vissen samenstelling


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in deze prachtige onderwaterwereldhobby. Ik ben me momenteel goed aan het inlezen voor ik daadwerkelijk aan de slag ga.
natuurlijk kan je een hoop in de boeken lezen, maar ik denk dat de meningen en ervaringen van aquaria houders ook zeer bruikbaar is.

Ik heb een lijst gemaakt van een aantal vissen die mij interessant lijken om te houden en daarnaast ook vrij goed te houden zijn als beginner

ik ben van plan om een rio 350 aan te schaffen.

graag hoor ik van jullie of de door mij gekozen vissen samen gaan. ook zou ik graag willen weten hoeveel vissen ik ongeveer kan houden in deze bak. de een zegt 1 cm vis per liter, ik heb echter ook gelezen 1 cm vis per 7,25 cm2.
tot slot zou ik het tof vinden als jullie een "samenstelling" zouden kunnen maken van deze vissen (4 tetra's 2 congozalmen, etc.) aangezien ik niet weet hoeveel je minimaal van 1 soort moet houden.

mijn dank is niet gering ;)

Lucas
 

Bijlagen

  • vissenlijst.xlsx
    14 KB · Weergaven: 173
Als de temperatuur van het aquarium 25 graden gaat worden zijn alle soorten op jouw lijst niet onmogelijk, maar voor sommige is het aan de warme kant wat vaak leidt tot overactief en soms ook agressief gedrag. Om die reden zou ik niet kiezen voor Brachydanio rerio, Danio aequipinnatus of Poecilia reticulata.

Mikrogeophagus ramirezi (Papiliochromis is een verouderde naam) en Melanotaenia boesemani zijn niet echt beginnersvissen, dus daarmee zou ik niet beginnen.
Pangio kuhli is een schuwe nacht-actieve vis die je maar zelden ziet.

Verder is de verdeling over de waterlagen van belang.
In 300 liter water (ik neem aan dat je een Rio 300 bedoelt, Rio 350 bestaat volgens mij niet) zou je best 2 soorten aan de oppervlakte, 3 soorten in het midden en 2 soorten op de bodem kunnen houden.

Ook met het gedrag van de verschillende soorten moet je rekening houden, schuwe vissen samen met drukke vissen is bijvoorbeeld niet handig en een soort houden die op het menu van een andere soort staat wil je al helemaal niet.

Algen zullen altijd in je bak gaan groeien, dus het is verstandig in ieder geval één algenetende soort te kiezen.

Voor het aantal vissen dat je kunt houden bestaan verschillende vuistregels, die allemaal niet meer dan een vuistregel zijn.
Zelf ga ik vaak uit van 1 gram vis (maximaal gewicht van een volwassen vis!) per 3 liter water. Dat zou bij jou uitkomen op 100 gram vissen.
Maar er spelen te veel zaken een rol om er iets echt zinnigs over te zeggen. Voor bodemvissen speelt vaak vooral de oppervlakte een rol, voor actieve zwemmers vooral de lengte. Sommige soorten verteren hun voer minder efficiënt dan andere en vervuilen daardoor je water meer.
Ik raad je aan voorzichtig (dus met vrij weinig vissen) te beginnen en na verloop van tijd aan de hand van hoe het loopt eventueel nog wat uit te breiden.

Laat ik dan eens proberen uit jouw lijst een (natuurlijk op mijn persoonlijke smaak afgestemd!) bestand te bedenken.

Als oppervlaktevissen zie ik alleen Betta splendens en Trichogaster leeri. Die kunnen prima samen, dus laat ik daar even van uit gaan. B. splendens kun je eigenlijk alleen in een harem houden, dus 1 man met 2 of liever 3 vrouwen. T. leeri kan prima als koppel.
Beide soorten hechten overigens erg aan de beschutting van drijfplanten.

Als bodemvissen zie ik Ancistrus sp. en Crossocheilus oblongus (voorheen C. siamensis). De eerste is een èchte bodemvis (C. siamensis zwemt eigenlijk door de hele bak), de tweede is een èchte algeneter. Twee nuttige, maar niet heel opvallende soorten. Omdat de siamese algeneter niet echt op de bodem blijft zou je nog een tweede vergelijkbare soort kunnen toevoegen die wat meer de aandacht trekt, ik denk dan bijvoorbeeld aan Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel).

