Vissen voeren wintermaanden


sjorsNWH

Member
Lid geworden
23 juli 2023
Berichten
22
Leeftijd
37
Ik heb een jaar geleden een huis gekocht, waar een vijver met vissen bij kwam. Ik heb in de zomer maanden de vissen via een voerder apparaat op gezette tijden gevoerd. Begin oktober heb ik de hoeveelheid voer gehalveerd en ik lees dat bij water temperatuur van 8-12 graden je helemaal zou kunnen stoppen met voeren, omdat de vissen in wintermode gaan.

Ik heb het voeder apparaat een paar dagen geleden weggehaald, de vissen blijven wel echt hangen op de plek waar normaal gevoerd wordt, ook vrij hoog aan water oppervlakte.

Moet ik ze misschien toch nog blijven voeren?
 
Ik voer sinds oktober al niet meer in mijn vijver (zeelten en windes).
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Zolang ze nog wat actief zijn vind ik wat (armer)voeren een goed idee.
Hun metabolisme valt dan niet volledig stil en ze komen iets sterker de winterperiode door.
Bij een extreme koude periode liggen ze stil en gaan geen moeite meer doen om te eten.
 
Bij een extreme koude periode liggen ze stil en gaan geen moeite meer doen om te eten.
Daar zou je nog van verschieten .
Je moet niet veel voeren ,maar eten zullen ze vaak wel doen .
Ik heb van de week nog een pot zoete mais door een wak gegooid , en dat was op binnen het kwartier/halfuur .
Vanaf ze de mais zagen dwarrelen doken ze meteen naar beneden met heel de school .
Echt inactief zijn ze nu ook weer niet echt , zwemmen vaak nog redelijk rond .
Bij mijn situatie is het wellicht wel anders dan bij anderen , omdat ze in mijn vijvers altijd kunnen eten .
Er is altijd wel wat te vinden tussen de planten en als ik een pomp even aanzet , dan krijgen ze weer voer uit de plantenvijver (je moet een weten hoeveel muggelarven daar nu nog zitten)
En je moet niet vergeten dat ze ook veel afgestorven plantenafval opeten , algen , ...
Als je een wilde vis herkent qua ontlasting , dan snap je het wel , dat is totaal anders dan bij het korrelvoer .
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan