Vissen met interessant gedrag of 'persoonlijkheid' :)


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Sinds kort ben ik overgestapt naar een groter aquarium: 80x50 en 30cm hoog. Hij wordt nu bewoond door wat vuurgarnalen, 7 chinese danio's en 5 pareldanio's. Waarschijnlijk gaan de chinese danio's in de zomer weer naar buiten. Ik ben nog een beetje zoekende naar welke bewoners er nog mee bij zouden kunnen. Ik heb al veel gelezen, maar ben ook wel benieuwd naar jullie input. Ik heb al wel gemerkt dat je met lezen alleen er ook niet altijd komt, soms is even sparren wel fijn.

Het is een redelijke ondiepe (in verhouding tot zijn breedte) bak op kamertemperatuur en zonder deksel. Springers en tropisch vallen dus af. Kamer wordt zelden kouder dan 18 graden dus subtropisch kan wel. Geen garnalenkillers want ik wil mijn populatie graag in stand houden. Daarbij heb ik enorm veel lol in het observeren van de garnalen, dus 80 garnalen die ik pas ontdek als ik de bak ooit leeghaal, is ook niet helemaal wat ik voor ogen heb :giggle:.
De stroming is heel zwak.

2 vissoorten die sowieso op de nominatie staan om erbij te komen zijn een otocinclus soort en de petruichthys sp. rosy. Daarnaast zou ik heel graag een paartje of kleine harem willen van een vissensoort met weer ander interessant gedrag dan de scholenvissen zoals een vis met broedzorg of een vis met 'persoonlijkheid' zoals je soms wel eens leest. Maar dat laatste kom ik nog niet helemaal uit. De apistogramma borelli lijkt me erg interessant, alleen weet ik niet of dat een goede match gaat zijn met de rest. De meeste andere vissoorten zijn redelijk timide, behalve de chinese danios natuurlijk. Maar goed, die kunnen een groot deel van het jaar buiten.

Paar vragen:
- Klopt het dat de apistogramma borelli wel samen gaat met de vuurgarnalen? (ik las al dat het met de meeste cichliden echt een no-go is)
- Kan apistogramma borelli inderdaad samen met de otocinclus en rosy loach?
- Kunnen de chinese danio's er in de winter bij in? De temperatuur is dan wel lager dus dat zou betekenen dat de apisto's waarschijnlijk in ieder geval geen jongen hebben dus minder stress?
- Ben ik veel te ambitieus als ik vier vissoorten in mijn bak wil? (met een uitstapje naar 5 in de wintermaanden). Ik heb het idee dat ik een enorm aquarium heb nu, maar zo groot is het natuurlijk ook weer niet haha.
- Andere goede suggesties...?

Hieronder een foto van hoe hij er nu bij staat. Hij is nog niet zo oud, het gaat dus nog een stuk groener worden (althans, is de bedoeling), tussen de stenen en het hout zitten overal plukjes mos, die gaan ook nog uitbreiden. De belichting is meeverhuisd van de vorige 2,5 keer zo kleine bak, is even experimenteren hoe dat gaat. De vissen lijken van tijd tot tijd die donkere hoekjes wel te waarderen en ik heb geprobeerd de beplanting erop aan te passen.

20230120_192426.jpg
20230120_192502.jpg


20230120_192453.jpg
20230120_192520.jpg
 
Ik vind je bak er al erg mooi uitzien! (y):)

Het klopt dat vrijwel alle cichliden op garnalen zullen jagen. Heb ik laatst ook weer ondervonden toen ik een kleine cichlide (wel groter dan de Borelli) in de enige bak zette waarin ik garnalen had. ^^' Was binnen een mum van tijd niks meer van over. Heb helaas geen eerstehands ervaring met de Borelli; online lees ik wisselende verhalen. Soms zijn volwassen garnalen veilig, soms ook niet.

Ik denk dat het lastig is om een vis te vinden die én klein genoeg is dat je garnalen met rust worden gelaten, én een interessante persoonlijkheid heeft. Klinkt een beetje gek om te zeggen. Wat ik ermee bedoel is dat het vooral de wat grotere vissen zijn en specifiek de rovers, waar je de intelligentie bij kunt verwachten die "persoonlijkheid" en interessant gedrag mogelijk maken. Als je snapt wat ik bedoel. Deze vacature lijkt me een moeilijke om te vervullen.

