Vissen vangen


En sommige medicijnen (Esha 2000 weet ik niet, maar staat er ongetwijfeld op) vergaan vanzelf.
Om vissen te vangen werken twee kleinere netjes (vissen moeten er wel in passen natuurlijk) vaak stukken beter dan 1 grote. Ze vluchten voor het ene netje en gaan dan het andere netje in.
 
Don, als je medicijnen hebt gebruikt kun je ook actieve kool in een filter doen om medicijnresten te verwijderen.
Ja het zou kunnen dat er active kool in het filter zat tijdens me behandeling ik gaf er niet zo veel om ik gebruikte toch niet de dosering die ik moest gebruiken :x
Ik ik ging voor het resultaat en niet voor de regeltjes🤪

Ik wist dat ik de behandeling langer dan 1 sessie moest doen. Omdat die vinrot en jeuk die ze leken te hebben echt niet in een paar dagen weg was. Dus ik heb voor dat ik besloot een behandeling te doen, de eerste dag toch alvast 5 druppels gedaan ipv 15. De dag daarna besloot ik toch de behandeling te gaan doen en hoe ik het ging doen. De eerste 5 druppels waren ook om te zien hoe de vissen en bak er op reageerde.

Dag 2 deed ik 10 druppels ipv 12. En ook toen was het effect heel erg positief.
Toen heb ik de knoop doorgehakt en ik totaal 6 dagen behandeld met 10 druppels per dag. Misschien 1 keer 15 dat weet ik niet meer en ik had volgensmij ook geen waterwissel tussendoor gedaan (omdat ik dat wilde vermijden omdat het weggooien van het medicijn zonde is) en van te voren had ik al een paar grote wissels gedaan omdat ik hoopte dat dat voldoende zou zijn tegen de klachten maar alleen waterwisselen hielp niet.

Wat ik dus eigenlijk bereikte was, een schone start zodat de 6 dagen goed vol gehouden kon worden. Een trage start zodat het geen spontane aanslag zou zijn voor mn bak. In totaal heb ik niet meer medicijn toegevoegd dan 2 behandelingen in totaal (die ook volgens de gebruiksaanwijzing gedaan mogen worden achter elkaar)

Het gevolg was, mn vissen helemaal blij en druk door de esha 2000 heen aan het zwemmen omdat ze het blijkbaar fijn vonden, 4 vissen met platte rug vinnen waarvan 2 met vinrot achtige verschijnselen en jeuk, alle 4 de rugvinnen recht omhoog alsof alle klachten spontaan over waren.
Na 3 dagen was de jeuk weg
Na 4 dagen zag ik verbetering in de rugvinnen
Na 5 dagen stonden hun rugvinnen zonder extra toevoeging overeind
Dag 6 nog een keer 10 druppels gedaan en toen volgens mij 1 of 2 dagen zonder wissel of toevoeging laten draaien
Daarna goed gewisseld over een periode van anderhalve week 3 keer en toen kwamen de gups 😄.
 
En sommige medicijnen (Esha 2000 weet ik niet, maar staat er ongetwijfeld op) vergaan vanzelf.
Om vissen te vangen werken twee kleinere netjes (vissen moeten er wel in passen natuurlijk) vaak stukken beter dan 1 grote. Ze vluchten voor het ene netje en gaan dan het andere netje in.
Ik ging er inderdaad van uit dat het ook wel een beetje zou vergaan. Ik denk niet dat er na anderhalve week en 3x 50% wisselen nog veel esha voor de guppys over was 😄 heb er wel echt positieve ervaringen mee. Na de eerste seconde van toevoegen al zelfs. Dat kan je van niets zeggen. Maar ik zeg het over esha toch wel ;D al is het de tijdelijke stress verlossing die ze zonder twijfel lijken te ervaren
 
Overigens haal je beter je koolfilter eruit als je medicijnen geeft. Dat werkt nogal tegen elkaar in. Aan de ene kamt voeg je toe, en in het filter haal je het er weer uit.
 
