Vissen niet happig op voer


R

RvanWijk

Guest
Goedemorgen!

Allereerst allemaal de beste wensen voor 2018!

Sinds 6 maanden heb ik een Dennerle 50L bakje draaien waar ik eerst voor de fun Black Mollies in hield (5x). Vond ze toch wat saai worden en ook gezien het verleden betreft aquaria van vaders begon het toch wat meer te kriebelen om er wat leukers van te maken. Zo gezegd zo gedaan en ik zag de dagen tussen kerst en oud en nieuw als perfecte gelegenheid om te starten.

Nu heb ik een zuid-amerikaans biotoopje gebouwd voor een koppeltje Apistogramma Cacatuoides, de samenstelling van het water had ik na 2 dagen voor elkaar en toen vond ik het tijd om de vis erin te zetten. Ik heb de dwergcycliden gemixed met:

5x Neon Tetra
3x Panda Corydoras
2x Ottocinclus

Nu dacht ik het perfecte mannetje te hebben gevonden, was mooi gekleurd, goede buik maar de winkellier ving hem vrij makkelijk. Ik dacht dit zal wel toeval zijn maar in de bak deed die werkelijk niks. Zat alleen maar te koekeloeren in de kokosnoot en kon hem haast zo oppakken dus deze geruild met een mannetje die helemaal opbloeide zodra die bak in kwam. Gelukkig ook direct een klik met het vrouwtje en hier verwacht ik komende dagen/weken ook vrij veel van.

Alle vissen doen het prima buiten 2 rare situaties om. Ik voerde afgelopen zaterdag (1ste x voeding) wat granulaat. Echter hapte er niemand. Zodra het pas op de bodem lag kwamen ze rustig eens kijken wat het was maar er bleef nog veel over. Eerste instantie dacht ik van naja kan gebeuren misschien wat teveel gevoerd en moeten ze wennen.

De 2de dag cyclidemix (diepvriesvoer) gevoerd. Zelfde reactie terwijl ik had verwacht dat de cycliden als een gek erop af zouden gaan. Ze eten het wel maar niet super happig en er bleef veel liggen met als resultaat dat ik s'avonds de vissen aan het zuurstof happen had door het nitrietgehalte.

De volgende dag gedroegen ze zich weer normaal en heb ik wat Nitrivec erin gedaan. Even een dag overgeslagen met voeren waar ik vanochtend weer wat granulaat heb gevoerd met als resultaat dat ze het wederom wel prima vonden terwijl ik juist verwacht na een dag niet te voeren dat ze lekker fel op het voer zouden zijn.

Is dit normaal gedrag en zijn mijn verwachtingen anders of doe ik iets fout?

Ook is er een Ottocinclus vanochtend gestorven. Nu las ik dat dit veel voorkomt mede bij nieuw draaiende bakjes etc. Heb 2 algentabletten erin gezet maar de andere Ottocinclus is volledig van de leg. Eet de tabletten (nog) niet en schiet van de ene kant naar de andere. Wat is hier mee aan de hand?

Waterwaardes zijn allemaal meer dan prima! Temperatuur is 25 graden.

Bedankt alvast!
 
Hoelang draait dit bakje nu dan? Weet je zo ook de waarden want prima zegt niet zo heel veel;)

Je visjes moet je ook eigenlijk in een schooltje houden en een bakje van 50 liter is dan te klein.
Ik zou ook denken dat de Caca te klein zit met bruto 50 liter.
 
Hoelang draait dit bakje nu dan? Weet je zo ook de waarden want prima zegt niet zo heel veel;)

Je visjes moet je ook eigenlijk in een schooltje houden en een bakje van 50 liter is dan te klein.
Ik zou ook denken dat de Caca te klein zit met bruto 50 liter.

Bedankt voor je antwoord! Waterwaardes zijn als volgt:

Temperatuur: 25 graden.
pH: 7
Hardheid: 6

Klopt! Je kunt ze als Harem en als koppel (kleinere bakken) houden. Het gedrag van de dwergcycliden is niet vreemd verder. Zijn lekker actief ook na elkaar toe. Alle vissen eigenlijk maar qua eten gedragen alle vissen zich wel hetzelfde. Ik heb hem nu 5 dagen draaien. Moeten ze nog wennen aan de tijden van eten etc?
 
