby visjes die over een maand ineen groot aquarium kunnen! :)
Het betreft rood-rood/witte ryukins. Ze zijn niet perfect maar als je ge�nteresseerd bent mag je ze zo hebben hoor ;)
Verder heeft de h*rnbach soms wat leuks zwemmen. En anders dierenspeciaalzaak (c*c*)
*= o

Die heeft altijd wel wat aparte zwemmen.
Oja misschien een tip: als je de mogelijkheid hebt kan je een foto van de vissen in de winkel hier plaatsen zodat wij kunnen zien of ze gezond zijn en in goede conditie zijn :) ;) .
 
Dank je wel!
Wat leuk dat je baby's hebt en aanbied, daar heb ik eigenlijk wel interesse naar!
Ik zou er met de tijd graag een ryukin er in willen, hoeft uiteraard geen perfecte vis te zijn :p

Die dierenspeciaalzaak ken ik niet, zal eens gaan kijken! Bij de h*rnbach had ik al eens gekeken, maar veel was al vergroeid en er lagen enkele dode diertjes.
Misschien over een tijdje beter.
Over Fancy Goldfish store lees ik hier ook goede verhalen.
Ik zal eens goed rondneuzen en met twijfels foto's plaatsen!

Ik ben wel een beetje opzoek naar wat kleinere vissen, zodat ik zelf m'n best kan doen om het van die bakbeesten te maken zoals ik die hier zie langs komen :)
 
Hebben ze bij de Hornbach visjes?
Oh wist ik niet, zal ik maar eens binnenkort gaan kijken. Wat voor visjes hebben ze normaal gesproken?
 
Ligt eraan welke vestiging maar waar wij het over hebben, daar is het zeer uitgebreid(heel veel tropisch)

@lis: het is trouwens koko volgens mij en niet coco :p

Over een maand ongeveer zijn ze groot genoeg voor een groot aquarium schat ik zo.
En wat betreft fancy goldfish store: mooie vissen met een bijpassend prijskaartje. Vaak wat zwakker dan lfs visjes.
En ze zien groeien is idd erg leuk! :D ( lfs visjes zijn superleuk hoor! :) )
 
Bij de h*rnbach waar ik vlakbij woon (Alblasserdam) hebben ze best veel vis ja.
Ze hebben van alles, tropisch en koud water.
 
Waarom zijn de visjes zwakker? Het lijkt me juist dat de visjes van de Fancy Goldfish Store visjes beter verzorgd zijn als die van de LFS, en daarmee juist sterker zijn?


Bij Rifwachter zit trouwens een blauwe ryukin, kost 299 euro :D
 
Sterrekind zei:
Waarom zijn de visjes zwakker? Het lijkt me juist dat de visjes van de Fancy Goldfish Store visjes beter verzorgd zijn als die van de LFS, en daarmee juist sterker zijn?


Bij Rifwachter zit trouwens een blauwe ryukin, kost 299 euro :D

Omdat ze extremer gebouwd zijn(verder doorgefokt) en bijna steriel water gewend zijn.

Dus hebben ze een lagere weerstand. In het verleden hebben forumleden al zo veel luxe vissen verloren. Ik betwijfel of dat nou echt hun fout was.

Wat die ryukin betreft: hoe groot is deze en heb je een foto, lijkt me een beetje overpriced namelijk :p
 
Nou, ik ben tot september een arme student, vanaf dan ga ik werkenleren maar dan zitten hele dure vissen er nog even niet in haha.
Ik denk dat ik dan gewoon een paar verschillende LFS langs ga om te kijken. Heb er zo'n zin in :D

Laat me maar weten hoe het met de kleine visjes bij jou gaat, dan zal ik er een plekje voor vrij houden :)
 
jeetje voor dat geld ga ik toch echt een dagje de stad in hahaha. Ben wel heel benieuwd hoe zo'n vis er dan uitziet!
 
lis zei:
Nou, ik ben tot september een arme student, vanaf dan ga ik werkenleren maar dan zitten hele dure vissen er nog even niet in haha.
Ik denk dat ik dan gewoon een paar verschillende LFS langs ga om te kijken. Heb er zo'n zin in :D

Laat me maar weten hoe het met de kleine visjes bij jou gaat, dan zal ik er een plekje voor vrij houden :)

Haha hier nog een :p

Veel succes en plezier met het zoeken naar visjes, als je twijfelt over een bepaalde vis in een winkel, schroom niet om hier een fotootje te posten zodat we je kunnen adviseren/behoeden :)

En mijn aanbod blijft staan ;)
 
Dank je wel! Zal tegen die tijd nog foto's posten.
Ben heel blij met dat aanbod, gaat zeker benut worden :)
 
Helaas, geen foto :)

Het was een prachtig dier, dat wel, en groot ook, ik denk een cm of 18 ofzo. Ik zou er ook geen 299 euro voor neerleggen, maar het was wel een bijzonder fraai dier.
 
Sterrekind zei:
Helaas, geen foto :)

Het was een prachtig dier, dat wel, en groot ook, ik denk een cm of 18 ofzo. Ik zou er ook geen 299 euro voor neerleggen, maar het was wel een bijzonder fraai dier.

Te duur voor een vis van 18 cm..
Zeker als je niet weet waar die vandaan komt, wie de ouders zijn enz..

Lijkt me vreselijk om zo'n vis te hebben eigenlijk, als de dood dat ie ziek wordt. Weg 300 euro.
 
