Vissen vangen


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Hoi

Ik zit al 3 uur mn best te doen 3 zwaarddragers te vangen om in mn grotere aquarium te stoppen en ik heb er in die tussen tijd 1 kunnen vangen. Heel mn aquarium is over de zeik alle vissen zijn bang en de helft van mn planten zijn allemaal los gekomen en er zijn verschillende vissen tussen mn netje en het glas gekomen waardoor hun vinnen beschadigd zijn geraakt en ik zit met stress en rugpijn vanwege mn gebogen houding om het allemaal te kunnen zijn. Is er iemand die advies voor mij heeft. Ik had namelijk een waterwissel moeten doen en ik kom er op deze manier niet aan toe ik moet zelfs mn avond eten nog eten omdat het me zo bezig houd. Dit moet makkelijker kunnen.
 
Ik denk dat advies hard nodig is ik heb momenteel al mn planten er uitgehaald om er beter bij te kunnen, alleen als gevolg is nu weer voor de 3de keer mn pomp verstopt geraakt is door de verstoorde bodem en stroomt niet door. Ik ga dit morgen oplossen en morgen de planten weer terug zetten de vissen zien helemaal bleek en ik ben over de zeik
 
Ik vang mijn vissen met twee netjes, dan drijf ik ze met het meest zichtbare netje naar het andere netje toe. Maar zolang ze zich nog ergens onder kunnen verstoppen is dat nog steeds niet makkelijk.
 
Vang ze hier vaak ook met 2 netjes. Soms wil het nog wel is helpen om een netje van de onderkant (bodem) af naar boven te bewegen en ze zo te vangen, netje kun je dan vaak heel rustig omhoog halen.
 
Ik vang mijn vissen met twee netjes, dan drijf ik ze met het meest zichtbare netje naar het andere netje toe. Maar zolang ze zich nog ergens onder kunnen verstoppen is dat nog steeds niet makkelijk.
Ohh ben blij dat dat niet aan mij lag...
Heb je ze inmiddels?
Nee heb tot half 5 op en af lopen vissen maarja 2 zitten bij elkaar en die andere zoekt hetmaar uit. Het is zn slimme vis beetje verstoppen onder de filter D: als ik met mn hand in het water zit zwemt hij nog net niet letterlijk in mn handen. En als ik het netje in het water doe weg is ie 😐
 
Volgens mij is het tijd om het even te laten rusten... Dan worden de vissen, maar vooral jij zelf ook weer rustig.
Steek tijdens het voeren dagelijks een netje in het water zonder er iets mee te doen, dan wennen de vissen daaraan en kun je ze makkelijker vangen.
 
Nee heb tot half 5 op en af lopen vissen maarja 2 zitten bij elkaar en die andere zoekt hetmaar uit. Het is zn slimme vis beetje verstoppen onder de filter D: als ik met mn hand in het water zit zwemt hij nog net niet letterlijk in mn handen. En als ik het netje in het water doe weg is ie 😐
Ze zijn vaak slimmer dan je denkt.
 
Rust herstellen en wennen aan het netje, en dan bij de volgende waterwissel nog eens proberen. Te veel, langdurige stress is voor jou én de vissen niet goed.
Kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan....;)
 
