vissen samenstelling


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in deze prachtige onderwaterwereldhobby. Ik ben me momenteel goed aan het inlezen voor ik daadwerkelijk aan de slag ga.
natuurlijk kan je een hoop in de boeken lezen, maar ik denk dat de meningen en ervaringen van aquaria houders ook zeer bruikbaar is.

Ik heb een lijst gemaakt van een aantal vissen die mij interessant lijken om te houden en daarnaast ook vrij goed te houden zijn als beginner

ik ben van plan om een rio 350 aan te schaffen.

graag hoor ik van jullie of de door mij gekozen vissen samen gaan. ook zou ik graag willen weten hoeveel vissen ik ongeveer kan houden in deze bak. de een zegt 1 cm vis per liter, ik heb echter ook gelezen 1 cm vis per 7,25 cm2.
tot slot zou ik het tof vinden als jullie een "samenstelling" zouden kunnen maken van deze vissen (4 tetra's 2 congozalmen, etc.) aangezien ik niet weet hoeveel je minimaal van 1 soort moet houden.

mijn dank is niet gering ;)

Lucas
 

Bijlagen

  • vissenlijst.xlsx
    14 KB · Weergaven: 173
Als de temperatuur van het aquarium 25 graden gaat worden zijn alle soorten op jouw lijst niet onmogelijk, maar voor sommige is het aan de warme kant wat vaak leidt tot overactief en soms ook agressief gedrag. Om die reden zou ik niet kiezen voor Brachydanio rerio, Danio aequipinnatus of Poecilia reticulata.

Mikrogeophagus ramirezi (Papiliochromis is een verouderde naam) en Melanotaenia boesemani zijn niet echt beginnersvissen, dus daarmee zou ik niet beginnen.
Pangio kuhli is een schuwe nacht-actieve vis die je maar zelden ziet.

Verder is de verdeling over de waterlagen van belang.
In 300 liter water (ik neem aan dat je een Rio 300 bedoelt, Rio 350 bestaat volgens mij niet) zou je best 2 soorten aan de oppervlakte, 3 soorten in het midden en 2 soorten op de bodem kunnen houden.