Wat een coole vis trouwens, die Petruichthys! Voor mij een onbekende soort. Mag ik vragen waar je die te koop hebt gezien? ....Niet dat ik er nu een geschikte bak voor heb staan, grrmmbl.

PS Een vriendin van mij heeft --voor wat het waard is-- wel een paartje A. cacatuoides met garnalen gehouden. Dit ging goed, of althans de garnalenpopulatie bleef in stand. Het was wel in een bak van 1.20 met veel verstopplekken. Dan lukt het de meeste garnalen om de dans te ontspringen...
 
Laatst bewerkt:
- Kan apistogramma borelli inderdaad samen met de otocinclus en rosy loach?
- Kunnen de chinese danio's er in de winter bij in? De temperatuur is dan wel lager dus dat zou betekenen dat de apisto's waarschijnlijk in ieder geval geen jongen hebben dus minder stress?
- Ben ik veel te ambitieus als ik vier vissoorten in mijn bak wil? (met een uitstapje naar 5 in de wintermaanden). Ik heb het idee dat ik een enorm aquarium heb nu, maar zo groot is het natuurlijk ook weer niet haha.
- Andere goede suggesties...?
Ja (rosy loach weet ik niet, maar ik ben optimistisch)
Ja
Nee (Tenzij het er 700 zouden zijn i.p.v. 7. Dan ja. 😏)
Nee
 
Ik zou zelf geen garnalen houden met vrij grote vissen want wat in de bek past..........................
Hoe de Loach en de Oto s reageren op de Borelli durf ik niet te zeggen maar als ze eitjes hebben dan zal het wel voor stress kunnen zorgen als er bewoners telkens in de onderste laag zwemmen en de ruimte beperkt is. Dat zie je ook wel icm de C. Panda gebeuren.
 
Soms gaat het goed, maar wat vaker niet. Heb een paartje agassizii's gehad bij een kolonie citroen garnalen, zij luste wel een citroentje helaas. Heb nu een paartje ramirezi's bij rode garnalen en dat gaat goed. Zullen ze af een toe een jong garnaaltje pakken, jazeker. Maar dat doen nagenoeg alle vissen als ze de kans krijgen. Populatie blijft meer dan in stand in deze bak.

In jou situatie zou ik het niet aanraden in ieder geval. Wat Gino hierboven al aangaf, de meeste vissen met "karakter" weten wel raad met garnalen, degene die het overleven zul je nagenoeg niet zien.
 
Dank voor jullie reacties en adviezen! Niet wat ik gehoopt had te horen maar bevestigt wel wat ik al vreesde.
Ik denk dat het lastig is om een vis te vinden die én klein genoeg is dat je garnalen met rust worden gelaten, én een interessante persoonlijkheid heeft. Klinkt een beetje gek om te zeggen. Wat ik ermee bedoel is dat het vooral de wat grotere vissen zijn en specifiek de rovers, waar je de intelligentie bij kunt verwachten die "persoonlijkheid" en interessant gedrag mogelijk maken. Als je snapt wat ik bedoel. Deze vacature lijkt me een moeilijke om te vervullen.
Dit klinkt wel heel logisch inderdaad, geen wonder dat ik er na lang puzzelen nog niet uit kom.

Wat een coole vis trouwens, die Petruichthys! Voor mij een onbekende soort. Mag ik vragen waar je die te koop hebt gezien? ...
Ja dat lijkt mij dus ook :). Ik had hem gezien bij Avonturia in Den Haag onder de naam 'rood bermpje'. Geen idee of ze hem altijd op voorraad hebben.