Volgens mij is het tijd om het even te laten rusten... Dan worden de vissen, maar vooral jij zelf ook weer rustig.
Steek tijdens het voeren dagelijks een netje in het water zonder er iets mee te doen, dan wennen de vissen daaraan en kun je ze makkelijker vangen.
Jaa ik had gisteren ook het netje in het water gelaten. Dr waren al vrijwillig wat vissen in mn netje gezwommen alleen niet de juiste. 1 of andere domme neon die dacht er een middag dutje te houden. Mja toen zat ie ook in het netje toen ik de zwaarddrager ving dat was nog wel te doen 😂
Rust herstellen en wennen aan het netje, en dan bij de volgende waterwissel nog eens proberen. Te veel, langdurige stress is voor jou én de vissen niet goed.
Kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan....;)
Ja bleg was echt niets gisteren maar mn katten zaten ook echt heel mn watertesten te saboteren het werkte allemaal echt totaal niet mee. Stomme is dat ik ze juist in een groter aquarium wil stoppen vanwege de stress voelt allemaal tegenstrijdig zo tewerk gaan. Zat al bijna aan een visbrug met doane te denken die de illegale neontetra immigranten tegenhoud maar de zwaarddragers door laat. Maar besefde me echter dat me dat nog meer werk zou kosten en zo iets niet bestaat dus ik haal wel gewoon nog een netje er bij 😂
 
Hoi Don,

bij het vangen van de vissen ook je netje heel rustig bewegen. Vooral niet achterna jagen met het netje want dan krijg je wat je nu ziet na een uur proberen te vangen. Vissen die gestresst zijn en zich nog moeilijker laten vangen.
Waterstand verlagen is altijd een goede.
 
Ik heb het eens bij de LFS gezien. Een redelijk groot netje in het water zetten en dan rustig met het kleine netje achter ze aan. Ze zwemmen zo in het grote net.

Bij mij werkte dat niet. Teveel planten. Na tien minuten stress gaf ik dat op. Toen heb ik het net in het water gestoken en daarboven een klein beetje eten gegeven. Zelfs de gejaagde vis was er als de kippen bij, en....schep!
 
De afmeting en vorm van je net en de maaswijdte van het gaas zijn belangrijk.
het liefst een relatief groot net met een maaswijdte waar het water probleemloos door gaat
als je vissen de gewoonte hebben om in de hoek te vluchtten kan je het net zo buigen dat het ook goed in de hoek past.

het geheim is je net langzaam bewegen zodat er geen stress is.
als ik een vis wil vangen doe ik dat tegen voedertijd 9 van de 10 keer zit de vis in het net voordat ze weten wat er gebeurd.
lukt het niet in een paar keer dan staan ze op scherp en is er morgen weer een dag.

een petfles doorgesneden en de tut omgekeerd in de fles geschoven werk bij bepaalde vissen heel goed.
een beetje voer in de fles en een uurtje later zijn ze vaak zelf de fles ingezwommen
 
Don, geduld is vaak de sleutel tot succes. Ik zou het extra netje niet te klein nemen.
Well... Geduld was zeker de sleutel tot succes. Heb het nog een paar keer geprobeerd zonder uren door te gaan en het is me gelukt, ik vind de diepte en plantenmassa zo moeilijk in te schatten soms maar van bovenaf lukte het dit maal

Sleepnet werkt vast wel en anders explosieven :DD
Sleepnet zat ik ook al aan te denken maar dat voelde beetje overkill en explosieven werkte niet. Ik stond gisteren aardig op knappen maar dat was niet bevordelijk voor het resultaat😂

Hoi Don,

bij het vangen van de vissen ook je netje heel rustig bewegen. Vooral niet achterna jagen met het netje want dan krijg je wat je nu ziet na een uur proberen te vangen. Vissen die gestresst zijn en zich nog moeilijker laten vangen.
Waterstand verlagen is altijd een goede.

Jaa ik weet niet dat werkte niet die vis is echt slim alles is interessant behalve nou net precies dat netje. Hij weet meer das niet leuk... Maar het is gelukt hij is bij zn maatjes in het grote aquarium samen met 1 van mn ancistrussen. Dat even aankijken nu 😄 probleem was ook wel heel erg dat ik vooral niet meer rustig bleef en opgefokt werd. Daarna werden de vissen het pas. This ff een dingetje merk ik tegenwoordig waar ik aan moet werken die emoties...
De afmeting en vorm van je net en de maaswijdte van het gaas zijn belangrijk.
het liefst een relatief groot net met een maaswijdte waar het water probleemloos door gaat
als je vissen de gewoonte hebben om in de hoek te vluchtten kan je het net zo buigen dat het ook goed in de hoek past.