Bedankt voor je antwoord! Waterwaardes zijn als volgt:

Temperatuur: 25 graden.
pH: 7
Hardheid: 6

Klopt! Je kunt ze als Harem en als koppel (kleinere bakken) houden. Het gedrag van de dwergcycliden is niet vreemd verder. Zijn lekker actief ook na elkaar toe. Alle vissen eigenlijk maar qua eten gedragen alle vissen zich wel hetzelfde. Ik heb hem nu 5 dagen draaien. Moeten ze nog wennen aan de tijden van eten etc?


Betekent dat dat je je aquarium niet hebt ingedraaid?
Heb je toevallig ook een nitriet test zodat je dit kan testen?(mocht je strips gebruiken deze zijn meestal niet heel erg precies)
 
Sorry, maar je bak is te klein voor elke soort die je hebt.

Apistogramma cacatuoides hebben minimaal 80cm nodig, en moeten NOOIT met corydora's gehouden worden, zeker niet in zo'n klein bakje.

Corydoras panda moeten in groepen van 6 worden gehouden, en daar is de dennerle 50 te klein voor, al helemaal met Apistogramma cacatuoides erbij.

Neon tetra's willen minimaal 60cn zwemruimte, en moeten (Net als de Corydoras) veel koeler worden gehouden dan Apistogramma cacatuoides.

Otocinclus zijn groepsvissen, en moeten nooit in een nieuwe bak worden gehouden, dan is er niet genoeg voedsel.

Ook lijkt het dat je de bak niet heb ingedraaid, waardoor je nitriet problemen hebt...

De reden dat je vissen niet eten zijn (!!!) eigenlijk simpel:

1: Nitrietpiek

2: Ongewenste temperaturen voor de Neon's en de Cory's.

3: De Apistogramma zijn gestresst door de veel te kleine bak (onderlinge agressie), en ongeschikte medebewoners (corydoras).
 
Ik ga er bij mijn antwoorden van uit dat je weer het Dennerle 50 liter bakje gebruikt.

de samenstelling van het water had ik na 2 dagen voor elkaar en toen vond ik het tijd om de vis erin te zetten.

Ik heb hem nu 5 dagen draaien

Je bent hier de fout in gegaan, een nieuw ingericht bak moet zo'n 4 weken indraaien om voldoende bacterie cultuur op te bouwen die NH3 en NO2 af kunnen breken.
De komende tijd kun je een piek van beiden verwachten en zul je veel en vaak water moeten verversen om je vissen in leven te houden.


5x Neon Tetra
3x Panda Corydoras
2x Ottocinclus

Allemaal vissen die eigenlijk een grote bak nodig hebben en in een grote school gehouden moet worden om zich goed te voelen



s'avonds de vissen aan het zuurstof happen had door het nitrietgehalte.
Waarmee meet je de waterwaardes en wat was de waarde van het NO2?



Ook is er een Ottocinclus vanochtend gestorven. Nu las ik dat dit veel voorkomt mede bij nieuw draaiende bakjes etc
Ja dat klopt en zelfs in bakken die maanden hebben kunnen rijpen maar het was niet zo verstandig om in een bak die net is ingericht en nog moet indraaien vis te zetten, laat staan de Otocinclussen

Waterwaardes zijn allemaal meer dan prima!

Om mee te kunnen kijken is het belangrijk dat we de waardes ook kennen. Waarmee heb je gemeten en at waren de waardes?



Ik besef me dat mijn post nogal lomp kan overkomen, hij is zeker niet als verwijt bedoeld, maar wil je wel wijzen op de problemen die je nog gaat tegenkomen. Hopelijk kunnen we je hier met de juiste aanwijzingen op de goede weg helpen en voorkomen dat je vissen gaat verliezen aan een NH2 en NO2 piek.

Het filter dat je gebruikt, is dat hetzelfde filter als met de vorige inrichting? Heb je dat tijdens de werkzaamheden laten draaien in aquariumwater of heb je dat voordat je het in de nieuw ingerichte bak plaatste helemaal schoongemaakt/in kraanwater laten draaien etc?
 