Don, even een klein, maar belangrijk puntje. Bij medicatie zijn regeltjes, een voorgeschreven kuur in een bijsluiter. Probeer er altijd aan te denken dat medicijnen invloed (kunnen) hebben op de bacteriecultuur in een filter. Dus wanneer nodig medicijnen gebruiken maar bij voorkeur volgens de richtlijnen en daarna idd zorgen dat restanten zo goed mogelijk worden verwijderd. Actieve kool kun je maar tijdelijk gebruiken en is los verkrijgbaar bij de LFS.
 
Don, even een klein, maar belangrijk puntje. Bij medicatie zijn regeltjes, een voorgeschreven kuur in een bijsluiter. Probeer er altijd aan te denken dat medicijnen invloed (kunnen) hebben op de bacteriecultuur in een filter. Dus wanneer nodig medicijnen gebruiken maar bij voorkeur volgens de richtlijnen en daarna idd zorgen dat restanten zo goed mogelijk worden verwijderd. Actieve kool kun je maar tijdelijk gebruiken en is los verkrijgbaar bij de LFS.
Jaa daarom heb ik het ook echt maar 6 dagen gedaan, volgens de bijsluiter mag dat alleen zou je dan 15-12-12-15-12-12 moeten doen en ik heb 5-10-10-15-10-10 gedaan. (Lagere dosering en geleidelijke opbouw) ik was me er van bewust dat het een aanslag op mn bacteriën zou zijn ook. Ik heb het de laatste 2 weken aangekeken en goed opgelet maar ik heb geen problemen gehad 😄

heb geen metingen meer gedaan dat niet maar ik wissel nu eens in de zoveel dagen 50% dus er kan weinig fout gaan denk ik.

Mn filtraat is nog niet zo oud ik denk dat de actieve kool nog wel een beetje actief is. maar als hij opgebruikt is laat ik het gewoon zitten. Ik haal idd los actieve kool als het nodig moet zijn maar esha 2000 kan je er opzich wel goed uitwisselen. Toen mn baby ancistrussen 2 weken oud waren heb ik ook 6 dagen behandeling gedaan voor mn zwaarddrager toen, en dat deed ze ook totaal geen kwaad dus wat dat betreft is het een relatief onschuldig middel.

Bij andere middelen zou ik dit ook absoluut niet doen he! Ik heb nu 3 keer esha gebruikt dus ik had er opzich wel vertrouwen in dat het goed ging. Maar bij andere middelen zal ik dat vertrouwen niet zo snel hebben omdat ik andere middelen niet ken, maar ook niet goed weet hoe schadelijk het kan zijn. Esha is voor de vissen geen probleem lijkt uit mn ervaringen te blijken. Hoewel voor mn planten en bacteriën... Das een ander verhaal. Daar heb je gelijk in, vandaar ook goeie waterwissels en ik heb mn bak als nieuw beschouwd, dus een nieuwe opstart met een fish-in-cycle. Maar ik moet ook zeggen dat ik niets aan mn planten of bacteriën heb gemerkt!

Mn zwaarddragers happen al gauw aan de oppervlakte bij problemen in het water. Als dat gebeurt zou zijn zou ook gelijk 50% er uit gaan want ik neem de signalen die de vissen afgeven ook heel serieus.
 
Esha heeft een antibiotische component (Ethacridinelactaat). Door antibiotica niet te doseren op de voorgeschreven manier kan resistentie ontstaan, dus beter volgende keer je goed aan de gebruiksaanwijzing houden.
 
Don, ik denk dat dit interessant is om eens door te nemen.



Ziet er al wel interessant uit! Ik dacht dat er iets chemisch aan actieve kool was, of misschien eerder antichemisch maar eigenlijk is actievekool gewoon de siporax onder de wegwerpproducten? 😂
 
Esha heeft een antibiotische component (Ethacridinelactaat). Door antibiotica niet te doseren op de voorgeschreven manier kan resistentie ontstaan, dus beter volgende keer je goed aan de gebruiksaanwijzing houden.
Ik weet ook niet helemaal waar de klachten door ontstaan zijn, 2 van 4 hadden minimale vinrot, 4 van de 4 platte vinnen en 2 van de 4 jeuk maar geen van allen had zichtbaar een probleem verder. Dus ik betwijfel of het iets is waar resistentie voor kan krijgen. De esha was in deze zin vooral voor het bevorderen van de genezing en het aanmaken van slijmhuid. Misschien een schimmel die ik niet zag, zou die resistent kunnen worden, een schimmel?
 