Alle andere soorten zwemmen vooral in het midden, daaruit zou je dus 2 of 3 soorten kunnen kiezen.
Ikzelf zie dan het liefst zoveel mogelijk contrast, dus vissen met een verschillende lichaamsbouw of verschillende kleuren. En ook zie ik in het midden van de bak graag wat actie. Andere leuke middenlaagsoorten waaraan je zou kunnen denken zijn trouwens Hemigrammus bleheri (roodneuszalm), Aphyocharax anisitsi (blauwe roodvinzalm) en |Pristella maxillaris (clowntetra of roodstaartzalm).

Dan kom ik op het volgende voorbeeldbestand:
- 4 (m+3v) Betta splendens (siamese kempvis)
- 2 (m+v) Trichogaster leeri (diamantgoerami)
- 12 Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra)
- 12 Nematobrycon palmeri (keizertetra) of 12 Moenkhausia pittieri (diamantzalm)
- 8 Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel)
- 3 Crossocheilus oblongus (siamese algeneter)
- 1 Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval).
 
Top!! bedankt voor je reactie. Dit is zeer nuttige informatie :) en wat een prachtvis de Tateurndina ocellicauda!
In de boeken die ik heb gelezen komen de meervallen (vooral de grotere soorten) naar voren als echte bak overhoophalers. hoe is dat het geval met deze soort?

Ik ben blij dat je aangeeft dat de Mikrogeophagus ramirezi en Melanotaenia boesemani geen beginnersvissen zijn, mijn boek(en) geven namelijk anders aan, maar ik verkies persoonlijke ervaring toch boven de boeken ;)

mochten er nog andere suggesties je te boven schieten of vind je het leuk om zelf een samenstelling aan vissen voor te leggen hoor ik dat uiteraard graag!

nogmaals bedankt voor je reactie en tijd. Vindt het geweldig om reactie te krijgen van mensen die zoveel weten en gepassioneerd zijn over hun hobby/werk.
 
Als je de ancistrus neemt die boven de 7cm groeit ga je inderdaad krijgen dat je je plantjes goed moet laten wortelen en diep genoeg. De kleinere versies van die ancistrus (max 4cm) doen niks op het gebied van rommel maken.

Ook gedacht aan corydoras? Zijn mn favoriet en je hebt de ruimte ervoor
 
Die ben ik wel tegengekomen in mijn boek inderdaad! Punt is dat ik de meeste vissen alleen van plaatjes ken en ik niet hun karakters en eigenschappen ken. Als jullie een toffe winkel kennen in Noord-Holland om eens een groot scala aan verschillende vissen te zien dan hoor ik dat graag! Dan kan ik met eigen ogen en in levende lijve deze prachtdieren eens bekijken.
 
Ik hou 1 cm vis per liter water aan, maar dan zorg ik er wel voor dat ik niet op het maximale aantal cm ga zitten. Ik ga vanzelfsprekend uit van netto liters water. Als je een enorm volle plantenbak gecreëerd hebt en ook dubbele filtering, dan zal het allemaal niet zo'n probleem zijn als je 1 cm per liter water aanhoudt. Het maakt natuurlijk wel uit hoe grote vervuilers de vissen zijn en hoe vaak je ze voert. In ieder geval heb ik nooit problemen op het lengte per liter vlak en ik heb heden slechts 1 intern filter.

Als je conform de opmerking van goudvisfan voor een corydorassoort gaat, neem dan in ieder geval niet ook de ramirezi die je in je excel benoemde. Die fout heb ik in het verleden gemaakt. De cory's worden dan aangetikt als ze in de buurt zwemmen. Werkt dus niet. Ohja en ramirezi's ook niet met betta's combineren. Uit eigen ervaring weet ik dat dat oorlog wordt. (Lees een harde wedstrijd wie de mooiste vis is)
Mannetjes kempvissen zijn buitengewoon ijdel en ramirezi's hebben een lichte neiging tot territoriumdrang.

Het verhaal van Paddy. K. Is verder vrij logisch en kan er weinig tot niets aan toevoegen. Ja misschien nog dat je er slim aan doet om je planten ook goed in te regelen alvorens je veel vissen koopt. Vissen zijn heel mooi, maar als je planten er niet uit zien, kan het al gauw een deprimerend aangezicht worden. (Ik spreek uit ervaring ;)).
 