Ik zou zelf geen garnalen houden met vrij grote vissen want wat in de bek past..........................
Hoe de Loach en de Oto s reageren op de Borelli durf ik niet te zeggen maar als ze eitjes hebben dan zal het wel voor stress kunnen zorgen als er bewoners telkens in de onderste laag zwemmen en de ruimte beperkt is. Dat zie je ook wel icm de C. Panda gebeuren.
Van de corydora's had ik het inderdaad gelezen, ik las dat die ook vrij onverstoorbaar overal tussendoor stiefelen. Daarom hoopte ik dat het met wat meer timide vissen beter zou gaan. Maar zou goed kunnen dat ze het niet echt leuk vinden. Punt is ook dat met zo'n ondiepe bak alle vissen regelmatig over de bodem zwemmen. Dat doen beide danio's ook. Ook omdat ik regelmatig tubifex voer en die dus vaak in de bodem zitten (meestal niet voor heel lang...), dat vinden ze wel de moeite waard om de bodem voor af te speuren

Soms gaat het goed, maar wat vaker niet.
Dat is het lastige inderdaad, je hoopt dat je net dat geval bent waarin het goed gaat, maar als het niet zo is dan zit je... Ik las ook van andere apistogramma's dat het soms heel lang goed kan gaan tot je een keer pech hebt en het kwartje valt 'garnalen=eten'. Maar de A. Borelli werd een paar keer genoemd als beste kandidaat dus ik hoopte dat de kansen daar aanzienlijk beter zouden liggen. Maar ik ga het niet doen als er een gerede twijfel is.

Ik ga nog eens verder speuren of ik niet toch een niet-(al te veel)-jagende interessante vis kan vinden. En me nog wat meer in verdiepen hoe de A Borelli het in gezelschap doen. Het zou ook nog een optie kunnen zijn om ze te combineren met de andere vissen en bijv een Amano garnaal in de grote bak en al mijn vuurgarnalen in het kleine aquarium te doen. Dan zouden mijn dario dario van het kleine aquarium over kunnen naar de grote bak. Een eerdere poging daartoe heb ik teruggedraaid toen ik een garnaal in paniek door de bak zag vliegen. Grappig genoeg doen ze niks met de garnalen in het kleine aquarium, dus het zou misschien wel moeten kunnen. Maar mijn garnalen in het grote aquarium gaan zo lekker, dat wil ik echt even niet verstoren. Maar goed, ik dwaal af :)
 
Sorry ik pieker me suf, maar heb geen idee.
Ik dacht aan Epiplatys annulatus, waarschijnlijk klein genoeg om iig volwassen garnalen met rust te laten, maar hebben dekruit nodig.
En zo gingen er nog een paar door mijn hoofd, maar allemaal niet geschikt. Het is een moeilijke vraag die je gesteld hebt. dat zeker!
 
Ja die is ook door mijn hoofd gegaan maar is een echte springer inderdaad. Ik heb trouwens de indruk dat die ook niet erg spannend is qua gedrag maar misschien zit ik ernaast.
Maar toch bedankt voor het meepiekeren :giggle:

De elassoma evergladei zou misschien wel een optie kunnen zijn, maar ik weet niet of het in de zomer te warm wordt. Ook niet super spectaculair qua gedrag, maar wel grappig volgens mij.

Apistogramma commbrae misschien? Die zijn echt klein, of hebben ze nog steeds een grote mond?
 
Ik ken de Elassoma verder niet, maar afgaand op de beschrijving die ik vind, zie je m niet echt vaak en jonge garnalen gaan er aan: Het zijn rustige, schuwe roofvisjes die graag solitair leven.

Als je die kant op zit te denken is een kleinere soort killivisje misschien een idee, maar welke je dan precies zou moeten nemen durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je dan het beste kijkt welke beschikbaar zijn en daarvan opzoekt hoe en wat.

Die apistogramma weet ik niets van.
 
Kijk anders ook eens bij hoofdpagina-> bewoners en huisvesting I-> sticky treads-> lijstje met vissen die gehouden kunnen worden op 18 graden. (Sorry, ik kan geen linkje voor je plaatsen, die pagina doet raar bij mij.)
Misschien haal je daar wat inspiratie uit?
 
Ik ken de Elassoma verder niet, maar afgaand op de beschrijving die ik vind, zie je m niet echt vaak en jonge garnalen gaan er aan: Het zijn rustige, schuwe roofvisjes die graag solitair leven.
Klinkt niet goed...