Nee, actieve kool bindt chemische stoffen, zodat er een ongevaarlijk complex wordt gevormd. Bij zoogdieren (mens en dier) wordt het gebruikt bij overdosissen en vergiftigingen.
Het heeft dus geen werking op het lichaam maar direct op het medicijn/ vergif.
 
Zolang er bacteriën (goede of slechte) in je bak zitten en je een antibiotica (=antibacterieel middel) toepast, kun je resistentie krijgen.
Het probleem met resistente bacteriën is dat bacteriën informatie kunnen uitwisselen. Als je dus resistente goede bacteriën hebt, kunnen die de resistentie doorgeven aan slechte bacteriën. En dat moeten we zien te voorkomen!
 
Don, ik denk dat dit interessant is om eens door te nemen.



Het artikel spreekt zichzelf wel tegen... Ene moment is er wel biologische filtering en andere moment niet.

Wat ik me na het lezen wel afvraag is,
Net zoals siporax kunnen de porien van actievekool verstopt raken, vooral met een biofilm na een paar weken, is er dus bijna geen adsorptie en absorptie meer. En je kan het uitkoken of uitbakken zodat de porien weer vrij komen gedeeltelijk maar ook dan krijgt het zn oorspronkelijke capaciteit niet terug

De adsorptie komt door de polariteit van de kool. Maar kan die polariteit ook verminderen? Net zoals je een magneet hebt die steeds zwakker word met de tijd. Of is het vooral het verstoppen van de poriën wat er voor zorgd dat de onzuiverheden adsorpteert worden.
 
Nee, actieve kool bindt chemische stoffen, zodat er een ongevaarlijk complex wordt gevormd. Bij zoogdieren (mens en dier) wordt het gebruikt bij overdosissen en vergiftigingen.
Het heeft dus geen werking op het lichaam maar direct op het medicijn/ vergif.
Het absorbeert net zoals siporax, het adsorpteert net zoals een magneet, en het bouwt een biofilm op net zoals een filterspons 😄 het binden van de chemische stoffen is 1 van de dingen die actieve kool doet 😀

Zoals ik lees kan dat binden ook pas echt goed plaatsvinden als er geen biofilm op de kool zit. Zogauw de porien verstopt raken kunnen de chemische stoffen niet meer goed aanhechten in de poriën
 
Don, de kern van het actieve kool verhaal is dat het bepaalde stoffen absorbeert en na verloop van tijd is het uitgewerkt en geeft wat af aan het water. Dus optijd eruit. Bij Siporax is de biologische werking veel langduriger.
 
Don, de kern van het actieve kool verhaal is dat het bepaalde stoffen absorbeert en na verloop van tijd is het uitgewerkt en geeft wat af aan het water. Dus optijd eruit. Bij Siporax is de biologische werking veel langduriger.
This wel goed dat je het zegt inderdaad want de medicijnresten blijven natuurlijk achter in de actieve kool :/


Als ik het artikel lees en die informatie mee neem over mn informatie over siporax heeft siporax 2 belangrijke functies, het zorgt voor oppervlakte voor de biofilm maar het heeft ook porien zodat fijne deeltjes er in blijven hangen. Dat is de absorberende werking van siporax. Die neemt na een tijdje af. Maar de biologische filtering van siporax blijft, zo gauw de poriën verstopt zijn (na een week of 3) stabiel en die verminderd niet meer.

Als je wilt dat de siporax weer een absorberende functie krijgt en weer extra oppervlakte heeft dan zou je hm dus na zo veel tijd grondig moeten schoonmaken zodat de porien weer vrij zijn en de siporax weer ruimte kan bieden voor aerobische bacteriën. Net zoals het artikel staat dat je actieve kool ook kan uitbakken zodat de organische materialen loslaten en de actieve kool weer een klein beetje capaciteit terug krijgt.

Als je hm niet zou schoonmaken dan zou in de porien van de siporax alleen maar ruimte zijn voor anaerobische bacteriën wat ook nuttig kan zijn. Maar dit is wat ik zelf versta uit de informatie die ik allemaal lees nu natuurlijk. 😄
 

Terug
Bovenaan