Vissen laten "vasten / dag niet voeren ?


Z

Zora

Guest
Ik las/hoorde dat mensen soms hun vissen eenmaal per week laten "vasten".

Dus ��n dag per week niet voeren/eten geven.

Waarom zou je dat doen eigenlijk?
Wat is het nut daar van?

Kan iemand mij dat vertellen?
 
Ik doe dat om te zorgen dat de vissen en garnalen weer een beetje op zoek gaan naar eetbare dingen in de bak en zo de bak ook goed schoon houden. Ik denk dat in de natuur de vissen ook niet zo veel eten als wij ze soms voeren.

Als iemand anders mijn vissen moet voeren vanwege vakantie oid, krijgen ze om de dag eten en dan wel een aardig portie die ik heb klaar gezet.
 
Maar wat zouden ze dan moeten zoeken wat eetbare dingen in de bak betreft?
Er is dan toch niks om te eten?

Of bedoel je evt. achter gebleven voer?

Dat blijft hier denk ik niet liggen :)
De Appeltjes ruimen goed op en de Torenslakjes ook :)
 
Ik denk dat wij geen idee hebben wat er allemaal te vinden is in een bak. Algjes, aufwuchs, micro-organismen, etc. Het gaat dus uitdrukkelijk niet om achtergebleven voer.
Om de aanwezigheid van dat soort spul een beetje te helpen de bak ook niet t� klinisch houden. Er mag best eens een rottend blaadjes liggen. Of een catappablad dat aan het vergaan is. Onze twee in de bak geboren en opgegroeide Betta jongen hebben ook geen speciaal voer gehad (we wisten niet eens dat ze er waren), dus er is altijd wel iets voor ze te vinden geweest. Sommigen met een hillstream bak voeren niet eens of zeer weinig, simpelweg omdat het voer dat je voor deze visjes in de bak wilt hebben op de stenen groeit.

~ Ivo
 
Mijn bak is zeker weten niet klinisch schoon :)

Vandaag mijn water laten meten met een TDS en daar kwam 260 uit.
Dat is een prima waarde zeiden ze ( ze = winkel).

Denk ook niet dat het goed is als je je bak klinisch schoon hebt of wilt hebben.

Ik gaf zo straks in mijn foto-album al iets aan wat ze dan ook eerder zouden pakken.
Zoals "opstart-wormpjes".


Ik wist alleen niet dat ook vissen micro-organismen aten.
Van de Oto's wist ik het ( gelezen), maar van de andere vissen wist ik dat niet.

Mijn Rouwtetra's bedelen constant om voer.
Gelukkig ben ik niet zo "week" dat ik ze elke keer eten geef,.. maar soms is het wel heel moeilijk om ze te weigeren :D
Die hebben gewoon elke keer honger :)
Ze volgen me ook elke keer als ik voor de bak loop of als ze me zien bewegen :)
Ze eten zelfs uit mijn hand weg.

Dus ik twijfelde misschien of ze niet echt honger hebben?
Denk het niet hoor, want ze krijgen genoeg.

Vissen kunnen dus ook doen of ze honger hebben, terwijl je genoeg hebben gehad?

Ik voer dus elke dag en dan 2x per dag.
Ik verdeel het dan dus in 2-en.

Maar een dag "vasten" kan dus geen kwaad?
 
Een dag geen eten geven kan helemaal geen kwaad,is zelfs zo dat als je vissen goed doorvoed zijn ze over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zelfs prima een week zonder voeren kunnen.
 
Maar als het doel is om naar andere "eetbare" zaken in de bak op zoek te gaan???? Wat doen de vissen dan overdag ?? Ik denk dat gevarieerd voeren veel belangrijker is voor de gezondheid / het welzijn van de visjes. Weet je wat onnatuurlijk is : een tabletje in de bak gooien. Als je het verkruimelt zijn ze lekker lang aan het zoeken en niet onnatuurlijk op een kluitje,
Levend, groen, vlokken, tabletjes, granulaat met verschillende ingredienten is toch top. Maar ja gevarieerd voeren is goed voor mens en dier.
Ik wil ook niet iedere dag vlokken (hoe lekker die Krill-vlokken van Ludger ook zijn.)
 