Die kans is reëel.
Klinkt ook niet goed 😅

Kijk anders ook eens bij hoofdpagina-> bewoners en huisvesting I-> sticky treads-> lijstje met vissen die gehouden kunnen worden op 18 graden. (Sorry, ik kan geen linkje voor je plaatsen, die pagina doet raar bij mij.)
Misschien haal je daar wat inspiratie uit?
Al meerdere keren door ge-akkerd, maar ga nog eens kijken of ik iets over het hoofd heb gezien 😊
 
 
Ik kwam de Dario dario tegen (Bengaals vuurtje). Zou dat wat zijn?
De Rhinogobius Zhoui lijkt ook veelbelovend, maar is relatief nieuw. Daar zul je wat opzoekwerk over moeten doen.

Zo, nu heb je weer wat huiswerk. Morgen denk ik wel weer verder mee.
 
Dario dario heb ik zwemmen in mijn kleine aquarium, had een klein uitstapje gemaakt naar de grote maar binnen de kortste keren schoot een garnaal in paniek door de bak. Had ik nog niet eerder gezien dus ik de dario dario was de verdachte. Heb ze voor de zekerheid terug gezet...

Andere huiswerk ga ik doen 👩‍🎓, dank weer!

Edit: al het nodig gelezen, suuupercool vind ik hem. Maar geeft voorkeur aan veel stroming en zuurstofrijk water met weinig organische vervuiling, wel ander soort bak dan ik nu heb. En ongeschikt samen met garnalen (allemaal volgens seriously fish). Deze gaat op mijn lijstje voor als ik ooit een hillstream-achtige bak ga maken :)
 
Laatst bewerkt:
Nog eentje gevonden die een kanshebber is (als ik hem kan verkrijgen): Parasphaerichthys ocellatus
Lijkt me een leuk visje en met 2-3 cm nog een slagje kleiner dan de trichopsis pumila dus hopelijk geen garnalenkiller. Wel lastig om ervaringen mee te vinden...
 
Lijkt me een leuk visje en met 2-3 cm nog een slagje kleiner dan de trichopsis pumila dus hopelijk geen garnalenkiller. Wel lastig om ervaringen mee te vinden...
Ik spreek mezelf een beetje tegen realiseer ik me nu, want de Dario Dario is nog kleiner en lijkt toch niet helemaal garnaalveilig. Dus formaat is ook geen garantie.

Ik denk dat ik een plan de campagne heb:
Ik wil in de zomer toch ook weer vissen naar buiten doen in mijn twee minivijvers, en zat dan al te puzzelen hoe ik dat doe zonder dat het een saaie boel wordt binnen of ik in de winter juist veel te veel vissen heb.
Maar ik zou dan in de zomer een deel van de vissen naar buiten kunnen doen waardoor de A Borelli/commbrae het een stuk rustiger heeft in de paartijd. En de jongen van de andere vissen hebben ook meer kans als ik ze spreid. Helemaal één soort per bak ga ik niet redden maar rustiger wordt het wel. In de winter is het dan wel een stuk drukker, maar dat is minder erg omdat de temperatuur dan ook tussen de 18-20 graden is.
(Toch?)

Qua garnalen kan ik mijn vuurgarnalen naar het kleine aquarium doen en de Dario Dario naar het grote aquarium. Ben namelijk niet helemaal happy met hun in het kleine aquarium maar de garnalen gaan nu wel aardig daar.
In het grote aquarium stap ik dan over naar japonica of glasgarnalen (moet het verschil nog even goed uitzoeken)

Heeft dit plan potentie of mis ik nou nog iets?

Enige is dat ik nu ook helemaal weg ben van de Parasphaerichthys ocellatus. Ik wil teveel als ik die wil combineren met één van beide apisto's hè...? :juggle: (als ik ze überhaupt al kan vinden, zo gangbaar zijn ze niet)
 
Als beide combineren te ambitieus is dan is plan B om te gaan voor de Parasphaerichthys ocellatus icm met de Dario Ruber, pareldanio's, rosy loach en de grote garnalen. De twee dario dario en de chinese danio's erbij zijn dan een beetje vreemde eend in de bijt maar verder heb ik dan allemaal myanmar soorten gecombineerd, dat is wel leuk. Oh ja, en de garnalen weet ik ook niet of ze in myanmar voorkomen en de planten is helemaal een allegaartje, dus een biotoop zal ik het niet noemen 😄
 
Als jij er maar blij mee bent!
 
