Vissenbestand Ciano emotions pro 80


sub

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2018
Berichten
124
Leeftijd
24
Ik zal me even voorstellen aangezien ik een tijdje niet ben ingelogd. Ik ben een aquarium liefhebber in de termen van aquascape en biotopische aquariums. Momenteel heb ik een superfish aqua 50, kleine bak met een oranje dwergkreeft, ramirezi man. Ze doen het prima:thumbs:. Ik heb dus besloten om een nieuwe bak voor in de woonkamer aan te schaffen. Het gaat om een ciano emotions pro 80 (150L) wat voornamelijk een gezelschapsbak gaat worden. Er komt een 3D achterwand van grijze rotsen, zelfde variant rotsen met veel beplanting in voldoende varianten in het midden van de bak, fijne zandbodem (lichte kleur). De vissenbestand die ik momenteel erin wil doen is:

10x Corydoras Venezuela orange

2x Synodontis petricola
OF
Koppel L046

1x Guppy snow white

Harem Apistogramma cacaduoides
OF
Koppel Microgeophagus Altispinosa

2x Sulawesi slak

Dit komt uit tot zo’n 85 a 100L vissen.
Ik wil daar met de loop der tijd een scholenvis bij doen. Het gaat dus om een tijdsperiode van een aantal maanden tot jaren, ik wil het ook niet te druk maken in een keer:book:. Zat te denken aan een soort niet langer dan 3,5 cm. Wat betreft de waterwaardes:

Ph- 7
Kh 4-8
GH 4-8

Ik filter momenteel sinds gister de aqua 50 met turf, maar ik ben bang dat dit de water van de ciano 80 zou verkleuren. Aqua 50 is dat in tegenstelling welkom :)

Nu weet ik dat er veel meer ervaren liefhebbers zijn die altijd wel een advies eruit kunnen knallen, Ik ben benieuwd hoe jullie erop uitzien en wellicht tips hebben!

Mvg

Aqua 50:
Ph- 6
Kh 15 DH
GH 9-10 DH
image.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Ciano 80 is een erg mooi aquarium ik ben benieuwd hoe de scape er uit komt te zien! Turf zal je water zeker iets verkleuren maar ook je PH naar beneden brengen, echter de dwergccichliden die je wilt houden vinden dat wel prettig.
Wat betreft je visbezetting.. wat moet ik zeggen, apart? ;)

Synodontis petricola is een supermooie vis alleen gaat die wel goed samen met dwergcichliden? Deze houdt van een hogere PH terwijl de apistogramma of ram juist van wat lagere PH houden. Ook later als je een wat kleinere scholenvis wilt nemen kan deze vis voor problemen zorgen. Ik denk dat de zebra pleco een beter alternatief is! Al heeft deze pleco een sterke stroming nodig en de gup + cichliden juist weer niet.

De cacatuoides is erg gaaf en zeker in een harem, alleen samen met Corydoras niet echt. Die corys zijn nogal dommig en blijven in het territorium van de caca's zwemmen en opgejaagd worden. Ditzelfde geldt eigenlijk voor de bolivian ram maar naar mijn ervaring in iets mindere mate. Als je dan toch perse voor corydoras en dwergcichliden gaat, neem dan de bolivian ram. Waarom geen groepje rams?

En dan de enkele witte gup, tsja. Dat uuh zwemt er samen met de twee sulawesi's wel tussendoor!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een mooie bak, die een mooi bestand verdient.
Jouw eerste aanzet vind ik zo gek nog niet, hoor.

Corydoras sp. 'Venezuela orange' ken ik alleen van internet, maar daar lijkt het me een prachtige vis.

Er zijn best wel dwergcichliden die prima met Corydoras samengaan, maar over Apistogramma cactuoides hoor ik regelmatig vervelende verhalen. Mikrogeophagus altispinosus heb ik zelf probleemloos bij Corydoras gehad, overigens inderdaad ook in een groepje (2m + 3v). Ik verwacht ook ook geen problemen met Laetacara dorsigera of Anomalichromis thomasi, en Apistogramma agassizi, A. hongsloi, A. macmasteri of A. panduro zou volgens mij ook moeten kunnen.

Ik denk inderdaad ook dat Synodontis petricola (net als andere Synodontis-soorten of bv. Pimelodus pictus) te groot en te druk is voor je bak en voor de rest van je bestand. Eerlijk gezegd zou ik er helemaal geen meerval bij zetten (liever 2 extra Corydoras), maar als je dat toch wilt zou een Sturisoma of Rineloricaria te overwegen zijn. 2 Hypancistrus zebra (L046) zou kunnen maar samen met Corydoras en dwergcichliden lijkt het me toch wat druk op de bodem.