Bedankt voor je reactie Glenn,

Weet jij toevallig of de vissen genoemd door paddy bekend staan als erge vervuilers?

ondanks dat ik de ramirezi's onwijs mooie vissen vind ben ik van het idee afgestapt om deze vis te gaan houden (op advies van paddy.) wellicht als ik wat meer ervaring heb kan ik eens gaan spelen met verschillende vissen.
ik was in het begin ook een beetje twijfelachtig over betta's omdat ik ook had gelezen dat deze erg territoriaal kunnen zijn en gaan happen naar andere vissen met grote vinnen die zij als competitie zien. ik hoop dat door het houden van een harem dit opgelost is en hij druk bezig zal zijn de vrouwtjes te imponeren.

heb jij nog advies over cory's of de borstelneus meerval? ik ben bang dat te grote soorten meervallen de kleine vissen willen opeten (ook dat heb ik weer gelezen).

je ziet wel dat ik vooral mijn kennis uit de boeken haal, daarom zit ik nu op een forum om ervaringsdeskundigen te spreken :)

Beplanting is inderdaad iets waar ik mij "zorgen" om maak. ik heb redelijk wat gelezen over beplanting maar veel van wat ik lees is tegenstrijdig met wat ik bijvoorbeeld op youtube zie. Op youtube zie je bijvoorbeeld dat de planten in het droge worden geplant waarbij in de boeken de planten juist worden geplant na het vullen van de bak. Ik heb ook een topic lopen met vragen over beplanting en ik hoop daar ook hulp te krijgen om zo een mooie beplantte bak te krijgen
mijn inspiratie:
een veel kleinere bak maar dan heb je een idee van de dichtheid van de planten en de verschillende kleuren :)
 
Bedankt voor je reactie Glenn,

Weet jij toevallig of de vissen genoemd door paddy bekend staan als erge vervuilers?

ondanks dat ik de ramirezi's onwijs mooie vissen vind ben ik van het idee afgestapt om deze vis te gaan houden (op advies van paddy.) wellicht als ik wat meer ervaring heb kan ik eens gaan spelen met verschillende vissen.
ik was in het begin ook een beetje twijfelachtig over betta's omdat ik ook had gelezen dat deze erg territoriaal kunnen zijn en gaan happen naar andere vissen met grote vinnen die zij als competitie zien. ik hoop dat door het houden van een harem dit opgelost is en hij druk bezig zal zijn de vrouwtjes te imponeren.

heb jij nog advies over cory's of de borstelneus meerval? ik ben bang dat te grote soorten meervallen de kleine vissen willen opeten (ook dat heb ik weer gelezen).

je ziet wel dat ik vooral mijn kennis uit de boeken haal, daarom zit ik nu op een forum om ervaringsdeskundigen te spreken :)

Beplanting is inderdaad iets waar ik mij "zorgen" om maak. ik heb redelijk wat gelezen over beplanting maar veel van wat ik lees is tegenstrijdig met wat ik bijvoorbeeld op youtube zie. Op youtube zie je bijvoorbeeld dat de planten in het droge worden geplant waarbij in de boeken de planten juist worden geplant na het vullen van de bak. Ik heb ook een topic lopen met vragen over beplanting en ik hoop daar ook hulp te krijgen om zo een mooie beplantte bak te krijgen
mijn inspiratie:
een veel kleinere bak maar dan heb je een idee van de dichtheid van de planten en de verschillende kleuren :)



Het zal meevallen qua vervuilers. De diamantgoerami en de borstelneusmeerval schat ik in als de grootste vervuilers. Maar als dat alles is, zou ik mij niet heel druk maken.

Het voordeel wat jij nu hebt, is dat je blanco begint. Ik ben nog steeds bezig om een ideaal visbestand samen te stellen omdat ik in het verleden van alles gekocht heb. Ik heb bijvoorbeeld al ruim 8 jaar een labeo bicolor rondzwemmen. Die komt niet terug in de bak als hij overlijdt. Wat je vaak ziet bij nieuwe aquarianen is dat ze veel soorten vissen willen en dan weinig van die soorten. Maar jij hebt een "grote" bak dus je hebt als voordeel dat je al gauw 6 a 7 soorten kwijt kunt, waarbij je de vissen ook een plezier kunt doen. Terecht dat Paddy 2 scholen van 12 tetra's selecteert. Je kunt ook 1 enorme school van 24 stuks maken. Zeker met kardinaaltetra's geeft dat een mooi effect.