Betekent dat dat je je aquarium niet hebt ingedraaid?
Heb je toevallig ook een nitriet test zodat je dit kan testen?(mocht je strips gebruiken deze zijn meestal niet heel erg precies)

Nee, ik heb hem 2 dagen met Nitrivec + oud water (25%, die goede waardes waren en een goede bacteriemix) opgezet. De man die mij al jaren helpt gaf aan dat het verder dan ook geen probleem was. De waardes zijn inderdaad getest met strip en microscopisch. Nee sorry de Nitriettest heb ik puur gedaan door de volgende aanname: Veel voer over + lucht happen in de avond = Nitrietpiek.

Sorry, maar je bak is te klein voor elke soort die je hebt.

Apistogramma cacatuoides hebben minimaal 80cm nodig, en moeten NOOIT met corydora's gehouden worden, zeker niet in zo'n klein bakje.

Corydoras panda moeten in groepen van 6 worden gehouden, en daar is de dennerle 50 te klein voor, al helemaal met Apistogramma cacatuoides erbij.

Neon tetra's willen minimaal 60cn zwemruimte, en moeten (Net als de Corydoras) veel koeler worden gehouden dan Apistogramma cacatuoides.

Otocinclus zijn groepsvissen, en moeten nooit in een nieuwe bak worden gehouden, dan is er niet genoeg voedsel.

Ook lijkt het dat je de bak niet heb ingedraaid, waardoor je nitriet problemen hebt...

De reden dat je vissen niet eten zijn (!!!) eigenlijk simpel:

1: Nitrietpiek

2: Ongewenste temperaturen voor de Neon's en de Cory's.

3: De Apistogramma zijn gestresst door de veel te kleine bak (onderlinge agressie), en ongeschikte medebewoners (corydoras).

Bedankt voor je heldere verhaal! Ik moet zeggen ben het er deels mee eens. Corydoras + de Apistogramma moet prima kunnen in kleine getalen. De corydoras zijn te houden in scholen van 3 vandaar dus ook de mix. Dat de grootte van deze bak niet ideaal is voor de Apistogramma was ik me van bewust vandaar ook de keus voor 1 koppel (ik heb bekenden die hetzelfde doen waar het prima werkt). De vis vertoont verder ook geen raar gedrag (eerder juist het gedrag wat ze moeten vertonen)

Wat ik na onderzoek verneem is dat zowel de Corydoras als Tetra'tjes tussen de 22 en 26 graden nodig hebben. Ik heb hem op 25. Wat is volgens jou een betere keus?

Betreft de algeneter was ik me daar te laat van bewust (helaas). Ik hoop die ene nog te kunnen redden met een tablet om vervolgens volgende week een paar nieuwe toe te voegen.

Ik ga dagelijks de bak voor 10% verversen + nitrivec eraan toe voegen om te kijken om ik zo de Nitrietpiek kan stabaliseren. 1ste punt zeker mee eens, 2de en 3de valt denk ik over te discusseren ook omdat de cyclides verder niks vreemds doen. Maar nogmaals ik sta overal voor alle argumenten open haha.

Ik ga er bij mijn antwoorden van uit dat je weer het Dennerle 50 liter bakje gebruikt.





Je bent hier de fout in gegaan, een nieuw ingericht bak moet zo'n 4 weken indraaien om voldoende bacterie cultuur op te bouwen die NH3 en NO2 af kunnen breken.
De komende tijd kun je een piek van beiden verwachten en zul je veel en vaak water moeten verversen om je vissen in leven te houden.




Allemaal vissen die eigenlijk een grote bak nodig hebben en in een grote school gehouden moet worden om zich goed te voelen




Waarmee meet je de waterwaardes en wat was de waarde van het NO2?




Ja dat klopt en zelfs in bakken die maanden hebben kunnen rijpen maar het was niet zo verstandig om in een bak die net is ingericht en nog moet indraaien vis te zetten, laat staan de Otocinclussen



Om mee te kunnen kijken is het belangrijk dat we de waardes ook kennen. Waarmee heb je gemeten en at waren de waardes?



Ik besef me dat mijn post nogal lomp kan overkomen, hij is zeker niet als verwijt bedoeld, maar wil je wel wijzen op de problemen die je nog gaat tegenkomen. Hopelijk kunnen we je hier met de juiste aanwijzingen op de goede weg helpen en voorkomen dat je vissen gaat verliezen aan een NH2 en NO2 piek.