het geheim is je net langzaam bewegen zodat er geen stress is.
als ik een vis wil vangen doe ik dat tegen voedertijd 9 van de 10 keer zit de vis in het net voordat ze weten wat er gebeurd.
lukt het niet in een paar keer dan staan ze op scherp en is er morgen weer een dag.

een petfles doorgesneden en de tut omgekeerd in de fles geschoven werk bij bepaalde vissen heel goed.
een beetje voer in de fles en een uurtje later zijn ze vaak zelf de fles ingezwommen
Ik zat ook heel erg te focussen op vandaag moet het af zijn. Ik probeerde het op die manier al een beetje door met mn net stil te blijven hangen en met iets anders de vis zo rustig mogelijk de goedde kant op de leiden. Alleen mn hornwort bleef overal aam hangen en ik werd er helemaal gek van. Moet inderdaad zn net hebben wat je zegt. Moet zeggen dat deze wel prima doorstroming geeft. En ik heb best een goed gevoel voor hoe stroming werkt dus ik kan de vis ook door juist een beetje weerstand in het net de stroming zo manipuleren dat hij in het net gezogen word. Maar dat moet zo snel met zn rare beweging dat het ook best sitiuatie afhankelijk is van waar de vis is en hoeveel ruimte ik heb om die "schepbeweging" te maken

Joh, bij explosieven heb je geen sleepnet nodig maar een vangnet. :)
Ik denk niet dat ik nog een netje nodig zou hebben in dat geval, als geduld niet had geholpen had ik geheid mn explosieven gepak natuurlijk 😁 ik denk dat ik ze voortaan maar trucjes ga aanlerem voor voer net zoals bij free willy dan vang ik ze zo hup uit de lucht 😁
 
Mijn vissen eten bij me uit de hand, dus ik hoef enkel bij een voederbeurt een netje onder het voer te houden en dan schep ik in 1 keer 5 vissen uit de bak. Zwaarddragers zouden in principe makkelijk handtam moeten zijn te krijgen. Zijn die van jou heel schuw?
 
Heb overlaatst een video gekeken hoe die persoon de vissen met een groot netje en zijn hand in het net liet zwemmen. Het zag er zo easy uit. :juggle:

Maar ik kan er ook een lied van zingen, het duurt uren tot ik ze allemaal gevangen heb. Toen ik jaren geleden de vissen van de grote naar de kleine bak wilde zetten had ik tijd en deed ik het 1 voor 1. Tablet in het net en wachten tot er iemand kwam. Na 2 weken of zo had ik ze allemaal :D

Meestal heb ik zoveel geduld niet en dan gaan de planten en alles eruit!
 
Voor een volgende keer:

Vissen zijn heel slecht in het zien van glas onder water.
Ik vang ze met zo'n glazen ovenschaaltje.
(Kon je een paar jaar geleden voor sparen bij die sponsor van Max Verstappen, maar die bekende huishoudwinkel verkoopt ze ook wel.)
Kwestie van onder de vissen houden en wachen tot ze erin zwemmen. ( Wat nooit lang duurt.)
Daarna rustig met water en al het bakje omhoog halen.

Ze merken soms niet eens dat ze gevangen zijn.

Wil je het wat profesioneler aanpakken?
Kan ook.
 