Wat betreft meervallen. Kleine ancistrussoorten zijn "mietjes". Ze zijn bang als jij voor de bak komt zitten, maar als er gevoerd wordt dan kunnen ze de andere vissen in de weg gaan liggen. Ik zou in de LFS even navragen welke soort klein blijft. Kleine ancistrussen eten geen andere vissen op. Daarvoor moet je met een catfish thuiskomen, maar die gaan ze je echt niet adviseren als je net start met een gezelschapsaquarium dan wel plantenbak. Zelf heb ik een ancistrus dolichopterus albino.
Het is gewoon goed opletten omdat de soorten erg op elkaar kunnen lijken en dan toch enorm in afmetingen kunnen verschillen. Heb ook weleens een ancistrus soort van 30 cm gehad! Zorg dat je dat voor bent en vraag gewoon welke klein blijft.

Dan corydorassen. Ik ken geen aquarianen die corydorassen niet leuk vinden. Ze zijn er in allerlei kleurstellingen en afmetingen. Heel klein is de pygmaeus. Saaier van kleur maar leuk om nakweek te krijgen is de paleatus. Ik heb deze zelf succesvol gekweekt. Veel andere soorten zijn weer mooier, maar kweken weer moeilijker. Het is net wat je nastreeft. Per ondersoort is inmiddels wel goed bekend hoe makkelijk ze te kweken zijn. Ook mooi zijn bijvoorbeeld de panda, de sterbai en de trillineatus. Voor ieder wat wils dus.

Wat betreft planten is het een kwestie van afstellen en meten. Ben zelf ook opnieuw begonnen met de planten. Ik gebruik nu de hygrophila polysperma als indicatorplant om te bepalen of licht, co2 en voeding goed afgesteld staan. Bladeren vertellen een hoop en algen ook. Planten worden vaak emers gekweekt, maar jij gaat ze onderwater (submers) plaatsen. Ik zou dan ook de bak eerst vullen (hoeft niet tot de rand). In een gedeeltelijk gevuld aquarium lijkt het mij wel makkelijk beplanten. Daarna de rest van het water erbij via een bord o.i.d. zodat je niet de halve bodem overhoopt gooit met het water wat je in je bak gooit.
 
Ik heb ook even naar je lijstje gekeken. Er is al redelijk wat over geschreven waar ik me in meer maar soms ook mindere mate kan vinden. Pangio 'kuhli' (zijn in werkelijkheid meerdere soorten van verkrijgbaar) bijvoorbeeld is een erg leuke vis, als je voldoende schuilplaatsen en een grotere groep hebt. Anders zijn ze inderdaad schuw. Van de vissen die er op je lijstje staan zijn er maar 3 die jaarrond op 25 graden acht prettig vinden. Namleijk: paracheirodon axelrodi, Mikrogeophagus ramirezi en melanotaenia boesemani. Met jou lijstje zou ik op 22 graden bij de volgende soorten en aantallen uitkomen:
pangio kuhli 15
Ancistrus (Bij voorkeur claro) 1
Betta splendens 1m/5v
Moenkhausia pittieri 15
Paracheirodon innesi 15

De Ancistrus heb ik er bij gezet omdat het gewoon een mooie vis is, als je een dier wilt aanschaffen om je algen onder controle te houden (is als de bak goed draait niet nodig) zou ik japonica garnalen aanraden. In plaats van de scholnvissen die ik hier noem zou ik ook eens kijken naar Puntius pentazona en Trigonostigma heteromorpha.
 
Bedankt voor je reactie,

De 25 graden heb ik gekozen omdat deze acceptabel was voor de meeste soorten. Maar dit is uiteraard geen must!

Ik wil het liefst een mooie levendige bak met veel kleur (in vis en plant :))

De Ancistrus heb ik er bij gezet omdat het gewoon een mooie vis is, als je een dier wilt aanschaffen om je algen onder controle te houden (is als de bak goed draait niet nodig) zou ik japonica garnalen aanraden. In plaats van de scholnvissen die ik hier noem zou ik ook eens kijken naar Puntius pentazona en Trigonostigma heteromorpha.

Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik je suggesties eens googlen
 

Terug
Bovenaan