Het filter dat je gebruikt, is dat hetzelfde filter als met de vorige inrichting? Heb je dat tijdens de werkzaamheden laten draaien in aquariumwater of heb je dat voordat je het in de nieuw ingerichte bak plaatste helemaal schoongemaakt/in kraanwater laten draaien etc?

Bedankt voor je antwoord! Ik verwijt je niks hoor alle hulp is welkom haha. Zie antwoord hierboven!
 
Nee sorry de Nitriettest heb ik puur gedaan door de volgende aanname: Veel voer over + lucht happen in de avond = Nitrietpiek.
Echter is nu dit het geval:
Niet ingedraaide bak + heel veel vissen in één keer toevoegen = nitrietpiek.

Bedankt voor je heldere verhaal! Ik moet zeggen ben het er deels mee eens. Corydoras + de Apistogramma moet prima kunnen in kleine getalen. De corydoras zijn te houden in scholen van 3 vandaar dus ook de mix. Dat de grootte van deze bak niet ideaal is voor de Apistogramma was ik me van bewust vandaar ook de keus voor 1 koppel (ik heb bekenden die hetzelfde doen waar het prima werkt). De vis vertoont verder ook geen raar gedrag (eerder juist het gedrag wat ze moeten vertonen)

Wat ik na onderzoek verneem is dat zowel de Corydoras als Tetra'tjes tussen de 22 en 26 graden nodig hebben. Ik heb hem op 25. Wat is volgens jou een betere keus?

Betreft de algeneter was ik me daar te laat van bewust (helaas). Ik hoop die ene nog te kunnen redden met een tablet om vervolgens volgende week een paar nieuwe toe te voegen.

Ik ga dagelijks de bak voor 10% verversen + nitrivec eraan toe voegen om te kijken om ik zo de Nitrietpiek kan stabaliseren. 1ste punt zeker mee eens, 2de en 3de valt denk ik over te discusseren ook omdat de cyclides verder niks vreemds doen. Maar nogmaals ik sta overal voor alle argumenten open haha.



Bedankt voor je antwoord! Ik verwijt je niks hoor alle hulp is welkom haha. Zie antwoord hierboven!
Nee, corydoras + Apistogramma gaat nooit goed in een kleine bak.

Nee, Corydoras zijn niet in groepen van 3 te houden, 6 is echt minimaal.

50 liter zou misschien ok zijn voor Apistogramma als het een bak van 60x30x30 was, zonder medebewoners, behalve een groepje Nannostomus. Een bak van 45x36 cm is echter veel te klein voor Apistogramma.

De maximale temperatuur voor zowel neon tetra's als corydoras panda is 24 graden Celsius, en dat mag hooguit 1-2 maanden per jaar, gedurende de zomer. De rest van het jaar is 22 het beste.
 
Wat ik heb begrepen van de combinatie corydoras/cichlides is dat het fout gaat met het territorium volgens mij wordt dit pas echt goed zichtbaar tijdens paren van de cichlides.
maar heb ze zelf niet gehad dus kan het je niet vertellen.

Wel vind ik dat 3 corydorassen als school vis te weinig is, aangezien dit bij andere soorten gewoon een harem wordt genoemd.
Ik zou dus aanraden om er minimaal 6 van te maken omdat er toch wel vaak wordt aangegeven dat dit het minimale aantal is.

Als laatste ben je dus verkeerd voorgelicht oud water heeft bijna geen nut omdat alle nitrificerende bacterien zich op een plek hechten bijvoorbeeld in je filter.
Daarom gebruiken sommige leden hun oude filter of filter materiaal in hun nieuwe aquarium om hem gelijk te enten.
Omdat je problemen hebt met nitriet zou ik zowiezo een nitriet druppel test kopen zodat je kunt zien of je genoeg water wisselt(niet testen na de waterwissel natuurlijk)
 
Wat ik heb begrepen van de combinatie corydoras/cichlides is dat het fout gaat met het territorium volgens mij wordt dit pas echt goed zichtbaar tijdens paren van de cichlides.
maar heb ze zelf niet gehad dus kan het je niet vertellen.