AadMec zei:
Maar als het doel is om naar andere "eetbare" zaken in de bak op zoek te gaan???? Wat doen de vissen dan overdag ?? Ik denk dat gevarieerd voeren veel belangrijker is voor de gezondheid / het welzijn van de visjes. Weet je wat onnatuurlijk is : een tabletje in de bak gooien. Als je het verkruimelt zijn ze lekker lang aan het zoeken en niet onnatuurlijk op een kluitje,
Levend, groen, vlokken, tabletjes, granulaat met verschillende ingredienten is toch top. Maar ja gevarieerd voeren is goed voor mens en dier.
Ik wil ook niet iedere dag vlokken (hoe lekker die Krill-vlokken van Ludger ook zijn.)

Ouwe snoeperd ben je Aad ;).
 
Ze krijgen hier gevarieerd eten.
Diepvries, tabletjes, granulaat en vlokvoer en dan ook nog weer verschillende soorten/merken.

De tabletjes breek ik in 2-en en dan "voetballen" ze met een heel groepje met zo'n stukje tablet :)

Soms plak ik ook wel eens tabletje op de ruit, zodat de kruimels goed verdeelt door de bak komen.

Met het voeren blijf ik er altijd bij zitten om ze te observeren en om te zien of iedereen wel eet/eten te pakken krijgt.
 
AadMec zei:
Maar als het doel is om naar andere "eetbare" zaken in de bak op zoek te gaan???? Wat doen de vissen dan overdag ?? Ik denk dat gevarieerd voeren veel belangrijker is voor de gezondheid / het welzijn van de visjes. Weet je wat onnatuurlijk is : een tabletje in de bak gooien. Als je het verkruimelt zijn ze lekker lang aan het zoeken en niet onnatuurlijk op een kluitje,
Levend, groen, vlokken, tabletjes, granulaat met verschillende ingredienten is toch top. Maar ja gevarieerd voeren is goed voor mens en dier.
Ik wil ook niet iedere dag vlokken (hoe lekker die Krill-vlokken van Ludger ook zijn.)

Ik geloof dat de vraag ging over waarom je een dag niet zou voeren. Ik blijf er wel bij dat als er altijd een overvloed aan voer wordt aangeleverd, dat veel vissen niet echt op zoek hoeven. Cory's zijn altijd op zoek, dat klopt, maar ik zie mijn neons niet de hele dag de bak afspeuren? Ik geloof dat het geen kwaad kan als ze af en toe een dagje geen eten krijgen.

Natuurlijk is gevarieerd eten zeer belangrijk en zorgen dat het eten goed door de bak verspreid raakt. Daar zal niemand het mee oneens zijn. (maar is een beetje off-topic)

:)
 
Maar je neons zullen ook niet de bak gaan afspeuren als je ze een dagje niet voert Saskia, dus in dat opzicht is jouw antwoord ook een beetje off topic. Kom op zeg ; telkens als ik mijn mening geef over het ��n en ander dat een beetje afwijkt van jouw reactie, ben ik degene die off topic gaat.

Zoals andere aangeven kunnen veel vissen dagen / weken lang zonder voer maar is het mijn inziens zinloos om de "natuur na te bootsen" door ze 1 (vaste) dag niet te voeren. Het kan geen kwaad, maar heeft ook weinig zin. Spaarzaam en gevarieerd voeren is op dat vlak veel belangrijker en eigenlijk ook natuurlijker. En dat doet Zora dus ! Dat is mijn antwoord en is dus helemaal niet off topic in mijn beleving. Het geeft namelijk mijn mening weer over de zin/onzin van 1 dag per week niet voeren wat volgens mij de vraag was. Maar het spijkers op laag water zoeken is blijkbaar weer begonnen. Succes !!
 
eindeloze gezeur tegen elkaar.. kap daar toch is mee.
Tuurlijk slaat AadMec ze antwoord wel degelijk ergens op.. en is zeker niet offtopic.. netzoals het antwoord van Saskia niet oftopic is.
HEt is gewoon een andere benadering van de topic stelling door beide.

en dan even op persoonlijk vlak, ik ben het meer met Aad eens. Gevarieerd voeden is veel belangrijker, de vissen gaan echt wel op zoek naar ander eten als het 'gegeven' voor verorberd is.
 

Terug
Bovenaan