Vissen raken in paniek


J

Jino1212

Guest
Nou ik heb zojuist 6 zebravisjes gekoc. Vervolgens heb ik ze laten wennen aan het water en gewoon stressloos in het water gestopt. Nu heb ik de visjes inmiddels in de aquarium (aquarium: 33cm hoog, 60cm lang) ik heb mijn aquarium gewoon ingedraaid ik heb waterchecks gedaan en ze zijn allemaal prima. Nadat ik mijn vissen in mijn aquarium heb gestopt was het allemaal goed de vissen waren gewoon rustig aan het zwemmen met natuurlijk een beetje stress van het verhuizen. Maar na ong. 50 min begon er 1 vis in paniek te raken (hevig ademen, hart zwemmen, tegen de raam botsen) en ik maak me zorgen en wil weten waarom de vis stress heeft. Ik heb wat gegoogled en heb nu de led lichten een beetje minder vel gemaakt en ik heb de strooming vermindert maar de vis blijft heel erg onder stress te zitten. Nu zou ik heel graag hulp willen van jullie. Heb er natuurlijk ook planten in. Zandbodem. Aquarium staat op rond de 25 graden. :'(
 
Begin maar eerst met minimaal 50% te verversen, dan zal je zo meteen wel verdere vragen / tips krijgen, nu eerst snel handelen.
 
Geen flauw idee waarom die vis in paniek is. Meet de no2 en de nh3/4 eens. Kijk of dat goed is.
Wat drijfplanten?
 
Even wat vragen om je goed te kunnen helpen: hoelang draait het aquarium al? en hoe heb je ze over laten wennen? (behalve dan de zak in het aquarium te laten hangen voor de temperatuur, is er meer nodig om vissen goed over te laten wennen)
En zoals door Ton al is gezegd: zeker de helft water verversen want vermoedelijk zijn je waterwaardes niet goed
 
Ik ga nu het water 50% verversen maar stress ik ze dan niet juist erger?
 
Mijn aquarium staat er al 3 weken zonder vissen. Ik beb de waterwaardes gecheckt zijn als het hoed is gewoon goed
 
Mijn aquarium staat er al 3 weken zonder vissen. Ik beb de waterwaardes gecheckt zijn als het hoed is gewoon goed
Meet je dat met een teststrip? zoja: die zijn uitermate onbetrowubaar en wijken meer dan 50% af en kun je beter investeren in een druppeltestkit

En met verversen verlaag je juist de stress omdat ook vissen stresshormonen afscheiden en dat haal je er dan ook uit, en ik verwacht dta je waterwaardes niet helemaal goed zijn en dan reduceert dat ook daarmee
 
Nee, als je het met beleid doet (water bij vullen breken met je hand bijv.) zal het met de stress bij het verschonen wel meevallen. Is ook iets waar ze aan wennen in de loop der tijd.

Heb je in de 3 weken dat het aquarium draaide iets gedaan om de bacteriën van voedsel te voorzien? Dat is wel nodig, want het hele "indraaien" wil zeggen: opbouwen bacteriekolonies voor afbraak afvalstoffen.

Dat binnen 50 minuten na introductie vissen op deze manier last hebben, puur door het water vind ik persoonlijk niet heel waarschijnlijk. Maar we weten nog niet zoveel van de exacte omstandigheden natuurlijk.

Foto of (beter nog) filmpje van bak en inwoners kan ook helpen. :)
 
Ik meer het water inderdaad met een meetstrip. Blijkt dus dat mijn waterwaardes helemaal niet goed zijn dan denk ik. Water zojuist ververst. Vliegt wat troebel door het water nu. Ik heb aan het begin visvoer in het aquarium om de bactieren te laten leven. Iemand nog wat tips?????
 
Je hebt nog 1 vraag van nicolientje-w niet beantwoord denk ik.
Hoe heb je het overwennen gedaan?
Alleen de temperatuur dwz zak in het water of heb je ook langzaam het water uit je aquarium in de zak bijgedruppeld?
 
Als je nitriet meer, elke dag flink verversen ik denk wel 80%
En blijven meten.
Ik weet dat hier gezegd wordt dat meten met een meetstrip niet zuiver is, maar ga er maar van uit dat als de meetstrip nitriet meet het water niet goed is.
 
Ik heb het water van de aquarium ook in kleine deeltjes in de zak gestopt ja.
 