Wel vind ik dat 3 corydorassen als school vis te weinig is, aangezien dit bij andere soorten gewoon een harem wordt genoemd.
Ik zou dus aanraden om er minimaal 6 van te maken omdat er toch wel vaak wordt aangegeven dat dit het minimale aantal is.
)
Nonono, corydoras en een dwergcichlide op zo'n kleine oppervlakte komt sws al niet goed.
Het worden kiezen tussen corydoras of de apistogramma.
Als het de cory's worden, kun je er 6 van maken.
 
Als laatste ben je dus verkeerd voorgelicht oud water heeft bijna geen nut omdat alle nitrificerende bacterien zich op een plek hechten bijvoorbeeld in je filter.
Daarom gebruiken sommige leden hun oude filter of filter materiaal in hun nieuwe aquarium om hem gelijk te enten.
Omdat je problemen hebt met nitriet zou ik zowiezo een nitriet druppel test kopen zodat je kunt zien of je genoeg water wisselt(niet testen na de waterwissel natuurlijk)
Absoluut, de filter moet mee overgezet worden, zelf dan is er nog een nitrietpiek, maar deze is dat niet meer schadelijk voor vissen. Althans heeft dit alles te maken met het soort filter, aantal bacteriën en de grootte van de in te enten bak.
In het water zitten ongeveer 0.1% van de bacteriën die in de filter zitten. Voor zand is dit 16%.
 
Je hebt duidelijk verkeerde info gekregen want in "oud" water zitten bar weinig goede bacterien die we nodig hebben. Deze zitten in de filter en de bodem namelijk.
Ik denk dat niet een van de huidige soorten echt geschikt is voor je bakje tot mn spijt.
 
Wow ten eerste, echt top al die reacties! Hele waardevolle informatie.

Echter is nu dit het geval:
Niet ingedraaide bak + heel veel vissen in één keer toevoegen = nitrietpiek.


Nee, corydoras + Apistogramma gaat nooit goed in een kleine bak.

Nee, Corydoras zijn niet in groepen van 3 te houden, 6 is echt minimaal.

50 liter zou misschien ok zijn voor Apistogramma als het een bak van 60x30x30 was, zonder medebewoners, behalve een groepje Nannostomus. Een bak van 45x36 cm is echter veel te klein voor Apistogramma.

De maximale temperatuur voor zowel neon tetra's als corydoras panda is 24 graden Celsius, en dat mag hooguit 1-2 maanden per jaar, gedurende de zomer. De rest van het jaar is 22 het beste.

Oke, mm begin nu wel licht te twijfelen. De vissen gedragen zich namelijk allemaal gewoon naar behoren alleen het eten is anders. Ademhaling, zwemgedrag, gedrag onderling is precies hoe je het wilt hebben.

Wat ik heb begrepen van de combinatie corydoras/cichlides is dat het fout gaat met het territorium volgens mij wordt dit pas echt goed zichtbaar tijdens paren van de cichlides.
maar heb ze zelf niet gehad dus kan het je niet vertellen.

Wel vind ik dat 3 corydorassen als school vis te weinig is, aangezien dit bij andere soorten gewoon een harem wordt genoemd.
Ik zou dus aanraden om er minimaal 6 van te maken omdat er toch wel vaak wordt aangegeven dat dit het minimale aantal is.

Als laatste ben je dus verkeerd voorgelicht oud water heeft bijna geen nut omdat alle nitrificerende bacterien zich op een plek hechten bijvoorbeeld in je filter.
Daarom gebruiken sommige leden hun oude filter of filter materiaal in hun nieuwe aquarium om hem gelijk te enten.
Omdat je problemen hebt met nitriet zou ik zowiezo een nitriet druppel test kopen zodat je kunt zien of je genoeg water wisselt(niet testen na de waterwissel natuurlijk)

Oke helder, moet zeggen dan is er een geluk bij een ongeluk want het volgende bij de opstart is gebeurd:

• Bodem (zand) behouden en alleen de top laag lichtelijk eraf gezogen
• Filter alleen spons vervangen de rest intact gelaten

Ik ga inderdaad vanavond het nitriet even bekijken! Bedankt voor je tip!

Nonono, corydoras en een dwergcichlide op zo'n kleine oppervlakte komt sws al niet goed.
Het worden kiezen tussen corydoras of de apistogramma.
Als het de cory's worden, kun je er 6 van maken.