De Poecilia reticulata sp. 'Snow White' heeft - in tegenstelling tot alle andere genoemde soorten - liever harder water, maar guppen zijn taai en overleven in bijna elk water (ze zijn zelfs enkele kilometers in zee gevonden!). Alleen vind ik ze, net als de Sulawesi-slakken (die het overigens waarschijnlijk ook prima zullen doen in jouw bak), een beetje uit de toon vallen bij de rest van het bestand. Pomacaea diffusa (appelslak) lijkt mij wat natuurlijker over te zullen komen. Maar het kan dus wel.

Voor wat betreft de toekomstige scholenvis, gelet op de rest van het bestand zou ik kiezen voor een soort die overwegend bovenin zwemt, en voor een slankgebouwde soort. Dat laat héél veel mogelijkheden open.
Helemaal aan de oppervlakte zou je kunnen denken aan Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) of Laubuka dadiburjori.
Voor iets onder de oppervlakte: Danio (=Celestichthys) choprae, Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra), Nannostomus eques of N. espei, of Oryzias woworae (rijstvisje).
 
ik zou de combinatie dwerg + corydora niet maken.
het is namelijk "maar" een bak van 80x40.
Indien de dwergjes een nest krijgen hebben de cory's (naar gelang de locatie van het nest) maar weinig plek om uit te wijken.
zou dan dus ook een keuze maken uit 1 van de 2.

Synodontis hoort in een Tanganyika bak, vol steen en harder water.

een klein L-nummer erbij kan dan wel. maar de L046 moet volgens mij redelijk warm gehouden worden.

wat is de reden van dat guppen mannetje? leven in groepen en eigenlijk ook in harder water (alhoewel guppen redelijk bestand zijn tegen diverse waarden)

de metingen van de aqua 50 klopt van geen kant overigens :sorry:
een ph van 6 bij een kH van 15 is onmogelijk (die staan in verband met elkaar).
gemeten met een teststrip gok ik? druppeltestje is wat dat aangaat veel betrouwbaarder :)
 
De Ciano 80 is een erg mooi aquarium ik ben benieuwd hoe de scape er uit komt te zien! Turf zal je water zeker iets verkleuren maar ook je PH naar beneden brengen, echter de dwergccichliden die je wilt houden vinden dat wel prettig.
Wat betreft je visbezetting.. wat moet ik zeggen, apart? ;)

Synodontis petricola is een supermooie vis alleen gaat die wel goed samen met dwergcichliden? Deze houdt van een hogere PH terwijl de apistogramma of ram juist van wat lagere PH houden. Ook later als je een wat kleinere scholenvis wilt nemen kan deze vis voor problemen zorgen. Ik denk dat de zebra pleco een beter alternatief is! Al heeft deze pleco een sterke stroming nodig en de gup + cichliden juist weer niet.

De cacatuoides is erg gaaf en zeker in een harem, alleen samen met Corydoras niet echt. Die corys zijn nogal dommig en blijven in het territorium van de caca's zwemmen en opgejaagd worden. Ditzelfde geldt eigenlijk voor de bolivian ram maar naar mijn ervaring in iets mindere mate. Als je dan toch perse voor corydoras en dwergcichliden gaat, neem dan de bolivian ram. Waarom geen groepje rams?

En dan de enkele witte gup, tsja. Dat uuh zwemt er samen met de twee sulawesi's wel tussendoor!

De aquascape zal er kleurrijk uitzien, ongeveer zo
32F142EE-A67E-4EFE-95DD-DB3A37D38906.png
de bodem wordt lichtkleurig.
Ik ben uiteraard iemand die iets apart creëert, de resultaat zal ik je zeker aanraden ;)

Wat betreft de corydoras Venezuela orange, is een must in de aquarium. De orange kleur is hoogwaardig en uniek in de plantenbak. Dit zal de kleuren met de beplanting matchen. De synodontis petricola zie ik passen bij het beeld van de aquarium. De vinnen heeft een uniek witte kleur dat met de guppy mooi zou zijn. De sproeten lijken als vuurwerk in de bak!
De guppy white snow vind ik mooi omdat het geheel wit is, om er een wat rustiger beeld te geven in de drukke kleurenbak. Plus guppies blijven altijd interessante vissen ;)
Sulawesi slakken vind ik erg apart, misschien een strand achtige gevoel.
Wat betreft de dwergcicliden, hebt hoeft niet perse, het gaat me erom om er een groot koppel vis bij te doen.

De waterwaardes en temperatuur zal ik research over doen en rekening mee houden.
 