Elke dag 80% verversen? Is dat niet te overdreven? Anders is het geen probleem maar ben bang hoe het met de vissen verloopt. Heb 3 weken geduldig maar verheugend gewacht tot dat ik er vissen in kon doen bijna 5x per week water checks gedaan laatste week was het altijd al goed. Maar blijkt dat de strips gewoon onbetrouwbaar zijn :'( jammer dit....
 
Klopt het dat zebravisjes wel wat sterker zijn? Ik vraag me af of ze sterk genoeg zijn om dit te overleven???? Iemand??
 
Nog even ter aanvulling op dat verversen, ik zet altijd een een schaaltje van mijn servies in het aquarium om de waterstraal op te vangen zodat de bodem niet omwoelt.

Heb je een foto van je vissen? want de term zebravisjes is erg algemeen waar meerdere soorten onder kunnen vallen
 
Ik weet dat hier gezegd wordt dat meten met een meetstrip niet zuiver is,
Dat is niet helemaal correct. Zelf heb ik denk rond 2 weken geleden en nog eens wat langer geleden strips gekocht van Tetra en JBL. Beide gaven andere nitriet waarde ( zelfde plek bekeken) buiten in de achtertuin.
Ook 2 druppeltest van tetra en sera en die gaven beide 0 aan en de ene strip gaf .5 en de andere 1
 
Hier een filmpje van de vissen:
 

Bijlagen

  • 61295C7F-C3A8-4BD5-BDE7-6A0C252F58A8.MOV
    21.7 MB
Ik denk dat je gewoon eens een dag of misschien twee het licht uit moet laten. Laat ze even wennen. Het lijkt er zo niet op dat ze naar lucht aan het happen of met hun vinnen aan het schuren zijn. Staat de bak op een drukke plek waar je vaak langs loopt? Dan wellicht ook even een handdoek er over om ze wat tot rust te laten komen.
 
Ja helaas is dat filmpje niet zichtbaar en moet ik hem eerst opslaan op de pc om hem te kunnen afspelen, en dat doe ik niet (slechte ervaringen met onbekende media opslaan)
 
Is het wel slim om mijn planten dan zonder licht te laten??
 
Hier een foto misschien werkt het wel maar als het goed is als je zebravis googled vind je de zebra vis die ik in mijn aquarium heb.
 

Bijlagen

  • 7C686D47-661E-4FBD-83A1-9BA7CEC65DF5.jpeg
    7C686D47-661E-4FBD-83A1-9BA7CEC65DF5.jpeg
    39.5 KB · Weergaven: 129
Heb je ook een foto van je hele aquarium?
 
Ja als je zebravis googled krijg je ook zebracichlides, of de l46 te zien, google is niet echt nauwkeurig op dta gebied.

Anyway, het is de zebradanio die je hebt
 
Dat is niet helemaal correc
Grotendeels meet ik met druppels, soms met jbl strips en zie dan nauwelijks verschil, maar in dit geval als de ts nitriet meet en de vissen hun gedrag is er ook naar, dan zal er wel wat mankeren aan de waterwaarden.
 
Is het happen naar zuurstof vanwege stress? (Doen mijn vissen momenteel niet maar probeer ff wat meer te leren)
 
Vaak is eerder nitriet (NO2) de oorzaak dat vissen bovenin hangen of happen naar zuurstof, vandaar ook de stelregel: vertonen je vissen raar gedrag---> verversen zoveel en zovaak mogelijk
 
Ik heb de lichten uit handoeken over de aquarium (vanwege de katten). Maar nu betwijvel ik of ik ze zo ga laten omdat ik bang ben dat als ik na 2 dagen alles weghaal dat ze dan juist heel veel stress krijgen vanwege overbelichtheid
 
Niriet is dus zeer giftig??? En als ik de water ververs is er dan wel een kans dat de nirtaat er bij komt??
 
Ik heb de lichten uit handoeken over de aquarium (vanwege de katten). Maar nu betwijvel ik of ik ze zo ga laten omdat ik bang ben dat als ik na 2 dagen alles weghaal dat ze dan juist heel veel stress krijgen vanwege overbelichtheid
Ik zou de handdoek niet doen en enkel je lampen uitlaten tot morgen
 
Ik zie lekker drukke zebradanio's, maar voor zover het filmpje laat zien geen paniek en/of enorm onbehagen. Zou het even aanzien (mogelijk licht dimmen/uit tot morgen).
 

Terug
Bovenaan