Absoluut, de filter moet mee overgezet worden, zelf dan is er nog een nitrietpiek, maar deze is dat niet meer schadelijk voor vissen. Althans heeft dit alles te maken met het soort filter, aantal bacteriën en de grootte van de in te enten bak.
In het water zitten ongeveer 0.1% van de bacteriën die in de filter zitten. Voor zand is dit 16%.

Oke erg interessante info (ook omdat ik gezien je plaatje dat je een kenner bent). Zie betreft het zand mijn reactie hierboven. Dit scheelt dus al aanzienlijk. Zit inderdaad nu wel te twijfelen betreft de corydoras en de apisto's. Tot nu toe gaat dit prima. Wat raadt je aan betreft bodemetertjes om te doen?
 
Tot nu toe gaat dit prima. Wat raadt je aan betreft bodemetertjes om te doen?
Ze zullen het normaal ook prima blijven doen, alleen, als een van je apisto's met eitjes zit. Gaan ze deze heel erg beschermen en iedereen binnen het territorium wegjagen. Het territorium van een apisto is ongeveer 30cm diameter. (vandaar de reacties op de bakmaat dus) Waarbij komt dat in de overige 20cm, alle andere bewoners moeten gaan vertoeven tot de jongen enkele maanden oud zijn. Je begrijpt ook dat als het mannetje, het andere vrouwtje, en de tetra's in het overige gedeelte moeten zwemmen, daar geheid stress van komt. bijkomstig is dar je lieve cory's, niet zo slim zijn. Dit betekend dat ze gewoon telkens weer opnieuw door het beschermde territorium gaan gondelen en dit zeer stresserend is voor het beschermende vrouwtje. Soms kan ze zich zo opwinden, dat ze hierbij sterft.

Wat je met bodemetertjes bedoelt, moet je even nader verklaren. :)

PS: Mijn reactie hierboven kan nogal hard overkomen las ik zonet, dat was niet de bedoeling; maar dat is natuurlijk omdat ik ook het beste wil voor de apisto's en overige.
 
Betreft de algeneter was ik me daar te laat van bewust (helaas). Ik hoop die ene nog te kunnen redden met een tablet om vervolgens volgende week een paar nieuwe toe te voegen.

Ben je je er tegelijk van bewust dat er bij deze dieren bijna uitsluitend wildvang wordt aangeboden en dat de uitval tijdens het hele proces van vangst tot je bak extreem groot is?
En dat de introductie ervan in een nieuw aquarium de daaropvolgende grootste doodsoorzaak is?
Nodeloos te zeggen wat de populariteit van deze vissen doet met de wildpopulaties...
Dit alleen al zorgt er in mijn perceptie voor dat je deze vissen niet ondoordacht aanschaft en dan zelfs onmiddellijk vervangt bij wat "normale" (ik vind dat eigenlijk niet zo normaal, maar soit) uitval.
Daar komt dan nog bij dat ze niet geschikt zijn voor je bakmaat zoals al werd aangegeven....

Dus eigenlijk zou de enige juiste reactie nu zijn om de ene overlevende vis snel terug te brengen naar de LFS en te beslissen om geen oto's te houden in de bak ipv er volgende week een paar nieuwe bij te zetten...

Sowieso zou het onderhand ook duidelijk moeten zijn dat je de komende weken andere zaken aan je hoofd hebt dan nieuwe vissen toevoegen, zie ook eerdere reacties. Ook al ademen je vissen nu normaal, in een opstartende bak kan dit morgen al compleet anders zijn als je niet ververst, je filter kan de vervuiling gewoon nog niet aan en dan kan je zomaar dagelijks een nitrietpiek hebben, zeker met veel vis in de bak...

Je kan je dus beter eerst concentreren op het in leven houden van je huidige vissen door veel en consequent te blijven verversen gedurende een paar weken. Dus niet denken dat je nu al "home free" bent, dagelijkse opvolging is de eerste periode essentieel.
Trouwens: je bestand aanpassen aan het formaat van de bak is beter dan stervende vissen vervangen...
 
Nee, ik heb hem 2 dagen met Nitrivec + oud water (25%, die goede waardes waren en een goede bacteriemix) opgezet. De man die mij al jaren helpt gaf aan dat het verder dan ook geen probleem was. De waardes zijn inderdaad getest met strip en microscopisch

Dat is niet zo'n strak advies dat je kreeg van de man die je al jaren helpt helaas... :sorry: Oud water voegt helemaal niets toe aan een opstart en starten met nitrivec om de boel te versnellen is icm oud water ook niet echt een oplossing vrees ik.
Microscopisch getest? Kan je dat toelichten? Ik ben wel benieuwd op wat je dan juist hebt getest en hoe. Doe je dat dan zelf of wordt dat voor je gedaan?

