Vissen in een 110 liter aquarium


sam brink

Member
Lid geworden
18 januari 2024
Berichten
12
Leeftijd
16
Ik heb Juwel primo 110 op marktplaats gekocht met de omvang van 81 x 36 x 45 cm. Er zit een flinke groep blue dream garnalen in, 8x de Corydoras habrosus en 3x de Borneo algeneter

Nu ben ik aan het kijken wat ik er nog meer in wil en ben ik op het volgende gekomen
-kuhli loach
-farlowella acus
-clown killi
-cpo kreeft
En dan heb ik het liefst nog 2 scholen erbij (als dat kan) en dan zat ik te denken aan de Chili rasboras en de Aplocheilichthys normani.

Weten jullie of dit allemaal kan en zoja hoeveel zou ik van elk erbij nemen?
 
Ik zou geen cpo houden bij vissen want regelmatig gaat dat mis en dat is mij ook gebeurt.
Zelf zou ik geen 2 soorten scholenvis houden maar dat is persoonlijk. Ik heb een mooie school Espei gehad in 125 liter en dat is een mooi en rustig gekleurd visje die goed schoolt.
 
Heb je gecontroleerd of ze qua waterwaarden bij jouw water en bij elkaar passen? En dan min of meer in het midden van hun wensen?
 
@Lysia ja ik kan ze allemaal in het zelfde aquarium houden qua waardes en warmtes
@jessicapilon oké dan houd ik de cpo er buiten en neem ik alleen een school van de chili rasboras
 
Weten jullie toevallig ook een indicaties van hoeveel ik van elk zou moeten nemen?
 
Ik ben niet zo ervaren, maar volgens mij noem jij heel veel bodemvissen op. Lijkt mij te druk. Sommige scholenvissen houden zich op bij andere scholenvissen, maar dat is een persoonlijk iets. In mijn Afrika-bak heb ik wel twee soorten scholenvissen die ook door elkaar zwemmen wat deze soorten in het wild ook zouden doen, maar of jouw soorten dat doen zou je moeten opzoeken.
 
ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kom vaak op het forum tegen dat kuhli's tegenvallen, omdat je ze eigenlijk niet ziet. Iemand die hier aanvulling/ correctie op heeft?

Verder voor E. annulatus moet je wel zorgen dat je een dekplaat op je bak hebt. Hoeveel je van deze visjes in je bak kwijt kunt, kan ik je zo niet zeggen. @John. weet veel van killi's en kan je daar waarschijnlijk wel verder mee helpen.

Farlowella's wordt wel van gezegd dat ze een groep waarderen, ik heb er 2 in een 2m bak, en het is voorpaginanieuws als ze samen in hetzelfde deel van de bak zitten. Daarvan moet je dus gewoon zelf kijken wat je een leuk aantal vindt, maar in jouw bak zou eentje het best kunnen. Houd er wel rekening mee dat deze vis echt groenvoer nodig heeft. Ze kunnen leren om groente te eten (courgette bijvoorbeeld) maar soms kan het moeilijk zijn om ze daaraan te wennen. (@Stijn S Farlowella's worden wel vaak als bodemvissen gezien, maar correcter is om ze als plantenvissen te zien. Ze zitten bij mij eigenlijk vrijwel altijd op een vallisneriablad.)

Dit zo zijnde heb je dan eigenlijk geen bodemvissen, Kijk eens bij de corydorassen, die blinken niet echt uit van schoonheid, maar ze zijn zo ontzettend leuk en gezellig aanwezig. Ik noem ze altijd de scharrelkippen van het aquarium.
 
Ik zag de Kuhli s ook amper en helemaal in een goed beplantte bak zal dat zo zijn.
 
Goed om te weten dat Farlowella’s niet alleen maar op de bodem leven.
 
ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kom vaak op het forum tegen dat kuhli's tegenvallen, omdat je ze eigenlijk niet ziet. Iemand die hier aanvulling/ correctie op heeft?

Verder voor E. annulatus moet je wel zorgen dat je een dekplaat op je bak hebt. Hoeveel je van deze visjes in je bak kwijt kunt, kan ik je zo niet zeggen. @John. weet veel van killi's en kan je daar waarschijnlijk wel verder mee helpen.

Farlowella's wordt wel van gezegd dat ze een groep waarderen, ik heb er 2 in een 2m bak, en het is voorpaginanieuws als ze samen in hetzelfde deel van de bak zitten. Daarvan moet je dus gewoon zelf kijken wat je een leuk aantal vindt, maar in jouw bak zou eentje het best kunnen. Houd er wel rekening mee dat deze vis echt groenvoer nodig heeft. Ze kunnen leren om groente te eten (courgette bijvoorbeeld) maar soms kan het moeilijk zijn om ze daaraan te wennen. (@Stijn S Farlowella's worden wel vaak als bodemvissen gezien, maar correcter is om ze als plantenvissen te zien. Ze zitten bij mij eigenlijk vrijwel altijd op een vallisneriablad.)

Dit zo zijnde heb je dan eigenlijk geen bodemvissen, Kijk eens bij de corydorassen, die blinken niet echt uit van schoonheid, maar ze zijn zo ontzettend leuk en gezellig aanwezig. Ik noem ze altijd de scharrelkippen van het aquarium.
Ik heb de kuhliis vorige week laten ophalen, inderdaad omdat ik ze nooit zag en als ze een keer perongeluk tevoorschijn kwamen schrokken ze weg als je dichterbij kwam
 
Daarbij moet je opletten met de aanzuiging van je filter want ze zitten er zo in.
 
Excuus, ik was even vergeten dat je al C. habrosus in je bak hebt.

Dan zou het dus worden:
gastromyzon
C. habrosus
Farlowella acus (1 of meer, gezien het formaat van je bak zou ik er 1 doen)
E. annulatus
scholenvisje (Als je meer dan één soort hebt, gaan ze zeer waarschijnlijk door elkaar zwemmen. Dat kan er heel rommelig uitzien, maar voor de vissen maakt het geen verschil.)
 
Volgens mij heeft die Gastromyzon best veel stroming nodig toch?
 
Normaal wel. Meer geschikt voor een hillstream aquarium.
 
Ja en volgens mij heeft de Annulatus juist liever een zwakke/matige stroming dus dat is een puntje denk ik.
 
De gastromyzon is al aanwezig, en ik vrees dat de stroming daar nu al niet op aangepast is.
 

Terug
Bovenaan