Vissen verhonger door Odessa barbelen?


R

Rutger Lindijer

Guest
Goeden dag allemaal

IK heb zins 11 weken 10 odessa barbelen. De eerste paar weken ging het helemaal goed met de alle vissen. Maar uit het niets gingen de corydoras sterbai dood ( 7 stuks). Op het moment dachten we dat het door ouder dom kwam sinds ze 4 jaar oud zijn. Maar helemaal vergeten dat ze wel 10 jaar oud kunnen worden. In 5 weken waren ze allemaal dood. 3 weken geleden besloten we 10 nieuwe corydoras paleatus en een stel apistogramma cacatuoides te kopen. Nu zijn er all 2 corydorassen dood aan verhongering verschijnselen en is het vrouwtje apistogramma ook aan het verhongeringen. Nu voeren ze apart bij om ze nog in leven te houden maar het valt moelijk te doen. Nu vermoed ik dat de odessa door oorzaak zijn. Sinds ze all het eten als varkens opvreten voordat de rest er echt wat van kan eten.

Mijn visbestand

2x apistogramma cacatuoides
8x corydoras pleatus
10x odessa barbelen
3x garra flavlatra
7x neon tetra
1x ancistrus dolichopterus
3x marmer bijlzam

De bak is 1,20m lang en bevat 260 liter

Nu is mij vraag heeft iemand anders hier ook ervaring mee of zou het een ander oorzaak kunnen zijn? Zelf wil ik nu zo graag mogelijk van de vissen van dus als je interesseren heb mag je ze ook komen ophalen.

Groeten Rutger
 
Nee je hebt gelijk het zijn enorme vreetzakken, ik (lees mijn zoon van 8jr) heeft er 4 en je moet er inderdaad rekening mee houden.

Ik voer meestal 3 tubifexblokjes waarvan 2 op een veiligheidsspeld in een soort grot voor de corydorassen en dan voer ik de barbelen een blokje uit de hand.

1 x per week koop ik 2 zakjes rode muggenlarven en die strooi ik door de bak zodat iedereen evenveel krijgt.
 
maandag vlok voer, dinsdag tubifex, woensdag, diepvries, donderdag artinima shrips, vrijdag voer tabltjes, zaterdag diepvries met wat voer tabletjes speciale voer corydorasen. Ze krijgen zo veel als ze in 2 mintuten op kunnen krijgen en momenteel wat extra zodat de odessa niet alles op eten.
 
martin vd v@ bedankt dat is de bevestig die ik nodig hadt.
Bertus@ das een goed idee, ik zal het doen dat ik een beter huis heb gevonden voor de vissen.

Ik ga nu een beter huis voor de vissen zoeken want ze passen niet in het visbestand. Als er vissen door ze verhongeren horen ze niet in de bak thuis.

Groeten rutger
 
Odessa barbelen dien je vrij koel te houden 15-23 graden is perfect. Hoe je ze te warm dan zijn ze niet alleen veel drukker dan normaal maar eten ook veel meer. Logisch want ze verbranden veel meer.

De Corydoras paleatus hou je liever ook niet te warm.
 
Voor je Corydorassen kun je beetjes voer (m.b.v. een plantenpincet of zo) een stukje onder het grind of zand stoppen verspreid door je aquarium. Dan graven ze het op, vinden ze nog leuk ook. Dit heb ik met succes gedaan toen ik nog een hongerige Betta in mijn aquarium had.
 
Botia@ het water is 24 graden dus dat is net aan te warm. Dat verklaart wel wrm ze heel druk zijn.
Vis a vis@ ik zal het proberen, en dat op graven ziet er altijd leuk uit
 
Het liefste hou je ze rond de 20 graden maar er is dus enige rek. In de zomer kunnen ze ook prima in een ondiepe vijver.
 

Terug
Bovenaan