Ik ga dagelijks de bak voor 10% verversen + nitrivec eraan toe voegen om te kijken om ik zo de Nitrietpiek kan stabaliseren. 1ste punt zeker mee eens, 2de en 3de valt denk ik over te discusseren ook omdat de cyclides verder niks vreemds doen. Maar nogmaals ik sta overal voor alle argumenten open haha.

10% is touwens niet genoeg bij een nitrietpiek . Minimum 50% lijkt me beter maar nog beter is het om de juiste nitrietwaarde te weten en ook te meten na de verversing.
Als je voor alles open staat kan je beter niet teveel twijfelen aan de andere door MaestroCygni aangehaalde punten. Je kan er natuurlijk altijd over discussiëren maar eigenlijk heeft het niet zoveel zin: er staat niets tussen dat niet klopt! ;)
 
Ze zullen het normaal ook prima blijven doen, alleen, als een van je apisto's met eitjes zit. Gaan ze deze heel erg beschermen en iedereen binnen het territorium wegjagen. Het territorium van een apisto is ongeveer 30cm diameter. (vandaar de reacties op de bakmaat dus) Waarbij komt dat in de overige 20cm, alle andere bewoners moeten gaan vertoeven tot de jongen enkele maanden oud zijn. Je begrijpt ook dat als het mannetje, het andere vrouwtje, en de tetra's in het overige gedeelte moeten zwemmen, daar geheid stress van komt. bijkomstig is dar je lieve cory's, niet zo slim zijn. Dit betekend dat ze gewoon telkens weer opnieuw door het beschermde territorium gaan gondelen en dit zeer stresserend is voor het beschermende vrouwtje. Soms kan ze zich zo opwinden, dat ze hierbij sterft.

Wat je met bodemetertjes bedoelt, moet je even nader verklaren. :)

PS: Mijn reactie hierboven kan nogal hard overkomen las ik zonet, dat was niet de bedoeling; maar dat is natuurlijk omdat ik ook het beste wil voor de apisto's en overige.

Corydoras noem ik vaak bodem-etertjes haha. Nee, zo lees ik het absoluut niet. Ik vraag om advies en als het advies wat "negatiever" is dan kan dat. Bedankt in ieder geval!

Fototje maak ik vanavond even, zit momenteel met werk.

Daar is het forum ook mede voor bedoeld natuurlijk en al doende leert men zeg ik altijd maar;)

Haha eens maar had niet verwacht zoveel respons te krijgen.

Ben je je er tegelijk van bewust dat er bij deze dieren bijna uitsluitend wildvang wordt aangeboden en dat de uitval tijdens het hele proces van vangst tot je bak extreem groot is?
En dat de introductie ervan in een nieuw aquarium de daaropvolgende grootste doodsoorzaak is?
Nodeloos te zeggen wat de populariteit van deze vissen doet met de wildpopulaties...
Dit alleen al zorgt er in mijn perceptie voor dat je deze vissen niet ondoordacht aanschaft en dan zelfs onmiddellijk vervangt bij wat "normale" (ik vind dat eigenlijk niet zo normaal, maar soit) uitval.
Daar komt dan nog bij dat ze niet geschikt zijn voor je bakmaat zoals al werd aangegeven....

Dus eigenlijk zou de enige juiste reactie nu zijn om de ene overlevende vis snel terug te brengen naar de LFS en te beslissen om geen oto's te houden in de bak ipv er volgende week een paar nieuwe bij te zetten...

Sowieso zou het onderhand ook duidelijk moeten zijn dat je de komende weken andere zaken aan je hoofd hebt dan nieuwe vissen toevoegen, zie ook eerdere reacties. Ook al ademen je vissen nu normaal, in een opstartende bak kan dit morgen al compleet anders zijn als je niet ververst, je filter kan de vervuiling gewoon nog niet aan en dan kan je zomaar dagelijks een nitrietpiek hebben, zeker met veel vis in de bak...