Deze opties lijken me wel leuk ja. Sowieso wordt het makkelijker als ik een aquarium voor de vuurgarnalen apart doe. Dan zijn er meer soorten mogelijk: dario soorten, blokvisjes, apistogramma's, gourami's, dwerg zonnebaars etc. Ben alleen nog een beetje aan het puzzelen wat wel kan en niet kan qua combi's en aantallen. Maar dat is misschien ook wel een beetje mijn gevoel volgen, aan de ene kant wil ik allerlei soorten wel hebben maar ik hoef ook geen aquarium waarbij ik het idee heb naar een japans metrostation te kijken.
En ik word ook erg ongelukkig als de vissen/garnalen niet blij zijn.
 
Ik heb het denk ik nog niet zien voorbijkomen, maar misschien een harem dwergknorgoerami’s?

Ze zijn nestbroeders, interessant om te zien tijdens hun balsten en maken leuke knorgeluidjes. Ze zullen wel babygarnaaltjes lusten, maar voor grote garnalen zijn ze te klein.
Of misschien een andere kleinere gourami soort. Ze houden meestal niet van te diepe waters dacht ik.

Hele leuke visjes vond ik ook de Indostomus Crocodilus. Bruin langwerpig visje, op dat vlak niet zo spannend, maar ik vond ze wel leuk om te observeren.
Geen idee hoe ze reageren op de Danio’s.
 
Killi's? Zijn wel vleeseters, dus er zal wel een jonge garnaal opgepeuzeld worden....
 
Leuke suggesties weer! De dwergknorgoerami en indostomus crocodilus heb ik overwogen omdat ze inderdaad heel leuk zijn maar volgens mij is kamertemperatuur voor hen te koud toch? Althans, ik heb niet kunnen vinden dat het wel kan.
En met de I. crocodilus lijkt het me ook uitdagend om die genoeg te laten eten met chinese danio's in het aquarium. Heb je daar ervaring mee?
Ik heb die uitdaging nu met de dario dario, die willen ook alleen levend voer en zijn zo timide en nadenkend. Als ik watervlooien of tubifex in het aquarium doe dan hebben de chinese danio's dat in één of twee dagen op, dus dan moet ik wel heel vaak aanvullen. Ik heb het geprobeerd met copepods omdat die wat lastiger te vangen zijn, maar die zie ik helemaal niet meer terug, geen idee of ze goed verstopt zijn of ook allemaal opgegeten. Ben nog wat zoekende hierin.

En killi's zijn springers toch? Of valt dat wel mee? Zitten ook wel leuke soorten tussen dus zou best willen, maar ik dacht dat ze allemaal afvielen.

Overigens heb ik besloten de vuurgarnalen apart te houden en het merendeel over gezet naar het kleine aquarium en japonica's in het grote aquarium erbij gezet. Ik snapte de redenering wel dat ik twee dingen wou die elkaar uitsluiten, dus nu is de puzzel wat minder complex.
Twee of drie vuurgarnalen kreeg ik niet te pakken waaronder een zwanger vrouwtje, ben benieuwd of ik straks alsnog weer een vuurgarnalenpopulatie heb :). De dario dario zijn dus over van het kleine aquarium naar de grote, daarmee is het kleine aquarium een dedicated vuurgarnalenbak geworden.

Ik heb ook 5 oto's toegevoegd. Nu dus vooral nog de 'vis met persoonlijkheid' (of meerdere als dat kan, maar dat wordt vast lastig)
 
En killi's zijn springers toch? Of valt dat wel mee? Zitten ook wel leuke soorten tussen dus zou best willen, maar ik dacht dat ze allemaal afvielen.

Als ik het goed begrepen heb (beter wel even navragen bij de killi-afdeling) zou Aphyosemion soorten niet per se een deksel nodig hebben. Ze zullen het wel waarderen als de temperatuur wat hoger komt, maar ik weet niet hoe ze reageren op een kouder (18C) en een warmer seizoen.
 
Ik was even de kamertemperatuur vergeten… Inderdaad een moeilijke zoektocht!

