Vissen gingen dood en ik zoek een antwoord


Segamon zei:
Ik heb niet veel verstand van stenen maar de steen op de op een na laatste foto is volgens mij een lavasteen.
Mooie Zwaarddragers trouwens.

Nou, kijk dan Nog eens goed.

Lavasteen is poreus.
Vol met fijne gaatjes, van de gassen.
 
Weemism zei:
ben swaager zei:
Wat mij ooit is verteld is dat als stenen zilveren aders heeft er grote kans is dat er ijzer aanwezig is en stenen met bruin/rode vlekken of aders koper kunnen bevatten.
Dit gaat natuurlijk niet voor iedere soort steen op, maar misschien een soort ezelsbruggetje bij nieuwe keuzes??(als de info klopt te minste).
Denk niet dat dat klopt. Ijzer in ertsvorm is rood a.g.v. corrosie. Koper is in gecorrodeerde ertsvorm groen.

Als je stenen met zilveren aders vindt zou ik ze niet in je aquarium stoppen, maar smelten en cashen :).

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt en ik de kleuren fout heb onthouden.
 
De een na laatste steen is volgens mij Maansteen maar ik ga nu ook twijfelen.
Lavasteen heb ik ook en dat is idd helemaal poreus.

526412paulhc_0_85_.jpg

543322paulhc_0_85_.jpg
 
Mijn volautomatische en gepatenteerde aquarium bijvul apparaat! Hahahahaha...
(En nee, niet gevuld met demi-water :)

639262paulhc_0_85_.jpg
 
Ik vind dit een raar topic worden. Wil je nog hulp om ergens achter te komen of start je door naar een foto-album?
 
Ja, ik probeer er achter te komen welke stenen eventueel 'verkeerd' zijn.
Vind ik vrij belangrijk.
En of Poelslakken Buikwaterzucht kunnen veroorzaken.

En een beetje humor kan nooit kwaad, lijkt me.
Pfff...
 
Nou, wat mij betreft mag dit topic gesloten worden omdat ik niet denk dat er nog een antwoord komt.
Begrijpelijk want dat is best lastig achteraf.

We zijn inmiddels een tijdje verder en de nieuwe bak draait nu een maand.
Ondanks dat ik eigenwijs was en ipv van een aantal weken indraaien, een toevoeging heb gebruikt moet ik zeggen dat er geen problemen zijn geweest. Ik ben er dagelijks mee bezig geweest en heb alles nauwlettend in de gaten gehouden en regelmatig watertests gedaan.

De situatie na een maand is:
Dat de waterwaardes nog steeds goed zijn en enorm stabiel.
Dat er geen nitrietpiek is geweest.
Dat de uitval tot nu toe 0,0 is.
Van de kleinste tot de grootste vis, van de slakken tot de garnalen en kikkers, alles leeft, is actief en eet goed.

De sluierstaarten zijn verhuisd naar een vijver dus ik ben aan het bedenken wat ik met die 60 liter bak kan doen.
Ik zou erg graag Glasmeervallen willen hebben.
Zie er naar uit om hier ook weer iets moois van te maken.

Groet,
Paul

579281paulhc_0_85_102eos1.jpg
 
Ik ben blij dat het allemaal goed gaat met de bak, en dat de sluiers in een vijver zitten.

Je zal me waarschijnlijk een zeur vinden maar... Ik denk niet dat die P.Scalare of de T. Trichopterus in een 80cm bak horen, tenzij je binnenkort een grote bak gaat kopen. Glasmeervallen zijn volgens mijn ook te groot voor een 60l bak.
 
Het moet gezegd worden, de bak is erg mooi geworden!
Overigens wil het uitblijven van een nitrietpiek niet zeggen dat je gelijk had :) Vgl.: Mijn opa is oud geworden met roken, maar daarmee is niet aangetoond dat roken een gezonde gewoonte is.

Wel deel ik je vreugd dat het goed is gegaan.

Ben het eens met MaestroCygni, trouwens. Zowel over de 80L als de 60L opmerking. Kuhli en caridina zou ik ook iets grotere aantallen wensen: Maar misschien wijken we wat te ver af van het onderwerp als we het gaan hebben over de (fine-)tuning van de bezetting.
Volgens mij klopt je handtekening niet meer, ik meen 2 gourami's te zien...
 
De bak is inderdaad erg mooi geworden.
Ik zie wel dat de scalare nog klein zijn, dus misschien kunnen ze een paar maanden erin blijven.
 
Bedankt voor de reacties. Top!
En ik ben het ook helemaal eens met wat jullie zeggen.

En ik ben idd aan het tunen. Kijken wat ik graag wil en hoe het samen gaat, hoe de symbiose is.
Zo zijn de Zwaarddragers er al uit omdat het erg storend was tussen de rustig zwemmende scholenvisjes en gracieus bewegende Scalares.


> MaestroCygni: Je zal me waarschijnlijk een zeur vinden maar... Ik denk niet dat die P.Scalare of de T. Trichopterus in een 80cm bak horen, tenzij je binnenkort een grote bak gaat kopen. Glasmeervallen zijn volgens mijn ook te groot voor een 60l bak.

Hahaha.... nee, ik vind je geen zeur hoor. Je hebt gelijk. Maar zoals je zelf zei, de scalares zijn nog klein.
Ik wil idd een grotere bak erbij maar dat is een geldkwestie. Als dat niet lukt dan ga ik over op alleen maar klein spul.

> Alexej: Ben het eens met MaestroCygni, trouwens. Zowel over de 80L als de 60L opmerking. Kuhli en caridina zou ik ook iets grotere aantallen wensen: Maar misschien wijken we wat te ver af van het onderwerp als we het gaan hebben over de (fine-)tuning van de bezetting.
Volgens mij klopt je handtekening niet meer, ik meen 2 gourami's te zien...

Die Caridinas zijn inmiddels met 6 al zijn ze aan het vervellen en zie ik ze al een tijdje niet. :)
En de Kuhliis gaan zeker uitgebreid worden. Staat al even op mijn lijstje, zeker weten.
En er zijn idd 2 Gourami's. Dacht te zien dat het mannetje alleen een beetje onwennig was. Vrouwtje erbij en die wordt natuurlijk steeds opgejaagd. Moet er eigenlijk nog een vrouwtje bij en daar is de bak te klein voor. :)
De rollen zijn inmiddels omgedraaid. Het vrouwtje zit inmiddels meer achter het mannetje aan en ze doen de mooiste dansjes samen. Hahahaha
Maar die gaan uiteindelijk ook verhuizen.

Groetjes,
Paul

ps. Mijn grootste probleem nu is dat mijn Anubias achter elkaar uit elkaar vallen maar das een nieuw topic.
 
PaulHC zei:
Ja, ik probeer er achter te komen welke stenen eventueel 'verkeerd' zijn.
Vind ik vrij belangrijk.
En of Poelslakken Buikwaterzucht kunnen veroorzaken.

En een beetje humor kan nooit kwaad, lijkt me.
Pfff...


Ja, een beetje humor mag best,hoor.
 
Dank je, Bertus.
 
Nog even over die zieke bak.
Ik vond vandaag een filmpje op mijn telefoon, gemaakt van die zieke bak en die ik nog niet had gezien.
Hier zag je duidelijk een rode miro met opvallende bolle ogen.
Had dat eerder niet gezien.

Kunnen we nu eindelijk wel constateren dat het dus buikwaterzucht is geweest.

Groet,
Paul
 

Terug
Bovenaan