Je kan je dus beter eerst concentreren op het in leven houden van je huidige vissen door veel en consequent te blijven verversen gedurende een paar weken. Dus niet denken dat je nu al "home free" bent, dagelijkse opvolging is de eerste periode essentieel.
Trouwens: je bestand aanpassen aan het formaat van de bak is beter dan stervende vissen vervangen...

Helaas te laat. Ik was bij de winkel en had het bestand in mijn hoofd zitten. Echter omdat ik last had bij de vorige setting van veel draadalg wou ik graag wat algenetertjes erbij. Deze werden me aangeraden met het bestand wat ik er nu in heb zwemmen. Achteraf gezien is het inderdaad een zeer gevoelige vis voor zeker het vervoer en de eerste paar weken. Vanochtend heb ik overigens niet de tijd gehad om te verversen dus ik hoop dat die andere stuiterbal het nog even 3 uurtjes kan volhouden.
 
Echter omdat ik last had bij de vorige setting van veel draadalg wou ik graag wat algenetertjes erbij. Deze werden me aangeraden met het bestand wat ik er nu in heb zwemmen.
Meestal eten de vissen juist niet de alg die je uit je bak wilt. Je kan beter de oorzaak uitzoeken, in het begin is alg wel normaal,deze trekt vanzelf meestal weg. Als je na enkele maanden nog alg hebt moet je toch gaan kijken naar verlichting,voeding,co2,..
 
Als je alg hebt gehad dan was er ergens een tekort en zoals Apisto al aangeeft kun je beter de oorzaak dan aanpakken:)
 
Zou je anders ook eens een foto van je bak kunnen plaatsen, dan kunnen we misschien nog wat extra tips geven.

Hierbij de foto van de bak! En omdat ik hem zo mooi vind van de Apistogramma man:

 
Ik zou je toch aanraden om enkele drijfplanten te kopen, dat hebben ZA vissen zeer graag, en daardoor ga je ook wat natuurlijker gedrag zien.

Advies wat voor soort plantje? Ik heb nu het volgende erin:

• Javavaren
• Vallisneria
• Javamos
• Kabouter Tranen
• Een middelhoogplantje waar ik de naam even niet meer van weet (rechts op de foto)
• Een hoge plant achterin de bak waar ik ook de naam van kwijt ben.
 
Keuze genoeg, als ik even de eerste planten pagina openklik:
upload_2018-1-3_17-6-9.png
 
Nog even terug naar de begintekst van Ts. Hij heeft het hier over Granulaat voeding. Het moet gezegd, ook mijn vissen vinden dit minder. Ze vliegen er beslist niet op af. Het laatste restje heb ik gemixt met wat vlokken. Dit bevalt ze, met name mijn kardinalen en roodkopzalmpjes, veel beter.
 
Keuze genoeg, als ik even de eerste planten pagina openklik:
Bekijk bijlage 239501

Ja eens had al wat onderzoek gedaan maar dacht dat er met de apisto's en de combi wat ik erin heb qua planten een aanradertje zou zijn.

Nog even terug naar de begintekst van Ts. Hij heeft het hier over Granulaat voeding. Het moet gezegd, ook mijn vissen vinden dit minder. Ze vliegen er beslist niet op af. Het laatste restje heb ik gemixt met wat vlokken. Dit bevalt ze, met name mijn kardinalen en roodkopzalmpjes, veel beter.

Ah dat is een goede. De tetra's zijn er trouwens wel happig op maar het is niet zo dat ze boven in de bak zitten te wachten tot dat ik ze eten geef.

Wel een update:

Even een dagje niet gevoerd en 2 dagen de bak goed ververst ivm de nitraatpiek en nitrivec toegevoegd. De Apistogramma's die eerst alleen in hun territorium zaten zwemmen nu gezamenlijk (leuk om te zien trouwens) door de hele bak. De algeneter heeft nog zijn gekke 5 minuutjes vooral in de avond waar die als een gek de bak doorschiet maar dat is een stuk minder geworden. De cory's zitten achter elkaar aan op een speelde manier en de tetratjes doen lekker hun ding.

Merk nu wel dat er meer balans in de bak komt gelukkig. Gisteravond wat granulaat gevoerd en dit keer waren ze allemaal vooraan de bak om te eten en aten allemaal meer dan prima.
 

Terug
Bovenaan