Sterrekind zei:
Waarom zijn de visjes zwakker? Het lijkt me juist dat de visjes van de Fancy Goldfish Store visjes beter verzorgd zijn als die van de LFS, en daarmee juist sterker zijn?


Bij Rifwachter zit trouwens een blauwe ryukin, kost 299 euro :D

Die heb ik geloof ik eergisteren nog gezien! Ze hadden daar ook een hele mooie Ryukin oranje wit in dezelfde bak zitten, jammer genoeg een beetje boven mijn budget *kuch*. Ik had nog ge�nformeerd waarom die vissen in die bak zo duur waren, de verkoper zei dat het te maken had dat de kweker ze echte showvissen vond. Dus daar lag de hoge prijs ook aan...
 
Jammer dat zelfs een vis van 300 euro ook geen eeuwig leven heeft.. Van dat geld kan je heel wat (leuke) dingen doen :p

Ik vind dat in de meeste gevallen imperfecties perfect maakt,
die showvissen zijn een beetje Too Much voor iemand die het als hobby heeft denk ik :D
 
lis zei:
Jammer dat zelfs een vis van 300 euro ook geen eeuwig leven heeft.. Van dat geld kan je heel wat (leuke) dingen doen :p

Ik vind dat in de meeste gevallen imperfecties perfect maakt,
die showvissen zijn een beetje Too Much voor iemand die het als hobby heeft denk ik :D

Precies!

En om van je hobby te kunnen genieten heb je geen dure spullen of vissen nodig.
Zie ik ook terug in de koi wereld. Mensen geven een fortuin uit aan sci-fi achtige filtratie en vissen, maar of ze er meer van genieten dan iemand met een simpele maar doeltreffende vijver met wat euro koitjes? Ik durf het te betwijfelen :D
En ironisch genoeg hebben de mensen die in fortuin uitgeven aan apparatuur vaak meer problemen dan mensen met een eenvoudige vijver XD

Tevreden zijn met wat je hebt, ben ik zelf ook in gaan zien.
Het zit hem in de kleine dingen van de hobby waar je van kan genieten.
En dat maakt het zo leuk en toegankelijk voor iedereen!
 
mijn discusvissen waren ook aan de prijs maar niet zo duur. T was een prachtig dier en als ik het geld aan de boom had groeien had ie hier wel mogen wonen. In mijn paleis met indoor vijver, die had ik dan namelijk ook...
 
Na veel geduld hebben heb ik vandaag eindelijk visjes gekocht! Het zijn er twee en ze zijn ontzettend klein en schattig :)
Na rustig wennen in een tupperware heb ik zelfs handfoto's weten te maken, had nooit gedacht dat ik dat zou durven hahaha. Wel motor rijden etc maar een visje aanraken is toch wel erg spannend :D
Viel trouwens alles mee..

De eerste heeft zwarte ogen, worden dit nou telescoopogen of heb ik dat verkeerd?
Anyway, tijd voor foto's! Ze mogen wel lekker vet gemest worden :p

sluiers_tupperware_bakje.jpg

sluier_1_handfoto_dag_1.jpg

sluier_2_handfoto_dag_1.jpg


Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Ps. ze moeten nog namen krijgen...

Groetjes
 
Calico's hebben wel vaker zwarte ogen, en dat hoeft niet te betekenen dat het telescoopogen worden/zijn. Ik denk dat als het een telescoopoog was geweest het nu wel al te zien was (maar ik weet het niet zeker).

Het zijn wel hele leuke visjes trouwens! Veel plezier ermee!
Je appelslakjes doen het goed trouwens :D ze groeien als kool!
 
Dank jullie wel! Mooi om te horen Kim :)

De visjes hebben namen gekregen, de meest oranje heet Job en de andere met wit heet Marron. Ze beginnen te wennen aan de bak en ze eten best veel. Mag ook wel want ik vind ze mager.. Hoeveel keer per dag geven jullie je sluiers eten?

Een vriend van ons heeft een kennis met twee sluiers in een kom.. Eentje ging dood en de overgebleven sluier werd bij hem in het aquarium gedumpt terwijl de vis daar niet bij het bestand paste. Vandaar dat ik vandaag het visje opgehaald heb :)
Hij ziet er redelijk goed uit voor een kom-vis en ik vind dat hij mooie kleuren heeft.
Dit is Blom:
blom_net_nieuw.jpg


Toch nog een goede daad verricht voor een visje :p

Groetjes!
 
Morgen heb ik de visjes al een week! (2 ervan dan..) en vanavond heb ik de eerste waterwissel van 50% gedaan. Daarna was het tijd voor foto's:
Marron:
marron_de_vis.jpg

Job:
job_de_vis.jpg

Blom:
blom_de_vis.jpg


Ik vind Job wel heel erg mager maar hij komt gelukkig heel actief op het voer af, hopen dat 'ie snel lekker dik wordt. Volgens mij krijgt hij over een tijd een wen, de huid op z'n kop ziet er een beetje bobbelig uit.
Blom is ook heel actief met het eten, hij spuugt alleen heel veel uit. Kan dit te maken hebben met het wennen aan een bak, omdat hij eerst in een kom heeft gezeten? Verder ziet hij er best netjes uit, behalve dat hij maar een aarsvin heeft en een knik aan het begin van zijn rugvin.

Totaaltje:
totaal_aqua_week_1.jpg

en voor de verandering een slak, haha.
baby_appelslak_gerrit.jpg


Groetjes :)
 

Terug
Bovenaan