Inderdaad een mooie bak, die een mooi bestand verdient.
Jouw eerste aanzet vind ik zo gek nog niet, hoor.

Corydoras sp. 'Venezuela orange' ken ik alleen van internet, maar daar lijkt het me een prachtige vis.

Er zijn best wel dwergcichliden die prima met Corydoras samengaan, maar over Apistogramma cactuoides hoor ik regelmatig vervelende verhalen. Mikrogeophagus altispinosus heb ik zelf probleemloos bij Corydoras gehad, overigens inderdaad ook in een groepje (2m + 3v). Ik verwacht ook ook geen problemen met Laetacara dorsigera of Anomalichromis thomasi, en Apistogramma agassizi, A. hongsloi, A. macmasteri of A. panduro zou volgens mij ook moeten kunnen.

Ik denk inderdaad ook dat Synodontis petricola (net als andere Synodontis-soorten of bv. Pimelodus pictus) te groot en te druk is voor je bak en voor de rest van je bestand. Eerlijk gezegd zou ik er helemaal geen meerval bij zetten (liever 2 extra Corydoras), maar als je dat toch wilt zou een Sturisoma of Rineloricaria te overwegen zijn. 2 Hypancistrus zebra (L046) zou kunnen maar samen met Corydoras en dwergcichliden lijkt het me toch wat druk op de bodem.

De Poecilia reticulata sp. 'Snow White' heeft - in tegenstelling tot alle andere genoemde soorten - liever harder water, maar guppen zijn taai en overleven in bijna elk water (ze zijn zelfs enkele kilometers in zee gevonden!). Alleen vind ik ze, net als de Sulawesi-slakken (die het overigens waarschijnlijk ook prima zullen doen in jouw bak), een beetje uit de toon vallen bij de rest van het bestand. Pomacaea diffusa (appelslak) lijkt mij wat natuurlijker over te zullen komen. Maar het kan dus wel.

Voor wat betreft de toekomstige scholenvis, gelet op de rest van het bestand zou ik kiezen voor een soort die overwegend bovenin zwemt, en voor een slankgebouwde soort. Dat laat héél veel mogelijkheden open.
Helemaal aan de oppervlakte zou je kunnen denken aan Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) of Laubuka dadiburjori.
Voor iets onder de oppervlakte: Danio (=Celestichthys) choprae, Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra), Nannostomus eques of N. espei, of Oryzias woworae (rijstvisje).

Inderdaad je hebt gelijk. De synodontis petricola vind ik eigenlijk wel passen, ze hebben een langere lengte, maar ik houd ze in een koppel, dat zou de balans in een 80cm bak perfect maken mijn mening. Natuurlijk duurt het tot de maximale lengte in resultaat komt daarnaast begrijp uiteraard wel dat het groepsvissen zijn, en dat ze normaal in een tanganyika bak gaan. Echter sta ik open voor alternatieven, bijv een kleine L-nummer.
 
ik zou de combinatie dwerg + corydora niet maken.
het is namelijk "maar" een bak van 80x40.
Indien de dwergjes een nest krijgen hebben de cory's (naar gelang de locatie van het nest) maar weinig plek om uit te wijken.
zou dan dus ook een keuze maken uit 1 van de 2.

Synodontis hoort in een Tanganyika bak, vol steen en harder water.

een klein L-nummer erbij kan dan wel. maar de L046 moet volgens mij redelijk warm gehouden worden.

wat is de reden van dat guppen mannetje? leven in groepen en eigenlijk ook in harder water (alhoewel guppen redelijk bestand zijn tegen diverse waarden)

de metingen van de aqua 50 klopt van geen kant overigens :sorry:
een ph van 6 bij een kH van 15 is onmogelijk (die staan in verband met elkaar).
gemeten met een teststrip gok ik? druppeltestje is wat dat aangaat veel betrouwbaarder :)

Het gaat me om een koppelvis, echter ben ik momenteel alleen bekend met de dwergcichs. Alternatieve opties zijn welkom. Dit geldt ook voor de synodontis petricola. Ik zoek uit of het past in mijn bak. Het gaat me dit keer niet om biotoop, maar een aantrekkelijk bak wat uniek en apart is. Ik hou er rekening mee of de vissen er tolerant mee omgaan.

Ik heb hierboven de reden over de guppy en geschreven. ;)

De waterwaardes van de aqua 50 zijn met de Colombo druppeltest gemeten. Het gaf een ph van 6 aan, begreep het ook niet echt. De kh was 15 druppels (wat betekent volgens instructies; 15 *DH

De GH was hetzelfde instructie maar dan 8-10 druppels (8-10 *DH) het is vgm de Duitse formule.
 

Terug
Bovenaan