Mijn vissen eten bij me uit de hand, dus ik hoef enkel bij een voederbeurt een netje onder het voer te houden en dan schep ik in 1 keer 5 vissen uit de bak. Zwaarddragers zouden in principe makkelijk handtam moeten zijn te krijgen. Zijn die van jou heel schuw?
Het zijn ontzettend sociale vissen zoals ik zeg hij komt overal op af, maar als hij me netje ziet is ie weg hij is zo slim en snapt wat er gebeurt. Maar van dit soort dingen ben ik wel bang dat ze schuw gaan worden. Heb heel veel verstopplekjes, plus plekken met veel en plekken met minder stroming. Ik probeer vooral verschillende plekjes te creeren voor ieders zin mn slakjes garnaaltjes vissen. Heb mn temperatuur wel van 26 naar 25 gezet dus zal nu tussen de 24 en 25 zijn
Maar mn geduld was ook echt heel erg het probleem. Ik was gigantisch opgefokt vandaar mn bijna tirade een paar dagen terug wat zich uitte in het begin van deze threat.
Heb overlaatst een video gekeken hoe die persoon de vissen met een groot netje en zijn hand in het net liet zwemmen. Het zag er zo easy uit. :juggle:

Maar ik kan er ook een lied van zingen, het duurt uren tot ik ze allemaal gevangen heb. Toen ik jaren geleden de vissen van de grote naar de kleine bak wilde zetten had ik tijd en deed ik het 1 voor 1. Tablet in het net en wachten tot er iemand kwam. Na 2 weken of zo had ik ze allemaal :D

Meestal heb ik zoveel geduld niet en dan gaan de planten en alles eruit!

Ja ik snap eigenlijk niet goed waarom ik het met me hand niet probeerde. Ik heb een soort buigbare ijzerdraad die ik in een soort tool heb gebogen waardoor ik zonder me handen in het water planten kan planten daar stuurde ik hm mee maar dat werkte slecht.
Het probleem was ook wel echt dat ik niet zin had elke 10 minuten uitgebreid mn armen te wassen om in het aquarium te tasten... Ik kon elke keer niet stilzitten en niets doen, als ik 10 minuten zat zat ik me weer op te fokken en wilde ik het opnieuw doen. Weet niet waarom het perse die dag gedaan moest zijn ook, maar toen ik 1 van de 3 had wilde ik op se minst nummer 2 er ook in omdat ze anders nog gestresst zouden raken van zn grote nieuwe omgeving. Mn grootste zwaarddrager was eigenwijs maarja ik heb hm nu te pakken gekregen gisteren en volgens mij is hij stiekem erg blij met de ruimte!

Voor een volgende keer:

Vissen zijn heel slecht in het zien van glas onder water.
Ik vang ze met zo'n glazen ovenschaaltje.
(Kon je een paar jaar geleden voor sparen bij die sponsor van Max Verstappen, maar die bekende huishoudwinkel verkoopt ze ook wel.)
Kwestie van onder de vissen houden en wachen tot ze erin zwemmen. ( Wat nooit lang duurt.)
Daarna rustig met water en al het bakje omhoog halen.

Ze merken soms niet eens dat ze gevangen zijn.

Wil je het wat profesioneler aanpakken?
Kan ook.

Klinkt wel te doen maar mij kennende zou ik last krijgen van het gebrek aan doorstroming. Het klinkt als of dat al snel een natte boel kan worden in mijn geval. En mn 60l is niet zo groot om daar de ruimte voor te nemen. Maar ik zal de tip zeker onthouden! De vissen zullen de weerspiegeling zien denk ik dat je dan bedoelt toch? Of is dat omdat hun zichtbare spectrum anders ligt dan de mens
 
Ik denk dat je zelf een glasplaat onder water ook moeilijk zou herkennen. Het water haalt de glans van het glas waardoor het gewoon alleen doorzichtig wordt.
 
Ik denk dat je zelf een glasplaat onder water ook moeilijk zou herkennen. Het water haalt de glans van het glas waardoor het gewoon alleen doorzichtig wordt.
Zit weer veel te moeilijk te denken hier he met me lichtspectrum 😂
 
Aangezien deze threath in de babbelbox zit deel ik hm even hier maar ik ben benieuwd wat dit kleurtje gaat doen van mn ancistrus (mix albino en zwart witgestipt) denken jullie dat het iets spectaculairs kan worden? 😀 De rest heeft nmlk wel gewoon hun vaste kleuren deze lijkt speciaal gekleurd te zijn..
 