Hier viel de Indostomus mee omdat die ook van de ruime populatie garnalenbaby’s kon eten en via gedroogde bladeren kreeg ik toch ook meer radardiertjes in de bak waar ze ook al op konden jagen. Maar als de concurrentie groot is zal dat moeilijker zijn.
 
Interessant gedrag en persoonlijkheid dan moet je sluiers nemen maar daar is je bak te klein voor. En daar moeten ook absoluut geen medebewoners bij. appelslakken kan nog maar ook niet te klein.
 
Oh grappig, dat wist ik niet, ik dacht eigenlijk dat dat hele saaie vissen waren. Weer wat geleerd...
Maar een hele andere bak is niet echt een optie inderdaad :)
 
Niet alleen sluiers zijn leuk, gewone goudvissen ook. Maar die hebben een nog grotere bak nodig....
Ik heb in de vijver een ploegje goudvissen die komen knabbelen als ik ga zwemmen. En ze komen meestal kijken wat ik aan het doen ben als ik bezig ben met de vijverplanten.
 
Oh dat klinkt leuk! Onthou ik voor als ik ooit eens verhuis :)
 
Niet alleen sluiers zijn leuk, gewone goudvissen ook. Maar die hebben een nog grotere bak nodig....
Ik heb in de vijver een ploegje goudvissen die komen knabbelen als ik ga zwemmen. En ze komen meestal kijken wat ik aan het doen ben als ik bezig ben met de vijverplanten.
Had ik ook erbij kunnen zetten maar niet iedereen kan een vijver houden dan is een sluierstaart aquarium wat makkelijker.😘
Bijvoorbeeld als je geen tuin hebt.
 
Nou de kogel is door de kerk, vandaag was ik in de winkel voor levend voer en hadden ze opeens de apistogramma borelli binnen gekregen. Aangezien veel van de andere gegadigden toch moeilijk te vinden zijn en deze hoog op mijn wensenlijstje stond heb ik een paartje meegenomen. Ik vind ze erg leuk!
20230201_115837.jpg


Ze hadden ook toch nog de rosy loach op voorraad (ik dacht de vorige keer dat ik achter het net had gevist en er niet meer aan kon komen), dus die heb ik ook meegenomen. Alleen hadden ze er nog maar vier, dat is wat weinig, maar goed, of ze nou met zijn vieren daar zitten of met zijn vieren bij mij... Ik vind ze vreselijk grappig om te zien. Alleen vraag ik me af of het wel echt rosy loaches zijn, want de grootste lijken wel 4-5 cm en zo groot worden ze volgens mij helemaal niet (niet erg wakker van mij in de winkel...), of ik ben gewoon slecht in lengtes schatten. Ik kom er niet helemaal uit welke het dan wel zou moeten zijn, iemand een idee? Het maakt me op zich niet heel veel uit want ik vind ze toch wel leuk, maar het zou alleen een beetje sneu zijn als ze eigenlijk in warmer water horen, dan moeten ze wel terug.
Het zijn niet erg duidelijke foto's trouwens, maar ze gaan niet zo makkelijk op de foto want ze schrikken als ik te dicht bij het glas kom.

20230201_115629.jpg
20230201_115448.jpg
 
Ik ben helemaal ondersteboven van mijn S. Multipunctata. Ze spelen bijna constant tikkertje en pronken naar elkaar.
 
Betta dimidiata heeft toch wel verrekt interessant gedrag. Met name de mannen onder elkaar.
 
ik ga je even hier en suggestie geven voor een alternatief voor je loach, alleen moet je wel even de temperatuur in de gaten houden:
Ambastaia sidthimunki (Dwergbotia), maar dan wel een groepje.
 
Betta dimidiata heeft toch wel verrekt interessant gedrag. Met name de mannen onder elkaar.
Heb even gelezen, maar inderdaad zeg!! Mijn bak is veel te koud voor ze maar zou het zeker leuk vinden om ze een keer te kunnen proberen.

Erg leuk al die suggesties! Op die manier wordt het ook een leuk referentietopic voor iedereen, dat soort topics heb ik al vaak wat aan gehad.
 

Terug
Bovenaan