Vissen naar de vijver nu al vast laten wennen?


Goud

Well-known member
Lid geworden
28 maart 2011
Berichten
825
Leeftijd
45
Mijn vissen hebben er altijd warmpjes bij gezeten. In de winter is het in mijn bak 20 graden en nu rond de 23 zonder bijverwarming gewoon puur door de lampen.

Nu wil ik ze volgende maand als het beter weer is in een vijver gaan zetten. Tot volgende maand nog binnen houden of nu alvast in de schuur in een kuip met het filter zetten om alvast af te koelen?

Hoe pakken jullie dit aan?
 
Over een maand zal de vijvertemperatuur maar weinig verschillen met de aquariumtemperatuur. Wat naar mijn mening het best/veiligst is, is om de dag van te voren de vissen in een kuip in een koude kamer van het huis te zetten zodat het water langzaam afkoelt. De dag erna begin je met het overwennen naar het vijverwater.
 
Volgende maand is het het beste he om ze over te zetten. Zou het nog beter zijn om ze de hele maand in de schuur te zetten met verwarming eventueel zodat ik het langzaam af kan bouwen of zal die dag in een kuip in een koude kamer (hebben we niet echt overal even warm/koud) voldoende zijn.

Zet jij soms ook vissen al over in april of ook alles wat binnen heeft gezet in mei?
 
Die ene dag is voldoende hoor. Anders krijg je het probleem dat zo'n kuip niet erg stabiel is vergeleken met een aquarium dat al een tijd draait en dat kan veel schadelijker voor de vissen zijn dan het temperatuursverschil.

Wanneer ik vissen overzet is afhankelijk van het weer. Het is nu al heel vroeg aan het opwarmen wat heel gunstig is om vissen over te zetten. Volgens mij heb ik vorig jaar in april al vissen probleemloos overgezet.

Ik zet de kuip om vissen over te zetten in een kamer met het raam open. Dat koelt de ruimte al snel af, zodat de temperatuur van het water in de kuip meer overeenkomt met dat van de vijver.

Weet je toevallig wat de temperatuur nu in de vijver is?
 
Dat is ook zo ja ook al sluit ik de filters aan op de kuip zou ik veel moeten verversen omdat er geen bodem etc in zit.

Raam open kan hier helaas niet ivm de kat die absoluut niet naar buiten mag. Heb geen hor ofzo. Maar zou ze wel in de badkamer kunnen doen helaas ook geen raam daar maar misschien iets koeler.

Nee weet de temperatuur niet. Heb meerdere opties van vijvers waar ze naar toe kunnen. Grote vijvers. Hoop ze bij mijn buren te kunnen uitzetten. Heb een tuin van halve hectare maar het is nu 100% zeker dat we hier weg moeten dus ga zelf geen grotere vijver aanleggen meer. In verband met de verende houten vloer hier in de bungalow kan ik geen zwaardere bak kwijt helaas. Vind gewoon de meterbak te klein voor deze grote en vervuilende vissen dus dan moet je voor de vissen gaan kiezen he.
 
Je had het over een schuur, daar zou je ze kunnen zetten.

Ben het met je eens dat een meterbak te klein is. Het kan best voor een tijdje hoor, maar uiteindelijk worden ze echt te groot. Als ik m'n joekels in de Rio 300 zie vind ik ook dat ze elkaar in de weg zwemmen.

Super dat je aan het welzijn van de vissen denkt. Het is niet makkelijk om ze weg te doen, maar uiteindelijk zijn ze wel beter af. :)

Wel jammer zeg, zo'n grote tuin en er niets mee kunnen doen.
 
Ha ha lomp ja idd beter in de schuur zetten een dag dan ja.

Heel jammer van de tuin ja. Toen we hier net kwamen wonen vier jaar geleden wou ik al direct een graafmachine laten komen maar toen bleek al dat er gerommel was vanuit de gemeente en hier weg zouden moeten. Vindt het wel jammer om met de hobby te stoppen maar wil idd aan de vissen denken. Die hebben echt ruimte nodig.

Hoop dat ik snel wat van mijn buurtjes hoor. Vorig jaar zeiden ze dat het mocht maar wil het nu tijdje later is zeker weten voordat ik daar met mijn bak met vissen aan kom zetten. Is een hele grote ronde vijver met veel sigaren en waterlelies erin. Denk dat ze het daar fijn zouden hebben. Heb ook contact gezocht met iemand via MP voor het geval dat. Wil er niet nog een jaar mee wachten he.
 
Misschien kan je bij een volgend huis een vijver aanleggen? Of een grotere bak nemen? Dan zou je eventueel kunnen afspreken dat je tegen die tijd de vissen weer komt ophalen.
 
Ik heb Spot afgelopen week met het warme weer overgezet naar een vijver en dat is prima gegaan. Wel zat Spot al in de koi quarantainebak die in de garage staat en al onverwarmd was.

Grote hoeveelheid water in een grote zak op de vijver leggen en na flinke tijd steeds wat water mengen en uiteindelijk los gelaten, ze zwom meteen flink rond. Echt heerlijk om te zien!

Die vijver bij ons komt er hoe dan ook nog een keer!!!!!!! Zeker nu ik dit gezien heb!
 
Ja precies wie weet in de toekomst wat mogelijk is. Maar misschien als deze een goed huis hebben doe ik dan wel plek vrij maken voor opvangvissen. Hoef geen HG vissen iig.

Had van het weekend een e-mail verzonden naar buufs. En via MP wat heen en weer gemailed en hoop dat ik snel zekerheid heb. Maand gaat hard he.

Fijn dat Spot kan genieten al van zijn vrijheid. Dat is idd al beter dat hij al koude gewend was. Die van mij hebben altijd warm gezeten dus even wat voorzichtiger mee. Wie weet wordt het straks al snel weer warm in april nog en kunnen die van mij ook al gaan.

Ik denk dat ik die van mij ga vervoeren in een curverbox met deksel er op. Heb geen zakken namelijk. Als ze bij de buren kunnen dan met emmers en dan water afhevelen en toevoegen.

Vindt het wel spannend hoor lijkt mij zo mooi aan de ene kant je vissen de vrijheid tegemoet te zien gaan.
 
Bij mij lopen dingen altijd snel. Had contact gehad via MP en heb ze vanmiddag al gebracht. Ze komen in een vierkante en diepe vijver te zitten maar nu eerst nog binnen een baby bad. Rare maten de vijver 4x4. Dus goed diep. De vissen daarin waren vorig jaar eruit gevist door een reiger maar dit jaar gaat er een net overheen. Kon ze vandaag brengen dus maar direct gedaan. Jongen was er blij mee. Nu zit ik naar een kale bak met alleen planten dus te kijken heel raar en zal wel even wennen zijn.

Topic ook maar uit mijn onderschrift gehaald van mijn Dubai want die gaat dus weg binnenkort dus daar zullen geen updates meer van komen. Heel raar hoe dingen kunnen lopen. Had er verder wel een goed gevoel bij ze zijn bij een vissenliefhebber gekomen dus daarom niet verder gezocht.

:zwaai:

Maar blijf wel komen hoor bij de goudvissen afdeling want ook al was ik de laatste tijd minder actief (baalde van die grote vissen in de kleine bak) ooit in de toekomst als ik ga verhuizen dan komt er of een vijver of een hele grote bak. Wacht maar af

:cool:
 

Terug
Bovenaan