Bijlagen

  • IMG_20221018_005718.jpg
    IMG_20221018_005718.jpg
    109.6 KB · Weergaven: 66
Vissen vangen kan soms een heel project zijn. Kun je nagaan als ik ze moet gaan vangen voor een beurs, hoe lang ik er eigenlijk wel niet over doe. Dus niet meer zo raar opkijken als ik zit te apegapen achter mijn stand... ;)
 
Vissen vangen kan soms een heel project zijn. Kun je nagaan als ik ze moet gaan vangen voor een beurs, hoe lang ik er eigenlijk wel niet over doe. Dus niet meer zo raar opkijken als ik zit te apegapen achter mijn stand... ;)
Ik ben me katten gewoon gewend die gaan zitten op commando en rennen gekijk de keuken uit als ik rustig zeg uit de keuken. Ik ga er vanuit dat de vissen er wel in zwemmen maar neuh.. heb ondertussen een netje extra weten te bemachtigen sinds gisteren 💪 dat krijg je er gratis bij als je vissen ophaalt bij iemand die zn hobby beeindigd (aka mn doelgroep op marktplaats blijkbaar😂) die moeten vsn hun vissen af en ik ben zo goedzak dat ik ze gratis kom ophalen zodat ze er niet meer voor hoeven te zorgen en ze hun kerstboom op de plek van hun aquarium kunnen zetten 🙈🙊 gratis visvoer is ook mogelijk op die manier die krijg je er ook gratis bij 😂
 
💪 dat krijg je er gratis bij als je vissen ophaalt bij iemand die zn hobby beeindigd (aka mn doelgroep op marktplaats blijkbaar😂) die moeten vsn hun vissen af en ik ben zo goedzak dat ik ze gratis kom ophalen zodat ze er niet meer voor hoeven te zorgen en ze hun kerstboom op de plek van hun aquarium kunnen zetten 🙈🙊 gratis visvoer is ook mogelijk op die manier die krijg je er ook gratis bij 😂
Meevallertjes dus... 👍
 


heb ondertussen een netje extra weten te bemachtigen sinds gisteren 💪 dat krijg je er gratis bij als je vissen ophaalt bij iemand die zn hobby beeindigd (aka mn doelgroep op marktplaats blijkbaar😂)

gratis visvoer is ook mogelijk op die manier die krijg je er ook gratis bij 😂
Zijn de netjes niet te klein?

Ik zou in het begin een paar dagen geen voer geven na het overzetten. Tenminste das mijn gedachte
 
Zijn de netjes niet te klein?

Ik zou in het begin een paar dagen geen voer geven na het overzetten. Tenminste das mijn gedachte
Een gegeven paard kijkt men niet in de mond he :D het zijn vrij kleine netjes maar dan moet me geduld maar wat groter zijn 😆 het hele probleem met grotere netjes zou zijn dat het net nergens tussen door past 😅

De guppys waren van de voren goed gevoed en ik heb ze gevoelsmatig ook inderdaad even bijna geen eten gegeven. Ik geef sowieso weinig tegenwoordig. Eens in de week iets meer en elke dag een heel klein beetje. Een snelle snack om het zo te noemen. Overvoerde varkens haha, het viel wel mee de guppys waren goed verzorgd zag ik. Heel sociaal ook en zo gewend. Mn andere vissen hadden meer moeite met wennen 😄

had 82,5% van het water gewisseld sinds mn behandeling esha voor ik ze er in deed (3 keer een 50% wissel na mn behandeling voor ze kwamen) dus dr zat nog een klein beetje in dat vonden hun vinnen niet erg. ik heb ondertussen al weer een paar keer gewisseld en ze doen het allemaal goed 😄 blije vissies
 

Terug
Bovenaan